Wiellagers??

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Roald16v
Contacteer:

Hallo,

Ik hoor af en toe een bonkend geluid aan de onderkant van de auto.. het lijkt van links voor te komen.. maar als ik rechts zit.. dan hoor ik het ook.. ook voel je dit aan je voeten!

Dit geluid hoor ik alleen als de auto rijdt.. als ik de koppeling in druk dan is het geluid er nog steeds..

Ik dacht zelf misschien aan wiellagers.. iemand daar ervaring mee??
Ook hoor ik constant een zoemend geluid.. dit lijken mij ook de wiellagers.. maar ik weet niet zeker of het kloppend geluid daar ook van kan komen..
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

bonkend geluid is meer iets wat je moet zoeken in een homokineet of in de ophanging
gebeurd het alleen met inveren of hobbeltjes riggels enz is het een fuseekogel , draagarm of stabilisator stang (rubber)

zoemend geluid dat bij 1 kant op sturen en harder rijden erger wordt is een wiellager
Roald16v
Contacteer:

Het gebeurd niet alleen met inveren.. ook op "rechte" wegen..
Homokineet lijkt me dan meer t geval.. in combinatie met de lagers..

Maar het bonken zou dus niet van een lager kunnen zijn?
Frits Clio 16v

Als het bonken van een homokineet komt hoor je dat tijdens sturen, en volgens mij niet als je rechtdoor rijdt.
Ik heb nog een goede linker (bestuurderskant) aandrijfas te koop, mocht je die nodig hebben.

Het zoemen zal wel een wiellager zijn, als je naar links/recht stuurt hoor je het ook harder/zachter omdat je het lager dan meer/minder belast.
En hoe harder je rijdt hoe harder hij zoemt.

Gr, Frits.
Roald16v
Contacteer:

Ik hoor het bonken als ik rechtdoor rij..
En dat lager..

Welke kant zou het zijn.. ik hoor het duidelijk aan de linker (bestuurder) kant.. als ik een beetje naar rechts stuur.. is het geluid helemaal weg..
Frits Clio 16v

Als het erger wordt in een bocht naar rechts is het het linker wiellager en bij een bocht naar links is het het rechter lager.
Als je de wielen van de grond zet en dan de wielen draait en ze een beetje beweegt kun je er meestal wel achter komen welke het is.

Tijdens het rijden is het moeilijk te zeggen welke het is, ik heb ook al es de verkeerde vervangen.

Gr, Frits.
pierre

bonkend geluid kan van alles zijn van uitlaat tot schokdemper, maar geen lager, dit lager kun je inderdaad wel voelen als je het wiel rond draait.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

voor wiellagers controleren hef je de wielen van de grond
dan onbelast ronddraaien hoor je gezoem heb je hem te pakken

let op klakkeloos op richting afgaan door tijdens te rijden moet je al echt wel een goede ervaring hebben en dan heb je het nog wel eens fout
Bart V

Controleer ook eens de fuseekogels, draagarmrubbers, en de stabilisatorstangrubbers. Dikke kans dat 1 van deze dingen de geluiden veroorzaken.
Roald16v
Contacteer:

Fuseekogels zijn redelijk nieuw.. half jaartje..
Ik zal binnekort eens naar de rubbers kijken.. daar heb ik nog niet op gelet...
In ieder geval bedankt voor de tips!!! :)
Haas
Car: Megane RS

klinkt mij meer als een draagarmrubber wat gaar is...

wat betreft je wiellagers controleren. Als je je wiel vrij hebt van de grond en je geeft er een slinger aan, voel dan met een vinger heel licht aan je schroefveer die om je schokdemper zit. Als je daar een lichte trilling voelt, is je lager 99% zeker kapot. Misschien helpt dit je?
Roald16v
Contacteer:

Ik zal binnekort eens kijken.. heb nu wel al veel dingen wat het zou kunnen zijn.. ik weet in ieder geval zeker dat een lager niet goed is..
Maar dat bonken.. klinkt meer als gerommel.. en volgens mij doet hij dit meer als hij warm is... althans.. zo'n vermoeden heb ik..
Roald16v
Contacteer:

Ik heb t euvel gevonden :)

Jaja.. t was een loodje die los was gegaan.. deze lag op de draag arm... :evil:

Hehe.. valt me nog eens mee..
pierre

dan was dat wel een zwaar loodje, de laatste loodjes .................
Plaats reactie