Als ik het goed heb gebruikte volvo voor zijn 440/460/480 1.7 injectie (ook wel eens aangeduid als 1.8i) hetzelfde blok als in een Renault 5 GTE. Correct me if i am wrong!
Nou zie ik op internet dat die volvo 109pk heeft en mijn renault 5 GTE maar 95pk.
-Waarom heeft dat volvoblok meer pk's? Oftewel wat is er anders?
-Kan ik deze zaken (die anders zijn) ook op mijn R5GTE plaatsen?
Waarom meer pk's?
kan he mis hebben, maar zou misschien met de versnellingsbak kunnen liggen... maar lijkt me niet...sock schreef:Als ik het goed heb gebruikte volvo voor zijn 440/460/480 1.7 injectie (ook wel eens aangeduid als 1.8i) hetzelfde blok als in een Renault 5 GTE. Correct me if i am wrong!
Nou zie ik op internet dat die volvo 109pk heeft en mijn renault 5 GTE maar 95pk.
-Waarom heeft dat volvoblok meer pk's? Oftewel wat is er anders?
-Kan ik deze zaken (die anders zijn) ook op mijn R5GTE plaatsen?
zou niet weten eigenlijk

Nee, de versnellingsbak is t niet. Die zou alleen het motorvermogen anders op de wielen overbrengen.
Ik denk eerder aan een andere motorregeling, nokkenassen, injectie en dat soort dingen. Ik betwijfel ook of je het zo kan omzetten. Voor de GTE echter is er ook wel leuk spul te krijgen als nokkenassen en andere chip (PM menno eens) en dan moet die 109 pk zeker te halen zijn.
Ik denk eerder aan een andere motorregeling, nokkenassen, injectie en dat soort dingen. Ik betwijfel ook of je het zo kan omzetten. Voor de GTE echter is er ook wel leuk spul te krijgen als nokkenassen en andere chip (PM menno eens) en dan moet die 109 pk zeker te halen zijn.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
volgens mij heeft Volvo ook een 1.8i in productie gehad hoor.
Had ooit een collega met een 440 1.8i. Deze had 106 of 107 pk, en zag er redelijk anders uit dan mijn F-blokje 1.8i in de 19. En had een cilinderinhoud groter dan 1721 cc op kenteken volgens mij.
Op je vraag: zal inderdaad wel iets zijn van motormanagement, misschien meer comfortabel waar de 1.8i in de 19 toch best sportief was ingesteld.
Of ander spruitstuk en andere uitlaatlijn, zoals de Clio RSi ook heel iets minder pk's heeft dan de zelfde motor in de 19..
Had ooit een collega met een 440 1.8i. Deze had 106 of 107 pk, en zag er redelijk anders uit dan mijn F-blokje 1.8i in de 19. En had een cilinderinhoud groter dan 1721 cc op kenteken volgens mij.
Op je vraag: zal inderdaad wel iets zijn van motormanagement, misschien meer comfortabel waar de 1.8i in de 19 toch best sportief was ingesteld.
Of ander spruitstuk en andere uitlaatlijn, zoals de Clio RSi ook heel iets minder pk's heeft dan de zelfde motor in de 19..
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Dat laaste klopt niet helemaal geloof ik wat je zegt.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
zou kunnen idd, er liep hier ooit eens een topic en daar werd dit een beetje aangenomen.
weet het dus niet zeker, alleen dat de 19 RT 1.8i steevast met 113 pk's word aangeduid en de Clio RSi met 110. (ja, miniem verschil, maar toch)
vermoed wel dat het zoiets is. wie het weet mag het zeggen
weet het dus niet zeker, alleen dat de 19 RT 1.8i steevast met 113 pk's word aangeduid en de Clio RSi met 110. (ja, miniem verschil, maar toch)
vermoed wel dat het zoiets is. wie het weet mag het zeggen

Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Nee hoor, zijn volgens mij dezelfde blokken met beide 110 pk.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... sc&start=0
dit topicje gaat ook over de Clio RSi en 19 1.8i. Staan we beide in vereeuwigd
(ik wist toen nog niet wat ik nu wist, is af en toe een beetje achterhaald)
dit topicje gaat ook over de Clio RSi en 19 1.8i. Staan we beide in vereeuwigd

Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: di 9 aug 2005 10:27
- Contacteer:
heeft volvo ook niet dezelfde motoren als uit laguna gestoken ???
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: ma 5 dec 2005 21:33
Volvo heeft een 1794cc singlepointinjection in de 440 en 460 geleverd, had 90 pk. Ook hebben ze voor Finland (maar later ook voor de rest van europa)een 1596cc (een 1.6) gemaakt.
Alleen 480ES, 440GLT en een 460GLE hebben tot 1990 een 109 pk motor gehad. Dit was een 1721cc met mpi en hoge compressieverhouding (10,5:1) verder zit er een nokkenas van 260 graden. Volvo noemde dit een B18E.
Rond 1990 is er een herziende versie (B18EP, nog steeds 1721 cc) gekomen met een lagere compressie, mildere nokkenas en katalysator. Pompte er ertoch nog 102 pk uit.
Alleen 480ES, 440GLT en een 460GLE hebben tot 1990 een 109 pk motor gehad. Dit was een 1721cc met mpi en hoge compressieverhouding (10,5:1) verder zit er een nokkenas van 260 graden. Volvo noemde dit een B18E.
Rond 1990 is er een herziende versie (B18EP, nog steeds 1721 cc) gekomen met een lagere compressie, mildere nokkenas en katalysator. Pompte er ertoch nog 102 pk uit.