Project ForeverYoung: Mégane Berline (gespot op de sloop)

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Edward
Car: Laguna RTI 2.0 S
Contacteer:

Dit is nu m'n project topic, maar ooit was het dat niet :D. Vandaar dat het eerst ff over benzineverbruik gaat :wink:

m'n Mégaantje (1.6e) lijkt wel steeds duurder te lopen.

Bewijs: [img]http://home.planet.nl/~wijnh386/brandst ... megane.jpg[/img]

Luchtfilter heb ik al nagekeken, is hartstikke mooi nog (al heeft ie wel ergens in het verleden een opdonder gehad, was wat gedeukt ofzo...)

Olie moet vervangen worden, sinds aankoop al 15.000 km mee gereden maar noch olie ververst, noch olie vervangen. Uiteraard gaat dit binnenkort gebeuren, maar dit kan toch niet de oorzaak zijn van een hoger brandstofverbruik?

Iemand een idee?

Enneh m'n rechtervoet is uitgesloten, het is echt iets van de laatste tijd (zie grafiekje) en komt dus consequent weer terug.
Laatst gewijzigd door Edward op vr 12 okt 2007 10:54, 24 keer totaal gewijzigd.
Bram

Heb je wel steeds bij hetzelfde benzinestation getankt? Hier zit ook nog wel verschil in.
Stefan S.

Praat je over weken of maanden. Ik heb zelf het idee dat mijn auto in de winterdag meer bezine lust dan zomerdag. Daar zou het ook aan kunnen liggen :D
Edward
Contacteer:

altijd ergens anders, maar dat was ook toen ie nog goedkoper liep.

zat net wat rond te lezen, en ik kwam iets tegen over bougies.

deze zouden natuurlijk ook aan vervanging toe kunnen zijn (of vuil misschien), zal die binnenkort (vlak voordat ik weer een volle tank erin gooi, om het verschil goed bij te kunnen houden) ook es vervangen, hopen dat ik NGK of Denso's kan vinden.

Maar voordat ik dat doe maar es ff een flesje injectorreiniger scoren, je weet nooit waar het allemaal goed voor is :)

@Stefan S:

het grafiekje begint ergens eind juni, na aankoop van de auto.

heb het ff nagekeken op de site waar ik m'n brandstofverbruik bijhoud: (waar het grafiekje ook staat dus)

sind begin oktober loopt ie duurder, kan niet zeggen dat het toen erg winters of koud was...
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Haas
Car: Megane RS

als het kouder is loopt een auto altijd minder zuinig, je hebt immers meer verbruikers aan. Denk aan langer en vaker lampen aan, verwarming, ruitenwissers, enz..
En een beurtje is natuurlijk nooit weg, voor zo'n ding. Hoe minder onzuinig looptie dan? er staat geen tot een slechte schaalverdeling bij... eerst 1:15 en nu 1 : 13?
misscshien met meer belading gereden, net wat meer stadskilometers? korte stukken, dat werkt t verbruik allemaal tegen... Ik vind t er niet dramatisch uitzien iig..
Edward
Contacteer:

:D klopt, eerder altijd netjes 1:14, 1:15 was een leuke uitzondering met veel snelwegkilometers, maar nu steeds 1:12 en met moeite een 1:13.

maar wat me wel ergert: nu net zo'n 250 kilometer gereden, en de tankmeter staat al bijna op half leeg, terwijl ik tussen de 700 en 800 kilometer moet kunnen doen :@ met dezelfde rijstijl.

idd rij ik al sinds september met de kachel aan, lampen heb ik altijd aan dus zouden geen invloed moeten hebben, en aangezien het nu de laatste weken pas echt kouder begint te worden zou dit toch ook niet echt een invloed kunnen hebben (dacht ik)

maar goed, al deze kleine beetjes bij elkaar zullen wel de reden zijn.

ik blijf wel ff posten hoe het verloopt na toevoeging van injectorreiniger, en of er nog wat verandert met nieuwe bougies.

de verhouding stadskilometers/autowegkilometers is niet veranderd, het grootste gedeelte is woon-werkverkeer.
leon666

Ben ik nou gek, of zit er tussen de eerste en de laatste balk nauwelijks verschil? Hij valt in ieder geval ruim binnen de deviatie (afwijking) over de hele linie.

Het verbruik is nu eenmaal niet exact na elke tankbeurt 1 op 15,34. Ik zou er niet al te veel energie in steken. Probeer eens het nieuwe rijden: uit laten rollen, 50 in zijn 4, mijd zoveel mogelijk snelwegen (hoog toerental), etc.

Die brandstofmeter geeft bij mijn Megane ook te vroeg aan dat ie nog maar half vol is. Als het lampje brandt kan ik overigens nog wel 150km rijden. Leeg is dus niet echt leeg. 60 liter tanken is leeg.

Gr Leon.
Bart V

Ik zou toch eens beginnen bij een rondje motoronderhoud incl. kleppen stellen en een ander brandstoffilter.
pierre

grafiek zegt niks, legenda staan niet aangegeven en indien wel is het verbruik volgens grafiek exact hetzelfde.

als de auto meer verbruikt en je de auto dus NIET serviced lijkt mij dit volstrekt normaal.

- bougies vervangen
- luchtfilter vervangen ( ziet er schoon uit zegt niet veel )
- brandstofbesparende olie 5w40 erin
- bougiekabels checken
- verdelerkap en rotor vervangen ivm corrosie
- eventueel klepspeling optimaliseren
Edward
Contacteer:

voor de duidelijkheid, nog ff een plaatje:

[img]http://home.planet.nl/~wijnh386/brandst ... megane.jpg[/img]

als je goed kijkt zie je ergens in het midden 6.89 liter staan, dit is wat ik er toen ingooide na 100 km gereden te hebben.

slechts enkele maanden daarna ging er 8 liter per 100 km. in.

@Leon666: je bent niet gek, die eerste balk is van de eerste of 2e week dat ik de auto net had, dus moest ik natuurlijk alles wel ff uitproberen enzo :p
daarna ben ik dus weer wat normaler gaan rijden, en is het verbruik redelijk.

blijf het raar vinden dat ik nu duurder rijd dan 3 of 4 maanden terug, maar goed, afwachten wat de injectorreiniger (stap 1) en nieuwe bougies (stap 2) + ander onderhoud uithalen.

gedeeltes van het nieuwe rijden pas ik wel toe (50 in de 4) maar andere gedeeltes weer niet, zullen we maar zeggen :D

kan 5w40 ook in de winter zonder problemen?
canonballman

Ik zou eens de aanschaf van een suzuki alto overwegen......
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

wat een geleuter over 1:15 of 1:13 :p :p :p
ja als je 15.000 rijd zonder onderhoud kan je dat verwachten
zou hem ook gelijk eens laten lijnen, als die niet goed meer staat (stoeprandje ofzo) scheelt het ook weer. :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Car: M536

canonballman schreef:Ik zou eens de aanschaf van een suzuki alto overwegen......
:worship:

Ik had ook de hoop dat mijn 9 zuiniger zou zijn als de 5, het enige verschil is dat ik nu 95 kan tanken :~
Edward
Contacteer:

canonballman schreef:Ik zou eens de aanschaf van een suzuki alto overwegen......
ik niet.

heb de 19 toch mede weggedaan omdat ie teveel zoop (1:12, met moeite een 1:13)

anders had ik ook wel een 2.0 (16v) kunnen kopen....

ik vind het gewoon raar dat ie opeens duurder gaat lopen, van 1:14 naar 1:12 is toch wel veel, komt neer op 600/650 km op een volle tank terwijl ik er ook wel eens 800 mee heb gedaan.

met de 19 maakte ik net zo veel kilometers maar die ging niet zonder verklaarbare redenen duurder lopen.

en wat betreft onderhoud, dit gaat nog gebeuren, zoals al gezegd.

(met de 19 heb ik bijna 2 jaar gereden en daar zaten nog steeds dezelfde bougies in als die er bij zaten toen ik 'm kocht in aug. 2003 :worship:

uiteraard is daar wel regelmatig de olie van vervangen enz.)
Steven

Pff waar praat je in godsnaam over? :lol:

Wel eens gedacht aan koudere temperaturen buiten? Langer op de choke lopen om em warm te krijgen? Meer electrische verbruikers zoals licht, de kachelfan etc. aan? verder kan goed onderhoud ook wel wat hebben
Maar die minicule verschillen die jij in dat tabelletje hebt zijn echt nix hoor.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

zuinig, zuinig wat is zuinig
ik rij diesel maar ik denk dat ik meer wegtank dan de meesten hier :D :D
als je het niet kan betalen moet je stoppen met rijden of minder gaan rijden
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Maar is het vreemd om je vraagtekens te zetten bij een 'opvallend' hoger verbruik?? :S
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

nou opvallend???
kouder, oude bougies, oude olie, al 15.000 geen onderhoud, evt uitlijnen
doe dat eerst maar eens en kijk dan nog maar eens naar je verbruik (wel bij dezelfde temperaturen he)
Merijn
Über-Spammer

Precies... Dat is zo. Maar hij vraagt het toch? :) Dan krijgt hij dit soort reacties en daarmee is een discussie geboren.

Maar om nu meteen te roepen dat ie maar minder moet gaan rijden is natuurlijk grote BS. :)
Edward
Contacteer:

Merijn schreef:Maar is het vreemd om je vraagtekens te zetten bij een 'opvallend' hoger verbruik?? :s

ik vind van niet dus.

@Luco: dan noem je ook een auto :D (neem aan dat je het over de Patrol hebt....?)

betalen kan ik het wel, maar de vraag is: wil ik dat ook :lol: ik voel me al genoeg opgelicht door de overheid, moet die auto daar dan ook nog aan bijdragen :) oke de benzineprijzen zijn nu weer op een redelijk niveau, dat dan weer wel.

kijk, als ik wil trap ik 'm zo op 1:9 (met de 19 ook al eens gepresteerd :worship: ) maar het verschil is: DAT DOE IK DAN ZELF. 't is gewoon dat knagende gevoel dat ie duurder loopt dan dat ie zou moeten doen.

maar goed, zal het nu ff laten rusten hiero, en als ik wat merk na het onderhoud laat ik dat wel ff weten.
Laatst gewijzigd door Edward op za 26 nov 2005 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Merijn
Über-Spammer

Onderhoud heeft een auto gewoon nodig. Ook je motor... Olie, zodat ie soepeler loopt, bougies om de verbranding te verbeteren... Zijn allemaal dingen die een klein beetje bijdragen aan het benzineverbruik dat je opgeeft.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

zal vast schelen hoor (Y) (Y)
onderhoud is behoud he (Y)
Kim [meganerat]

ik merk bij mij ook grote verschillen in verbruik.
ik probeer die van mij onder de 9l: 100 km te houden. (meg GT 2.0 16 v)
maar daar heb ik dus heel veel werk aan. :p meestal kom ik tussen de 9.5 en de 10 liter uit. :(
als je maar even teveel met je gas speeld dan is het spelletje al voorbij.
ze zeggen dat het verbruik bij optrekken en overschakelen bij 2k -2.5 k toeren niet opweegt tegen het verdere zuinig rijden. toch heb ik het idee dat daar je grootste winst in zit.
jij gebruikt je wagen voor veel woon werk verkeer, hieruit maak ik op dat het niet veel snelweg is. als je dan steeds optrekt met een gebruik van 12-20 l/ 100 km dan moet je toch een heel eind 7 liter gaan gebruiken om het te compenseren. en ik neem aan dat je niet elke dag precies op de zelfde manier rijd. dus als je even wat hebt lopen planken ben je zo die extra liter kwijd en waarschijnlijk is ook je rijstyle na een paar maanden weer veranderd doordat je aan je wagen gewent bent geraakt (dat merk ik dus bij me zelf ook) en heb je niet altijd in de gaten hoeveel je verbruikt omdat je geen zin hebt om altijd maar naar je meter te kijken. suc6 met je metingen en ik hoop dat die beurt weer verschil maakt. dan weten we dat we onze wagens, of we nu willen of niet ,toch regelmatig moeten onderhouden, :D

edit: ik vind de schommelingen in de prijs zorgwekkender :lol: :lol: :lol:
Edward
Contacteer:

:)

ik rij elke dag zo'n 66 km. heen en weer naar m'n werk over een 2-baans autoweg, snelweg zie ik niet zo vaak. komt vaak neer op 80/90 km per uur, en als het even tegenzit zit er zo'n gek voor je die af en toe niet oplet en dan moet je afremmen naar 70, even later weer snelheid maken om 85/90 te kunnen rijden... (N)

ben er zelf niet superveel mee bezig, maar het viel me wel op dat ik de 1:14 niet meer kan halen terwijl dat met dezelfde rijstijl eerder wel lukte.

ik heb het idee dat snel optrekken een hoger verbruik oplevert dan hard rijden..
Kim [meganerat]

dan rij je toch op "zuinigere"wegen dan ik dacht.
zelf rij ik veel binnen de bebouwde kom, vandaar het hoog verbruik.
bij 80 moet je idd wel aardig zuinig kunnen rijden en zeker als je niet veel hoeft te wisselen in tempo.
optrekken kost idd veel.
zie bij mijn wagen dat hard rijden vaak goedkoper is dan landgzaam rijden :lol: :lol: zo gebruikt hij bij 130 minder als bij 120
duidelijk afgesteld op de franse limiet
Steven

Toch is vlot optrekken niet heel veel onzuiniger als als een opoe wegrijden en heel snel door te schakelen.
Motor loopt gewoon effcienter wanneer ie wat meer toeren maakt en als de gasklep meer openstaat heb je ook betere mengverhouding.

Maargoed niet te verwarren met bij elk stoplicht voluit wegrijden :p
Kim [meganerat]

en op dat laatste doel ik een beetje :D

heb bij de eindejaars meeting wel gezien dat dat hierzo wel het geval is.
maar of je dat ook bij je woon werk verkeer ook doet?? :wink:

DENK HET EIGENLIJK WEL :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Steven

Jah ik heb mijn GT ook om altijd zoveel mogelijk km's op een tank te rijden.

NEEE!
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Steven schreef:Jah ik heb mijn GT ook om altijd zoveel mogelijk km's op een tank te rijden.

NEEE!
als ik normaal rij haal ik met de alpine 1 op 13 :lol: :lol:
haal ik dus bijna nooit :D :D
Edward
Contacteer:

dus met andere woorden:

jij bent een van de weinige Opa's in Nederland die niet als een opa rijdt? :D :D :D
Kim [meganerat]

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :D :lol: :lol: :lol: :D
Edward
Contacteer:

Zojuist weer ff getankt, en het wordt tijd voor een update.

Maandagochtend is er nieuwe olie in gekomen, wat er eerst inzat weet ik niet, maar nu zit er Kroon 10w40 in. Minerale olie overigens omdat m'n pa
synthetisch niet vertrouwd vind, iets met keerringen enzo die daar niet tegen zouden kunnen, en ik neem dan liever het zekere voor het onzekere,
ondanks dat synthetisch iets zuiniger zou moeten zijn.

Heb net ff berekend wat ik zojuist heb gereden, 1 op 12,6. geen verbetering dus.
Nu is het niet helemaal 100% betrouwbaar, omdat de olie is vervangen, de tankmeter toen op half stond en ik daarna niet meteen de tank
vol heb gegooid. (loon was nog niet binnen) dus het kan zijn dat de volgende tankbeurt wel zuiniger is (al heb ik er weinig vertrouwen in..)

Tijdje geleden al nieuwe bougies van NGK, dus ook daar kan het niet aan liggen.

Toch maar eens denken aan kleppen stellen :@
leon666

Ik heb een megane 1.4 en bij mij schommelt het ook aardig. 1 op 15 op z'n best in de zomer en de laatste 2x tanken 1 op 13,1 en 1 op 14,1. Ik rij met nagenoeg dezelfde rijstijl en verse olie. Vooral stukken snelweg rijden kost me meer, omdat het kleine motortje teveel toeren moet maken.
Kim [meganerat]

ik vind hem toch wel HEEEEEL zuinig rijden, als je van 29 november tot 19 januari met 1 tank kan rijden , :lol: :lol:

of wil je zeggen dat hij al die tijd heeft stil gestaan??? zuiniger kan niet meer dan, rest zijn vaste kosten :D

edit: moet zeggen dat ik ook duurder ben gaan rijden, 10.1-10.3/ 100 km
maar dat ligt toch echt aan mijn rechtervoet, zie het aan de gemiddelde snelheid, die is ongeveer 5 km/ uur hoger. rekenen doe ik niet meer, rij me tank leeg en ga tanken en rij me tank leeg en ga tanken, die meters bekijken het maar :lol:
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

ForeverYoung schreef: Maandagochtend is er nieuwe olie in gekomen, wat er eerst inzat weet ik niet, maar nu zit er Kroon 10w40 in. Minerale olie overigens omdat m'n pa
synthetisch niet vertrouwd vind, iets met keerringen enzo die daar niet tegen zouden kunnen, en ik neem dan liever het zekere voor het onzekere,
ondanks dat synthetisch iets zuiniger zou moeten zijn.
half-synthetisch dus. Volledig minerale olie gooien we allang niet meer in onze autos.
Plaats reactie