Ik heb net m'n blok opnieuw ingebouwd een weer aan het lopen gekregen!
Hij loopt mooi maar de distrubutie riem zoemed en het wordt harder als je gas geeft! Mijn vraag is dus hoe kan dit?
Zelf denk ik dat ik hem te strak heb zitten maar weet het niet zeker!
Het gaat trouwens om een clio 1.8 16v
leg effe de dynamo riem los en laat dan je motor nog eens lopen, dan weet je in elk geval zeker welke riem er geluid maakt. indien het toch de DB riem is kan dit komen omdat ie te strak gespannen is.
Nee het is wel de distributie riem ik heb het ook gebrobeerd zonder multi riem.
hoe kan ik hem dan op de juiste spanning krijgen? In mijn Haynes handleiding leggen ze het heel moelijk uit! Iets van dat er tussen de spanrol en de auxillary shaft met een trek kracht van 100 nm maximaal 3mm speling mag zijn! Hoe in gods naam moet ik dit voor elkaar krijgen?
Een tip om de riem op de juiste spanning te zetten
De riem moet tussen het meelooplager en het krukastandwiel met duim en wijsvinger ongeveer 45 graden kantelbaar zijn. Dit mag met enige moeite gaan. zodra je echt kracht moet zetten om hem verder te krijgen dan die 45 graden zit je dus goed. Je kan dit ook gebruiken voor het stuk tussen het spanlager en het krukastandwiel, dat is wat directer omdat je daar de snaar ook spant.
Gebruik ook de mogelijkheid om achter het spanlager met een M6 boutje het lager te spannen. Je kan zo heel nauwkeurig de spanning afstellen.
Als je denkt dat je de juiste spanning hebt, zet alles vast, draai de krukas een paar keer rechtsom rond, en controleer de spanning en de timing. Als je die 45 graden-regel ongeveer aanhoud, kan er weinig mis gaan.
Afstellen van de spanning is en blijft een gevoelskwestie, en enige ervaring is wel handig. Laat desnoods iemand de spanning controleren die er verstand van heeft als je twijfelt.
mja zo een riem aanspannen moet je zowat op 't gevoel doen, en dan lukt dat goed.
De makkelijkste die ik weet is eigenlijk een toyota 1.3l 12V motor, die spanrol word met een veer tegen de riem gedrukt, en je hoeft hem enkel nog vast te schroeven.
Maar de dieselmotortje's van renault zijn ook heel makkelijke om een riem te leggen (als je plaats hebt tenminste).