
[Daniël's R5TL-T] 02-09: 2019 nog iets
Kikkuh embleem
(betekend in ieder geval niet Turbo Loos
)

-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
- Locatie: Alkmaar
- Contacteer:
ook niet tergend langzaam 
Megane Coupe '99 ph2[img]http://images.spritmonitor.de/342311_5.png[/img]
Heb afgelopen zaterdag ff mn vacuumslang vervangen door blauwe silicone; hebben sommigen vast gezien bij het eindejaarsmeeting, hier nog ff voor en na shots:
[img]http://members.home.nl/dmwilmink/images ... before.JPG[/img]
[img]http://members.home.nl/dmwilmink/images ... yafter.JPG[/img]
Verders komt er binnenkort een volledig alu ic in van Mark(5t)
En ben ik bezig geweest te inventariseren wat er voor mn aanstaande apk moet gebeuren (=maart), en wat daarna nog volgt (=voorjaar/zomer):
-uitlaat lekdicht maken, komt op termijn een 2 1/4" systeem onder incl. downpipe+elbow (en hitteschild!). Als ik dan toch bezig ben, maak ik die elbow wel ff dicht en verbouw ik het vacuum/overdruk systeem naar cup specs.
-achterremmen 'activeren' ->zoek nog steeds een veer voor de drukregelaar achter
-nieuwe rechterdorpel+wat laswerk van onder, maar dat gebeurt al half december
-koude luchtslang, gtt ph2 grill, uitsparingen in mn bumper maken voor betere koeling. met dit weer maakt het weinig uit, maar voor de zomer moet ik het beter voor mekaar hebben. er komt dan ook op termijn een nieuwe, betere rad in, betere spec fan (spal o.i.d.) en aparte oliekoeler
-anti pingel sensor monteren, nieuwe leads+king cable+parafan plastic, mn gtt dynamo reviseren en monteren (scheelt 10 ampere), en nog wat kleine cosmetische dingetjes onder de kap realiseren...
Morgen eerst maar ff olie verversen, lekker Castrol GTX erin...jammie
nog een paar vragen; heb ik profijt van een phase2 koelsysteem? volgens mij scheelt het enkel de antibellenvat...?
Ook heb ik een aparte ratel in mn motor; aanvankelijk verdachten wij de stoterbussen (liggen niet meer op volgorde na koprevisie, ongelukje met demontage
). Lagers zijn het sowieso niet, we zaten te denken dat het misschien (ook) de distributieketting zou kunnen zijn; dit is een van de weinige dingen wat we niet hebben vervangen. Zit wel een nieuwe ketting spanner in, maar volgens de plaatselijke Reno garage hoefden we de ketting niet per se te vervangen bij een nieuwe spanner, tenzij de ketting eerder aan het trippen was geweest wegens het kapotgaan van de spanner.
Het geratel is vooral erg na ong. 30 seconden lopen met koude motor, en wordt telkens minder naarmate de motor warmer wordt. Als ie echt door en door warm is hoor je het nauwelijks meer, enkel bij belasting in lagere toerentallen. Mn oliedruk is hartstikke goed voor mekaar! Zit een gereviseerde pomp in, en een iets nauwere turboaanvoerleiding (=iets hogere druk)
Ideeen, opmerking, hulp of onderdelen (veertje drukregelaar?) is welkom!
[img]http://members.home.nl/dmwilmink/images ... before.JPG[/img]
[img]http://members.home.nl/dmwilmink/images ... yafter.JPG[/img]
Verders komt er binnenkort een volledig alu ic in van Mark(5t)


En ben ik bezig geweest te inventariseren wat er voor mn aanstaande apk moet gebeuren (=maart), en wat daarna nog volgt (=voorjaar/zomer):
-uitlaat lekdicht maken, komt op termijn een 2 1/4" systeem onder incl. downpipe+elbow (en hitteschild!). Als ik dan toch bezig ben, maak ik die elbow wel ff dicht en verbouw ik het vacuum/overdruk systeem naar cup specs.
-achterremmen 'activeren' ->zoek nog steeds een veer voor de drukregelaar achter
-nieuwe rechterdorpel+wat laswerk van onder, maar dat gebeurt al half december
-koude luchtslang, gtt ph2 grill, uitsparingen in mn bumper maken voor betere koeling. met dit weer maakt het weinig uit, maar voor de zomer moet ik het beter voor mekaar hebben. er komt dan ook op termijn een nieuwe, betere rad in, betere spec fan (spal o.i.d.) en aparte oliekoeler
-anti pingel sensor monteren, nieuwe leads+king cable+parafan plastic, mn gtt dynamo reviseren en monteren (scheelt 10 ampere), en nog wat kleine cosmetische dingetjes onder de kap realiseren...
Morgen eerst maar ff olie verversen, lekker Castrol GTX erin...jammie

nog een paar vragen; heb ik profijt van een phase2 koelsysteem? volgens mij scheelt het enkel de antibellenvat...?
Ook heb ik een aparte ratel in mn motor; aanvankelijk verdachten wij de stoterbussen (liggen niet meer op volgorde na koprevisie, ongelukje met demontage

Het geratel is vooral erg na ong. 30 seconden lopen met koude motor, en wordt telkens minder naarmate de motor warmer wordt. Als ie echt door en door warm is hoor je het nauwelijks meer, enkel bij belasting in lagere toerentallen. Mn oliedruk is hartstikke goed voor mekaar! Zit een gereviseerde pomp in, en een iets nauwere turboaanvoerleiding (=iets hogere druk)
Ideeen, opmerking, hulp of onderdelen (veertje drukregelaar?) is welkom!
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
die luchtinlaat buis heb ik nog wel voor je mag je voor niks hebben.
Goh dan ben ik ff blij dat prof. drs. ir. Steven mij ff op het rechte pad zet
Maar het zou toch wel ongeveer net zo'n effect van de restrictor hebben in de waterleiding naar je turbo? daar ging namelijk mijn redenatie vanuit...

Maar het zou toch wel ongeveer net zo'n effect van de restrictor hebben in de waterleiding naar je turbo? daar ging namelijk mijn redenatie vanuit...

::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
tis maar ing. S. Elffers 
Nee ff serieus, die restrictor in je waterkoeling is een hele andere functie, je turbo wordt maar voor een klein deel gekoeld met water, grootste deel wordt ie gekoeld en gesmeerd door olie.
Je kunt er in principe zoveel koevloeistof doorheen jagen als je wilt om te koelen, maar daar belast je alleen je koelsysteem mee en een turbo moet juist ook warm zijn om goed te presteren.
Veel mensen denken dattie altijd stukgaat vanwege te weinig koeling, maar dat is veel eerder slechte olietoevoer, slechte olie, te hete olie etc.
Aan de andere kant klopt het wel dat je ook niet een te hoge oliedruk op je turbo wilt hebben omdat ie anders gaat lekken via de oliekeeringen (zeker met een dikke downpipe, daarom ook nooit te dikke pijp nemen
).
Maarrrrr de oliedruk regeling voor de turbo is prima bij de GT, zijn genoeg rijdende bewijzen van
Zo dan

Nee ff serieus, die restrictor in je waterkoeling is een hele andere functie, je turbo wordt maar voor een klein deel gekoeld met water, grootste deel wordt ie gekoeld en gesmeerd door olie.
Je kunt er in principe zoveel koevloeistof doorheen jagen als je wilt om te koelen, maar daar belast je alleen je koelsysteem mee en een turbo moet juist ook warm zijn om goed te presteren.
Veel mensen denken dattie altijd stukgaat vanwege te weinig koeling, maar dat is veel eerder slechte olietoevoer, slechte olie, te hete olie etc.
Aan de andere kant klopt het wel dat je ook niet een te hoge oliedruk op je turbo wilt hebben omdat ie anders gaat lekken via de oliekeeringen (zeker met een dikke downpipe, daarom ook nooit te dikke pijp nemen

Maarrrrr de oliedruk regeling voor de turbo is prima bij de GT, zijn genoeg rijdende bewijzen van

Zo dan

Maandag mn auto naar de garage gebracht, het was nu toch echt tijd om die rechterdorpel te doen...lekker crispy na bijna 20 jaar trouwe dienst
De auto wordt de komende paar dagen nog volledig getectyleerd, van binnen en van buiten...volgens mn garagehouder valt de roest op de auto nog allemaal mee, vooral oppervlakkig roest behalve rond de voorruit. Zoals het nu lijkt, zou het nog es mogelijk zijn de auto volgend jaar te spuiten, maar ik wil niet té optimistisch zijn
ik weet iig al wat de kleur wordt
Oja, onder die koker is de dorpel zelf opgelast met een stuk gegalvaniseerd staal, was er alleen niet bij dus geen foto...
Ik miste em maandag rijdend naar het werk al
Al reed ik in een AXGT, zonder turbo is rijden gewoon niet leuk meer...ik cruise nu lekker rond in een Kadettilac 1.2S (die 'S' doet t em
) ook uit '86, 4 deurs, big pimpin'
...is iig 1 kleur
Hier nog ff de foto's:
[img]http://members.home.nl/dmwilmink/images ... rpel_1.JPG[/img]
[img]http://members.home.nl/dmwilmink/images ... rpel_2.JPG[/img]
[img]http://members.home.nl/dmwilmink/images ... rpel_3.JPG[/img]
[img]http://members.home.nl/dmwilmink/images ... rpel_4.JPG[/img]
[img]http://members.home.nl/dmwilmink/images ... rpel_5.JPG[/img]

De auto wordt de komende paar dagen nog volledig getectyleerd, van binnen en van buiten...volgens mn garagehouder valt de roest op de auto nog allemaal mee, vooral oppervlakkig roest behalve rond de voorruit. Zoals het nu lijkt, zou het nog es mogelijk zijn de auto volgend jaar te spuiten, maar ik wil niet té optimistisch zijn

Oja, onder die koker is de dorpel zelf opgelast met een stuk gegalvaniseerd staal, was er alleen niet bij dus geen foto...
Ik miste em maandag rijdend naar het werk al





Hier nog ff de foto's:
[img]http://members.home.nl/dmwilmink/images ... rpel_1.JPG[/img]
[img]http://members.home.nl/dmwilmink/images ... rpel_2.JPG[/img]
[img]http://members.home.nl/dmwilmink/images ... rpel_3.JPG[/img]
[img]http://members.home.nl/dmwilmink/images ... rpel_4.JPG[/img]
[img]http://members.home.nl/dmwilmink/images ... rpel_5.JPG[/img]
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
Nee is geen org. spul, dat loop maar halverwege de lengte van de auto; dit past best goed, alleen de hoek waar de deur in valt eronder is te rond dus moet enigzins aangepast worden.
Kost iets van 45 ex.
edit: @megcoupe: als je daar drachten mee bedoelt, klopt het wel
Kost iets van 45 ex.

edit: @megcoupe: als je daar drachten mee bedoelt, klopt het wel

::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
Hmm ff overleggen met de lasser, maar ik denk dat ik ook maar ff een bestellinkje doe daar. Kep voor links wel orsjineel renault liggen met achterscherm, maar daar zit dus een stuk overlap in. En daar issie dus het meeste rot.
Hee daniel ik heb morgen je aluminium IC ook wel klaar denk ik.
kan je die ook mooi ophalen en monteren in de vakantie.
kan je die ook mooi ophalen en monteren in de vakantie.
Yeahh! Got my baby back
[img]http://members.home.nl/dmwilmink/images ... lklaar.JPG[/img]
Auto ook gelijk volledig laten tectyleren van binnen en buiten, roest iig nergens verder
is alleen wel ontzettend smerig, stoffig etc...maar wel weer leuk driftend naar huis gereden, door het dorp zonder bumper en scherm
[img]http://members.home.nl/dmwilmink/images ... laar_2.JPG[/img]
Afgelopen week ook ff een nieuwe startmotorhitteschild gehaald, en wat kleine dingetjes. Binnenkort ook mn ic ophalen bij mark
en hopen op wat droog weer 

[img]http://members.home.nl/dmwilmink/images ... lklaar.JPG[/img]
Auto ook gelijk volledig laten tectyleren van binnen en buiten, roest iig nergens verder


[img]http://members.home.nl/dmwilmink/images ... laar_2.JPG[/img]
Afgelopen week ook ff een nieuwe startmotorhitteschild gehaald, en wat kleine dingetjes. Binnenkort ook mn ic ophalen bij mark


::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
Vanmiddag ff mn nieuwe ic opgehaald
(@mark:
)
Heb nog geen foto's kunnen schieten, post ik morgen wel...maar ik moet eerst maar weer mn turbodruk afstellen
Nu ik geen lekkende ic heb draai ik dik 1 bar...ik vond het al zo raar om in mn 3e versnelling nog wielspin te trekken 
Al betekent dat dan wel weer dat de turbo de hele tijd zo'n hoge druk draaide, mja daar doe je nu niks meer aan


Heb nog geen foto's kunnen schieten, post ik morgen wel...maar ik moet eerst maar weer mn turbodruk afstellen


Al betekent dat dan wel weer dat de turbo de hele tijd zo'n hoge druk draaide, mja daar doe je nu niks meer aan

::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
liefst een groep a carb of een carb met een dikke sproeiert, een alu IC en dik 1 bar is juist hoe je moet rijden! 

Immer wieder die verdammte Holländer
ik reed met mijn GT ook 30k in een jaar, ook als dagelijkse auto. goed onderhouden, op tijd ze beurtjes en niks aan de hand. 

Immer wieder die verdammte Holländer
Zulke reacties had ik wel kunnen verwachten
Nee maargoed 1 bar kan vast prima, maar ik laat em lekker op 0,8 staan...als ik serieuze power wil komt er t.z.t. wel een andere carb op of injectie. Eerst maar de rest van de auto afwerken



Nee maargoed 1 bar kan vast prima, maar ik laat em lekker op 0,8 staan...als ik serieuze power wil komt er t.z.t. wel een andere carb op of injectie. Eerst maar de rest van de auto afwerken

::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
kijken hoe snel je die 0,8 zat bent 
ken makkelijk je naaldje net ff in het rooie gebied knallen, niks mis mee. injectie is leuk, maar geen must.

ken makkelijk je naaldje net ff in het rooie gebied knallen, niks mis mee. injectie is leuk, maar geen must.
Immer wieder die verdammte Holländer
hee daniel mooi he die alu IC werkt perfect of niet?
wat betreft die 1 bar dat kan idd best hoor zeker met die mooi draaiende motor van jou .
als je zelf je rechtervoet maar wat beheerst is het goed te doen en draai je echt je blok niet stuk.
hij koelt stukken beter he vergeet dat ook niet.
verder natuurlijk wel even een foto plaatsen he



wat betreft die 1 bar dat kan idd best hoor zeker met die mooi draaiende motor van jou .
als je zelf je rechtervoet maar wat beheerst is het goed te doen en draai je echt je blok niet stuk.
hij koelt stukken beter he vergeet dat ook niet.
verder natuurlijk wel even een foto plaatsen he



foto's!
[img]http://members.home.nl/dmwilmink/images ... /aluic.JPG[/img]
[img]http://members.home.nl/dmwilmink/images ... _aluic.JPG[/img]
Heb ook nog een org. koude luchtslang gekregen, moet em nog ff monteren binnenkort
Vandaag mn druk laten afstellen, maar ik heb nu maar weer iets raars...ik heb pas vol druk bij zo'n 4500-5000rpm (dan staat ie iets over de 'O' op de drukmeter) maar bijv. volgas in zn 2 heb ik bij 3500 rpm nog maar een paar streepjes
voorheen had ik bij 2500+ al voldruk....is dit normaal of...?
Heb al mn vacuumslang nagekeken, ic slangen etc. maar alles is in goede staat en zit goed vast...iemand?
[img]http://members.home.nl/dmwilmink/images ... /aluic.JPG[/img]
[img]http://members.home.nl/dmwilmink/images ... _aluic.JPG[/img]
Heb ook nog een org. koude luchtslang gekregen, moet em nog ff monteren binnenkort

Vandaag mn druk laten afstellen, maar ik heb nu maar weer iets raars...ik heb pas vol druk bij zo'n 4500-5000rpm (dan staat ie iets over de 'O' op de drukmeter) maar bijv. volgas in zn 2 heb ik bij 3500 rpm nog maar een paar streepjes

Heb al mn vacuumslang nagekeken, ic slangen etc. maar alles is in goede staat en zit goed vast...iemand?
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
ic lek lijkt me sterk ik denk meer aan de dumpvalve die open blijft staan of zo.
ik hoor het wel.
ik hoor het wel.
ff testen zonder dumpvalve of met je eigen IC, dan weet je wat.
Immer wieder die verdammte Holländer
Beetje druk de laatste paar dagen, maar ik ben wel wat verder met mn redenatie over wat er aan de hand is...het is namelijk zo, dat ik niet alleen geen druk krijg op mn metertje (dus in de motor), maar de turbo zelf spoelt gewoon zo laat.
D.w.z. dat het geen lekkage is van dv of ic o.i.d. (leuk die afkortingen
) maar dat waarschijnlijk een probleem heb met mn actuator/wastegate...tenminste, dat denk ik dus....
Dan is de vraag; hoe kom ik erachter of dit het probleem is? Of kan het iets anders zijn?
D.w.z. dat het geen lekkage is van dv of ic o.i.d. (leuk die afkortingen

Dan is de vraag; hoe kom ik erachter of dit het probleem is? Of kan het iets anders zijn?

::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
Blijft de wastegate misschien hangen?
Voel eens eraan, met n schroevedraaier?
Voel eens eraan, met n schroevedraaier?
Aan de actuator stang bedoel je? Die is trouwens bijna een centimeter teruggedraaid met het verstellen omdat de druk zo hoog zat...
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship