F7R of J7T?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
ettore bugatti

Ik ben eigenlijk op zoek naar een allround atmosferische motor. Een beetje BMW S14 (e30 M3), Lotus 2.2, Mercedes 2.3-16 en Honda Accord Type R idee.
Een motor die goed vanuit onderin trekt, maar voor prestaties wel moet worden doorgetrokken.
Deze motor is uiteindelijk bedoeld voor een Volvo 480, omdat dat ik denk dat dit motorconcept wel aansluit bij het karakter van een 480.
Nu zie ik dat autocrossers toch wel leuke resultaten met een J-blok krijgen en de inhoud van 2,2 liter zal zeker de trekkracht onderin bezorgen. Om uit dit blok zo'n 190pk te krijgen, dacht ik aan het volgende:

-een nieuw ontworpen inlaatspruitstuk met een groter gasklephuis met pulsinductie
-vergrote inlaatpoort(en) met '3 angle' bewerkte klepzittingen
-vergrote inlaatklep(pen)
-verhoogde compressie verhouding (10,8:1)
-vergrote uitlaatklep
-vergrote uitlaatpoort met '3 angle' bewerkte klepzitting
-custom made 4-2-1 uitlaatspruitstuk
-uitgeschakelde EGR
-275 a 280 graden nokkenas met bijbehorende klepveren
-Fastchip R-tuner
-lichter vliegwiel
-koudere bougies
-olie koeler

Dit zou voor een J7T ongeveer geschat 185 pk leveren bij 6800 toeren en een koppel van 215 Nm bij 4800 toeren leveren. Is natuurlijk wel afhankelijk of je een 8 klepper of een 12 klepper hebt.

Maar is dit wel de moeite waard?
Dit blok zal wel dwars passen met nieuwe motorsteunen, maar kan ik een bak uit de JB/JC familie eraan hangen (iew Is het boutpatroon hetzelfde als een F blok?) of moet ik dan ook een PK1 bak zoeken?

Of kan ik beter met een F7R aan de slag? Kan ik hiermee ook zo'n koppel/ vermogen verloop mee krijgen? Of komt ie toch inhoud te kort?
Ik zit te twijfelen, omdat een F7R waarschijnlijk wel een beter ontworpen kop heeft dan zo'n J7R en 167 cc is niet veel.

Graag hoor ik jullie gedachten hierover.

Groetjes Richard
PS: Een 480 Turbo kopen en die tunen is geen optie, want dat levert niet op wat ik wil.
Bart V

Een J7T is in de lengte geplaatst, en zal beslist dus problemen geven met de plaatsing in een 480 :) (of je moet errug creatief zijn)

Een F7R is een dwarsgeplaatste motor, en is qua formaat vrijwel hetzelfde als de originele motor. Zal weinig tot geen problemen geven met de plaatsing. Verder kan je een F7R ook goed en betrouwbaar atmosferisch tot richting de 200 pk tunen.

maar waarom een volvo 480?????
Menno

In een Safrane ligt de J motor ook dwars, het kan dus wel, maar je hebt aardig wat breedte nodig.

En tja, wat is de beste keus, hmm, lastig. De J heeft in principe het sterkste onderblok, de F motor de betere kop.
rev it like a rental
ettore bugatti

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben zowieso meer een coupe liefhebber dan een gebraden hatchback racer. Bovendien is zo'n 480 goed voor de chauvinistische gevoelens. (Een Megane 2.0 16V ook wel geinig is, maar valt nog een beetje uit het financieel plaatje) Maar ik besef goed dat niet al te veel Volvo moet roepen hier :D (lees maar R9 ofzo, als je 480 ziet staan)

Dat een F7R op zo'n 200 pk te krijgen is, vermoed ik ook al. Alleen ik heb geen zin in een motor die niks doet onder de 5000 toeren en daar ben ik een beetje bang voor bij een F7R. Bij de J7T ben ik eerder bang dat ie niet genoeg adem(/niet genoeg vermogen levert) heeft om 7000 toeren te draaien.

Ik wil de motor zowieso dwars hebben. In het geval de F7R is het probleem al opgelost, dat past.
In het geval van de J7T wordt het een ander verhaal. Qua constructie is het het makkelijkste om de PK1 bak van de Safrane te pakken met aangepaste aandrijfassen. De breedte is voorlopig geen probleem. De 400 serie is vrij ruim in die richting. Tussen de veerpoten zijn ze vrij smal.
Ik heb liever eigenlijk de orginele 480 bak ivm de elektronische snelheidsmeter. Ik moet dan nog steeds aangepaste aandrijfassen maken omdat de bak verplaatst moet worden door de lengte van de J7T.
Ik heb al gezien dat er 2.2 Diesels (?G8T?)zijn met een JC5 bak, maar of ik dan de conclusie mag trekken dat een JC5/ Volvo 480 bak op een J7T past? :s

Hmmm, een F7R kop op een J7T blok dat gaat zeker niet? :p
Riël
Über-Spammer

Nee, dat gaat niet passen :)

Maar voor wat jij wil zou ik toch inderdaad proberen of je er wat vermogen in legt, want van een F7R kun je wel verwachten dat deze onderin steeds minder en bovenin steeds meer zal doen.

Al geloof ik best dat met een 12v 2.2 motor er bovenin zeker nog wel wat te halen valt!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Abel
Über-Spammer

Als je dit J7T kan passen dan zou je met gemak ook voor een blok van een 21Turbo kunnen gaan en die zijn met een paar ingrepen zo tegen de 250PK te brengen of ver over zelfs.

Maar je wou perse geen turbo motor? waarom? de 1.7T van volvo is toch ook prima te tunen?
TMC16v

Anders is misschien een F7R met een Turbo misschien optie :D
ettore bugatti

Ach, misschien ben ik een beetje tegendraads :p . Met een 480 Turbo kan je ook leuke dingen doen en relatief goedkoop ook.

Het punt is dat ik een 'lineaire' motorkararkter wil. Niet een motor wat bij halfgas anders oppakt als bij volgas. Of dat je enkele ms moet wachten voordat de turbo mee komt helpen, vind ik ook niet fijn. Ook is een 1.7 Turbo absoluut niet hoogtoerig, bij 6000 toeren is het al over.
Alleen een kompressor op een F3R zou mij van een atmoferische motor kunnen afhouden. (Y)

Een 21 turbo erin is wel een leuk idee, maar veel meer dan 200 pk op de voorwielen heb ik geen trek in. Het moet wel een beetje harmonieus van zijn plek gaan. Bovendien wordt het wel errug krap (motor+turbo). Een 480 weegt net 1000 kg dus met 185 tot 200 pk ben je al errug vlot onderweg

Dat is eigenlijk de bedoeling van dit hele idee om een motor te hebben die mooi past bij de auto. Niet iets extreems. Niet ontworpen om op te scheppen dat ie net 250 kmh haalt, maar gewoon omdat ie fijner rijdt dan de (sl)opel van de buren.

Maar niemand een fotootje van een JC5 en J7T om te kijken of de bak/ motor combinatie mogelijk is?

Groetjes Richard
TMC16v

Wel 1 van een J7R (N)

[img]http://www.volny.cz/espace/J7Ra.jpg[/img]
ettore bugatti

Thanks! Een J7R komt in de buurt
canonballman

Startmotor zit aan de verkeerde kant voor een JB/JC bak.

Ik zou NOOIT voor de J7T gaan.
Veel te veel aanpassen, met teweinig winst.
Ga gewoon voor een F7R, al dan niet met drukvulling.

Bespaar je een hoop problemen met ruimte, assen bakkeuze, en ga maar door. Wordt jaren plan met J7T. Met F7R niet.

Vergeet ook de Merc. 2.3-16v en de M3 motor voor jouw doel: die doen allebei onderin geen zak.

Megane 2.0 16v heeft veel koppel breed uitgesmeerd, waarom die niet? Kan er zo in, ook de bak daarvan.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

ettore bugatti schreef:Alleen een kompressor op een F3R zou mij van een atmoferische motor kunnen afhouden. (Y)
Wat moet je nu weer met een 8v?? :wink:
ettore bugatti

@canonballman: bedankt voor het versnellingsbakverhaal. Kan ik weer een optie wegstrepen.
Er zitten inderdaad haken en ogen aan een J7T dwars voorin(oliefilter zit bij een J ook zo lekker als ie dwars staat :beer: ). Een meerjarenplan is op zich niet erg als er maar resultaat komt.

Ik heb zelf geen ervaringen met een M3 of 190E 2.3-16, maar deze hebben toch wel een bak meer koppel dan een standaard F7R. OK, een F7R heeft dan ook geen 190 pk, maar als je dat wel heb dan heb je nog steeds niet de trekkracht die Duiters hebben. Dat ze onderin niks doen kan misschien komen dat ze toch een paar kg's meer te zeulen hebben.

Welke Megane 2.0 16V motor bedoel je? De F4R? Heeft ie niet verstelbare nokkenastiming en lift en variabele inlaat om aan betere prestaties te komen dan een F7R of zijn er andere verschillen tussen die 2?

Een 16 klepper met compressor of turbo wordt te krap zeker als er nog de nodige koelers in moeten. Een F3R is een betere kandidaat, omdat ie een lagere compressie heeft, meer ruimte overlaat en standaard in de 480 is geleverd.
TMC16v

In een clio valt ook een turbo te fabrieken en denk dat je daar heel wat minder ruimte hebt dan bij een 480 :wink:
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

ettore bugatti schreef: Een 16 klepper met compressor of turbo wordt te krap zeker als er nog de nodige koelers in moeten. Een F3R is een betere kandidaat, omdat ie een lagere compressie heeft, meer ruimte overlaat en standaard in de 480 is geleverd.
Ik zal morgen eens zoeken op het rmc forum. staat uitgelegd hoe je in priciepe een turbo (volvo) op een F3R kan schroeven. :D
PtrGte
Contacteer:

ettore bugatti schreef:@canonballman: bedankt voor het versnellingsbakverhaal. Kan ik weer een optie wegstrepen.
Er zitten inderdaad haken en ogen aan een J7T dwars voorin(oliefilter zit bij een J ook zo lekker als ie dwars staat :beer: ). Een meerjarenplan is op zich niet erg als er maar resultaat komt.

Ik heb zelf geen ervaringen met een M3 of 190E 2.3-16, maar deze hebben toch wel een bak meer koppel dan een standaard F7R. OK, een F7R heeft dan ook geen 190 pk, maar als je dat wel heb dan heb je nog steeds niet de trekkracht die Duiters hebben. Dat ze onderin niks doen kan misschien komen dat ze toch een paar kg's meer te zeulen hebben.

Welke Megane 2.0 16V motor bedoel je? De F4R? Heeft ie niet verstelbare nokkenastiming en lift en variabele inlaat om aan betere prestaties te komen dan een F7R of zijn er andere verschillen tussen die 2?

Een 16 klepper met compressor of turbo wordt te krap zeker als er nog de nodige koelers in moeten. Een F3R is een betere kandidaat, omdat ie een lagere compressie heeft, meer ruimte overlaat en standaard in de 480 is geleverd.
ik vond het verschil in trekkracht ERG minimaal tussen een 2.5 16v EVO-hok van mercedes en m'n eigen vertrouwde 2.0 16v-clioke... :wink:
canonballman

PtrGte schreef: ik vond het verschil in trekkracht ERG minimaal tussen een 2.5 16v EVO-hok van mercedes en m'n eigen vertrouwde 2.0 16v-clioke... :wink:

Naja, ik kan er niet over meepraten, heb met mij 2puntdrietje niet tegen een F7R voertuig gereden.

Wat ik wel weet is dat mijn (standaard) MB 2.3-16v een HOGER litervermogen heeft dan een standaard Williams, en das heel simpel: dat ga je onderin merken. Ding begint het pas echt naar zn zin te krijgen boven de 5000 toeren.
ettore bugatti

Een 190E 2.3-16 staat ook wel hoog op mijn verlanglijstje. Een erg ondergewaardeerde auto. (Y)

Maar de algemene mening is dat dus dat een F7R geen koppel onder 5000 toeren levert en een J7T te moeilijk in te sleutelen is?

Zit er trouwens nog vlees in het blok om een F7R op te boren? Ik weet al dat ie standaard aardig aan de limiet zit, maar wat zijn de beschikbare overmaten?
Menno

Niet helemaal mee eens, dat de F7R onderin geen koppel heeft. Zo'n ding trekt gewoon goed, vanaf 1500 toeren, en gaat bovenin echt los.

Het is vooral de verhouding koppel/voertuiggewicht die bepaald of ie onderin wat doet.

Voor de F7R zijn geen overmaten beschikbaar. Wel kan je natuurlijk zuigertjes laten maken, maar erg veel vlees zit er ook niet in.
rev it like a rental
canonballman

Ik ben ook zeker van mening dat een standaard F7R onderin al goed vooruit gaat, maar nogmaals, wat Menno al zei: dat is in een clio van 1000 kilo.

Aan de andere kant: zo zwaar zal zon 480 ook weer niet zijn, wel?

En tja: 190 16v ondergewaardeerd.....tegenwoordig wel ja, maar elke oude mercedes wordt ondergewaardeerd.
Doe er je voordeel mee zou ik zeggen, en koop er 1 :wink: heb ik ook gedaan :lol:
PtrGte
Contacteer:

84 mm in de F7R is te doen, 84,25 ook nog wel...zit je op 2078 cc...kweet nog nie of het het risico waard is, maar het gaat...

mocht je ECHT veel geld ervoor over hebben, dan is een ander krukas laten maken een optie...kan je een NOG LANGERE slag erin hangen, tik je wel de 2200/2300 cc aan...maar goed...das wel ERG ver gezocht...

een F7R met meganekop en een setje throttlebodies gaan je denk ik verder brengen dan een 2.2 8v of iets dergelijks...

blijft toch altijd water bij de wijn doen... :beer:
ettore bugatti

Een 480 is ook maar 1000 kg (ja, echt waar) en dat een standaard F7R goed trek wil ik ook wel geloven, maar wat gebeurt met het koppelverloop als ik het blok naar 190 pk 'tune'?

Krukas is ook een leuk idee, ook prijzig.
Een slag van 98.6 a 99 mm is voldoende om op 2199cc te komen. Trouwens een nieuwe krukas is niet nodig. Misschien kan ook de diameter van de kruktap kleiner maken icm met nieuwe drijfstangen, maar dat is ook niet goedkoop. Maar heb je toch weer 10% koppel gewonnen (Y) en heb je een lege pinpas (N)

Maar wat is er bijzonder aan die Megane motor?
ARNO16V
Contacteer:

Hebt er toevallig nog iemand zo'n J7T blok liggen waar die vanaf wil? :)
Robke
Car: Lexus IS250

ettore bugatti schreef:Een 480 is ook maar 1000 kg (ja, echt waar) en dat een standaard F7R goed trek wil ik ook wel geloven, maar wat gebeurt met het koppelverloop als ik het blok naar 190 pk 'tune'?

Krukas is ook een leuk idee, ook prijzig.
Een slag van 98.6 a 99 mm is voldoende om op 2199cc te komen. Trouwens een nieuwe krukas is niet nodig. Misschien kan ook de diameter van de kruktap kleiner maken icm met nieuwe drijfstangen, maar dat is ook niet goedkoop. Maar heb je toch weer 10% koppel gewonnen (Y) en heb je een lege pinpas (N)

Maar wat is er bijzonder aan die Megane motor?
De megane heeft een iets andere kop met nauwere inlaatkanalen, daardoor heeft hij een betere koppelspreiding en een wat hoger maximaal koppel.

Ik zou gewoon voor een F7R gaan met een stel leuke nokkenassen en een chip, dat zal al wel aardig hard van de plek gaan denk ik.
PtrGte
Contacteer:

hoezo DENK IK? :wink:

da weet je toch robbie...of ben je het WEER beu :)
Menno

ARNO16V schreef:Hebt er toevallig nog iemand zo'n J7T blok liggen waar die vanaf wil? :)
serieus op zoek?
rev it like a rental
Riël
Über-Spammer

ettore bugatti schreef:. Misschien kan ook de diameter van de kruktap kleiner maken icm met nieuwe drijfstangen, maar dat is ook niet goedkoop. Maar heb je toch weer 10% koppel gewonnen (Y) en heb je een lege pinpas (N)
Leg eens uit?
Menno

Je slijpt dan de kruktap excentrisch naar een kleinere diameter, waardoor de slag groter wordt. 10% lijkt me wel wat erg enthousiast overigens.
rev it like a rental
ettore bugatti

De uitleg van Menno klopt.
Die 10% is gebaseerd dat motorinhoud 10% groter wordt (2000-->2200), maar het zal in de praktijk wel niet haalbaar zijn om de slag 6 mm te verlengen.
Je moet dus dan de kruktap naar een kleinere diameter afdraaien zodat het nieuwe middelpunt van de kruktap 3mm verschoven is ten opzichte van het orgineel. Je kan op deze manier ook de slag kleiner maken.
Het probleem is dat de drijfstang een te groot gat heeft, omdat de de kruktap kleiner is. En tenzij Renault een drijfstang met passende diameter in het magazijn heeft kan je dus een set nieuwe maken.
Een andere probleem is dat de krukas minder stevig is.
PtrGte
Contacteer:

Me pa sleep vroeger opel krukassen van een diesel naar een kleinere slag om van een 2.4 benzine een 2.8 te maken...anders ging de krukas niet rond...deze moest 1,5 mm excentrisch geslepen worden voor een kleinere slag. Dat ging prima, en is dus in principe het zelfde als verslijpen naar een langere slag, alleen dan aan de andere kant... :)

maar ik denk toch dat dit niet de mooiste oplossing is voor de J of F motor...

ik blijf toch ook bij de F motor en zoals Rob al zei: een set tb's en een paar leuke nokkenassen doen een hele hoop...en dat het onderin niet meer vooruit komt...dat valt REUZE mee :)
Menno

en natuurlijk : " Patrick/Menno hoeveelheden " van de kop af halen. :D

doet 't ook erg goed voor 't koppel onderin.
rev it like a rental
canonballman

moet je wel effe goed uitrekenen hoeveel tiende mm een stang langer wordt bij 7000 rpm, en dan alsnog een RUIME veiligheidsmarge nemen :wink:
PtrGte
Contacteer:

ach...mietje :lol:

"veilig" en "marge": allemaal termen gebruikt door lelleke mensen :D

(PS: mooie drift trouwens met die champagne-bak van je op zandvoort op http://www.autofotos.nl/2005/CircDag051 ... G_5652.jpg ...kweetnie of het echt goed ging komen maar vooruit! :) )

Mr. Sideways :beer:
Riël
Über-Spammer

"excentrisch", ah zo :)

Thanx
canonballman

PtrGte schreef:ach...mietje :lol:

"veilig" en "marge": allemaal termen gebruikt door lelleke mensen :D

(PS: mooie drift trouwens met die champagne-bak van je op zandvoort op http://www.autofotos.nl/2005/CircDag051 ... G_5652.jpg ...kweetnie of het echt goed ging komen maar vooruit! :) )

Mr. Sideways :beer:
Wie noem jij een mietje, mietje? :wink:

Enne, NEE, die drift kwam niet goed, kun je op de daarop volgende foto zien. Ging iets te dwars. Is me in die bocht vaker gebeurd. Was niet mn favoriete bocht, net zo min als de Hugenholtz. Het driften ging me in de snellere bochten een stuk beter af. Aan het einde van de dag zelfs 90 procent van Bosuit gedrift.
Plaats reactie