Mijn eerste bericht hier, we hebben net een scenic 1.6 RT uit 1996 gekocht met slechts 50000 km op de teller(NAP).
Ik heb gelijk al een vraag aan jullie: na het starten komt er een geluid als van een lager. Zit in de buurt van stuurbekrachtigingspomp/dynamo.
Althans aan die kant van de motor.
Wanneer de motor een halve tot 1 minuut draait is het geluid weg en komt de hele dag niet meer terug. Het geluid neemt langzaam af in volume. Neemt niet opeens af wanneer ik in die halve minuut de lampen of achterruitverwarming aan doe. Ook niet wanneer ik het stuur ga draaien. Ook niet met wat gas geven. Met wat gas geven verandert niet het volume of toonhoogte. Heeft iemand een tip. Er is nog garantie op de auto, dus ik ga er nu nog mee naar de garage. Maar wil eerst graag wat tips van jullie horen.
We zijn trouwens heel erg tevreden met deze auto. Altijd dealer onderhouden geweest, gekocht met garantie, nieuwe APK, grote beurt en nieuwe distributieriem.
Johan
Lager geluid na de start.
Aha, nieuwe distributieriem.
Ik adviseer je dringend om dan de distributie te controleren, met name de spanning en de lagers. Het is goed mogelijk dat het geluid veroorzaakt word door een te strakke riem en/of slechte lagers die mischien niet vervangen zijn.
Succes
Ik adviseer je dringend om dan de distributie te controleren, met name de spanning en de lagers. Het is goed mogelijk dat het geluid veroorzaakt word door een te strakke riem en/of slechte lagers die mischien niet vervangen zijn.
Succes
Een te strakke riem en of slechte en niet vervangen lagers geeft toch niet alleen maar een dusdanig geluid na de eerste keer op een dag starten.
Dat moet dan toch regelmatiger te horen zijn? En daar heb ik goed op gelet. Het gaat om het geluid na een wat langduriger stilstand en het echt afgekoeld zijn van de motor.
Ik zal nog even checken bij de garage of de lagers ook vervangen zijn, daar ga ik eigenlijk wel vanuit. Is in mijn ogen geen vraag; D-riem dan ook de lagers.
Johan
Dat moet dan toch regelmatiger te horen zijn? En daar heb ik goed op gelet. Het gaat om het geluid na een wat langduriger stilstand en het echt afgekoeld zijn van de motor.
Ik zal nog even checken bij de garage of de lagers ook vervangen zijn, daar ga ik eigenlijk wel vanuit. Is in mijn ogen geen vraag; D-riem dan ook de lagers.
Johan
vergeet niet dat oude lagers speling hebben, endie speling kan opgeheven worden wanneer ze warm worden (uitzetting) dus dat zou een vorm kunnen zijn. Wil niet zeggen dat die lagers totaal naar de kl*te zijn, maar misschien wel aan t einde van t latijn 
en daarbij, ff controleren is nooit weg natuurlijk. Zeker nu je nog garantie hebt...

en daarbij, ff controleren is nooit weg natuurlijk. Zeker nu je nog garantie hebt...