ACT: 5 GT Turbo.
Ik zou graag een hardere sis willen uit mn dumpvalve. Nu heb ik een forge dumpvalve met kevlar membraam, je hoort m wel, maar heb al een paar keer (zeg maar meestal) als ik een 5 gtt zie rijden, het idee dat die veel harder afblazen, en een fellere sis, wie heeft een idee
Heerlijk weer een franse auto
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
Heb je die isolatie al van de binnenkant van je motorkap afgetrokken?
nee, die zit er nog! zonder scheurtjes enzo!
Houd die zoveel geluid tegen dan?
Maar er zijn toch ook DV met een zuiger? zijn die harder?
Houd die zoveel geluid tegen dan?
Maar er zijn toch ook DV met een zuiger? zijn die harder?
Heerlijk weer een franse auto
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Die isolatie is inderdaad voor het geluid! Als je die weghaalt, hoor je de sis beter, maar ook meer van de motor zelf natuurlijk.
deze vraag uit een gesloten topic, help die jongen ff. Tom heeft er toen een bestandje van gemaakt, die staat alleen op de comp bij mijn oudersSimcha schreef:Hallo,
Waar moet ik op gaan letten wanneer ik een Renault 5 GT Turbo ga aanschaffen via Marktplaats. Je leest bij veel advertenties dingen over roest, vervanging van onderdelen etc.
Wanneer ik ga kijken bij een, waar moet ik dan op letten?

5gt.nl schreef:De grote problemen met de Renault 5 GT Turbo:
1. Gammele turbo
2. Defecte koppakking
3. Slippende koppeling
4. Doorgeroeste voordorpels
En verder:
· Roest
· Oververhitting van de motor
· Slecht werkende electronica
· Versleten stoelen
· Lekke kachelradiateur
Dingen om op te letten:
Motor:
· Gammele Turbo. Test 1: bij 40 km/u in de 4e versnelling het gas intrappen zodat de turbo naar maximale toeren schiet, turbo mag geen rare geluiden maken. [zie ook Transmissie] Test 2: Accellereer snel naar 80 km/u en laat het gas los, blauwe rook betekent olie in de uitlaatgassen en een stervende turbo. Ook veel blauwe rook bij het koud starten is een indicatie van een turbo die de dood in de ogen kijkt;
· Oliepeil. Erg weinig olie betekend waarschijnlijk slecht onderhoud, of dat de olie uit de uitlaat komt (dat wil je zeker niet). Controleer ook of er geen mayonaise-achtige drek aan de pijstok zit, zo ja, dan is de koppakking eraan;
· Een blauw schijnsel op het staal van de uitlaat verraad olie in de uitlaatgassen, Niet bon!
· Koppakking. Maak een berg toeren en kijk naar de kleur van de uitlaatgassen. Blauw is olie (erg slecht!), wit kan duiden op het einde van de koppakking, zwarte rook is waarschijnlijk het gevolg van een te rijke afstelling van de carburatie (vaak bij autos met verhoogde turbodruk, om pingelen te voorkomen) en kan weinig kwaad;
· Expansie vaatje. Het water moet helder zijn, olie in het expansie vaatje betekent een defecte koppakking;
· Anti-perculatie ventilator. Open na een testritje de motorkap en controleer of de anti-perc fan het doet. Deze moet enkele minuten na het afzetten van de motor de carburator koelen om verdamping van de benzineresten te voorkomen. Zoek naar en licht zoemend geluid links van de motor. Kijk meteen of de ventilator van de radiateur het doet (maakt meestal behoorlijk wat herrie) en of de koppakking niet lekt;
· Oververhitting. Tijdens het rijden mag de temeratuurmeter niet verder dan halverwege komen. Test: Probeer een stuk snel te rijden om de temperatuur omhoog te krijgen en rijd dan langzaam of stop, en kijk wat de temperatuurmeter doet. De ventilatoren moeten hun werk gaan doen en de temperatuur moet zich stabiliseren of dalen. Als de temperatuur blijft stijgen en/of het waarschuwingslampje gaat branden kan de radiateur verstopt zijn;
· Oliedrukmeter. De oliedrukmeter is vaak stuk, zo niet dan moet hij tijdens het rijden ergens tussen de 2 en de 6 staan, bij stilstand valt de druk vaak terug tot bijna nul. Als de druk laag blijft tijdens het rijden dan is de oliepomp waarschijnlijk aan vervanging toe.
· Slangen. Vaak zijn enkele van de vele slangen die we onder de kap van een GT Turbo tegenkomen gescheurd.
Transmissie:
· Slippende koppeling. Testen: bij 40 km/u in de 4e versnelling het gas intrappen, snelheidsmeter en toerenteller moet gelijk versnellen;
· Geef vol gas in de 2e versnelling en laat dan het gas los, als de versnelling in neutraal schiet is de versnellingsbak niet goed meer.
Carrosserie:
· Roest rond de achterruit;
· Roest in de achterbak, onder de bekleding;
· Roestende binnendorpels, vooral aan de voorkant;
· Controleer of alle panelen goed passen, grote kieren duiden op ongevalschade;
· Zoek naar laswerkzaamheden in het motorcompartiment, dit zou duiden op een frontale aanrijding, vooral als de bumper niet goed past;
· Kijk uit voor deuren die uit hun scharnieren getild kunnen worden.
Overigen:
· Banden. Moeten op de standaard 13 velgen van de zeldzame en dure maat 195/55 zijn, maar worden vaak vervangen door goedkopere 185/60, waarmee de wegligging en het remgedrag van de auto zeer verslechteren;
· Velgen. Zoals uit het bovenstaande blijkt zijn de standaard velgen erg duur qua banden, andere velgen zijn dus een pluspunt. Velgen groter dan 15 zijn echter af te raden wegens het aanlopen van de banden op de carrosserie;
· De schijfremmen voldoen over het algemeen goed, maar is een kleine kans op het kromtrekken van de voorremmen, dus bekijk het toch even;
· Schokdempers en Veren: duw hard op de hoeken van de auto en kijk hoe hij terugveert, de auto moet inveren en dan weer herstellen, en niet meer dan 1 keer stuiteren;
· Wiellagers. Luister bij 65 km/u naar een monotone brom, indien aanwezig staan nieuwe lagers op het menu;
· Stuurinrichting: Kijk uit voor speling in de stuurinrichting. Draai aan het stuur als de auto stilstaat, de wielen moeten direct bewegen;
· Open dak. Als de auto is voorzien van een opendak (zonnedak) dan lekt dit waarschijnlijk, de meesten doen dit in ieder geval;
· Benzine. De GT Turbo kan prima rijden op super ongelode benzine, hoewel ontworpen voor gelode benzine. Het is ook mogelijk de auto aan te passen voor het gebruik van normale ongelode benzine.
Interieur:
· De bevestigingsframes van de voorstoelen raken los van de vloer, stoelen wiebelen heen en weer. Kan vaak alleen met laswerk worden verholpen;
· De bekleding op de zijsteunen van de stoelen is vaak slecht, dit is vaak een aardige indicatie van de conditie van de hele auto;
· Electrische dingen doen het niet of soms;
· Pas op voor een defecte snelheidsmeter, de hele unit zal vervangen moeten worden, en dat is niet goedkoop;
· Het vervangen van een lekke kachelradiateur vereist de demontage van het complete dashboard, inclusief stuur en stuurkolom, en kost dus veel tijd en/of geld. Deze lekkage is te herkennen aan natte vloerbedekking onder het dashboard, meestal aan de bestuurderskant. Niet te verwarren met lekkage rond het raam door roest aldaar. Koelwater is te herkennen aan zijn specifieke geur.
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
defecte snelheidsmeter is meestal slecht contact bij opnemer of teller, is te verhelpen door schoonmaken en solderen.
ook kan de teller kapot zijn
voor de rest zie hierboven
ook kan de teller kapot zijn
voor de rest zie hierboven
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
top chris!
was zo druk bezig dat ik 5gt nog niet had bezocht 


Luco/Alpine-racer schreef:defecte snelheidsmeter is meestal slecht contact bij opnemer of teller, is te verhelpen door schoonmaken en solderen.
ook kan de teller kapot zijn
voor de rest zie hierboven
· Pas op voor een defecte snelheidsmeter, de hele unit zal vervangen moeten worden, en dat is niet goedkoop;

Heerlijk weer een franse auto
Ik kon hem nog niet... Maar zeker een wijs ding, zie FNB.Leon schreef:iemand intresse?
http://koopjes.marktplaats.nl/auto_s/re ... 55071.html
bekende van hier
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
-
- Berichten: 82
- Lid geworden op: wo 7 sep 2005 11:45
baarlo, das voor mij bijna om de hoek. miss eens een kijkje nemen, ben al een tijdje op zoek naar een leuk 5je...
wiellager linksachter... is dat makkelijk te vervangen?
wiellager linksachter... is dat makkelijk te vervangen?
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
moet geperst worden, en als je een pers hebt is dat makkelijk.
-
- Berichten: 82
- Lid geworden op: wo 7 sep 2005 11:45
k neem aan dat de gemiddelde garage wel een pers heeft, t scheelt dat een goeie vriend van me er dan wel aan kan komen...
dank u!
dank u!
Ik had vandeweek een uitval van mijn snelheids-/kilometer op mijn dash. Ik heb effe de kabels losgehaald, schoongemaakt en weer in in het 'dash-meterkastje' (hoe heet zo'n ding
?) aangesloten en toen functioneerde het weerde.
Is dit een bekend fenomeen bij de 5 GTT's? Hij zit nu tegen de 2 ton aan, misschien dat het tijd is om de sensor te vervangen?

Is dit een bekend fenomeen bij de 5 GTT's? Hij zit nu tegen de 2 ton aan, misschien dat het tijd is om de sensor te vervangen?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
komt idd regelmatig voor
ook de 3-polige stekker bij het luchtfilterhuis wil wel eens storen
nieuwe sensor hoeft niet direct, zit m vaker in de bedrading
ook de 3-polige stekker bij het luchtfilterhuis wil wel eens storen
nieuwe sensor hoeft niet direct, zit m vaker in de bedrading
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
stelt me weer wat meer gerustErik Olijnsma schreef:komt idd regelmatig voor
Welke is dat dan precies?Erik Olijnsma schreef:ook de 3-polige stekker bij het luchtfilterhuis wil wel eens storen
Zie je die bedrading zo zitten?Erik Olijnsma schreef:nieuwe sensor hoeft niet direct, zit m vaker in de bedrading
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
ja, is een witte kabel met een zwarte 3-polige stekker, loopt lans de linkerkant van de luchtfilerbehuizing
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
sorry, het is idd grijs
heb al een tijdje niet meer onder de kap gekeken 

Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Je ziet op de foto die kabel op de linkerveerpoot liggen
[img]http://www.maxtune-d.com/2702-4.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/2702-4.jpg[/img]
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
ik ga altijd van de bestuurderplek uit. das het meest logische 
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Berichten: 239
- Lid geworden op: ma 1 aug 2005 22:30
ik vroeg me een paar dingen af over de turbo en turbodruk:
- het wijzerke op het dashboard gaat tot in de helft bij volgas, dat betekent dat de druk op ???bar staat
- als je turbodrukmeter en en bleedvalve hebt kan je dan gewoon als je toevallig iemand racewaardig tegenkomt je druk opschroeven? je moet er niet voor stoppen of juist wel?
- kan je ook gewoon zuinig rijden op zeer zeer lage druk? en is dat beter of toch niet echt verschil voor de motor en levensduur?
- het wijzerke op het dashboard gaat tot in de helft bij volgas, dat betekent dat de druk op ???bar staat
- als je turbodrukmeter en en bleedvalve hebt kan je dan gewoon als je toevallig iemand racewaardig tegenkomt je druk opschroeven? je moet er niet voor stoppen of juist wel?
- kan je ook gewoon zuinig rijden op zeer zeer lage druk? en is dat beter of toch niet echt verschil voor de motor en levensduur?
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Ik denk zo rond de 0,6bar, maar kan het mis hebben want zo laag ken ik niet.white gtt power schreef:ik vroeg me een paar dingen af over de turbo en turbodruk:
- het wijzerke op het dashboard gaat tot in de helft bij volgas, dat betekent dat de druk op ???bar staat
Als je een bleedvalve neemt die je in je dash kunt plaatsen dan kun je hem van binnenuit verstellen.white gtt power schreef:- als je turbodrukmeter en en bleedvalve hebt kan je dan gewoon als je toevallig iemand racewaardig tegenkomt je druk opschroeven? je moet er niet voor stoppen of juist wel?
Zuinig rijden is mij nog niet vaak gelukt, aangezien ik van snel rijden hou en het ook vaak genoeg doe.white gtt power schreef:- kan je ook gewoon zuinig rijden op zeer zeer lage druk? en is dat beter of toch niet echt verschil voor de motor en levensduur?
Denk dat je turbo bij lagere druk een langere levensduur heeft, maar zeker weten doe ik dat niet.
Je blok zal ook wel een iets langere levensduur krijgen, maar in hoeverre je dat gaat merken??
- +/- 0.5 barwhite gtt power schreef:ik vroeg me een paar dingen af over de turbo en turbodruk:
- het wijzerke op het dashboard gaat tot in de helft bij volgas, dat betekent dat de druk op ???bar staat
- als je turbodrukmeter en en bleedvalve hebt kan je dan gewoon als je toevallig iemand racewaardig tegenkomt je druk opschroeven? je moet er niet voor stoppen of juist wel?
- kan je ook gewoon zuinig rijden op zeer zeer lage druk? en is dat beter of toch niet echt verschil voor de motor en levensduur?
- ja, nee
- ja, maar waarom zou je dat willen
Immer wieder die verdammte Holländer
-
- Berichten: 239
- Lid geworden op: ma 1 aug 2005 22:30
-Ray- schreef:- +/- 0.5 barwhite gtt power schreef:ik vroeg me een paar dingen af over de turbo en turbodruk:
- het wijzerke op het dashboard gaat tot in de helft bij volgas, dat betekent dat de druk op ???bar staat
- als je turbodrukmeter en en bleedvalve hebt kan je dan gewoon als je toevallig iemand racewaardig tegenkomt je druk opschroeven? je moet er niet voor stoppen of juist wel?
- kan je ook gewoon zuinig rijden op zeer zeer lage druk? en is dat beter of toch niet echt verschil voor de motor en levensduur?
- ja, nee
- ja, maar waarom zou je dat willen
neem nu dat ik smorgens gewoon chill lange afstanden rij op 0.3-0.4 bar, dan gaat i toch zuiniger zijn ? ik rij graag sportief , maar smorgens bevoorbeeld al niet, dan kan ik rustig en voordelig rijden , als het toch zo easy is met die bleedvalve.
zou toch makkelijk op 0.8-0.9 mogen staan dahct ik zo.
hmmm iemand zei me al dat i lager als origineel staat. ding gaat tans hard! is dat metertje betrouwbaar want dat zou dan 0.2 bar minder als origineel zijn en das toch maar raar want de turbo doet echt goed zen werk en blaast ook lekker???
betrouwebare meters van renault???? 

smorgens gewoon warmrijden volgens het 2-streepjes principe, liefst 1. verder is het een kwestie van he rechtervoet.
lager dan standaard druk (0.7 - 0.8 bar) heeft geen enkele zin, als het goed is staat je actuator zo afgesteld. wat je met je bleedvalve doet is druk op en terugschroeven tussen max en min. een standaard GT is best zuinig, met een groep a en de nodige aanpassingen was ik blij als ik 350-400 km op een tank haalde.
lager dan standaard druk (0.7 - 0.8 bar) heeft geen enkele zin, als het goed is staat je actuator zo afgesteld. wat je met je bleedvalve doet is druk op en terugschroeven tussen max en min. een standaard GT is best zuinig, met een groep a en de nodige aanpassingen was ik blij als ik 350-400 km op een tank haalde.
Immer wieder die verdammte Holländer