
GTE Blue Sport Chris@R5
Oke, ik moest vandaag heel even de auto hebben om snel naar het station te komen. Ik start 'm en hij stijgt als een idioot naar 4000tpm stationair
!!!
Wat is dit nou weer? Aan en uit zetten hielp niet meer deze keer, want hij deed het wel eens vaker, maar dan maar eventjes tot 2500 toeren. En dat was dan ook over.
Dit bleef ie maar doen. Dus met de voet op de rem maar naar het station gegaan...
Ik heb zonet in het donker nog aan de stekkers zitten sjorren in de hoop dat ie het nog tot thuis terug even normaal zou doen. Nu liep hij daarna 2500tpm stationair en dat blijft ie nu ook doen. Ook als ik 'm weer uit zet en weer aan (computer opnieuw op starten).
Wie kan mij helpen? Zijn er soms sensoren die vaak smerig worden? Of is er een ander euvel wat vaak de oorzaak is?
(graag geen: 'ow dat heb ik ook, maar heb geen oplossing'-posts, ik wil dit graag oplossen)

Wat is dit nou weer? Aan en uit zetten hielp niet meer deze keer, want hij deed het wel eens vaker, maar dan maar eventjes tot 2500 toeren. En dat was dan ook over.
Dit bleef ie maar doen. Dus met de voet op de rem maar naar het station gegaan...

Ik heb zonet in het donker nog aan de stekkers zitten sjorren in de hoop dat ie het nog tot thuis terug even normaal zou doen. Nu liep hij daarna 2500tpm stationair en dat blijft ie nu ook doen. Ook als ik 'm weer uit zet en weer aan (computer opnieuw op starten).
Wie kan mij helpen? Zijn er soms sensoren die vaak smerig worden? Of is er een ander euvel wat vaak de oorzaak is?
(graag geen: 'ow dat heb ik ook, maar heb geen oplossing'-posts, ik wil dit graag oplossen)
Remmenreiniger over de gasklep en omgeving ff goed schoonspuiten.
En de comp kun je alleen resetten door accupool los te halen en ff je groot licht aan te zetten ofzo (dat echt alle reststroom weg is).
Edit: bij 16v's komt dit ook nog wel es voor, zoek daar eens naar hoog stationair enzo.
En de comp kun je alleen resetten door accupool los te halen en ff je groot licht aan te zetten ofzo (dat echt alle reststroom weg is).
Edit: bij 16v's komt dit ook nog wel es voor, zoek daar eens naar hoog stationair enzo.
Ja dan kom ik bij stappenmotors e.d.Steven schreef:Remmenreiniger over de gasklep en omgeving ff goed schoonspuiten.
En de comp kun je alleen resetten door accupool los te halen en ff je groot licht aan te zetten ofzo (dat echt alle reststroom weg is).
Edit: bij 16v's komt dit ook nog wel es voor, zoek daar eens naar hoog stationair enzo.

Dus de sensor ook even schoonmaken op gasklephuis? En er ook IN spuiten, dus aanzuigbuis eraf en spuiten?
(tnx iig)
-
- Berichten: 5838
- Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
- Locatie: Etten-Leur
- Contacteer:
Ik heb nu dat mijn motor 2000 toeren stationair loopt en heb het slangetje naar mijn gasklephuis even afgedopt totdat ik tijd heb om er naar te kijken (nu loopt hij zonder stationairregelklep netjes 1000 toeren)
(is misschien niet DE oplossing maar misschien voor voorlopig wel een tussenoplossing)
(is misschien niet DE oplossing maar misschien voor voorlopig wel een tussenoplossing)
-
- Berichten: 5838
- Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
- Locatie: Etten-Leur
- Contacteer:
carterontluchting komt in je luchtbuis uit en die zuigt hij via de regelschuif naar binnen en dat word dus vet en blijft plakken.
Goed, even alles op een rijtje:
Door de carterontluchting wordt de regelschuif in het gasklephuis vet.
Die moet dus schoongemaakt worden met remmenreiniger.
Handigste is dus: aanzuigbuis los maken van gasklephuis en dan even met remmenreiniger schoon maken.
Met lopende motor?
Door de carterontluchting wordt de regelschuif in het gasklephuis vet.
Die moet dus schoongemaakt worden met remmenreiniger.
Handigste is dus: aanzuigbuis los maken van gasklephuis en dan even met remmenreiniger schoon maken.
Met lopende motor?
-
- Berichten: 5838
- Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
- Locatie: Etten-Leur
- Contacteer:
Ja, ja, nee, nee en neeChris@R5 schreef:Goed, even alles op een rijtje:
Door de carterontluchting wordt de regelschuif in het gasklephuis vet.
Die moet dus schoongemaakt worden met remmenreiniger.
Handigste is dus: aanzuigbuis los maken van gasklephuis en dan even met remmenreiniger schoon maken.
Met lopende motor?

De luchtinlaat heeft de gasklephuis aangesloten maar aan de zijkant loopt ook een slang naar een (meestal bosch) busje met een stekker (3 pinnentjes) bovenop. Deze zit met een ronde beugel vast. deze even los schroeven en de slangen eraf halen. nu heb je de regelklep los deze goed schoonmaken met remmenreiniger, en eigenlijk even schakelen van links naar rechts, dacht dat midden de min was en dan de plus op de linker of rechterkant klikken dan schakelt hij open of dicht (kan ook zijn dat je alleen de + en de - moest omdraaien). deze even goed schoonblazen met lucht of in ieder geval goed laten uitlekken.
dan terugzetten en weer aansluiten (liefst in dichte stand (weet je of het daaraan ligt)) mocht hij even goed lopen daarna weer hoog is de aansturing niet goed waarschijnlijk. doet hij het helemaal niet goed moet je even het slangetje loshalen en met je vinger dichthouden, dan even kijken wat hij dan stationair doet. loopt hij dan nog steeds erg hoog blijft of je gasklep hangen of hij trekt valse lucht.
Valse lucht kun je opsporn door met remmenreiniger rond de pakkingen te spuiten als de motor ineens kut begint te lopen zit er een lek. want remmenreiniger laat je blok gelijk kut lopen.
-
- Berichten: 2775
- Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
- Car: GTT
- Locatie: grave
nee maakt niks uit ik heb met mijn gte 30000 km zonder probleemen gereden, en de stappen moter moet je er af halen goed schoonspuiten met remmenreiniger en dan dat schuifje met teflon spuitvet in spuiten want anders gaat het vast zitten om dat het te droog isChris@R5 schreef:Kan het zijn dat door dat (waardeloze) openluchtfilter er meer of harder vettige rommel door de carterontluchting binnen komt?
Zoiets staat me nog bij van een maat van me die dat had met zijn 309.
Het heeft niet veel uitgehaald allemaal. Gasklephuis was enorm vies,maar na reinigen nog geen verbtering.
De luchtdruksensor verdenk ik er nu van. Hij loopt nl altijd netjes 1700tpm nu. Zakt niet lekker vlot terug in toeren.
Als ik aan de sensor bij het schutbord rommel varieërt het toerental naar een 1200tpm (eventjes).
Weet iemand hier verder iets van af?
De luchtdruksensor verdenk ik er nu van. Hij loopt nl altijd netjes 1700tpm nu. Zakt niet lekker vlot terug in toeren.
Als ik aan de sensor bij het schutbord rommel varieërt het toerental naar een 1200tpm (eventjes).
Weet iemand hier verder iets van af?
Nee het slangetje niet, maar ik verdenk dat huis van de sensor er wel van. Hij was afgekit en een stukje gescheurd. Dus een stukje ruimte tussen de onderplaat van het huis van de sensor en het huis zelf.
Nog een vreemd detail: het de luchtdruksensor is bij mij van General Motors?????
Nog een vreemd detail: het de luchtdruksensor is bij mij van General Motors?????
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Dat is normaal.Chris@R5 schreef:Nog een vreemd detail: het de luchtdruksensor is bij mij van General Motors?????
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Nu net moest ik rijden. Bij het starten sprong ie echter gelijk weer naar 3000tpm. toen ik 'm na een tijdje rijden uit zette en daarna weer aan zette draaide hij nog maar 1700tpm stationair.
Ik snap echt helemaal niks meer van dat kreng
Ik snap echt helemaal niks meer van dat kreng

Mischien iets met de koudestart sensor, of de bedrading ervan. Bij een defecte MAP sensor gaattie niet zozeer hoger lopen in toeren, maar gaat hij juist beroerder lopen, en verzuipt ie bijna in het rijke mengsel.
Verder zou je ook eens kunnen kijken of hij niet ergens wat valse lucht trekt.
Verder zou je ook eens kunnen kijken of hij niet ergens wat valse lucht trekt.
Met de MAP sensor bedoel je de luchtdruksensor?Bart V schreef:Mischien iets met de koudestart sensor, of de bedrading ervan. Bij een defecte MAP sensor gaattie niet zozeer hoger lopen in toeren, maar gaat hij juist beroerder lopen, en verzuipt ie bijna in het rijke mengsel.
Verder zou je ook eens kunnen kijken of hij niet ergens wat valse lucht trekt.
Valse lucht heb ik al geprobeert met remmenreiniger, maar kan niks vinden in het stuk van inlaat tot inlaatspruitstuk.
En de koudestartsensor, waar zit die en is dat niet gewoon de automatische choke?
Het is denk ik iets elektronisch, want na het uit en weer aan zetten van de motor is er wijziging in het euvel.
Ja, map sensor is de lucht(onder)druk sensor. De koudestart sensor is inderdaad een soort choke, maar werkt wel electronisch via de ecu. Als deze een verkeerde waarde doorgeeft is het mogelijk dat de motor hoger gaat lopen. Dit moet wel gepaard gaan met een merkbaar hoger benzineverbruik. Hij zit ergens rechts voor op de motor op de cilinderkop. Haal de stekker maar eens los, accupool er even af en weer op, en dan opnieuw starten. Is het probleem dan anders of weg, dan weet je dat het er iets mee te maken kan hebben.
Ok, super. Tnx voor de tip
Maar bij het opnieuw starten de stekker er af laten begrijp ik?
Ik zoek het nog even precies op in het boek (als dat er in staat.)
Dus als dat het dan is dan moet er een andere ECU op?

Maar bij het opnieuw starten de stekker er af laten begrijp ik?
Ik zoek het nog even precies op in het boek (als dat er in staat.)
Dus als dat het dan is dan moet er een andere ECU op?
Nouja ik probeer dat wel weer.
Ik kan trouwens nergen in dat waardeloze boek van mij die stekker vinden die je bedoeld. Waar zit die precies? Want ik weet wel dat de pingelsensor er ook zit tussen cilinder 2 en 3. Maar verder weet ik zo niet een andere stekker op de kop. Hij zit echt voorop?
Ik kan trouwens nergen in dat waardeloze boek van mij die stekker vinden die je bedoeld. Waar zit die precies? Want ik weet wel dat de pingelsensor er ook zit tussen cilinder 2 en 3. Maar verder weet ik zo niet een andere stekker op de kop. Hij zit echt voorop?
-
- Berichten: 5838
- Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
- Locatie: Etten-Leur
- Contacteer:
volgens mij zit de temp sensor achterop, vanaf de bestuurderskant kun je er zo bij.
-
- Berichten: 5838
- Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
- Locatie: Etten-Leur
- Contacteer:
trekt hij ook geen valse lucht van onderuit het inlaatspruitstuk. achter de gasklep hoort je luchtinlaat vast te zittenmet een beugeltje en een bout. deze is er vaak uit en dan trkt hij enorm veel valse lucht vanuit daar. aan de bijrijderskant achter de gasklep voelen aan de luchtinlaat.
(beetje moeilijk uitleggen hoop dat je me snapt)
(beetje moeilijk uitleggen hoop dat je me snapt)
de koude start sensor zit op de cilinderkop aan de voorzijde helemaal rechts onder wat slangen. als je het witte stekkertje er af haalt zie je een soort U.
ik heb dezelfde motor in een R19 met het zelfde probleem. Ik het van de week een nieuwe sensor gekocht, alleen bleek het de verkeerde sensor te zijn namelijk die op de achterzijde van de cilinderkop zit. Ik heb deze sensor gelijk maar vervangen maar het probleem is niet weg.
ik ga nu ook de sensor aan de voorzijde maar vervangen.
in de vraagbaak bij mij staat de sensor als koelvloeistoftemperatuur sensor (koude start sensor) Ik denk dat dat het euvel is.
bij mij , met de koude start, loopt hij netjes 1000 toeren. maar zodra je een paar meter gereden hebt gaat de toerenteller als een gek te keer en slaat de motor af. Bij opnieuw starten loopt de motor 3000 toeren. als de motor op tempratuur is loopt hij weer gewoon 800 toeren.
soms komt het ook voor als ik met een koude motor start dat hij ineens 3000/3500 toeren loopt en dat blijft doen. als het blok dan warm is en ik trap het gas flink in zakt hij weer terug naat 800 toeren.
ik heb dezelfde motor in een R19 met het zelfde probleem. Ik het van de week een nieuwe sensor gekocht, alleen bleek het de verkeerde sensor te zijn namelijk die op de achterzijde van de cilinderkop zit. Ik heb deze sensor gelijk maar vervangen maar het probleem is niet weg.
ik ga nu ook de sensor aan de voorzijde maar vervangen.
in de vraagbaak bij mij staat de sensor als koelvloeistoftemperatuur sensor (koude start sensor) Ik denk dat dat het euvel is.
bij mij , met de koude start, loopt hij netjes 1000 toeren. maar zodra je een paar meter gereden hebt gaat de toerenteller als een gek te keer en slaat de motor af. Bij opnieuw starten loopt de motor 3000 toeren. als de motor op tempratuur is loopt hij weer gewoon 800 toeren.
soms komt het ook voor als ik met een koude motor start dat hij ineens 3000/3500 toeren loopt en dat blijft doen. als het blok dan warm is en ik trap het gas flink in zakt hij weer terug naat 800 toeren.
Renault 19 Cabriolet phase 1 bordeaux rood
Bij mijn vraagbaak kan ik die hele sensor nergens vinden. Maar hij zit dus rechtsvoor. Ik heb nog steeds geen tijd gehad ivm school, maar zal morgen of donderdag... of vrijdag... misschien zaterdag even kijken... 
Veel te druk deze periode, maar heb 'm zaterdag alweer nodig

Veel te druk deze periode, maar heb 'm zaterdag alweer nodig
