Ik heb een kangoo 1.5 diesel bouwjaar 2003, km.stand 30000. De auto heb ik over de afgelopen zomermaanden vrijwel niet gebruikt. Wat mij toen opviel was dat ie wat slechter startte. Totdat het echt kouder werd (beneden 10 graden). Toen wilde die helemaal niet meer aanslaan. Auto naar de garage gesleept (moest toch een 30000 km beurt hebben). Garage (Renault-dealer) melde mij dat de verstuivers verstopt zaten en vervangen dienden te worden. Reparatiekosten 2000 euro.
Oorzaak was volgens hun type verstuivers + andere samenstelling diesel in het noorden van het land.
Uit coulance zou Renault Nederland de helft vergoeden. Eigenlijk vertrouw ik de zaak niet.
- Is het normaal dat zo'n jonge auto met zo weinig km's dit zich voordoet
- kunnen verstuivers schoongemaakt worden ??
- volgens dealer kan dit weer gebeuren. Gebeurd het binnen een jaar dan wordt het vergoed. Gebeurd het na een jaar dan draai ik op voor de volledige kosten.
Mijn vraag op dit forum: zijn er meer mensen met een (vrij nieuwe) kangoo 1.5 diesel die hier ook mee hebben te maken gehad. Zou haast wel moeten.
Heb ook een klacht bij Renault Nederland neergelegd, heb ik echter nog geen bericht op.
Bij voorbaat dank voor eventuele reacties.
H. Tepper.
Verstopte verstuivers kangoo 1.5 dci.
-
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Contacteer:
heb er niet al te veel verstand van, en zeker niet van diesel, maar vind dit een erg vreemd verhaal, andere samenstelling van diesel in het noorden van het land??
het enige wat ik kan bedenken is; dat de zomerdiesel nu in de winter wat is gaan vlokken ofzo, in de winter komt er winterdiesel uit de pomp wat dus beter bestand is tegen de lage temperaturen (doh
) en minder snel vlokt.
het enige wat ik kan bedenken is; dat de zomerdiesel nu in de winter wat is gaan vlokken ofzo, in de winter komt er winterdiesel uit de pomp wat dus beter bestand is tegen de lage temperaturen (doh

Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
-
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Contacteer:
kwootje van anwb wegenwacht site waar ik net toevallig wat zat te lezen:
Dieselbrandstof in de winter
De meest voorkomende problemen bij auto's met een dieselmotor in de winter zijn:
bevriezing van water in het brandstoffilter;
het zogenoemde 'vlokken' van de brandstof.
Om dat te voorkomen leveren de meeste brandstofmaatschappijen elk jaar vanaf oktober 'winterdiesel'. Hier zit geen paraffine in, die stof die de vlokvorming veroorzaakt.
Normale zomerdiesel kan al bij enkele graden boven nul gaan vlokken! Winterdiesel is meestal gegarandeerd tot - 20 graden Celcius.
Een bekend middel om dieselolie beter bestand te maken tegen bevriezing was het toevoegen van benzine of petroleum. Dat mag zeker bij moderne dieselmotoren absoluut niet meer! Er kan namelijk door een gebrek aan smering ernstige schade ontstaan aan de dieselpomp.
Voorkomen is ook in dit geval weer beter dan genezen. Daarom hebben sommige autoconstructeurs deze problemen al voorzien. Zij monteren standaard een verwarmd brandstoffilter. Als uw dieselauto dit niet heeft, kan de dealer dit alsnog monteren. Prijzen liggen in de buurt van de 200,-.
Anders is het wellicht mogelijk een zogenoemde 'flow-improver' aan de brandstof toe te voegen. En als er toch moet worden 'genezen'? Als de brandstof toch is gaan vlokken, kunt u de auto het beste in een verwarmde ruimte brengen. Of anders moet u met een föhn het brandstoffilter en de leidingen trachten te ontdooien.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)