homokineet?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
mark -19- 16v

ik hoop dat ik zo goed schrijf.

bij mijn 19 16v bij volle stuur uitslag dan hoor ik links voor als ik naar achteren rij dus achteruit naar rechts een raar bonkend klopend geluid.

nu denk ik zelf dat dus die homokineet kapot is weet iemand dit of dat zelf makkelijk te verbangen is en wat zón ding evt kost

ps heeft iemand er nog 1 liggen voor de 19 16v fase 1?
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Nieuw zijn die dingen aardig aan de prijs, dat is 1 ding dat ik zeker weeet. Of ze makkelijk te vervangen zijn weet ik niet. De mijne is ook versleten, maar echt problematisch is dat niet, heb ik me door 'mijn' monteur laten vertellen.

Dus ik zou als ik jou was op zoek gaan naar een tweedehandsje! Al weet ik niet of zo ook zo duur zijn voor R19's. Bel Renault eens op, zou ik zeggen.
Bart V

Je vervangt in principe niet alleen je homokineet, maar je hele as. Je kan een as op de sloop halen, maar de kans bestaat dan dat de homokineet nog steeds verrot is. Je kan het beste een ruilas halen, zal je denk ik rond de 150 euro kosten, mischien wel veel minder maar dat weet ik niet zeker.

Het vervangen van de as is ook niet zoveel werk, het is de rechter as mag ik aannemen??? Je moet je stuurkogel, remklauw en veerpoot loshalen van de naaf. Je kan de fusee laten zitten. je kan de naaf dan helemaal wegkantelen. Als je die grote borgmoer op de astap losdraait kan je de as er uittikken. Kan zijn dat hij vast zit, dan moet je er gewoon hard op slaan, normaal gesproken mag dat niet omdat je dan de bovenkant van de as platslaat zodat er geen moer meer op kan, maar de as vervang je toch. Je hebt hem dan aan 1 kant los. Vlak voor de as de bak ingaat zit hij geborgd met een pennetje. Als je dit pennetje eruit mept kan je de as uit de bak trekken (vergeet niet eerst je bakolie eruit te halen)

Het is opzich niet veel werk, maar als je het zonder luchtgereedschap doet ben je wel ff aan het kloten om al die borgnmoeren los te krijgen en weer vast te zetten.

Succes.
Jordi - Clio 16V

Ik heb het vermoeden dat mijn homokinetischekogels linksvoor van mijn clio 16v '92 stuk zijn :( (krakend geluid bij bochten naar rechts en achteruit rijden) wat kan ik nu het beste doen? zoals hier boven staat; ruil as maar waar is deze te halen? mr Renault, op de sloop en zelf reviseren? of zelf vervangen maar hoe precies? (en zonder brug) of heeft iemand een prijsje die dit heeft laten doen

bvd
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
Dennis VK

een aandrijfas kan je gewoon bij een willekeurige autozaak kopen, autostyle, V&V, brezan...met je clubpas heb je direct 25% korting (uiteraard bij de juiste zaak). Een asje kost je 100 tot 140 euro afhankelijk van de linkse of de rechtse. Er zit inderdaad 65 euro statiegeld bovenop, dus jouw kapotte as moet je terugbrengen.

maar overtuig jezelf er eerst maar eens van, dat het wel zeker de aandrijfas is.
Jordi - Clio 16V

Ben er vrijwel zeker van, in de loop der jaren is er genoeg vervangen lagers etc. en dit geluid komt mij niet echt bekend voor. Een maatje herkende het geluid wel; de homokineten dus het lijkt mij duidelijk
rij eerst toch langs de garage, maar ik ben bang dat als ik het laat doen bij een garage dat het nog wel eens een duur grapje kan worden :(
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
Bart V

Gewoon een as scoren hier op het forum, en zelf even dat ding verwisselen....dat stelt echt niets voor.
Haas
Car: Megane RS

nee, tis alleen onhandig als je links moet doen ivm bakolie, maar ook dat is koekje :)
Jordi - Clio 16V

Morgen het 1 en ander uitsluiten als ik er tijd voor heb en dan ff kijken hoe en wat, moet lukken als ik jullie zo hoor (Y) :smoke:
youri

Als ik het goed heb kun je de homokineet zelf vervangen. Heb ik een keer gezien bij een mazda. Dus ik ga ervan uit dat het bij jou ook kan.
Ik zal nog ff navragen hoe je hem van de as afkrijgt.
Hij zit geborgt met een seegering, dat weet ik wel.
Corniels
Contacteer:

gebruik ook genoeg kruipolie, voor op de bouten ... dat scheelt ook een stuk.
Haas
Car: Megane RS

kruipolie op de bouten van een aandrijfas? lijkt me niet handig...

yeps, homokineet kan er los af. Hoes wegknippen en die seegerring uitknijpen en dan (reiniertip :P ) met een hamer op het binnenste gedeelte rossen en proberen niet te veel te beschadigen ;)
pm Frank M anders ff...die heeft t laatst nog voor mekaar gekregen.
frank_williams

Ik kan er verder weinig aan toevoegen :)
Je zet het kreng stevig vast in een bankschroef, borgring openknijpen en rossen maar :) Je merkt vanzelf of je de borgring voldoende openknijpt. Doe je dit niet, dan komt 'ie namelijk klem te zitten...
ray16v

als je de linker aandrijfas uit de bak trekt dan valt er 2 a 3 liter olie op straat(vindt niemand leuk)
kun je deze as zo weer in de bak steken,maw zit er op de bak geen borging oid ?
heb hem per ongeluk uit de bak getrokken met het wisselen van een fussee kogel(teruggezet en gereden maar volgens mij is alles weer normaal)
frank_williams

Die trek je er idd zo uit...:) zit niet geborgd oid
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

Zolang de hoes/kap maar nog goed zit kan je em er zo terug in duwen en verderrijden ja..
maar als die hoes los is geschoten merk je dat ook wel..bakolie overal :p
alex1971

gewoon hier of op marktplaats asjes scoren. En anders inderdaad ruilassen halen bij Brezan.
Jordi - Clio 16V

gefixt (Y)
frank_williams

het monteren van een homokineet op de as, komt daar heel vel grof geweld bij kijken?
ik heb al wat rake klappen uitgedeeld, maar de homokineet schuift niet ver genoeg om de borgveer in de groef te laten vallen. :(
Jordi - Clio 16V

Hmm viel best mee, maar ja aan de andere kant ben ik ook gewoon een lompe boer :lol:
frank_williams

had je eerst de borgveer in de homokineet geplaatst en daarna op de as gemept?
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Frank M schreef:had je eerst de borgveer in de homokineet geplaatst en daarna op de as gemept?
Waarom haal je de hele borgveer er uit?
frank_williams

die werd los bij de homokineet geleverd :)
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Waarom heb je trouwens geen ruilas mee genomen als ik het vragen mag? Dacht dat een homokineet iets van 100euro was? en een ruilas 120?
frank_williams

ik kon geen ruilassen vinden. de homokineet was 50 euro via Ebay :)
frank_williams

goed, de homokineet dus samen met de borgring in een keer op de as schuiven lijkt toch de juiste methode :)
paulvanrooij
Contacteer:

gelukt dus? (Y)
frank_williams

yes :) hij rijdt weer :)
paulvanrooij
Contacteer:

Zonder stinken nu :D (Y)
Plaats reactie