Koelwaterproblemen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
bokkie
Contacteer:

Hallo,

Wie kan mij helpen? Ik heb mijn coupe een week geleden met koelwaterproblemen naar de dealer gebracht. Toen bleek het thermocontact kapot. Dit is vervangen, maar nog steeds problemen.

Ik heb het er met een aantal mensen over gehad. Op zoek naar de thermostaatklep die regelt bij een koude motor dat er geen koelwater rondstroomt, om de motor sneller op temperatuur te krijgen. En zodra het koelwater de bedrijfstemperatuur heeft bereikt gaat de klep open om zo wel koelwaterstroming te krijgen.

Maar ik kan alleen maar een thermostaat vinden. Hiervan heb ik de weerstandwaarden bij diverse temperaturen nog niet gemeten. Dus dat ga ik nog even doen om te kijken of hij niet defect is. Hoe nu verder??? Zit er in mijn megane wel zo'n klep, ik neem aan van wel, maar waar? En is het mogelijk om deze te omzeilen zodat er altijd koelwater rondstroomd?

Waar moet ik zoeken, waar kan het aan liggen.
pierre

terug naar de dealer, je hebt betaald voor de reparatie en 1 jaar garantie op reparatie en onderdelen
alex1971

van een thermostaat de weerstandswaarden meten? Is de elektronische thermostaat uitgevonden dan? OP het gevaar af dat dat dus niet zo is komt hetvolgende antwoord.

Wat jij hebt gevonden zal de thermosensor zijn. Ook leuk maar niet wat je zoekt. Thermostaat zit meestal in of bij de cylinderkop en vanaf daar gaat een dikke koelslang naar de bovenkant van je radiateur.
bokkie
Contacteer:

alex1971 schreef:van een thermostaat de weerstandswaarden meten? Is de elektronische thermostaat uitgevonden dan? OP het gevaar af dat dat dus niet zo is komt hetvolgende antwoord.

Wat jij hebt gevonden zal de thermosensor zijn. Ook leuk maar niet wat je zoekt. Thermostaat zit meestal in of bij de cylinderkop en vanaf daar gaat een dikke koelslang naar de bovenkant van je radiateur.
Vlak bij de koelwaterpomp dus, daar heb ik idd nog niet gekeken. Zal ik eens doen. Kijken of ik wat vind.
alex1971

???? Dat klinkt mij niet bekend maar bij twijfel raadpleeg dan wat literatuur. In de meeste bibliotheken hebben ze wel de vraagbaak serie in de uitleen staan en het zou me verbazen als de clio er niet tussenzit.

Wellicht dat iemand hier even kan opstaan om aan te geven waar de thermostaat zit? Mijn ervaring is dat ze meestal aan de kop thv bakzijde zitten.
DD

geen idee waar die zit maar je kan hem testen door hem in een pannetje met water te leggen en dat aan de kook te brengen. de thermostaat zal dan op een gegevenmoment open moeten gaan.

Je thermocontact is voor je ventilator die bij je radiator zit. als deze een bepaalde waarde heeft berijkt slaat die aan.

Meestal zit je thermocontact op het thermostaatthuis.
bokkie
Contacteer:

DD schreef:geen idee waar die zit maar je kan hem testen door hem in een pannetje met water te leggen en dat aan de kook te brengen. de thermostaat zal dan op een gegevenmoment open moeten gaan.

Je thermocontact is voor je ventilator die bij je radiator zit. als deze een bepaalde waarde heeft berijkt slaat die aan.

Meestal zit je thermocontact op het thermostaatthuis.
Wil je daarmee zeggen dat de thermostaat ergens aan de radiateur zit, daar waar het thermocontact ook in geschroefd zit?
DD

dan is de clio dus een uitzondering want hij zit zekers niet in je radiateur. sorry.
Abel
Über-Spammer

Of aan je blok of in de slang. Iedergeval in een slang of aansluiting van-of-naar je radiator (Y)
bokkie
Contacteer:

DD schreef:dan is de clio dus een uitzondering want hij zit zekers niet in je radiateur. sorry.
Het gaat hier om en megane coupe 1.6e, niet om een clio
alex1971

@bokkie;

er zitten 2 à 3 thermocontacten in je systeem. 2 bij je thermostaathuis en 1 op je radiateur. Ennehh, sorry.. maar ik ging er gek genoeg ook vanuit dat het een clio was..
bokkie
Contacteer:

Gisteravond het systeem doorgespoeld, er kwam niet heel veel bagger uit, maar wel een beetje. Ben geen thermostaat of iets wat daarop lijkt (met een klep er in) tegengekomen in een van de slangen of tegen het motorblok aan.

Dus nogmaals, wie o wie kan mij vertellen of mijn megane 1.6e ook beschikt over een zogenoemde "thermostaatklep" (bij een koude motor dicht om de motor op te warmen, bij een warme motor open om het koelwater te kunnen circuleren) in het koelwatersysteem beschikt???

grt,

bokkie
Riël
Über-Spammer

Jazeker heeft ie die!

Hij zit voor of in je toevoerslang naar je radiateur. Soms zit ie in een zgn thermostaathuis wat je los schroeft. Dat denk ik ook. Dat kan tegen je radiateur aanzitten (denk ik niet) of tegen je blok.

Maak maar es een foto van de dikke radiateurslang ofzo?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
bokkie
Contacteer:

Riël schreef:Jazeker heeft ie die!

Hij zit voor of in je toevoerslang naar je radiateur. Soms zit ie in een zgn thermostaathuis wat je los schroeft. Dat denk ik ook. Dat kan tegen je radiateur aanzitten (denk ik niet) of tegen je blok.

Maak maar es een foto van de dikke radiateurslang ofzo?
http://www.renault4ever.com/mycars/mega ... ecoupe.htm

Onderaan staat een foto van het motorruim. Zelf denk ik dat als er dan een thermostaat in zou zitten. En je zegt dat ie in een huis zou zitten dat dat huis dan net iets rechts van het midden van de foto te zien is. En word afgeschermd door dat soort van hitteschildje.

Verder heb ik in de dikke slangen geen bijzonderheden van een soort klep of thermostaat kunnen vinden.
Riël
Über-Spammer

[img]http://members.lycos.nl/csa51/pictures/therost.JPG[/img]

Daar zit ie 99% zeker in, achter die 3 of 4 schroefjes.
Riël
Über-Spammer

En zo ziet een thermostaat eruit:

[img]http://rossko.ru/images/gates/thermostaat.jpg[/img]
bokkie
Contacteer:

Riël schreef:En zo ziet een thermostaat eruit:

[img]http://rossko.ru/images/gates/thermostaat.jpg[/img]
Ok bedankt, ik ga vanavond ff kijken of ie stuk is of niet. Dan morgen ff een nieuwe halen.

Als de thermostaat stuk is kan het dan ook dat de fan van de radiateur niet meer aanslaat omdat er bij het thermocontact dan geen heet koelwater komt?!!

Groet,

Bokkie
Riël
Über-Spammer

jep.
bokkie
Contacteer:

HEHE,

het is eindelijk gelukt, vanochtend nieuwe thermostaat gehaald, de oude eruit nieuwe erin, systeem gevuld. Enn.....

Nog steeds niet goed, mijn termometer in mijn dashbord bleef heel erg schommelen. Ik weer naar huis, opnieuw ontlucht, netjes gevuld. Vervolgens mijn kachel niet ECHT warm op de warmste stand. Toch nog maar ff langs de garage in het dorp. Hij keek ernaar beetje gevoeld of alle slangen warm werden met draaiende motor. Dit bleek het geval, dus geen verstopping in de kachelradiateur. Maar de ventilator ging niet aan, ff aan het stekkertje pielen en ja hoor, dit was het euvel.

Thuisgekomen ff stekkertje hufterproof gemaakt. Net 50 km naar Arnhem gereden en geen enkel probleem, zelf in een korte file niet. Dus ik denk dat het koelprobleem voorbij is.

Nu nog ff m'n gare rotte middendemper vervangen. En dan op naar de 300.000km

Iedereen bedankt voor de tips en zelfs illustraties. Het heeft me enorm geholpen.

laterz bokkie
Riël
Über-Spammer

Och ja, n nieuw thermostaatje is nu ook weer geen weggegooid geld (Y) :)
Plaats reactie