Een verhaaltje voor het slapen gaan:
Het mysterie van de band
Je koopt een paar leuke 17 inch velgen met zo goed als nieuwe banden voor je Renault Clio. Kom je eindelijk thuis op vrijdagavond maar je kan niet wachten tot de dag van morgen. Want morgen gaan ze er onder !!!
De volgende dag na wat zwoegen en zweten liggen er 4 hele mooie MSW Mugello 17 inch velgen onder de Clio. Tevreden en voldaan rij je richting de lokale benzinepomp voor wat lucht in de banden. Man, man, man, wat staan ze gaaf. De positieve reactie blijven daarom ook niet uit.
Twee weken later blijkt opeens de linkervoorband toch wel vrij slapjes te staan. Een

gevoel bekruipt je. Heb ik in een spijker gereden? Bij de lokale benzinepomp geven ze je weer wat lucht zodat de band weer op druk staat. Daar werd geopperd dat het ventieltje misschien wel het probleem kon zijn. Nou goed denk je, we kijken het aan en gaan weer vrolijk op pad naar het volgende avontuur samen met de trouwe Clio.
Weer een week later. Na al het feestgedruis rond kerst en oud en nieuw is het alcohol promilage weer dusdanig gezakt dat het verantwoord is om de Clio weer eens op stap te nemen. Ik kom wederom aan bij de lokale benzinepomp voor Euro 95 ongelood en hopelijk geen lucht. Helaas de hoop bleek ijdel te zijn. Binnen een week tijd is de druk afgenomen van 2.3 naar 1.5 bar. Tijd voor de stormtroepen is de gedachte.
Na een kort telefoontje met de plaatselijke bandenboer kan ik diezelfde dag (vandaag) nog terecht. Ik kom aan en de monteur bekijkt moeilijk mijn o zo geliefde Clio. "Die is wel laag is 't nie?" wordt er gemompeld in plat Brabants. Gelukkig na veel moeilijkheden, en houten plankjes, staat de Clio zonder schade op de brug.
Dan gaat het opeens snel. Velg eraf, zeepsop vliegt in het rond, maar nergens bubbeltjes

Niet op de band, niet rond het ventiel, zelfs niet op de velgrand.

De wijze meneer besluit om de band eens van de velg af te halen om deze eens te inspecteren. Ik knik instemmend (waarom zou ik de monteur tegenspreken). Band eraf, niets bijzonders te zien. Velg bekeken, weer niets te zien. Wij kijken elkaar aan. "Ja", zegt de monteur: "Er is niets te zien van beschadiging of iets dergelijks, dus ik weet het ook niet."
Dan wordt er als nog maar besloten om de band om de velg te leggen en deze te voorzien van een nieuw ventieltje. Na een minuutje of 10 staat de Clio weer op zijn eigen pootjes en is de velg gebalanceerd en voorzien van een nieuw ventiel. Kosten voor deze 45 minuten durende soap: 20 Euro.
Als goed advies krijg ik mee, om de komende tijd geregeld de bandenspanning te controlleren. Mocht de band weer leeglopen dan moeten de heren nog eens goed nadenken over een oplossing. Dus mensen als jullie al zo ver zijn gekomen in dit spannende verhaal, blijf het dan zeker volgen want binnenkort komt de ontknoping ook online te staan.
(Dit verhaal is op waarheid berust, om de anonimiteit van de betrokkenen te garanderen zijn de namen doelbewust achterwege gelaten)