Achteraf inbouwen G3 in Scenic uit 1996

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
JHV

We hebben een Scenic 1.6e, (8klepper) gekocht met maar 50000 km de teller.
Ik ben er over aan het denken of ik er nu nog een LPG (G3) installatie in zal laten maken.
Van jullie graag ervaringen, meningen, vooroordelen etc.
Is het wel verstandig om te doen bij een 9 jaar oude Scenic. Ik weet van het extra onderhoud oa. kleppen stellen etc. Ik heb wel wat ervaring met zelf sleutelen aan auto's. En kleppen stellen doe ik graag zelf. Andere grote beurt dingen doe ik ook waarschijnlijk zelf, behalve de distributie riem.
Maar graag jullie ervaringen dus, en dan met name of de kop en pakking het kunnen hebben.
Johan
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

het kán,

maar ik zou voor dat geld van de installatie een gas auto zoeken, jouw auto inruilen voor een scenic met gas, kun je vaak ook nog net ff wat nieuwe en/of luxer gaan rijden
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Riël
Über-Spammer

Zou ik ook doen.

Aan de andere kant, je weet nu wel wat je hebt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
JHV

Uiteraard heb ik gezocht naar een "gasbak". Maar die hadden dan een ton of 2 gedraaid, en geen 50000 zoals de scenic die we nu hebben.
En inruilen na 1 1/2 maand vind ik echt geen optie, bovendien een dealer onderhouden auto met 50000 km, 9 jaar oud, ben je zuinig op toch?
Johan
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

als je er 2000-2500 duizend euro ervoor over hebt en er in wilt steken, moet je het natuurlijk zelf weten. Plus de RDW keuringskosten

Ik zou anderhalve maand terug gewoon deze hebben laten staan en doorgezocht naar een goede G3 wagen
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
JHV

We konden kiezen een 1 1/2 maand geleden; of deze auto krijgen (Y) of zelf een gaan kopen. Het eerder genoemde "gekocht" moet dus vervangen worden door gekregen.
De keus was heel erg snel gemaakt, en ik heb er ook helemaal geen spijt van.
De vraag kan dus weer terug naar de techniek van de 1.6e motor en LPG G3.
Johan
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

die kunnen prima met elkaar overweg

let wel dat je een G3 installatie koopt met voorkeur het reservewiel tankje

scheelt enorm veel ruimte.

bij de 1.6e moet je alleen wel regelmatig kleppen laten stellen 10.000 -15.000 km, dit om de motor goed in conditie te houden
Riël
Über-Spammer

2000-2500 vind ik wel wat duur, volgens mij moet 1500-2000 meer in de richting liggen.

Laat je ook eens informeren naar nieuwere systemen, bijv. lpi

Volgens mij betaal je voor een LPI systeem met 3 jaar garantie/150.000 km totaal ongeveer 2200 euro.

1 jaar garantie/50000 zit je op 1850

http://www.gasfx.nl is best informatief hierover.
Fleetwood

Gewoon doen zou ik zeggen,
en idd gaan voor LPI...

suc6 ermee...
ik word er zoo moei van.
JHV

Wat is het verschil tussen G3 en LPI?
johan

Haastige spoed etc.
Inmiddels via de Fxsite de info over verschil LPI en G3 gevonden.
JHV

Ben inmiddels een stap verder, en veel informatie, maar ook verwarring, rijker. Er zijn LPG bedrijven die aangeven dat de 1.6e 8 klepper niet op LPG kan, zou geen programma en onderdelen voor zijn.
Verder prijzen van 2000 tot 2800 euro. En merken, AG, Vialle, Prins etc.
Zelfs via de Duitse Scenic club nog info gevraagd over inbouwen aldaar cq net over de grens in Polen. Schijnt vanuit Duitsland een vrij normaal gebeuren te zijn. Een paar Poolse bedrijven adverteren er zelfs mee dat ze met duits pratende monteurs werken en Duitse normen hanteren.
Maar de prijsverschillen leken niet zo groot en bovendien moest ik dan veel uitzoeken en regelen bij de RDW. Om nog maar te zwijgen van garantie etc. Te veel gedoe dus.
En eigenlijk sta ik er zowiezo niet achter zover van huis reparaties te laten doen met goede bedrijven in je eigen omgeving. We rijden al jaren ook een old-timer en daarmee heb ik een redelijk netwerk opgebouwd. Dat betekend voor een reparatie of onderdeel soms ook een flink stuk rijden. Is gewoon veel te onpraktisch wanneer dat ook voor de dagelijkse auto gaat gelden.
Waarschijnlijk komt er een Vialle LPI systeem in met ronde tank op plek reserve wiel. Dat wordt aangeboden voor 2000 euro inclusief btw en keuring.
Hebben jullie eigenlijk ervaring met in plaats van een reserve wiel rondrijden met een spuitbus?
Johan

ps. GasFX liet net weten geen systeem te hebben voor onze Scenic.
Jammer want dan was er extra korting op de brandstof.
Menno

Tegenwoordig gaat in de meeste Renaults een setje Eurogas, zou ik ook even informeren als ik jou was.

Tja, dat reservewiel, dat is toch echt een overblijfseltje uit vervlogen tijden, voor mensen met een overdosis historisch besef. Lekke banden komen niet veel meer voor, en als je d'r wel eentje hebt schijnt zo'n spuitbus aardig te werken, zoniet heb je gewoon pech gehad *simpel*
rev it like a rental
JHV

menno schreef:Tegenwoordig gaat in de meeste Renaults een setje Eurogas, zou ik ook even informeren als ik jou was.

GasFX schreef in Email:
gasFX heeft helaas voor uw auto geen gasFX pakket beschikbaar. Dit wil niet zeggen, dat uw auto niet op autogas kan rijden.

Voor meer informatie, kunt u contact opnemen met één van onze Vialle Centers, zie http://www.gasfx.nl / vialle centers.

Bedankt voor uw getoonde interesse in gasFX

Ik wacht nog op een mailtje van RN.
Johan
Menno

RN zegt : Eurogas
rev it like a rental
JHV

http://www.eurogas.nl/publiek/Adviespri ... 0-2005.pdf

Menno,
Bovenstaande link is naar het leveringsprogramma voor de renault.
Daar staat de 1.6e 8 klepper niet tussen helaas.
Johan
Rosvijf

De 1.6 8v in de Mégane Scénic is een ouder model die dientengevolge niet meer in de prijslijst voorkomt.
Hier is in het verleden wel een installatie voor geleverd.
Een telefoontje met deze mensen zal je echt verder helpen.

Antonio.
JHV

Een telefoontje met deze mensen zal je echt verder helpen.
Antonio.

Klopt, heb ik gedaan en hun info was dat het niet (meer) kon.
De kogel is door de kerk, er komt een LPI van Vialle in.
Met een tank voor 58 liter. En een kleine verhoging (2 cm) van de laadvloer.
Bij het bedrijf die de LPI in gaat bouwen gaven ze ook al aan dat zij wel een programma hadden voor deze motoren. Nu nog tot half februari wachten voor er tijd is.
Het is trouwens er druk in LPG inbouw land zeg. Wachttijden tot maart/ april zijn eerder regel dan uitzondering. Hier in het Noorden van het land teminste.
Johan
Riël
Über-Spammer

LPi, tof.
Nog niet mee gereden, maar hoor er goeie verhalen over.

Nog effe wachten en dan voor 2 en een half tientje je tank vol :beer: (Y)
JHV

Ik zal de ervaringen hier droppen uiteraard. En het voelt %$#@%&&
om nu nog benzine te tanken. Ik tank alleen nog maar met mijn rug naar de LPG pomp! :lol:
Johan

Nee, voor 22,75 euro (80% van 58 liter) gaat de tank vol, met de huidige prijzen in het Noorden.
Tegenover de benzine tank voor 76,20 (60 liter 95)euro nu :evil: :evil:
(Is geen goede vergelijking dat weet ik, gaat om het gevoel.)
turboman
Contacteer:

Klinkt allemaal erg interessant. Ik wil in de toekomst wellicht ook op LPG gaan rijden, maar zie het niet zitten om m'n RSi 1.8 multipointinjectie van een Vialle LPI systeem te voorzien: de auto heeft er al 125000 op zitten en de RSi verliest denk ik veel vermogen en dat past niet bij zo'n snelle auto (het verbruik neemt volgens mij ook toe, thans gemiddeld 1 op 12). Beter is dan om die te verkopen en een auto met gas (G3 of Lpi) aan te schaffen.
Edward
Car: Laguna RTI 2.0 S
Contacteer:

met LPi verlies je geen vermogen.

met LPG (G3) wel.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

bij de moderne gas systemen heb je weinig tot geen merkbaar vermogensverlies (G3)
JHV

Wat ik las was dat LPI, omdat er geen verdamper tussen zit, vloeibaar in de cilinders wordt gespoten, nog een paar voordelen zou hebben.
Minder vermogen verlies, minder "meer" verbruik tov benzine, en ook zou de temperatuur lager blijven omdat het dus vloeibaar ingespoten word.
Bij dit laatste zou het overgaan van vloeibaar naar damp in de cilinders pas gebeuren en nog een "koelende" werking op de kleppen hebben.
Dat in theorie, ik wacht met grote nieuwsgierigheid op 13 februari en het rijden daarna.
Johan
PureDJ

Misschien een beetje een oud toppic.

Maar wij hebben een Megane coupe 1.6e 8 klepper op G3, dus het kan wel...
Ik kan wel eens kijken wat voor installatie het is...
Het is zeker geen LPI...
JHV

Beetje oud draadje misschien maar voor mij vanaf de volgende week
springlevend :smile: (~) 8)
Maandag de 13e gaat de auto naar de garage en waarschijnlijk woensdag of donderdag is hij dan klaar, inclusief keuring RDW.
En dan niet meer met mijn rug naar de gaspomp hoeven te staan 8) 8)

En het kan en kon ook heel erg goed een 1.6e 8 klepper op LPG of LPI.
Het punt is alleen dat het standaart inbouw pakket er niet meer is. En dan kom je in de "custom made" sfeer terecht. Oftewel de bedrijven die altijd al de LPG installaties hebben ingebouwd, en verder kijken en werken dan de "No braines nessary inbouwpakketten". De vialle installatie gaat ook gewoon werken via de computer van de 1.6e. Het vraagt wat herprogrammering en aanpassing van de computer, maar dat kan Boertien in Emmen.
Johan
PureDJ

JHV schreef:Beetje oud draadje misschien maar voor mij vanaf de volgende week
springlevend :smile: (~) 8)
Maandag de 13e gaat de auto naar de garage en waarschijnlijk woensdag of donderdag is hij dan klaar, inclusief keuring RDW.
En dan niet meer met mijn rug naar de gaspomp hoeven te staan 8) 8)

En het kan en kon ook heel erg goed een 1.6e 8 klepper op LPG of LPI.
Het punt is alleen dat het standaart inbouw pakket er niet meer is. En dan kom je in de "custom made" sfeer terecht. Oftewel de bedrijven die altijd al de LPG installaties hebben ingebouwd, en verder kijken en werken dan de "No braines nessary inbouwpakketten". De vialle installatie gaat ook gewoon werken via de computer van de 1.6e. Het vraagt wat herprogrammering en aanpassing van de computer, maar dat kan Boertien in Emmen.
Johan
Het is allemaal een beetje overtrokken, in princiepe kan in elke auto een gas installatie.
Wat de gas installatie alleen moet doen is de benzine injectoren afschakelen en de lambda sonde simuleren (natuurlijk wel wat meer, er moet toch wel het 1 en ander in de bedrading verandert worden) maar er is niet altijd een inbouw handleiding voor elke auto beschikbaar en dan is het uitzoeken.
Een beter inbouw centrum kan dat wel, de minder goede moet alles volgens een papiertje doen.

Volgens mij doen de gas inbouw centra allemaal erg geheimzinnig om zo eigen inbouw te voorkomen en de prijs hoog te houden.

Het is dat er een strenge keuring op zit, anders kun je met 2 rechterhanden zo'n systeem makkelijk zelf inbouwen.
JHV

Volgens mij doen de gas inbouw centra allemaal erg geheimzinnig om zo eigen inbouw te voorkomen en de prijs hoog te houden.

Dat vond ik het leuke van Boertien, die doen daar helemaal niet moeilijk over, leggen dat ook gewoon uit en laten dat desnoods gewoon zien in hun werkplaats. Zijn er ook trots op dat ze steeds meer en meer werk binnen weten te halen. En bouwen daarnaast ook gewoon de GasFx systemen in. Ze vertelden dat ze hun personeelsbestand flink aan het uitbreiden zijn.
Ik heb nog een old-timer op LPG, die laat ik daar vanaf nu ook afstellen.
Johan
Edward
Contacteer:

M'n pa denkt erover om ook gas in te bouwen in de 406, handig dat we nu een adresje gewoon hier in Emmen hebben (Y)
JHV

Ik heb h'm er deze ochtend heengebracht. Morgen of woensdag dus uitproberen.
Ik wil deze week nog even kleppen stellen. Mijn ervaring bij onze old-timer is dat de kleppen van een motor op gas iets ruimer moeten staan. Weet iemand van jullie hoeveel. Komend weekend ga ik kleppen stellen. Lijkt me geen moelijke klus, in tegenstelling tot de kleppen van mijn Vauxhall motor.
Johan
PureDJ

Het stellen van de kleppen is voor elke auto weer verschillend, ook voor een gas installatie.

Let er wel op, dat een Gas kop anders is dan een benzine. Er zitten speciale gas seals in, die warmer kunnen worden.

Een gewone benzine kop werkt ook wel, maar slijt harder en zal dan dus eerder aan een koprevisie komen.

Een gas inbouw centrum doet niets aan de kop!
JHV

PureDJ,
Je schrijft: Het stellen van de kleppen is voor elke auto weer verschillend, ook voor een gas installatie.

Ik kan dat niet helemaal plaatsen, wat bedoel je hiermee?
Over het algemeen is het verstandig de kleppen iets ruimer te stellen dacht ik.
En dat elke motor/merk verschillende maniere daarvoor heeft weet ik. Of bedoel je dat het per motor en merk verschillend is hoeveel ze ruimer gesteld moeten worden?

De 1.6e 8V motor heeft wel geharde klepzetels en is daarmee beter bestand tegen LPG dan de kop van onze Vauxhall motor. Die heeft geen geharde klepzetels en is dus een gaskop van gemaakt door geharde klepzetels in te zetten.
Voor zover ik weet heeft een 1.6e motor dat niet nodig.
Of is dit ook per motortype verschillend? Hiervoor reed ik in een Xantia, daarvan was bekend dat een LPG installatie op de 1.6 motor plaatsen vragen om problemen is. Die motor kon daar net goed tegen. Veel koprevisies bij weinig kilometers.

Verder ben ik heel erg benieuwd naar de ervaringen met de LPI.
Men geeft aan dat de motor hier niet warmer van wordt, in tegenstelling tot het systeem met de verdamper. Het inspuiten zou een "verkoelende" werking op de kleppen hebben. En anders zie ik over een 150000km wel weer verder. De 8V heeft geen moeilijke kop om te reviseren.
Johan
JHV

Het zit d'r in. De nieuwe tank was niet vol dus effe tanken bij de pomp.
35,05 liter voor 17,15 euro( in plaats van 45,20). Dat was lekker tanken.
De eerste indruk na 60 km; lijkt alsof de motor wat feller reageert.
Maar dat kan de eerste dag natuurlijk ook wishfull thinking zijn.
Moet wel even wennen aan het geluid van de pomp op de tank in de achterbak. Bij het starten hoor je die heel erg duidelijk.
Na een paar seconden gaat die draaien op een langzame snelheid, en dat is nauwelijks te horen.
Door de vloer iets hoger te maken zit er een 60 liter tank in.
Nu nog de vloer zelf afwerken door er een klein randje onder te maken en klaar is kees.
Ik blijf een hollander, de vloer zelf afwerken koste bij een andere gasinbouwer bijna 200 euro. Bij Boertien toen niet eens gevraagd.
Dat is snel verdiend toch door zelf te doen.
Meer dan 2 uurtjes werk is het niet, lijkt me zo.

Zondag een 500km rit voor de boeg. Mooi om wat ervaring op te doen.
Johan
Edward
Contacteer:

Stoer.

Volgens mij heb ik wel eens gelezen dat je met LPI zelfs een lichte vermogenswinst hebt in plaats van vermogensverlies

dus zou idd kunnen dat ie nu wat feller is.

uitleg weet ik allang niet meer, maar desgewenst google ik die even erbij :p
JHV

Edward schreef:uitleg weet ik allang niet meer, maar desgewenst google ik die even erbij
Ik heb de volgende cijfers gelezen:
normale benzine 95 RON
super benzine 98 Ron
LPG 102 Ron
Misschien dat dit hier van belang is.
Johan
Edward
Contacteer:

JHV schreef:Wat ik las was dat LPI, omdat er geen verdamper tussen zit, vloeibaar in de cilinders wordt gespoten, nog een paar voordelen zou hebben.
daar had het volgens mij ook mee te maken, heb eens een complete krantenpagina vol, over LPI gelezen in het Dagblad van het Noorden.

het octaangehalte van LPG is wel hoger dan dat van benzine, maar dat verklaart niet de vermogenswinst, omdat een ouder LPG systeem juist vermogensverlies heeft (met datzelfde octaan 102)

woon jij nu eigenlijk in (de buurt van) Emmen, of rij je het hele land door om LPI in te laten bouwen?
Plaats reactie