Zelf leren lassen

Alles wat te maken heeft met plaatwerkerij en het interieur
Steven
Car: M536

Tom schreef: toch hebben ze daar ooit best leuke dingen in de aanbieding.

Ik heb een tijd terug een simpel elektrode las apparaatje gekocht voor een paar tientjes. Niet om een complete dorpel mee te lassen of een scherm te plaatsen maar om een keertje een uitlaatje dicht te braaien, een flensje te verzetten of wat huis tuin en keuken las werkzaamheden. Daar voldoet hij prima voor
Sorry Tom, maar ik vind zo'n electrode ding toch aardig waardeloos.
Koop dan gewoon een goedkope 2ehands migger. Daar kun je tenminste echt nog een beetje uit de voeten op een auto met dun plaatwerk.

En uitlaatjes lassen etc. gaat er ook prima mee.
mark 5t
Contacteer:

even 1 tip voor de aanschaf van een lasmachine.
hoe hoger het maximaal aantal amperes des te beter last de machine op een laag ingestelde waarde !! (lees autoplaatwerk)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

ik vind elektroden ook niets om met een auto te werken, beter is co2 lassen, veel prettiger
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Tom
Moderator
Car: MB

Steven schreef:
Tom schreef: toch hebben ze daar ooit best leuke dingen in de aanbieding.

Ik heb een tijd terug een simpel elektrode las apparaatje gekocht voor een paar tientjes. Niet om een complete dorpel mee te lassen of een scherm te plaatsen maar om een keertje een uitlaatje dicht te braaien, een flensje te verzetten of wat huis tuin en keuken las werkzaamheden. Daar voldoet hij prima voor
Sorry Tom, maar ik vind zo'n electrode ding toch aardig waardeloos.
Koop dan gewoon een goedkope 2ehands migger. Daar kun je tenminste echt nog een beetje uit de voeten op een auto met dun plaatwerk.

En uitlaatjes lassen etc. gaat er ook prima mee.
heb je wel een beetje gelijk in, een mig/mag apparaatje last wel lekkerder maar ik ben toch niet van plan plaatwerk te gaan lassen (zal ook niet makkelijk gaan idd). En als ik dat ooit wil koop ik wel een nieuwe
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Mrtn
Car: R5GTT

Waar werk je dan Mark??
Mrtn = Maarten
Florus

mark 5t schreef:alle hierboven genoemde merken is idd echt hobby spul en wordt bij de betere technische groothandel (zoals bij ons) niet verkocht.

toch kan het prima voldoen voor sommige mensen.

als je wil leren lassen gewoon zoiets aanschaffen zou ik zo zeggen.

kan je als je later als je het echt goed kan evt altijd nog iets beters kopen.(Y)
"de Cebora Bravo 155 Combi. Een semi professioneel apparaat bedoeld voor de serieuze hobbyist en het kleinere garage bedrijf"

Zou niet weten waarom je, als je hebt leren lassen een ander apparaat zou moeten kopen,deze laskar komt bij een groot automaterialen bedrijf hier uit de buurt vandaan en last echt als een speer !
En kwalitatief wel ff iets beter als ferm of kinzooi........ :p
mark 5t
Contacteer:

de prijs kwaliteit verhouding van die cebora waar je over praat is wel o.k. inderdaad.
ik ben misschien ook wel iets te kieskeurig op dit gebied omdat het mijn werk is.
Steven

Oooow ben jij lasser van beroep? Dat wisten we nognie :p
mark 5t
Contacteer:

ik ben idd ook GEEN lasser :p
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

je doet alsof? :p
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Mrtn
Car: R5GTT

Waar werk je dan Mark 5t??? :)
Mrtn = Maarten
welder

waarom spreekt iedereen hier over co² het last toch veel beter met een mengeling van argon en co² zeker voor fijn plaatwerk en je hebt minder inbranding dus ook minder warmte en minder krimp wat zeker belangrijk is als je carrosserie gaat lassen
Steven

Denk omdat CO2+Argon duurder is dan CO2 alleen ;)
welder

het verschil in prijs tegenover het lascomfort en resultaat is verwaarloosbaar en zeker als het maar is om af en toe zo eens een wimpertje te lassen en uw koffer te vlakken maar uw eindresultaat zal wel merkbaar zijn
cspr

Ik werk al enige tijd voor m'n schoonvader die een eigen lasbedrijf heeft.
Januari ga ik full-time in dienst en dan is het de bedoeling dat ik binnen 4 jaar meester lasser ben.

Hier lassen wij MIG/MAG mee:

[img]http://i7.photobucket.com/albums/y293/cspr/P9020011.jpg[/img]

[img]http://i7.photobucket.com/albums/y293/cspr/P9020012.jpg[/img]

Deze zijn indd op 380 maar zijn natuurlijk niet te vergelijken met de eerder genoemde hobbyapparaten.

Lassen opzich kun je best zelf leren, veel oefenen en proberen met instellingen.
Beter is natuurlijk een cursus volgen bij de daar voor opgeleide mensen.
Het is alleen moeilijk om te beoordelen als leek, of je eigen las goed is.
Daarom is het wel verstandig om wanneer je gaat lassen er iemand bij de vragen die er iets van weet.
Niet alleen voor de juiste las, maar ook voor je eigen veiligheid...
mark 5t
Contacteer:

die kemppi toestelen zijn gewoon erg goed! (Y)
en idd er wordt eigenlijk door bijna niemand meer met co2 gelast eigenlijk worden alleen nog maar menggassen gebruikt.
meestal 80% argon en 20% co2 maar er bestaan ook andere mengsels voor oa rvs en of aluminium.
welder

idd voor rvs en alu word doorgaans 98%argon en 2%co² gebruikt bij miglassen bij het tig lassen 100% argon
BONELESS (jeroen)
Contacteer:

ja tot je een keer onderdelen nodig hebt voor je kempi,of stuk is (N) (N) (N) kun je beter een lorch kopen ,en is net zo goed.
mark 5t
Contacteer:

heb ik totaal geen problemen mee jeroen!
zijn gewoon leverbaar en repareren is ook geen enkel probleem.
welder

SAF is anders ook niet slecht en natuurlijk lincoln maar dan zal je wel wat meer betalen
BONELESS (jeroen)
Contacteer:

mmmmmmmm een saf!!!
(Y)
BONELESS (jeroen)
Contacteer:

nee kempi is ook niet slecht!!! maar als je een voor schakelprintje stuk hebt ben je echt duur uit ,zeker bij be nieuwere!!!!!

(verder alles goed mark,,,,,,,en met de kleine) :) :)
mark 5t
Contacteer:

ja dat printen verhaal klopt maar dat geldt tegenwoordig voor alle lasmachines die inverter techniek gebruiken.
dus ook voor lorch/ saf/ lincoln/ kemppi enz.
de oudere types normale stroombron met print repareer ik vaak nog gewoon van alle merken.
mark 5t
Contacteer:

o ja idd met de kleine alles ok maar mijn vrouw heeft iets meer tijd nodig.
erg druk dus momenteel en weinig slaap
IkkeOnnie

heel leuk al die lasapparaten:D

maar waar haal je dat gas vandaan als de fles leeg is? kun je die gewoon halen bij een doe het zelf zaak? en wat zijn de kosten van het gas?
Florus

Toen ik m'n lasapparaat kocht moest ik éénmalig een bedrag betalen voor het flesaankoop,en als ik nu een lege fles heb,ga 'k ermee naar de automaterialenzaak waar 'k 'm gekocht heb,dan lever ik de lege fles in en krijg 'k direct weer een volle mee (Y)

Ik heb een kleine fles van 10l=2000l menggas en betaal 30 euro incl.

Omruilen van de flessen kan ook bij de gassen leveranciers :)
mark 5t
Contacteer:

voor gas!!

http://www.airproducts.nl

zijn wij ook dealer van
BONELESS (jeroen)
Contacteer:

hee mark ,,,ik heb een nieuwe fronius .
http://www.interlas.nl/index.cfm?fuseac ... 489&nivo=3
maar met waterkoeling en toorts met display om alles af te roepen!!! :worship:
mark 5t
Contacteer:

is een top apparaat jeroen (Y)

220 ampere zeker??

veel plezier er mee :beer:

o ja je site beltbikes is uit de lucht???
Martijn Kool

je last dus tig Jeroen?

is dat fijn lassen met plaatwerk van een auto dan?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

denk dat je jeroen meer uitlaatjes e.d. bakt dan plaatwerk ;) (Y)
canonballman

Paul1916v schreef:denk dat je jeroen meer uitlaatjes e.d. bakt dan plaatwerk ;) (Y)
Hoezo, hij heeft toch ook een Reno? :wink:

Maar een vriend van me heeft ook zon Fronius gekocht, en wat hij gehoord had is Fronius wel 1 van de beste naar het schijnt.
BONELESS (jeroen)
Contacteer:

Maar een vriend van me heeft ook zon Fronius gekocht, en wat hij gehoord had is Fronius wel 1 van de beste naar het schijnt.
nou zo,n apparaat koop je niet zo maar (5000 euri :( ) maar dan heb je ook het beste van het beste (Y) dan weet je vriend ook wel wat die koopt :worship: :worship: .

plaat werk en tig is niet de mooiste oplossing het wil wel maar mig/mag is beter voor zulke doeleinden.

(mijn maat heeft een mig /mag :p ) ja en een renault waarom denk je dat ik swinters niet rijd met mijn alpine ,,,,,,,,anders roest die in 6 stukken :lol: :lol: .

ik ben gespecialseerd in aluminium restauratie laswerk,ik las veel oude harly en indian carters b.v veel cilinderkoppen ,oude vliegtuig motoren,pol lepel van oma, alu frame,s ,spruitstukken,enz;enz;
over een maandje of 4 is mijn loods /huis klaar dan hou ik wel open huis :beer:
Haas
Car: Megane RS

vorige week zelf de dorpel van mijn 5je gelast. Best ff een werkje om t passend te krijgen, maar zeker netjes gelukt als je t mij vraagt. Had al wel wat ervaring, maar niet echt met plaatwerk. Ff klein stukkie proberen van tevoren en gewoon doen. En resultaat werd als zeer net betiteld :)

scheelt ook wel dat mij t uiterlijk niet heel veel uitmaakt (tot op zekere hoogte dan ;) )
canonballman

Ja die vriend van me is ook proffesioneel alu lasser. Bakt ook vanalles dicht wat van alu is. Hij heeft zn Fronius 2 hands gekocht, in Duitsland.
Maar heeft lang gezocht.

Hij heeft overal geinformeerd naar dat soort apparaten, maar er was 1 zaak, die vergelijkbare apparaten van merk X verkocht, en die zei: liever een 2de hands fronius, als een nieuwe X...... (niet dat ie een 2de hands fronius had staan)

Nou is zn zaak failliet :wink:

Anyway: klandizie van mij zul je niet veel hebben, sorry :wink: heb al te veel vriendendiensten voor die vriend verleend: payback time :p
Plaats reactie