rare start problemen (Clio diesel 92)

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Poepje
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 2 dec 2005 9:11

Hallo,

Ik heb een clio 1.9 diesel uit 1992, sinds afgelopen week heb ik start problemen, vooraf een kleine history...

Afgelopen donderdag ging mijn accu lampje branden, gelukkig had ik een diesel en kon ik nog helemaal naar huis rijden, op vrijdag heb ik vervolgens mijn auto naar een garage gebracht die gespecialiseert is in startmotoren en dynamo's, die man heeft toen mijn dynamo vervangen (265 euro, incl montage en gereviseerde dynamo), sindsdien loopt ie weer als een zonnetje, ik rijd iedere dag ongeveer 150 kilometer, dus ik zou het wel merken als mijn accu niet meer oplaad (toch? ;))

Nou heb ik sinds maandag al last van het moeilijk starten van mijn auto (vrijdag, na de reparatie, starte het beestje zonder problemen)

afgelopen dinsdag stond ik voor de trein te wachten, ze mijn motor uit, maar toen kreeg ik hem niet meer gestart, met de quickstart kon ik hem weer aan de praat krijgen (starte meteen, zonder nukken)

Gisteren heb ik iets wat aan mijn plus pool van mijn accu gemorrelt, daarna starte hij meteen, alleen vanmorgen was het weer pet..

Ik hoor mijn (start)motor ronddraaien, en heb het idee dat mijn motor ook wil starten alleen start hij niet door.. pas na een keer of 3 proberen wil mijn motor pas doorstarten.

Het zou natuurlijk aan mijn startmotor kunnen liggen, ik zou me alleen kunnen voorstellen dat het dynamo bedrijf de verkeerde dynamo erin gezet heeft (ik weet niet wat er in zat, nu zit er een 70a in)

Ik ga straks eventjes proberen mijn auto te starten met een andere accu (volle accu) en ga dan kijken of hij wel meteen wil starten.

wat zou het kunnen zijn?
- start motor
- slechte accu
- slechte electra
- verkeerde dynamo?

Iemand een idee, of iets wat ik kan proberen?

Alvast bedank!
Poepje
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 2 dec 2005 9:11

een collega zei dat bij hem ooit de gloeispiralen vervangen waren, en dat dat de oplossing was.. iemand een idee of dit het kan zijn?
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Met dit weer zou je denken dat het de accu is... altijd rond deze tijd met lage temperaturen dat accu's inene problemen gaan geven
Poepje
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 2 dec 2005 9:11

Marcel B. schreef:Met dit weer zou je denken dat het de accu is... altijd rond deze tijd met lage temperaturen dat accu's inene problemen gaan geven
De accu is uit december 2002 (3 jaar oud nu), heeft in het begin ongeveer 40 kilometer per dag gemaakt, en sinds afgelopen half jaar ongeveer 150km/dag, lijkt me niet dt een accu na 3 jaar al stoek is? (tis trouwens een varta zonder onderhoudnodig accu)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

gloeibougies kan...
denk ook aan je dynamo. je accu kan nog zo goed zijn, als je dynamo m niet bijlaadt of niet goed, dan houdt t ook op.
starten zonder verwarming, lampen, ruitenwissers e.d. aan helpt ook ;)
Poepje
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 2 dec 2005 9:11

Haas schreef:gloeibougies kan...
denk ook aan je dynamo. je accu kan nog zo goed zijn, als je dynamo m niet bijlaadt of niet goed, dan houdt t ook op.
starten zonder verwarming, lampen, ruitenwissers e.d. aan helpt ook ;)
dynamo is vorige week vervangen, zou je denken dat de dynamo niet goed gereviseerd is? (ik heb naar mijn mening voldoende stroom als ik rijd.. achteruit verwarming, radio, lampen en ruitenwisser aan, en blijft het gewoon doen, denk dat de accu toch wel voldoende bijlaadt?
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

meet de stroom eens dat de alternator geeft, eerst bij gewoon draaiende motor, en dan bij allle elektriciteit op. de stroom moet dan gaan stijgen. Meet ook de spanning, deze moet ondanks het wijzigen van de belasting vrijwel constant blijven. Als dit niet zo is is er iets mis met je alternator. (geen stroom meten met een multimeter maar met een ampèretang!!!)

Gloeibougie's denk ik niet, je stond te wachten voor de trein, zet de motor uit, en start dan terug, maar hij springt niet aan, in dit geval is de motor nog warm en maken die gloeibougie's niet veel uit.

Het logischte lijkt mij de batterij, maar test ze eens met een batterijtester, dan weet je het direct.

BTW 3 jaar voor een batterij is niet abnormaal, bij onze mégane was de batterij na 3 jaar ook stuk. De originele batterij van onze R19 was zelfs al na een half jaar stuk, onder garantie een andere gekregen, en die is minstens 11 jaar meegegaan
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

klinkt als accu
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Plaats reactie