Achtermistlicht

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
walter

Hoe kan men het rechtse achterste mistlicht laten branden bij een Mégane II Coupé. Het lampje zit erin , maar blijkbaar brand enkel het linke bij het ontsteken van de mistlichten.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

even alle draadjes nameten of er wel stroom opzit

en anders even lampje vervangen (I)
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 55#1693055

je had het ook bij die post kunnen houden :wink:

zal wel een slotje op deze komen
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
walter

Lampje is ok, maar het heeft blijkbaar te maken met de Belgische wetgeving dat de rechtse lamp niet brand, terwijl dit bij sommige andere auto's wel het geval is. Alles is voorzien voor een tweede mistlicht enkel kan je dit standaart niet inschakelen.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

lijkt me echt stug dat dit aan de belgische wetgeving ligt, want die volgt gewoon de normale europese norm.

je hebt eerder een kans op draadbreuk of een kapotte zekering.
beide lampen horen aan te gaan als je de knop schakelt
walter

Dan hebben alle Belgische Mégane's een defect achtermistlicht. Ik heb het bij geen enkele al zien branden.
Remy

Voor zover ik het weet is het niet eens toegestaan om 2 mistlichten achter te hebben.

Alleen die aan de linkerkant zit (bestuurszijde) mag het doen. Zo zit het ook in mijn Clio en alle andere auto's die ik in mijn leven gezien heb. :) :) :)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

hoe het zit met België weet ik niet.

Maar in Nederland mogen gewoon 2 mistachterlichten

Mijn Clio II had ook gewoon 2 mistachterlichten
walter

Ik heb toch al vaker wagens gezien met 2 mistlichter achteraan.
Robke
Car: Lexus IS250

Je mag gewoon 2 mistachterlichten hebben, als je er een hebt moet hij in het midden zitten of alleen aan de rechterkant. Het zou ook alleen de linkerkant kunnen zijn, maar dat weet ik zo niet zeker.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Linkerkant,
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

In belgië dus maar 1, als ik dit zo lees:

Wanneer er een achtermistlicht is, moet dit aangebracht zijn in het vertikale vlak door de lengteas van het voertuig of tussen dit vlak en de linkerrand van het voertuig.

Bron: http://www.wegcode.be/wet.php?wet=22&node=art28c
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

ja dat gaat over: als er één mistlicht is gemonteerd,

het zegt niet dat er maximaal 1 licht gemonteerd mag zijn
paulvanrooij
Contacteer:

als t mistlicht alleen links van het midden mag zitten, dan kan op een megane nooit het linker en rechter mistlicht werken..beetje nutteloos om 2 mistlichten aan je linkerkant te monteren, toch?
Robke
Car: Lexus IS250

Dan moet jij maar eens beter naar iets oudere auto's Paula, een Clio 1 heeft bijvoorbeeld ook gewoon 2 mistachterlichten.
Het is een Europese regel, dus ook in België gelden daarvoor dezelfde regels......
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

dat artikel zegt dat als er 1 mistlicht gemonteerd wordt, dat ie dan aan de linkerkant moet zitten.

meer wordt er niet gezegd. er wordt niet gezegd dat het maximaal 1 mag zijn en of 2 eventueel wel mogen.
paulvanrooij
Contacteer:

robclio16V schreef:Dan moet jij maar eens beter naar iets oudere auto's Paula, een Clio 1 heeft bijvoorbeeld ook gewoon 2 mistachterlichten.
Het is een Europese regel, dus ook in België gelden daarvoor dezelfde regels......
Das waar..

maar ik zit ook alleen maar ff te googlen om te kijken hoe t in belgië geregeld is..voor die ene keer per jaar dat dat ding aan moet kan t mij persoonlijk niet echt schelen of er 1 of 2 branden..al zijn 2 wel irritant omdat je dan al snel denkt dat iemand remt..
antoine
Car: Renault Clio III RS

Is het niet minimaal 1 lamp verplicht? Kijk maar eens naar nog oudere auto's, bv de 5 at. Daar hebben de meeste zo'n lelijk ding onder de bumper hangen (links).
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

dat laatste is zowieso ja
Bram

Ik heb maar 1 mistachterlicht in m'n clio 1. Zou dit komen omdat het een import versie is uit Duitsland?
Frank van Hees

en als je nou bij een r5 de rechterachterlichtunit wilt vervangen voor een met een mistlamp erin mag dat dan wel i.v.m. APK,
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

volgens mij mogen twee mistlichten niet meer, maar weet het niet zeker
is zowiezo kansloos die wetgeving over het voeren van mistlichten

ze mogen alleen gebruikt worden in nederland bij een zicht van minder dan 50 meter
hele volksstammen zetten die irritante lamp aan als er nog 600meter zicht is (N) (N)

Gebruik uw mistlichten met verstand
De herfst is een periode met veel mist. Opvallend is dat een flink aantal automobilisten niet lijkt te weten wanneer mistlampen mogen worden gebruikt. Mistlampen aan de voorzijde van een voertuig mogen aan bij mist, sneeuwval en regen wanneer het zicht minder dan 200 meter is. Het mistachterlicht aan de achterzijde van het voertuig mag alleen worden gebruikt wanneer door zeer dichte mist of sneeuwval het zicht minder dan 50 meter is. In de verkeersinformatie-berichtgeving wordt dan van zeer dichte mist gesproken. Dat betekent op snelwegen dat het volgende hectometerpaaltje pas zichtbaar wordt nadat je het vorige paaltje voorbijgereden bent. Deze situatie komt gelukkig weinig voor.

Behalve dat je door een fout gebruik van de mistlampen overduidelijk te kennen geeft dat je de verkeersregels niet kent, zijn mistachterlichten hinderlijk voor het verkeer dat achter je rijdt. Zo kan achteropkomend verkeer ten onrechte denken dat er geremd wordt, waardoor filevorming in de hand wordt gewerkt.

Gebruik mistachterlichten dan ook zeker niet als het verkeer zo druk is dat het achteropkomend verkeer je makkelijk kan zien. Bovendien geldt dat het gebruik van één mistachterlicht, vanwege eventuele verwarring met de remlichten, de voorkeur geniet. Haal het rechter lampje uit één van de mistachterlichten wanneer je er twee hebt. Tenslotte is belangrijk te weten dat bij regen het mistachterlicht nooit mag worden gebruikt.

en hier de officiele regelgeving

Mistlichten! Wanneer wel en wanneer niet?

1. Mistlichten (mistlichten voorzijde en achterzijde)
Een motorvoertuig mag aan de voorzijde en de achterzijde zijn voorzien van mistlichten. Wat zijn nu mistlichten en wanneer mogen deze gebruikt worden.

2: Algemeen
2.1 Wat is een mistlicht?
MISTLICHT VOORZIJDE: een licht dat dient voor een betere verlichting van de weg bij mist, sneeuwval, onweer of stofvlokken, dat zodanig is geconstrueerd dat een verlichting wordt gegeven met slechts geringe verblinding.
De technische eisen gesteld aan een mistlicht zijn: een EEG-keurmerk, wat bestaat uit een hoofdletter "E" in een rechthoek gevolgd door het kennummer of de kenletters van de EEG-lidstaat (Nederland "E 4"). Tevens kan op het mistlicht het aanvullende symbool "B" (Frans voor brouillard=mist) of "F" (fog) zijn toegevoegd.
Mistlichten aan de voorzijde mogen naar voren niet anders dan wit of geel stralen (art. 5.*.59 VR)
MISTLICHT ACHTERZIJDE: in het achterlicht geïntegreerde of afzonderlijk aangebrachte lamp aan de achterzijde van het voertuig, waarbij in het glas een "E"-keurmerk is aangebracht.
De mistlichten aan de achterzijde mogen niet anders dan rood stralen (art. 5.*.53, lid 3 VR)
2.2 Welke voertuigen mogen voorzien zijn van mistlichten?
Ingevolge het Voertuigreglement MOGEN de volgende motorvoertuigen aan de voorzijde zijn voorzien van:

personenauto twee mistlichten (art. 5.2.57 VR)
\bedrijfsauto twee mistlichten (art. 5.3.57 VR)
motorfiets een mistlicht (art. 5.4.57 VR)
driewielig motorvoertuig een of twee mistlichten (art. 5.5.57 VR)
motorvrtg bep. snelheid twee mistlichten (art 5.7.57 VR)
landbouwtrekker twee mistlichten (art. 5.8.57 onder d VR)
Ingevolge het voertuigreglement MOETEN/MOGEN de volgende motorvoertuigen aan de achterzijde voorzien zijn van:

personenauto na 31-12-95 in Nederland in gebruik genomen een of twee mistlichten aan de achterzijde. Indien een (1) mistachterlicht, dan in of links van het middenlangsvlak van het voertuig (art. 5.2.51 onder k VR). Voor 1-1-96 in Nederland in gebruik genomen mogen een of twee mistachterlicht(en) hebben, als aan de inrichtingseisen en gebruikerseisen wordt voldaan.
bedrijfsauto bepaling als bij personenauto (art. 5.3.51 onder k VR)
motorfiets MAG een (1) mistachterlicht (art. 5.4.57 onder c VR)
driewielig motorvoertuig MAG een (1) of twee mistachterlichten (art. 5.5.57 onder b VR)
motorvrtg bep. snelheid MAG een (1) of twee mistachterlichten (art. 5.7.57 onder e VR)
landbouwtrekker MAG een (1) of twee mistachterlichten (art 5.8.57 onder e VR)
Het ingeschakeld zijn van het mistlicht of de mistlichten aan de achterzijde van het voertuig moet door middel van een controlelampje (of stand van de schakelaar bij landbouwtrekker) aan de bestuurder kenbaar worden gemaakt (art. 5.*.62 VR)

In het Voertuigreglement is verder bepaald dat deze voertuigen niet meer verlichting mogen hebben, dan volgens dit reglement is voorgeschreven of toegestaan.

Voldoet een lamp niet aan de eisen van mistlamp, als hierboven omschreven, dan is het dus geen mistlamp. Gekeken moet worden of het een andere lamp is, die volgens het Voertuigreglement is voorgeschreven of toegestaan. Is dit niet zo, dan is het voertuig voorzien van meer lichten dan is toegestaan. (art. 5.*.65 VR)

Overigens bestaat er GEEN verschil tussen een breedstraler en een mistlamp. In beide gevallen moet er sprake zijn van een - goedgekeurde - lamp die een brede, naar boven scherp begrensde en naar rechts gerichte lichtbundel produceert en niet mag verblinden.

3. Wanneer mogen mistlampen worden gevoerd
Ingevolge artikel 34 lid 1 RVV90: Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van motorvoertuigen mistlicht aan de voorzijde voeren.
Een wettelijke omschrijving wanneer het zicht ernstig belemmerd is, is voor dit artikel niet gegeven. De relatie naar lid 2 van dit artikel mag men NIET leggen en moet door de verbalisant zelf omschreven worden.
Volgens het KNMI te de Bilt is:

mist 200 - 1000 meter zicht
dichte mist 50 - 200 meter zicht
zeer dichte mist minder dan 50 meter zicht
Bij het Parket wordt voor de beoordeling uitgegaan dat het zicht ernstig wordt belemmerd bij dichte mist. Derhalve mogen mistlampen gevoerd worden bij zich minder dan 200 meter.
Voorts mogen mistlampen - ingevolge de EEG-richtlijn - gevoerd worden in combinatie met groot- en dimlicht, indien deze lichten wettelijk zijn toegestaan. Nergens staat, dat het voeren van stadslicht IN COMBINATIE met mistlicht verboden is.
Ingevolge art. 34 lid 2 RVV90: Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van MINDER dan 50 meter, MAG mistachterlicht worden gevoerd.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
ARNO16V
Contacteer:

Zo hee.... je zal nu wel lamme vingers hebben na zo'n lap tekst... :D
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Erik Olijnsma schreef:lijkt me echt stug dat dit aan de belgische wetgeving ligt, want die volgt gewoon de normale europese norm.

je hebt eerder een kans op draadbreuk of een kapotte zekering.
beide lampen horen aan te gaan als je de knop schakelt
Bij een Mégane II brandt normaal gesproken alleen links. Rechts zit bij mijn Mégane niet eens een lampje.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
walter

Ik heb gisteren eens de rechter lamp losgemaakt en er zit wel degelijk een gloeilamp om blijkbaar ook rechts een mistlicht te laten branden. Alleen heb ik de indruk dat daar een paar draadjes te kort zijn! Ik zou eigenlijk eens moeten vergelijken met de linker lamp. Die kreeg ik jammer genoeg niet los met de hand, zullen sleuteltjes aan te pas moeten komen. Das voor een volgende keer. Ik hou jullie op de hoogte.
walter

http://www.how2tune.be/main.php?cat=6&subcat=6

2 Achtermistlichten zijn toegelaten in België.
Plaats reactie