Een gek probleem maar waar, onlangs viel de verlichting uit tijdens het rijden. Daarbij doet ook de interieurverlichting, dashboardverlichting,klokje en de radio het niet meer. Na de ene keer wat gemorreld te hebben was het in het begin zo dat als ik groot licht opzette wederom gelijk alles uitviel. Maar daarna gebeurde dit spontaan zonder ergens aan te zitten. Ook als ik daarna groot licht opzette gebeurde het niet. Kortom op de meest vreemde momenten viel alles uit.
Wat doet het wel op zo'n moment,
de motor blijft draaien, de kachel wordt warm en blaast goed, de remverlichting werkt en de remlichten werken normaal.
wat doet het niet op zo'n moment,
de koplampen, radio, interieurverlichting, dashboardverlichting, achterlichten, klokje(digitaal).
Nu doet spontaan de verlichting helemaal niets meer dus kan ik rijden maar dan wel zonder licht en overige zaken. Ik krijg hem niet meer aan de gang. De zekeringen zijn in orde en van het soms gebeuren is het nu (schijnt) permanent geworden.
Het enige wat ik op dit moment bespeur is dat men er ooit en ik denk zelf een cruisecontrol in heeft gebouwd. Deze heeft vanaf het begin raar gedaan en met raar bedoel ik dat als je hem activeerde hij zichzelf weer uitzette, iets wat normaal pas gebeurd met remmen of koppelen. Nee deze deed dat vanzelf om de 10 a 20 seconden. Maar toen was het verlichtongsprobleem er nog niet..
Kortom, iemand met een idee?
groetjes,
John
Verlichting valt uit tijdens rijden
-
Wat voor auto heb je? 

-
Ik zag dat je ook een topic in nl.techniek had gemaakt. Eén is genoeg, dus die heb ik verwijderd, we gaan dus verder in dit topic 

maar hoe verklaar je dan het opeens uitgaan en na even stilgestaan te hebben gaat spontaan alles weer aan, daarbij wordt niet eens de schakelaar aangeraakt, dit gebeurt dus spontaan. Of als je opnieuw even start dan wil het ook nog wel eens aangaan? 

-
Bij dit type auto wil de zekerinkast nog wel een stuk gaan contoleer die eerst ff
VLK Groep
je zal in ieder geval de schakelaar moeten checken, deze regelt veel van wat nu uitvalt, waarschijnlijk regelt het ook de radio ?
ik ken verder de espace niet, mogelijk is er een ICU welke wordt aangestuurd ( computer )
ik ken verder de espace niet, mogelijk is er een ICU welke wordt aangestuurd ( computer )
ik heb alle zekeringen gecontroleerd voor zover dit mogelijk was. Alle zekeringen zijn goed. Het gekke vind ik, als ik simpel denk en iets is kapot dan is het ook kapot. Dus als de zekering stuk is dan werkt een apparaat niet meer.
In dit geval lijkt het op iets wat komt en gaat en nu pas sinds gisteren definitief is geworden. Lijkt me dan niet op een zekering. Die hersteld zichzelf niet...
In dit geval lijkt het op iets wat komt en gaat en nu pas sinds gisteren definitief is geworden. Lijkt me dan niet op een zekering. Die hersteld zichzelf niet...

-
- Contacteer:
de schakelaar regeld de voeding van de radio niet hoor
de voeding van de radio en het klokje gaan wel over 1 zekering !
dus zekeringen kast is wel een optie
wat ook een optie is : het elektronisch gedeelte van het contackt slot
de voeding van de radio en het klokje gaan wel over 1 zekering !
dus zekeringen kast is wel een optie
wat ook een optie is : het elektronisch gedeelte van het contackt slot
De schakelaar van de verlichting kan je eenvoudig uitsluiten door de juiste draden in de stekker rechtstreeks door te verbinden. Met een schemaatje erbij (wat sowieso wel handig is) heb je dat zo voorelkaar. Het kan namelijk ook een combinatie zijn van een verotte schakelaar met nog een sluiting elders in de bedrading, en dan zoek je je rot.
Wel er heeft zich een ontwikkeling voorgedaan en wat voor één..
Na het verwijderen van de behuizing (stuurkolom) kon ik de bedrading en contactslot zien zitten. Er even aan morrelen hielp niet. Ik starte de motor en de verlichting ging ineens aan......en weer uit.......en weer aan ......en weer uit...
Ik kwam erachter dat er rechtsonder de stuurkolom een kastje zat (grijs) waaruit elke keer een klik kwam als de verlichting uitgaat en aangaat. Nu blijkt als ik de achterruitewisser aanzet de verlichting aangaat als hij gaat wissen (interval) en weer uitgaat als hij stopt. Door het hendeltje naar achteren te drukken gaat de interval (achterruitewisser) weer aan en de verlichting ook...en dit herhaalt zich twee keer en alles is weer uit. Weer er tegenaan drukken en weer wissen en weer licht en stoppen met wissen (2x) en geen licht..
Nu zouden we kunnen zeggen dat het aan de intervalschakelaar ligt van de ruitenwisser maar dat lijkt me sterk. Dan zou deze als schakelaar functioneren en dat kan natuurlijk niet maar we zitten in de goede richting te denken....ergens daar onder het stuurhuis...
Na het verwijderen van de behuizing (stuurkolom) kon ik de bedrading en contactslot zien zitten. Er even aan morrelen hielp niet. Ik starte de motor en de verlichting ging ineens aan......en weer uit.......en weer aan ......en weer uit...
Ik kwam erachter dat er rechtsonder de stuurkolom een kastje zat (grijs) waaruit elke keer een klik kwam als de verlichting uitgaat en aangaat. Nu blijkt als ik de achterruitewisser aanzet de verlichting aangaat als hij gaat wissen (interval) en weer uitgaat als hij stopt. Door het hendeltje naar achteren te drukken gaat de interval (achterruitewisser) weer aan en de verlichting ook...en dit herhaalt zich twee keer en alles is weer uit. Weer er tegenaan drukken en weer wissen en weer licht en stoppen met wissen (2x) en geen licht..
Nu zouden we kunnen zeggen dat het aan de intervalschakelaar ligt van de ruitenwisser maar dat lijkt me sterk. Dan zou deze als schakelaar functioneren en dat kan natuurlijk niet maar we zitten in de goede richting te denken....ergens daar onder het stuurhuis...
Liever eens achter de zekeringkast neuzen.
Omlaag klappen, en er met je hoofd inkruipen en de kabels die er daarachter uitkomen eens checken.
Omlaag klappen, en er met je hoofd inkruipen en de kabels die er daarachter uitkomen eens checken.
dan gaan we ons eerst eens klein maken en daar op verkenning, ik houd jullie op de hoogte en mijn dank alvast voor de goede inbreng en ideeën.
Mocht mijn hoofd vast komen te zitten dan kan mijn partner wel typen, tenminste als ik de auto dan mee naar binnen krijg...
Mocht mijn hoofd vast komen te zitten dan kan mijn partner wel typen, tenminste als ik de auto dan mee naar binnen krijg...

Maar als je niets vind dan wil dat niet zeggen dat het niet ergens anders voorkomt

-
- Contacteer:
en bekijk de stekkers op dat grijse kastje
nog mooier maak er ff een foto van en plaats die hier
nog mooier maak er ff een foto van en plaats die hier
dat is een goed idee...ik zal eens kijken of ik wat foto's kan maken en zal zeker verder zoeken als het niet achter de zekering kast ligt. Een kleine noot...mijn partner herinnerde mij ineens aan een bepaalde schroeilucht uit de ventilatie (kachel) dat zat aan haar zijde ik rook niets aan mijn kant...niet een erg sterke lucht maar volgens haar zeggen electrisch/chemisch....