Ik weet ergens een Vel Satis van een half jaar oud staan, een initiale 3.0Dci automatic, slechts enkele maanden oud, geen noemenswaardige kilometers enz. En ik weet iemand die hier enorm in geinteresseerd is en zelf ook wat van auto's afkent. Deze auto word verkocht voor 4000, het enkel heeft hij tot de hoogte van halfweg de ramen onder water gestaan (geen zout water). Het interieur van een andere stukgereden vel satis is in de prijs inbegrepen.
De elektrische bekabeling en installetie repareren en het water uit de motor halen kunnen we zelf, maar de vraag is nu, kan zo een ECU tegen water of niet, want als de ECU stuk is kan je het wel vergeten.
Kunnen ECU's tegen water?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12475
- Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
- Locatie: Leeuwarden
elektronica en water gaat niet echt samen volgens mij 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Mijn advies... Afblijven van een auto met waterschade... in 90% van de gevallen worden dit soort dingen als total loss gezien door een verzekering. Juist omdat er allerlei vreemde storingen in het electrisch zich voor kunnen(en gaan) doen.
Project: GTT Blue Sport
Nee, elektronica en water gaat niet samen.
Het zou kunnen als je meteen als de auto uit het water komt/kwam, de ecu openmaken en compleet reinigen.
Nu, zou je het nog wel voor elkaar krijgen, maar de kans is groot dat je binnen een half jaar tot een jaar problemen krijgt.
Het zou kunnen als je meteen als de auto uit het water komt/kwam, de ecu openmaken en compleet reinigen.
Nu, zou je het nog wel voor elkaar krijgen, maar de kans is groot dat je binnen een half jaar tot een jaar problemen krijgt.
t is een gok maar ik geef je een aardige kans...
Heb bij de nedcar wel eens meerdere nieuwe auto's halfvol water zien staan en toen waren ze de fabriek nog niet uit
Heb bij de nedcar wel eens meerdere nieuwe auto's halfvol water zien staan en toen waren ze de fabriek nog niet uit

het werk zelf is niet zo erg, zijn mercedes houd het toch nog wel een jaartje uit mits wat gesleutel tussendoor (dat beest heeft ondertussen al meer dan een milljoen kilometer gedaan, en dit motorblok rond de 400.000, dus die gaat ook niet eeuwig meer mee), maar de ECU's zouden het grootste probleem kunnen zijn, deze zijn veel te duur als er andere inmoeten.Riël schreef:t is een gok maar ik geef je een aardige kans...
Heb bij de nedcar wel eens meerdere nieuwe auto's halfvol water zien staan en toen waren ze de fabriek nog niet uit
De airco en allemaal elektrische prullen die je niet nodig hebt zouden er in principe uitmogen, hetgeen hij zoekt is een auto met een krachtige diesel, om vaak met aanhangwagen te rijden, en om vlot mee door Oostenrijk, Duitsland en Frankrijk te raken (in de zomer).
De meeste ecu's zijn toch wel volledig waterdicht zeker bij de nieuwere types hoelang heeft ie onder water gestaan..
alleen de electronica in de auto is waarschijnlijk grotendeels naar de haaien..
die is niet allemaal waterdicht..
gr frank
alleen de electronica in de auto is waarschijnlijk grotendeels naar de haaien..
die is niet allemaal waterdicht..
gr frank
Ik weet het niet zo.
Als t weer opdroogt... de materialen zijn toch anders dan die van 20 jaar geleden.
Ik heb hier ook 2 zeiknat geregende ecu's liggne. Die doen het beide weer prima na n dagje verwarming
Als t weer opdroogt... de materialen zijn toch anders dan die van 20 jaar geleden.
Ik heb hier ook 2 zeiknat geregende ecu's liggne. Die doen het beide weer prima na n dagje verwarming

het blijft een risico denk ik 
bovendien vinden motoren water nooit zo leuk. Helemaal niet als ze warm zijn en donderen dan ff t water in..

bovendien vinden motoren water nooit zo leuk. Helemaal niet als ze warm zijn en donderen dan ff t water in..

diesels hebben daar over het algemeen iets minder moeite mee..
en ja idd tegenwoordig zijn de meeste printen wel in goede lak gezet zoniet in een laagje plastic gegoten.
wel alle stekkers ff behandelen met een spuitbusje, leuk werk...
en ja idd tegenwoordig zijn de meeste printen wel in goede lak gezet zoniet in een laagje plastic gegoten.
wel alle stekkers ff behandelen met een spuitbusje, leuk werk...

was een koude motor, stond niet op de handrem en zo in het water belandHaas schreef:het blijft een risico denk ik
bovendien vinden motoren water nooit zo leuk. Helemaal niet als ze warm zijn en donderen dan ff t water in..
Wat we nu gaan doen is de motor met de minimum aan onderdelen aansluiten om te zien of hij nog draait.
je moet er maar op komen..



CLIO 16V --> 19 16V
alles opgekuist, water uit de motor geblazen, andere olie ingedaan, de noodzakelijke elektronica gecontroleerd, en na wat scoopmetingen kwamen we erachter dat alle sensoren nog werkten, en de kabelboom nagebouwd. Hij deed het wel, maar niet zoals het moet zijn, na wat scoopmetingen zijn we erachter gekomen dat de ecu niet goed meer werkt. Is dus besloten van hem niet te nemen.
We hebben nu wel de ECU op de verwarming liggen, en binnen een week gaan we eens zien hoe hij het dan doet, gewoon uit nieuwsgierigheid
We hebben nu wel de ECU op de verwarming liggen, en binnen een week gaan we eens zien hoe hij het dan doet, gewoon uit nieuwsgierigheid
het probleem bij waterschade is niet per sé de verschillende relais en bijvoorbeeld de ECU, maar de bedrading erheen. zo'n ECU of andere 'elecrokastjes' zitten toch in hars o.i.d. gegoten, maar de bedrading en de stekkers die erheen en ervan af lopen liggen bloot he?
maare vier ruggen aan een duikboot uitgeven? beter geef je wat meer uit aan een wat betere auto joh. je zal waarschijnlijk echt rare problemen tegen gaan komen strax als je er ooit in gaat rijden.

maare vier ruggen aan een duikboot uitgeven? beter geef je wat meer uit aan een wat betere auto joh. je zal waarschijnlijk echt rare problemen tegen gaan komen strax als je er ooit in gaat rijden.
Die bedrading gebeurt niet zoveel mee hoor. De pest is juist dat al dat water overal tussen gaat zitten (stekkers, relais etc) en gaat corroderen, waardoor je straks overal hele rare storingen gaat krijgen. Ik zou sowieso alle stekkers behandelen met contactspray of bijv WD40, dat gaat het corroderen tegen.
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Vergeet niet dat de VelSatis meer dan 1 rekeneenheid heeft... en het meer electronica dan auto is, verder is 4000euro voor een schadevrije (al dan wel waterschade) niet gek veel, als die dan eenmaal goed loopt lekker de deur uit schoppen voor veeeel meer
die dingen kosten nieuw een fortuin 


Valt echt wel mee. Mijn ecu van de 480 heeft letterlijk vol gestaan met sneeuw en is van binnen wit uitgeslagen. Functioniert schon einwandfreirico1047 schreef:volgens mij kan je allen reken eenheden wegflikkeren want het kan nergens tegen denk ook aan raammechanismes en dashboard en dan nog maar niet over inderdaad alle rekeneenheden te spreken.

sneeuw is niet zo schadelijk als gewoon water. Ik durf mijne gsm in een emmer sneeuw te smijten, die binnen voor de verwarming te zetten en als 't gesmolten is GSM eruit en laten drogen, en alles werkt terug. Met gewoon water doe ik dit niet.

mwa
het was zeikenat


En een gsm is iets anders dan een boordcomputer van 15 jaar oud qua componentengrootte.
