ACT: Clio16V I
Hallo,
Is er een lijst met aankooptips voor een Clio 16v hier ergens? Zo niet, waar moet ik dan op letten?
Ik ben namelijk van plan om iets anders (lees: nieuwers en snellers) te kopen. Clio 16v ipv R5 GTX dus...
Ik weet dat die krengen olie zuipen, dat ze bij de achterschermen wegrotten (maar alleen het type dat in een bep. fabriek was gebouwd toch?).
Maar voor de rest? Waar kan ik roest vinden? Wat gaat er nog meer vaak stuk?
Is er een lijst met aankooptips voor een Clio 16v hier ergens? Zo niet, waar moet ik dan op letten?
Ik ben namelijk van plan om iets anders (lees: nieuwers en snellers) te kopen. Clio 16v ipv R5 GTX dus...
Ik weet dat die krengen olie zuipen, dat ze bij de achterschermen wegrotten (maar alleen het type dat in een bep. fabriek was gebouwd toch?).
Maar voor de rest? Waar kan ik roest vinden? Wat gaat er nog meer vaak stuk?
Koop die van Rob...
Ik zou mijne wel willen ruilen met die van Rob en bijbetalen.

Ik zou mijne wel willen ruilen met die van Rob en bijbetalen.

Zoveel PingPing heeft Rob niet... En ik zoek toch eigenlijk iets met minder dan 170.000 op de klok. Staat er een in Heerlen te koop (witte) en een in Eijsden (rood).
Ken jij die uit Heerlen Marco?
En de oude van Ollie hoef ik ook niet, Ruud. Teveel km's.
Ken jij die uit Heerlen Marco?
En de oude van Ollie hoef ik ook niet, Ruud. Teveel km's.
-
- Berichten: 2019
- Lid geworden op: ma 3 feb 2003 12:54
- Locatie: Catsop
Volgens mij hebben er veel ook problemen met de CV.
En je ziet dat de dynamo's en startmotoren sneuvelen als tja...
Voor de reest: maak je turbo af
En je ziet dat de dynamo's en startmotoren sneuvelen als tja...
Voor de reest: maak je turbo af

alstubliefAankoopadvies Renault Clio 16V/ willy
Carrosserie
· Achterschermen let op roest op de achterschermen ze hebben dit bijna allemaal (althans de geïmporteerde versies)
· Schades let op of de bumpers goed recht zitten vaak al een teken van schade
· Kijk op de brug of de kokerbalken nog netjes recht zijn, vouwen en knikken duiden op schades.
· Dorpels roest hoewel dit niet vaak voorkomt heb ik het wel al eens gezien
· Achterklep roest ter hoogte van slot bevestiging aan de binnenkant
· Verder algehele staat deukjes krasjes enz.
Interieur
· Voorstoelen bij deze wil de rugleuning het wel eens begeven TIP: even doen alsof je iemand achterin in laat stappen dit moet soepel gaan.
· Kijk onder de bekleding in de kofferbak voor eventuele schade verleden ribbels moeten recht zijn, tevens wil hier nog wel eens water onder te vinden zijn.
Motor
· Kijk in motorruimte of deze schoon is of dat er overal olie ligt, is redelijk gevoelig voor olie lekkage.
· Naast de accu zitten zekeringen en relais trek het zwarte bakje open en je weet of er aan deze auto in het verleden geknoeid is als het er niet netjes uitziet.
· Bij koude motor harde tikkende klepstoters dit hoor je duidelijk, maar moet weg trekken als de motor op bedrijfstemperatuur komt.
· Let op de oliemeter, er hoort tot vlak onder het maximum olie in te zitten, anders bijvullen voor de proefrit.
· Koppakking let op bruine drab in koelvloeistof vat en borrelen van koelvloeistof in expansie vat.
· De motor mag geen druppel koelvloeistof verbruiken, wederom lekke koppakking.
Versnellingsbak
· Clios voor 93 zwakke versnellingsbak vaak gaan de synchrone ringen kapot zeer duren reparaties.
· Zou soepel moeten schakelen.
· Licht rammelen bij accelererend insturen duidt meestal op binnenkort versleten kruiskoppelingen. Niet te verwarren met een rammelend uitlaatsysteem, wat niet helemaal vrij hangt in de bochten.
Overige onderdelen
· Wiellagers willen nog wel eens kapot gaan.
· Fusee kogels zit vaak spelling op.
· Stuurhuis let op dat er geen spelling op het stuur zit.
· Veel 16V's zijn verlaagd, check of je wielen vrij kunnen draaien tijdens maximaal inveren en/of maximale wieluitslag. Inveren geldt ook voor achterwielen. Let daarnaast op de wegligging van sterk verlaagde Clio's.
Proefrit
· Koop NOOIT een Clio 16V zonder een proefrit te hebben gemaakt!!! En zorg dat je zelf een stuk stuurt, dus niet alleen er naast zitten.
· Een koude motor heeft een extreem hoge oliedruk, voorzichtig warm rijden, op bedrijfstemperatuur zakt de oliedruk.
· Let tijdens het rijden op het volgende: Oliedruk (meest rechtse meter) Bij warme motor (100graden olie temp.) zou deze bij een toerental van 4000 toeren minstens 2,5 bar zijn. Is dit niet zo NIET kopen indien lagere oliedruk.
· Olie temp zou niet boven 120graden mogen komen.
· Koelvloeistof temperatuur dit is zeer verschild bij de Clio de een word wel warm en de ander niet, maar zou op de snelweg niet hoger als de helft van de meter moeten komen.
· Als je een stuk hebt gereden even stil gaan staan en de motor uitzetten, vervolgens onder de motorkap kijken naar koelvloeistof vat ziet u niets raar is het goed, maar borrelt het is de koppakking kapot. NIET kopen.
· Probeer een paar bochten iets harder te nemen dan dat je normaal zou doen, dit om te testen of wiellager aandrijfassen en fuseekogels te checken. Hoort u vreemde geluiden (tikken, bonken, scheurende enz) is er iets niet goed. Laat dit eerst oplossen al voor U een beslissing maakt.
· Let goed tijdens het rijden of hij wel spoort, daarmee bedoel ik of hij niet een kant optrekt of overgevoelig is voor spoorvorming. (bij banden groter als 195 is dit moeilijker te bepalen.)
· Let op spelling op het stuur tijdens het rijden, dit mag eigenlijk niets zijn tot een enkele millimeter.
Overige opmerkingen
· Naarmate een Clio meer getuned is, zal hij sneller slijten, meer en duurder onderhoudt vergen. (De plezierfactuur gaat weliswaar ook omhoog.)
· Kilometerstand een Clio blok gaat gem. 250.000 km mee mits goed onderhouden.
· Ze zijn duur in onderhoud als men zelf niet kan sleutelen, kleine motorruimte met hele grote motor.
· Een genot om in te rijden
· Probeer er eerst een paar uit je zal merken dat geen van alle hetzelfde rijd en neem de beste.
· Neem indien mogelijk iemand mee die er verstand van heeft. Er zullen hier altijd wel mensen zijn die best met je mee willen gaan om er een te testen.
· Let op katvervangers en APK, met gechipte Clio's die een katvervanger hebben, moet de trukendoos open om ze door de APK te krijgen. Dit is wel te realiseren, maar een extra inspanning waarmee je rekening moet houden
kijk ook, maar dat geld niet speciaal voor de williams, naar slijtage plekken en kilometerstand.
bijv, de zitting van de bestuurder stoel, de matjes, de pook, het stuur. Hoe rolt de gordel op ?
als die op 100.000 staat en de gordel rolt niet meer lekker op dan klopt er dus iets niet, of een gare pook met nieuwe matjes betekent dat er al een mattenset doorheen is gegaan. Hoeft allemaal niet erg te zijn maar het geeft je vaak een betere indicatie van hoeveel er mee gereden is dan de kilometerstand.
en het aller aller aller belangerijkste, neem iemand mee die een williams maar niets vind, of die er veel vanaf weet. Iig iemand die niet 'verliefd' word, wat jou waarschijnlijk wel gebeurt. Hij kan je dan op de slechte punten wijzen. Spreek ook nooit direct af dat je hem koopt maar laat het ff een dagje bezinken, zelfs als die al andere kopers heeft. (als tie die heeft waarom laat ie jou dan komen ??)
Veel success en laten we hopen dat het een goede is !
Olielekkage bij een Renault en zeker een 16v/williams is meer realiteit dan geen lekkage. Zo ongeveer elke clio lekt tussen bak en motor en is dus geen serieus probleem. Lekt ie niet dan kun je er vanuit gaan dat of de koppeling en dus ook de keerring is vervangen. Aandrijfasjes zijn duur, zijn nl niet immitatie te krijgen dus let op acceleren in bocht op tikken/takkelen. Om te testen of vermogen nog aanwezig is kijk ik altijd naar tussenacceleratie dus zoek ff op wat ie moet doen bij 80-120 in IV en V en test dit bij proefritje. Olieverbuik is ook een feit, 1 liter op 1000 is geen uitzondering. Luister goed naar motortje, bak maakt geluid bij vrij lopen stationair dus is ook geen probleem, als je kopp intrapt is het weg. Is in principe geen probleem, hebben ze allemaal. Ruilbak kost ong 1200 euro. HEt beste koop je een originele zonder allerlei shit als sportuitlaat, zeker geen open luchtfilter. Vergeet niet op schades te letten. Ff de deurrubbers opzij schuiven en kijken of je spuitnevel ziet. Dit ook in achterbak doen. Je kutn bij een geopende deur ook kijken bij overgaan van achterscherm naar deuropening, ff kijken op de randen. Kijk ff onder de auto en onder de kap bij deveerpootkokers naar kitnaden. Ff bij proefrit abrupt van gas en weer op gas. De motorsteunen zijn vrij zwak, met name de onderste. Heb je misschien wat foto's, er zijn niet zoveel williams'en en de meeste zijn daarom wel bij iemand bekend. Laat het motortje stationair draaien en haal de bijvuldop er ff af, dan kun je op onderdruk controleren. Als ie erg stoomt dan heb je redelijke zuigerveerslijtage. Let wel de olie spuit er ook lichtjes uit. LEt ook op bonkjes en sporing, probeer ff op een stuk oneffen weg te rijden en dan koppeling intrappen en goed luisteren. EEn fuseekogeltje of stuurstangkogel is altijd wel aan vervanging toe. LEt op de velgen, ze horen orgineel een chrome/gepolijste zilveren buitenste rand te hebben.
Km's zijn een heikel punt, wat heb je liever, een auto met 140000 km waar nog niets aan gedaan is, maw alles nog origineeel en waarschijnlijk ga JIJ de kosten maken of eentje met 2 ton waar al voor 5000 euro aan vervangen is??? Ik zou voor het laatste gaan. Die km-standen doen er op een gegeven moment echt niet meer toe.
Als je mogelijkheid hebt altijd voor de williams gaan. Je kunt de 16v en de williams niet met elkaar vergelijken, op papier lijkt het niet zoveel te schelen maar in praktijk merk je verschil. EEn williams is zoveel soepeler en sneller en niet te vergeten sterker! Kheb er 2 gehad. Kheb ook een gewone 16v en een 16v coupe gehad maar die zijn niet te vergelijken met een williams, niet qua snelheid en niet qua wegligging. Dus spaar door voor een goeie williams!!!!!

[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... 231840.jpg[/img]Rob schreef:Zoveel PingPing heeft Rob niet... En ik zoek toch eigenlijk iets met minder dan 170.000 op de klok. Staat er een in Heerlen te koop (witte) en een in Eijsden (rood).
Ken jij die uit Heerlen Marco?
En de oude van Ollie hoef ik ook niet, Ruud. Teveel km's.
Ik had nog een grote foto van die witte, toen ie in de Willembarentzweg stond (bij die rooie GTT van Thomas). Ik denk dat het de auto is van een of andere buitenlander die vroeger met mij in de fabriek werkte in Kerkrade.
Is die van ehhh, hoe heet die jongen ook alweer met die grijze clio16v niet meer te koop? Blokje liep geruisloos (misschien stiekem een Opel blok erin hehehe

Deze:
[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... 5_2351.jpg[/img]
Iz you speaking to me?Bram (vospower) schreef:
Voor de reest: maak je turbo af
Ping is geld in het Deens.Rob schreef:Zoveel PingPing heeft Rob niet...

http://koopjes.marktplaats.nl/auto_s/re ... 26348.htmlRob schreef:Hallo,
Is er een lijst met aankooptips voor een Clio 16v hier ergens? Zo niet, waar moet ik dan op letten?
Ik ben namelijk van plan om iets anders (lees: nieuwers en snellers) te kopen. Clio 16v ipv R5 GTX dus...
Ik weet dat die krengen olie zuipen, dat ze bij de achterschermen wegrotten (maar alleen het type dat in een bep. fabriek was gebouwd toch?).
Maar voor de rest? Waar kan ik roest vinden? Wat gaat er nog meer vaak stuk?
-
- Berichten: 3135
- Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
- Locatie: Breda
Is dit de Clio16v van Liquid?
Volgens mij zuipen alleen de Williams' olie. Een goede 16v zal niet zoveel verbruiken.Rob schreef:Hallo,
Is er een lijst met aankooptips voor een Clio 16v hier ergens? Zo niet, waar moet ik dan op letten?
Ik ben namelijk van plan om iets anders (lees: nieuwers en snellers) te kopen. Clio 16v ipv R5 GTX dus...
Ik weet dat die krengen olie zuipen, dat ze bij de achterschermen wegrotten (maar alleen het type dat in een bep. fabriek was gebouwd toch?).
Maar voor de rest? Waar kan ik roest vinden? Wat gaat er nog meer vaak stuk?
En die achterschermen hebben ze allemaal
Yup, dat is mijnes. Staat te koop. Door prive omstandigheden kan ik op het moment helaas hem niet meer betalenFrank M schreef:Is dit de Clio16v van Liquid?


http://koopjes.marktplaats.nl/auto_s/re ... 26348.html
Vroem enzo
-
- Berichten: 3135
- Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
- Locatie: Breda
jammer
hele mooie Clio
Succes met de verkoop (valt niet mee...)

Succes met de verkoop (valt niet mee...)
Thanks, verwacht ook niet dat het makkelijk gaat...
Zijn toch soort van liefhebber auto's...
Mn schatje
Zijn toch soort van liefhebber auto's...
Mn schatje

Vroem enzo
-
- Berichten: 3611
- Lid geworden op: ma 12 jul 2004 12:28
- Locatie: Spijkenisse
Zonde man! Maar ja, als je niet anders kunt...
Verander trouwens even dat "verkeerd in zeer goede staat" in "verkeert in zeer goede staat". Een kleinigheidje waardoor je niet zo stom als vele andere Marktplaatsverkopers overkomt.
Verander trouwens even dat "verkeerd in zeer goede staat" in "verkeert in zeer goede staat". Een kleinigheidje waardoor je niet zo stom als vele andere Marktplaatsverkopers overkomt.

-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
Ik vind het nog steeds erg mooie wieltjes Liquid
Succes met de verkoop, is schorsen geen optie?
Gr, Frits.

Succes met de verkoop, is schorsen geen optie?
Gr, Frits.
ThanksLotuzClioWilliams schreef:Zonde man! Maar ja, als je niet anders kunt...
Verander trouwens even dat "verkeerd in zeer goede staat" in "verkeert in zeer goede staat". Een kleinigheidje waardoor je niet zo stom als vele andere Marktplaatsverkopers overkomt.

Tsjaa..opzich is het wel een optie maar dan moet ik nog is iets van 75 p/m betalen voor stalling, gaat op het moment nietClio Baccara 16v schreef:Ik vind het nog steeds erg mooie wieltjes Liquid![]()
Succes met de verkoop, is schorsen geen optie?
Gr, Frits.

Wil 'em ook niet weg doen eigenlijk but sadly it's true..
Vroem enzo
Bij jou bedoel je?
Wij moeten praten
Wij moeten praten

Vroem enzo
btw, wat vinden jullie van de prijs? Kijk ik heb er toender tijd 3500 voor betaald. Persoonlijk weet ik ook dat hij het waard is... maar schrikt dit mensen af?
Hij ziet er mooi uit e.d. maar kan me voorstellen dat veel mensen toch terugdeinsen als ze 3200 zien staan. Er staan heleboel (slechte) 16v's te koop voor rond de 1800/2000 euro...
Zal ik er 3000 van maken? Dat is toch wel het minimum wat ik wil krijgen ervoor
Hij ziet er mooi uit e.d. maar kan me voorstellen dat veel mensen toch terugdeinsen als ze 3200 zien staan. Er staan heleboel (slechte) 16v's te koop voor rond de 1800/2000 euro...
Zal ik er 3000 van maken? Dat is toch wel het minimum wat ik wil krijgen ervoor
Vroem enzo
je moet echt geluk hebben, dat je iemand treft die het er voor over heeft.
De mijne staat ook te koop. Ik heb er 3000 euro voor betaald toen der tijd. En nu is het hoogste bod 1200 euro. Terwijl een jaar terug versnellingsbak nog is vervangen. Iets daarvoor koppeling.
Toch succes
De mijne staat ook te koop. Ik heb er 3000 euro voor betaald toen der tijd. En nu is het hoogste bod 1200 euro. Terwijl een jaar terug versnellingsbak nog is vervangen. Iets daarvoor koppeling.
Toch succes

-
- Berichten: 3611
- Lid geworden op: ma 12 jul 2004 12:28
- Locatie: Spijkenisse
Als je er 3000 voor vraagt, dan zal er waarschijnlijk toch een paar honderd euro onder geboden worden. Dus Ik zou het op 3200 houden en met een beetje mazzel krijg je er dan toch nog 3000 voor.Liquid schreef:
Zal ik er 3000 van maken? Dat is toch wel het minimum wat ik wil krijgen ervoor
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: ma 26 jul 2004 18:34
hallo allemaal,
al enige tijd lees ik dit forum, maar eigenlijk bleef het daarbij. Ik rijd zelf een 16 v uit 92. Op dit forum heb ik een hele mooie 16v zien staan met 14 inch eronder. dat vond ik zo mooi, dat ik zelf ook 14 inch heb aangeschaft voor mijn 16v. Maar wat blijkt, aan de voorzijde lopen mijn remklauwen aan! Help, wat kan ik doen, zodat ik ze toch kan plaatsen. het zijn brock b5, 7j en 8j!
ALvast bedankt
Michiel
al enige tijd lees ik dit forum, maar eigenlijk bleef het daarbij. Ik rijd zelf een 16 v uit 92. Op dit forum heb ik een hele mooie 16v zien staan met 14 inch eronder. dat vond ik zo mooi, dat ik zelf ook 14 inch heb aangeschaft voor mijn 16v. Maar wat blijkt, aan de voorzijde lopen mijn remklauwen aan! Help, wat kan ik doen, zodat ik ze toch kan plaatsen. het zijn brock b5, 7j en 8j!
ALvast bedankt
Michiel
Michel, waar lopen ze aan? In de buitenrand van de velg, of bij de spaken?
Als ze bij de spaken aanlopen, kan je dit oplossen met spoorverbreders.
Er is hier iemand (Rick) met een Clio 16v met ook Brock B5. Anders moet je hem ff vragen.
Als ze bij de spaken aanlopen, kan je dit oplossen met spoorverbreders.
Er is hier iemand (Rick) met een Clio 16v met ook Brock B5. Anders moet je hem ff vragen.
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: ma 26 jul 2004 18:34
hi rob,
ze lopen echt aan aan de buitenkant klauw en binnenkantvelg, spoorverbreders van 0,5 cm werken in ieder geval niet. Ze schaven echt over elkaar heen
hoe kom ik in contact met rick?
ze lopen echt aan aan de buitenkant klauw en binnenkantvelg, spoorverbreders van 0,5 cm werken in ieder geval niet. Ze schaven echt over elkaar heen
hoe kom ik in contact met rick?
-
- Berichten: 948
- Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
- Locatie: S'nisse
ik heb nog een centje 1cm spoorverbreders liggen. dan ben je er wel van af. ik heb het ook gehad met 15inch op een 5je die niet paste
Eigenlijk moet je hem gewoon bewaren tot die wagentjes ook weer collector items worden (en dus de prijs ook stijgt), net als de GTTŽtjes. Die kostten een tijdje gene drol maar nu kun je weer flink dokken voor zoŽn hok.Liquid schreef:btw, wat vinden jullie van de prijs? Kijk ik heb er toender tijd 3500 voor betaald. Persoonlijk weet ik ook dat hij het waard is... maar schrikt dit mensen af?
Hij ziet er mooi uit e.d. maar kan me voorstellen dat veel mensen toch terugdeinsen als ze 3200 zien staan. Er staan heleboel (slechte) 16v's te koop voor rond de 1800/2000 euro...
Zal ik er 3000 van maken? Dat is toch wel het minimum wat ik wil krijgen ervoor
Heb op Marktplaats gisteren een bod gehad van 2500 en op Speurders een bod van 2900. Nu hopen dat ze het serieus menenMadmaus schreef:je moet echt geluk hebben, dat je iemand treft die het er voor over heeft.
De mijne staat ook te koop. Ik heb er 3000 euro voor betaald toen der tijd. En nu is het hoogste bod 1200 euro. Terwijl een jaar terug versnellingsbak nog is vervangen. Iets daarvoor koppeling.
Toch succes

Vroem enzo
Contact met Rik (blijkbaar zonder C)mŽc-racer16v schreef:hi rob,
ze lopen echt aan aan de buitenkant klauw en binnenkantvelg, spoorverbreders van 0,5 cm werken in ieder geval niet. Ze schaven echt over elkaar heen
hoe kom ik in contact met rick?
http://www.renault-tuning.com/profile.p ... ile&u=2444
Mijn 16vtje verbruikt praktisch geen olie, ik peil hem regelmatig, en ververs de olie elke 12000 km's.Marcel B. schreef:Praat geen poep manPatrick (Basic) schreef:Volgens mij zuipen alleen de Williams' olie. Een goede 16v zal niet zoveel verbruiken.
Die clio van mij is zo gek nog niet, als ik hier op het forum zo is lees met wat voor problemen hier allemaal staan, die van mijn is van 91 en heeft nu 165.000 gelopen, rijdt er nu 2 jaar in en niks geen problemen er mee gehad (klop ondertussen ffe af) Hij schakelt zelfs als nieuw!
Er zitten zelfs geen rare piepjes of rammeltjes in de auto (en dat met 3.5cm verlaagd en 17 inch eronder)

och het ene blokje is de andere niet
en de ene williams is de andere 16v niet
en de ene 16v is de andere williams niet
en de ene williams is ook geen andere williams
en de ene 16v is de andere 16v ook al niet
en de ene appel is de andere peer ook niet
snap je 't nog?
en de ene williams is de andere 16v niet
en de ene 16v is de andere williams niet
en de ene williams is ook geen andere williams
en de ene 16v is de andere 16v ook al niet
en de ene appel is de andere peer ook niet
snap je 't nog?

Hoor je idd, vrijwel, nooit! Heb jij ff gelukjeARNO16V schreef:Mijn 16vtje verbruikt praktisch geen olie, ik peil hem regelmatig, en ververs de olie elke 12000 km's.Marcel B. schreef:Praat geen poep manPatrick (Basic) schreef:Volgens mij zuipen alleen de Williams' olie. Een goede 16v zal niet zoveel verbruiken.
Die clio van mij is zo gek nog niet, als ik hier op het forum zo is lees met wat voor problemen hier allemaal staan, die van mijn is van 91 en heeft nu 165.000 gelopen, rijdt er nu 2 jaar in en niks geen problemen er mee gehad (klop ondertussen ffe af) Hij schakelt zelfs als nieuw!
Er zitten zelfs geen rare piepjes of rammeltjes in de auto (en dat met 3.5cm verlaagd en 17 inch eronder)

Vroem enzo