Hallo mensen, ik ben nieuw hier en eigenlijk citroen CX gek. Zo te zien hebben jullie een flink uitgebreid forum, maar herhaaldelijk gebruik van de zoekfunctie heeft mijn vragen nog niet kunnen beantwoorden.
Er zit in een bepaald type CX (22 TRS) een J6T douvrin blok, dat volgens mij ergens uit de renault stal komt. Hierdoor zijn er een aantal vragen ontstaan:
1. Het ding heeft 2165cc wat precies hetzelfde is als het J7T blok, alleen het is een carburateur. Nu is in CX kringen het idee ontstaan dat een 12v injectie kop van een J7T misschien wel op een J6T zou kunnen passen? We hebben inmiddels 1 bericht van niet (zie hieronder).
2. We hebben een man gesproken die J7T's tuned voor de cross en die zei dus dat je de kop niet zomaar over kon zetten op een J6T, maar dat een Peugeot Mi16 kop wel paste op de J6T? Weet iemand daar meer van misschien? Dan zouden we redelijk eenvoudig een 16 klepper injectie 2165cc CX kunnen bouwen.
3. Als een J7T kop niet op een J6T past... is het onderblok dan wel voldoende hetzelfde dat een J7T in dezelfde motorsteunen kan als een J6T? Dan kunnen we iig nog een 12 klepper injectie CX bouwen.
4. Wat voor een combinaties met turbo zijn er eigenlijk geweest? is er een 12 klepper turbo variant van die motor geweest (scheelt spruitstukken bouwen) toevallig?
Als iemand een beetje hulp kan bieden op dit gebied, hoor ik het graag. Ik kom niet heel vaak hier op dit forum, maar heb de e-mail notificatie aan gezet zodat ik het weet als iemand reageert. Ik ben benieuwd!
Wat past er allemaal op een J6T onderblok?
-
- Contacteer:
-
Is inderdaad een beetje een vreemd onderwerp. Over de Douvrin blok is hier niet zo gek te vinden of het moet de 21 Turbo zijn. Die is trouwens nooit in 12 kleps uitvoering geweest (volgens mij magere Renault kennis)
Misschien heb je hier wat aan?
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=20027
In CX zit toch het blok x graden naar achteren gekanteld? Ik denk dat je dan problemen krijgt met de motorsteunen als je een motor van een Safrane erin lepelt. Ook is de bak van een Safrane anders dan die van een CX.
Maar waarom zou de kop van een J7T niet op een J6T passen?
Als een MI16 kop paat dan zou ik daar voor gaan. Is uiteindelijk een betere kop met 2 bovenliggende nokkenassen schat ik in. Wel is de boring van een MI16 maar 83mm die van een J7T is 88mm dat is een beetje krap schat ik in.
Weten die Matra racers niet meer van?
Groetjes Richard
Misschien heb je hier wat aan?
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=20027
In CX zit toch het blok x graden naar achteren gekanteld? Ik denk dat je dan problemen krijgt met de motorsteunen als je een motor van een Safrane erin lepelt. Ook is de bak van een Safrane anders dan die van een CX.
Maar waarom zou de kop van een J7T niet op een J6T passen?
Als een MI16 kop paat dan zou ik daar voor gaan. Is uiteindelijk een betere kop met 2 bovenliggende nokkenassen schat ik in. Wel is de boring van een MI16 maar 83mm die van een J7T is 88mm dat is een beetje krap schat ik in.
Weten die Matra racers niet meer van?
Groetjes Richard
-
- Contacteer:
Bedankt voor de reactie. Ik ben inmiddels ietsje verder met het onderzoek. Via de plaatjes van de koppakkingen op http://www.bgautomotive.co.uk ben ik er achter dat een J7T kop niet op een J6T past. De J6T heeft zowiezo in de CX gezeten, en alle CX motoren zijn voorover gekanteld (als voor de voorkant van de auto is
). Het enige wat ik me dan nog afvraag is of de motorophangingspunten op de J7T gelijk zijn aan die op de J6T, dan kan ie namelijk vrij eenvoedig in een CX gezet worden. De J7T, 2165cc 12v injectie van 140pk in de safrane zou dan vrij eenvoudig in een CX passen.
Inmiddels is het Mi16 kop verhaal ook gedelegeerd naar broodje aap status, want de onderlinge cylinder afstand is op de XU (PSA) motor anders dan op de J6/J7, dus dat kan ook niet. Die J6'en en J7's kwamen dacht ik wel uit de Douvrin fabriek, want dat is een joint venture tussen Citroen en Renault dacht ik.
Maar goed, dank voor de info. Ik blijf even de zaak van de J7T vs. J6T motorophangpunten onderzoeken.

Inmiddels is het Mi16 kop verhaal ook gedelegeerd naar broodje aap status, want de onderlinge cylinder afstand is op de XU (PSA) motor anders dan op de J6/J7, dus dat kan ook niet. Die J6'en en J7's kwamen dacht ik wel uit de Douvrin fabriek, want dat is een joint venture tussen Citroen en Renault dacht ik.
Maar goed, dank voor de info. Ik blijf even de zaak van de J7T vs. J6T motorophangpunten onderzoeken.
-
Koppaking wil niet alles zeggen.Een BMW K100 koppakking ziet er anders uit dan een koppakking van een A-series (Mini), maar die combo dus kan wel. Het belangrijkste is dat de cilinderafstanden gelijk zijn. De rest kan opnieuw geboord of afgetapt worden.
Zit er eigenlijk injectie op de CX22TRS en wat voor een? Ook Renix?
Waarom die broodje aap verhalen snap ik niet. Ik heb ook wel iemand gehoord dat ie een F serie kop op een Renault 2.2 blok(diesel of benzine dat vermeldt het verhaal niet) had gezet. Toen die auto werd verkocht zat opeens de orginele motor er weer in.
Zit er eigenlijk injectie op de CX22TRS en wat voor een? Ook Renix?
Waarom die broodje aap verhalen snap ik niet. Ik heb ook wel iemand gehoord dat ie een F serie kop op een Renault 2.2 blok(diesel of benzine dat vermeldt het verhaal niet) had gezet. Toen die auto werd verkocht zat opeens de orginele motor er weer in.

-
- Contacteer:
Hmmm, ik denk dat de cylinderafstanden wel gelijk zijn gezien de verwantschap van de motoren, maar dat de koelkanalen van de J6T en de J7T 12v injectie kop niet goed overeenkomen. Dat had ik dan weer vernomen op de CX mailing lijst.
Op de CX 22TRS zit geen injectie, is carburateur, dubbele weber dacht ik zo uit mijn hoofd... dat is dus nog een reden waarom de 12v injectie kop zo interessant is. Plus dat het de enige motor voor de CX is (plus dan the 2.0 liter variant van dezelfde motor) met bovenliggende nokkenas en potentieel meer dan 8 kleppen.
Op de CX 22TRS zit geen injectie, is carburateur, dubbele weber dacht ik zo uit mijn hoofd... dat is dus nog een reden waarom de 12v injectie kop zo interessant is. Plus dat het de enige motor voor de CX is (plus dan the 2.0 liter variant van dezelfde motor) met bovenliggende nokkenas en potentieel meer dan 8 kleppen.