Hey people,
2 weken geleden heb ik een Clio 16V ('91) met motorschade gekocht voor mijn vriendin. We hadden nog een motor liggen en deze heb ik helemaal gestript en opnieuw opgebouwd. Eergisteren had ik dan alles erin liggen met kabelboom erop en al. Dus heb ik het beestje gestart en de oliedrukmeter gaf slechts 1 tot 1,5 bar aan met 1500 rpm.
Ik heb hem toen uitgezet en ben gisteren dan aan de slag gegaan. Toen bleek de oliedruk sensor defect te zijn. Deze heb ik gisteren vervangen en toen gaf die al 4 bar aan met 1000 rpm. Nog redelijk aan de lage kant, maar redelijk acceptabel.
Gisteren bumper en al erop gezet en gaan rijden. Ding loopt lekker, maar de olie temp meter werkt 90% van de tijd niet(vandaag even nakijken). Na circa 30 km rijden heb ik wat meer gas gegeven en ben iets sportiever gaan rijden en ik moet zeggen dat die best lekker loopt.
Maar aangekomen bij het stoplicht zag ik het olielampje lichtjes beginnen met branden(niet volle sterkte, maar heel lichtjes /zwak) samen met het rode lampje van de temperatuur. Water temp was nog geen 90 graden. Meteen naar de oliedrukmeter gekeken en deze gaf bijna 0 aan. Bij ook maar iets meertoeren gaat het lampje uit, maar heb ik toch nog maar 0,6 bar. Bij 4500 rpm heb ik een 2,5 bar.
Ik vind het een redelijk lage druk en ik vermoed zelf dat de oliepomp een beetje Moe is, terwijl de speling binnen de tolerantie viel.
Had toevallig gisteren al gebeld voor een oliepomp, maar niks kunnen vinden. Een search hier leverde een hit op betreft havam, maar die staat er niet meer op.
Weet iemand waar de pompen te koop zijn? Vroeger kon je een nieuw "uprated" binnenwerk krijgen bij BB, maar die hebben ze ook niet meer. Iemand een idee?
Oliepomp slecht? Waar te koop?
Laatst gewijzigd door Michel S. op wo 25 jan 2006 9:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
gewoon naar de dealert, plusminus 150 euro.
Zijn de krukas en drijfstanglagers wel goed? dwz niet teveel speling, anders verliest ie daar (te veel ) druk.
Zijn de krukas en drijfstanglagers wel goed? dwz niet teveel speling, anders verliest ie daar (te veel ) druk.
Lagers en al zijn net nieuw. Tappen van de krukas zijn gemeten en zijn allemaal in orde.
Zonder oliedruk heeft die niet gelopen. Alleen hele lage druk bij de koppeling induwen bij het stoplicht(max 2 sec). Ik heb meteen de druk bekeken en een beetje gas gegeven. Toen was de druk meteen 1 bar.Is daarna ook niet meer eronder gekomen. Stilstaand heb ik de motor op 1200 rpm gehouden. Opbrengst is beperkt.
Heb nog een andere pomp liggen, maar als een nieuwe betaalbaar is, dan is de keuze snel gemaakt.
Maar tot nu toe nergens kunnen vinden. Maar eens de dealer bellen.
Zonder oliedruk heeft die niet gelopen. Alleen hele lage druk bij de koppeling induwen bij het stoplicht(max 2 sec). Ik heb meteen de druk bekeken en een beetje gas gegeven. Toen was de druk meteen 1 bar.Is daarna ook niet meer eronder gekomen. Stilstaand heb ik de motor op 1200 rpm gehouden. Opbrengst is beperkt.
Heb nog een andere pomp liggen, maar als een nieuwe betaalbaar is, dan is de keuze snel gemaakt.
Maar tot nu toe nergens kunnen vinden. Maar eens de dealer bellen.
Dat heb ik met de gtt ook gehad, die overdrukklep.
Als die inderdaad lekt of gedeeltelijk openstaat verdwijnt er een gedeelte van de druk wat ik dan zou missen over het hele toerengebied.
Gelukkig moet ik de carterpan er toch nog onderuit halen(jippie
) omdat de pakking wat ik ertussen heb geduwd niet goed afdicht. Waarom blue silicone gebruiken als we ook de carterpakking hebben... Juist ja....
We gaan het meemaken... Dit weekend dan. Eerst even op rust komen. Zijn lange dagen geweest.
Gelukkig moet ik de carterpan er toch nog onderuit halen(jippie

We gaan het meemaken... Dit weekend dan. Eerst even op rust komen. Zijn lange dagen geweest.
-
Of beter nog: meten met een externe drukmeter.
Moet je die wel hebben natuurlijk
Moet je die wel hebben natuurlijk