Ik zit met een probleem aan mijn koelsysteem, ff een uitleg, deze morgent stond mijn clio vooraan in de garage, de mégane erachter, ik zet de mégane buiten, clio buiten, mégane terug binnen zonder verder naar iets te kijken, en ik rij met de clio weg.
Tijdens het rijden niets abnormaal ondervonden, behalve dat er veel witte rook uitkwam bij stapvoets rijden en parkeren enz, maar dat kan evengoed komen door die dikke mist en de kou van vandaag. En de binnenverwarming werkt niet bepaald snel maar ze werkt. Nu kom ik terug thuis, zet de mégane terug buiten en wat zie ik een plas water onder de mégane, motorkap open, niets aan de hand, en dan maar de motorkap van de clio open en ja shit happens.
er stond nog maar een bodempje koelvloeistof in het expansievat, en mijn motor en versnellingsbak, vooral de versnellingsbak bruin van de koelvloeistof.
Voor de moment staat hij af te koelen op de brug, niet dat hij overhit was, maar aan een hete motor werken gaat eenmaal zo goed niet.
Wat kan het probleem zijn? een darm die gesprongen is van de kou? mss die van de binnenverwarming, daarmee dat die zo traag opwarmde, of de cilinderkoppakking? Dat zou die olielek kunnen verklaren, maar ik heb alle olie een paar dagen terug opgekuist en nu is er geen olie meer te zien, vandaar dat ik denk dat de vorige eigenaar gemorst heeft met olie.
Compressie heb ik nog genoeg wat de motor trekte normaal op.
De waterpomp sluit ik uit want aan die kant is alles nog volledig droog.
Wat zijn zowat de meest voorkomende problemen?