[Daniël's R5TL-T] 02-09: 2019 nog iets
als je motor goed warm is een paar keer volgas geven en even kijken of ie wel beweegt.
succes.
succes.
Een centimeter? Damn volgens mij staat ie nu veeeels te slap waardoor ie veels te vroeg openwaait.AREXSTYLE schreef:Aan de actuator stang bedoel je? Die is trouwens bijna een centimeter teruggedraaid met het verstellen omdat de druk zo hoog zat...
1 of 2 windingen staat voor ongeveer 1/10 bar, dus als je em van 1 bar zover hebt teruggedraaid staat ie gewoon veels te slap.
Draai em maar es een halve cm in.
Precies, misschein is de druk zo hoog door een bleedvalve ofzo?
Een centimeter is ook wat veel, maar dat zou niet verklaren dat je wel druk hebt, maar zo laat.
Een centimeter is ook wat veel, maar dat zou niet verklaren dat je wel druk hebt, maar zo laat.
tis juist het vage ervan...ik heb wel de juiste druk, maar véél te laat...en je hoort ook dat de turbo ook laat begint met spoelen...
@Riel: heb geen bleedvalve...
@Steven: ik kon waarschijnlijk de drukmeter helemaal van de klok af laten slingeren, zo hoog stond ie (toch maar niet geprobeerd). Ik zal morgen de druk es opdraaien kijken wat voor resultaat het oplevert; het moet gewoon aan de wastegate liggen
anders weet ik het ook niet meer... 
En als het geen resultaat oplevert morgen? Moet ik dan aan een nwe actuator gaan denken, of moet de turbo eraf?
@Riel: heb geen bleedvalve...
@Steven: ik kon waarschijnlijk de drukmeter helemaal van de klok af laten slingeren, zo hoog stond ie (toch maar niet geprobeerd). Ik zal morgen de druk es opdraaien kijken wat voor resultaat het oplevert; het moet gewoon aan de wastegate liggen


En als het geen resultaat oplevert morgen? Moet ik dan aan een nwe actuator gaan denken, of moet de turbo eraf?

::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
Zonet een stuk wezen toeren met de 5, warmgereden en geknald. Nou dat ik er goed naar geluisterd heb kom ik met het volgende: de turbo begint wel op tijd te spoelen (2100+ rpm)
maar onderin lijkt ie er minder hard in te komen dan normaal (gaat erg lineair zeg maar); 2e versnelling 5000rpm heb ik volgens de meter iets van 0,6bar (4 streepjes voor het rood geloof ik). 3e en 4e versnelling 5000rpm zit ie net over de 2 na laatste streep (dus 0,8bar). Snelweg heb ik niet gereden...
Nou klinkt het alsof ik me een probleem heb verbeeld, maar de turbo klapt er niet meer in zoals eerst (3000rpm vol druk). Ik heb verder ook niet aan de actuatorstang gedraaid. Klinkt vaag allemaal, maar kan dit gewoon aan de actuator liggen? Dat ie de wastegate gewoon slecht regelt? of moet ik gewoon niet zo zeuren

Nou klinkt het alsof ik me een probleem heb verbeeld, maar de turbo klapt er niet meer in zoals eerst (3000rpm vol druk). Ik heb verder ook niet aan de actuatorstang gedraaid. Klinkt vaag allemaal, maar kan dit gewoon aan de actuator liggen? Dat ie de wastegate gewoon slecht regelt? of moet ik gewoon niet zo zeuren

::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
ik vindt het een vaag probleem kom anders eens langs dan kunnen we evt samen nog eens kijken.
volgens mij moet je normaal gesproken bij de 3000 toeren wel volle boost hebben.
pm me maar eens.
volgens mij moet je normaal gesproken bij de 3000 toeren wel volle boost hebben.
pm me maar eens.
zo volgens mij gaat er nu iemand genieten van boost 

nee tuurlijk niet maar laat daniel zelf de uitleg maar even doen (wastegate)

Intercooler is helemaal perfect man


Maar over mn drukoplossing; ik ging dinsdag ff mn rekening ophalen bij de garage, ff gebabbeld over het probleem dat ik zo'n lineaire drukverloop had, al spoelde de turbo wél bij 2000+rpm. Hij (mn monteur) had er een vermoeden van wat het probleem was, dus rij ik em ff binnen, kap los, actuator stang los, en ja hoor wat blijkt: had ie mn actuator dusdanig afgesteld dat de wastegate niet meer volledig kon sluiten, en dus altijd een stukje openstond.
Dus hij opnieuw afstellen dat ie wel dicht blijft, en klaar was Daniel

En zo blijkt maar weer, altijd beginnen met waar je als laatst mee bezig bent geweest!

Blijkt dat de druk ook nog goed staat


I've got boost power!





Ook maar gelijk in Meppel een Fiesta behoorlijk een poepie laten ruiken aan het stoplicht (vanuit de mac, 2x


::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
nou gelukkig maar, niks ernstigs 
hoeveel druk rij je nu?

hoeveel druk rij je nu?
Immer wieder die verdammte Holländer
0,8 staat ie nu (ongeveer) op
Maar ik had gister en vandaag ook maar rare gedrag van die auto...inhouden en bokken tussen 3000 en 4000rpm, en dan uitsluitend bij vol gas
eenmaal boven de 4000 en daaronder is er niks aan de hand...1 probleem opgelost komt wel weer een andere om de hoek kijken 
Dan had ik gister dus aan de stoplichten in Emmeloord dat ie gewoon uitviel, heel slecht aan de praat gekregen (met volgas, ding wou geen toeren maken, slecht aan de praat te houden). Maar dezelfde middag was het starten lopen
Klinkt dit als bevroren carb (of te lage inlaatluchttemp), of gare bdp sensor/bougiekabels?

Maar ik had gister en vandaag ook maar rare gedrag van die auto...inhouden en bokken tussen 3000 en 4000rpm, en dan uitsluitend bij vol gas


Dan had ik gister dus aan de stoplichten in Emmeloord dat ie gewoon uitviel, heel slecht aan de praat gekregen (met volgas, ding wou geen toeren maken, slecht aan de praat te houden). Maar dezelfde middag was het starten lopen

Klinkt dit als bevroren carb (of te lage inlaatluchttemp), of gare bdp sensor/bougiekabels?
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
te lage inlaatttemp heb ik nog nooit last van gehad maar ik sluit niks uit.
Ik weet het ook niet, ik wil bij voorbaat al eigenlijk niks uitsluiten, blijft tenminste nog een Renault
Hier is ook een gast die hetzelfde probleem heeft (en nog geen oplossing). Kan zijn dat ik nu hetzelfde heb, of niet...ik peins teveel over dit soort dingen denk ik
ga maar gelijk slapen *denk ik*...ik hou al op 


Hier is ook een gast die hetzelfde probleem heeft (en nog geen oplossing). Kan zijn dat ik nu hetzelfde heb, of niet...ik peins teveel over dit soort dingen denk ik


::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
Het is dus een bevroren carb
rij ik zonet mn straat in valt ie dood, 2 minuten later loopt ie weer als een zonnetje 
Zal morgen es kijken of het element in mn luchtfilterhuis goed werkt; en ff dat stuk plastic naast mn radiateur maares bestellen...


Zal morgen es kijken of het element in mn luchtfilterhuis goed werkt; en ff dat stuk plastic naast mn radiateur maares bestellen...

::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
kan ook gewoon een bdp sensor zijn
ff afkoelen en weer doen
ff afkoelen en weer doen
nokken die er wel eens mee dan als ze te warm worden?
Immer wieder die verdammte Holländer
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Als ie op het punt staat van overlijden..-Ray- schreef:nokken die er wel eens mee dan als ze te warm worden?
Project: GTT Blue Sport
Hoi, heb net even je topic nagelezen.
Herken nogal wat van mijn eigen GTT, dus ik kan weer fff vooruit
Groeten Roald.
Herken nogal wat van mijn eigen GTT, dus ik kan weer fff vooruit

Groeten Roald.
Klopt, mijn 5 gt sloeg uit en na afkoeling reed ie weer gewoon.Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:kan ook gewoon een bdp sensor zijn
ff afkoelen en weer doen
R34L schreef:Hoi, heb net even je topic nagelezen.
Herken nogal wat van mijn eigen GTT, dus ik kan weer fff vooruit
Groeten Roald.

Het was dus toch een bevroren carb; toen we vorige week temperaturen boven 5 graden kregen merkte ik al dat ie beter op temp. kwam etc. Heb ik vorige week dat gat naast de rad dichtgebouwd en een stuk karton voor de bovenste deel van de rad gehangen en nu komt ie mooi op temperatuur met een ambient temp. van -4.cspr schreef:Klopt, mijn 5 gt sloeg uit en na afkoeling reed ie weer gewoon.Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:kan ook gewoon een bdp sensor zijn
ff afkoelen en weer doen

De auto staat sinds vandaag 20 jaar op kenteken! jaja, 29-01-1986 voor het eerst

In maart nog 'ff' een apk eroverheen gooien; nieuwe draagarmen, stabi, remmenjob, lichtschakelaar fixen (kan haast elk jaar wel weer


::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
Wat nieuwe onderdelen voor de 5, komt er dit maand nog wel onder en dan apk:
[img]http://members.home.nl/dmwilmink/images ... rdelen.JPG[/img]
Ook nog een GTT stabi, moet ie wel aardig de bocht omkunnen straks (nog beter dan nu)
[img]http://members.home.nl/dmwilmink/images ... rdelen.JPG[/img]
Ook nog een GTT stabi, moet ie wel aardig de bocht omkunnen straks (nog beter dan nu)

::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
Zondag aan de auto begonnen, vandaag vrijwel helemaal afgebouwd (met -6, op straat)...wat een gekloot met die Powerflex zeg...niet te zuinig
Krijg de middelste beugels niet vast zoals ik zo op straat lig, dus morgen ff naar de garage en op de brug ermee. Ik heb ook besloten wat dingen uit te stellen tot de zomer; nu eerst maar een verse APK erop knallen en gaan...ik zie wel verder als het wat warmer wordt
foto's volgen nog wel... 



::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
Veel succes met je project man.......
Tis af en toe niet al te grappig, maar als ie het doet weer zeker de moeite waard.
Zo ben ik nu al Uren en Uren kwijt aan die afschuwlijke torsieas achter.
Wil de 5 dus verlagen maaruhhhhhh MUURVAST aan 1 kant.
Voor wat inspiratie..........hier linkie naar mijn projectje.....
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... an&start=0
Groetjes
Skateman
Tis af en toe niet al te grappig, maar als ie het doet weer zeker de moeite waard.
Zo ben ik nu al Uren en Uren kwijt aan die afschuwlijke torsieas achter.
Wil de 5 dus verlagen maaruhhhhhh MUURVAST aan 1 kant.
Voor wat inspiratie..........hier linkie naar mijn projectje.....
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... an&start=0
Groetjes
Skateman
Vandaag auto afgebouwd, alles in de kuipen weer ff lekker schoongemaakt, velgjes weer schoon en in de poets
Morgen de auto wegbrengen naar de garage, achterremmen laten afstellen op de remmenbank, die powerflex monteren
...apk erop.
Nou heb ik natuurlijk ff mn remmen gedaan, kom ik tot de ontdekking dat de blokken aan de zuiger-zijde van de klauw véél sneller afslijten dan de blokken aan de buitenkant (voorremmen dus). Ligt dus niet aan een klauw, want ze zijn aan beide kanten even ver afgesleten. Is dit normaal met 16V remmen? Of heb ik een vaag probleem? Ik heb de blokken maar ff geswitched...iemand die dit kent?

Morgen de auto wegbrengen naar de garage, achterremmen laten afstellen op de remmenbank, die powerflex monteren

Nou heb ik natuurlijk ff mn remmen gedaan, kom ik tot de ontdekking dat de blokken aan de zuiger-zijde van de klauw véél sneller afslijten dan de blokken aan de buitenkant (voorremmen dus). Ligt dus niet aan een klauw, want ze zijn aan beide kanten even ver afgesleten. Is dit normaal met 16V remmen? Of heb ik een vaag probleem? Ik heb de blokken maar ff geswitched...iemand die dit kent?
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
Je moet de geleidebussen van je klauw es een optater geven, grote kans dat die vastzitten en niet meer heen en weer glijd. En je dus telkens je schijf probeert krom te trekken.
Ik zou ff bij de automat. zaak 2 revisiesetjes halen voor die voorklauwen en em ff opknappen. Kun je em gelijk ook nog een funky kleurtje geven als je wilt.
Ik zou ff bij de automat. zaak 2 revisiesetjes halen voor die voorklauwen en em ff opknappen. Kun je em gelijk ook nog een funky kleurtje geven als je wilt.
Geleide bussen zijn nog hartstikke lekker (had ze er bij de ombouw al opgefrist); maar waarschijnlijk wel verstandig om de klauwen ff te reviseren dus...enig idee wat die setjes kosten?
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
Als je hier klikt kom je trouwens bij mn project homepage, had ik gemaakt voor mn familie en vrienden in de USA, dus het staat ook allemaal in het engels, maar ik dacht vast wel leuk om te delen 

::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
APK zit erop! Een nieuwe stadslicht en mistachterlicht en ik was de man...Powerflex is ook gelukt, wat een gehannes man...maar het stuurt wel
Ook heb ik eindelijk een stelveer op mn remdrukregelaar, en de auto remt nu stukken beter en stabieler.
Volgend maand ga ik toch echt shoppen voor een nieuwe uitlaat; was ie net dichtgebakken voor de apk, ik een stukje rijden was ie weer op een andere plek opengeblazen
achja, papiertje is binnen zullen we maar zeggen 

Volgend maand ga ik toch echt shoppen voor een nieuwe uitlaat; was ie net dichtgebakken voor de apk, ik een stukje rijden was ie weer op een andere plek opengeblazen


::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
Ff een update...mn blokkie heeft al een tijdje een rateltje erin zitten, we dachten aanvankelijk stoterbussen (zijn niet in dezelfde volgorde teruggemonteerd), maar het begon wat luider te worden, en na 13dkm mag het ook wel ingesleten zijn, dus langs de garage en ff een getraind oor naar laten luisteren...revisie specialist erbij, en het kan 1 van 2 dingen zijn: een rammelende zuigerpen, of een kantelende zuiger
ik heb wel eens betere berichten gehad....maar volgens die specialist kan ik van een kantelende zuiger mn blok niet kapotdraaien, van die zuigerpen weet hij het nog niet zo zeker...ik moest op aanraden andere olie proberen eerst, en maar goed het geluid en de olie in de gaten houden...
kan het blokkie er straks wéér uit 
Het is iig geen verkeerde montage van de zuigers, of iets met de krukas. Zelfs die gast moest er wel echt goed naar luisteren (heb ervoor ook meerdere mensen naar laten luisteren, die er geen raad mee wisten) lekker vaag dus...betekent wel dat de motor er dit jaar nog weer uitgaat en (afhankelijk van mn budget) sowieso nwe zuigers en bussen, zwaardere koppeling en motorsteunen, etc. Motorruimte strak trekken en spuiten de hele mikmak...
Op een iets vrolijkere noot, de auto wordt begin Juli onder handen genomen om te spuiten! Verder heb ik wat onderdelen vergaard de laatste tijd die er binnenkort ingaan, post ik zsm foto's van...o.a. Magnecor 80's en een veerpootbrug



Het is iig geen verkeerde montage van de zuigers, of iets met de krukas. Zelfs die gast moest er wel echt goed naar luisteren (heb ervoor ook meerdere mensen naar laten luisteren, die er geen raad mee wisten) lekker vaag dus...betekent wel dat de motor er dit jaar nog weer uitgaat en (afhankelijk van mn budget) sowieso nwe zuigers en bussen, zwaardere koppeling en motorsteunen, etc. Motorruimte strak trekken en spuiten de hele mikmak...
Op een iets vrolijkere noot, de auto wordt begin Juli onder handen genomen om te spuiten! Verder heb ik wat onderdelen vergaard de laatste tijd die er binnenkort ingaan, post ik zsm foto's van...o.a. Magnecor 80's en een veerpootbrug

::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
erg jammer alhoewel ik nog steeds denk dat er niets ernstigs aan de hand is omdat je er al 13000 mee gereden hebt.
let wel dat alle motoren wel tikken en dus een oude gt motor ook wel.
heb je de klepspeling al eens goed bekeken?
stel ze anders evt tijdelijk iets strakker om te kijken of het geluid dan weg is.
en die nieuwe spanner op die oude distibutieketting kan ook nog steeds een oorzaak zijn.
ik zou me niet ongerust maken en gewoon doorrrijden.
op hoeveel bar draai je nu?
let wel dat alle motoren wel tikken en dus een oude gt motor ook wel.
heb je de klepspeling al eens goed bekeken?
stel ze anders evt tijdelijk iets strakker om te kijken of het geluid dan weg is.
en die nieuwe spanner op die oude distibutieketting kan ook nog steeds een oorzaak zijn.
ik zou me niet ongerust maken en gewoon doorrrijden.
op hoeveel bar draai je nu?


Klepspeling hebben we 3000km geleden gechecked, staan allemaal volgens het boekje...
Ik draai nu op ongeveer 0,6 bar (denk ik?) moet es een keer geijkt worden afgesteld

::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship