lekke koppakking

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Danny1.8-16v
Berichten: 15
Lid geworden op: di 1 nov 2005 19:33
Locatie: terneuzen zeeland

hallo ...
er zit olie bij mn bougies en mn koelvloeistof is verdwenen...
en nu wil mn auto niet meer starten !!!
houston we got a problem !!!
Danny1.8-16v
Berichten: 15
Lid geworden op: di 1 nov 2005 19:33
Locatie: terneuzen zeeland

[quote="Danny1.8-16v"]hallo ...
er zit olie bij mn bougies en mn koelvloeistof is verdwenen...
en nu wil mn auto niet meer starten !!!
houston we got a problem !!![/quote
ik ben nu heel mn motor aant demonteren .... en dat is een serieus klus
nog ff vraagje moet je de kopbouten vervangen of kan je ze hergebruiken ????
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Kopbouten zijn rekbouten. Dus altijd vervangen!

Welkom hier op de site. Hoop voor je dat de schade mee valt.

Gr.Frits
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

olie in de bougieschachten komt vaker voor bij zestienkleppertjes... Weet je zeker dat t je koppakking is? Koelvloeistof al bijgevuld? Startmotor gaat rond, maar slaat niet aan? Bougies al schoongemaakt?
Danny1.8-16v
Berichten: 15
Lid geworden op: di 1 nov 2005 19:33
Locatie: terneuzen zeeland

bougies schoongemaakt en start motor gaat ook rond ....
heb geen lekkage in koelvloeistof systeem ...
en toch raak ik mn koelvloeisof kwijt ???
ik snap er ook helemaal niks van ...
heb nu mn cylinderkop er afgehaald en zie ook maar heel weinig beschadigingen ...
kleppendekselpakking traande wel .... dus vandaar olie bij mn bougies !!!
maar nu de rest nog ...
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

lijkt t je nie thandiger eerst te weten wat er mogelijk aan de hand is voor je van alles uit elkaar gaat slopen...? :X
Danny1.8-16v
Berichten: 15
Lid geworden op: di 1 nov 2005 19:33
Locatie: terneuzen zeeland

ja zou wel handig zijn ja !!!
maar heb hem al 2 jaar stil staan dus moet ik toch ff checken of alles goed is !!!
want de eerste x was mn distrubutie riem naar de kl*te en mn kleppen krom
en dat was allemaal in orde .... vreet hij in een keer mn koelvloeistof op!!

en probeer ik er weer nieuw leven in te blazen ...
want het is en blijft toch een super monstertje !!!
8)
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

komt er witte rook uit je uitlaat tijdens het rijden?

lekt je waterpomp niet?
VLK Groep
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Kijk bij de cilinderkop GOED tussen in en uitlaatklep, hier heb je kans op haarscheurtjes!
Weet je meteen waar je koelvloeistof heen is.


Over die witte rook, van de kapotte kop(-pakkingen) die ik heb gezien heeft er nog geen echt duidelijk wit gerookt.

Stationair niet mooi rond lopen vind ik een betere indicatie dat er iets niet goed zit, volgens mij zijn die 16v's erg gevoelig voor wat compressieverlies stationair.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Madmaus
Berichten: 1119
Lid geworden op: wo 25 jun 2003 13:39
Locatie: Den Haag

voel eens onder je stoel. Misschien is je kachel radiateur wel lek. Bij mij verdwijnt er ook koel vloeistof maar dat komt langzaam onder me stoel.
Ik heb wellis bij iemand gezien waar het er gewoon uitspoot!
5gt8vturbo
Berichten: 948
Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
Locatie: S'nisse

Danny1.8-16v schreef:bougies schoongemaakt en start motor gaat ook rond ....
heb geen lekkage in koelvloeistof systeem ...
en toch raak ik mn koelvloeisof kwijt ???
ik snap er ook helemaal niks van ...
heb nu mn cylinderkop er afgehaald en zie ook maar heel weinig beschadigingen ...
kleppendekselpakking traande wel .... dus vandaar olie bij mn bougies !!!
maar nu de rest nog ...
misschien is het wel gewoon een luchtbel als hij al twee jaar stil staat?
heb het vandeweek toevallig gehad met een turbo die opeens geen koelwater meer had en te heet werd water erbij en hij bleef mooi op temp en na 100 km wass er niks uit. haal anders ff je olie pijl stok eruit en hou er een aansteker onder als hij knettert zit er water in en is je koppakking lek.
Danny1.8-16v
Berichten: 15
Lid geworden op: di 1 nov 2005 19:33
Locatie: terneuzen zeeland

nee luchtbel zit er ni in want het was 2 jaar geleden gebeurd ....
daarom stond zij zolang stil ...
maar ik ga ff checken met aansteker ....
tnx
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

5gt8vturbo schreef: haal anders ff je olie pijl stok eruit en hou er een aansteker onder als hij knettert zit er water in en is je koppakking lek.
Das nou typisch iets voor mythbusters, en ik kan je melden dat die theorie dan BUSTED is >-)
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Riël schreef:Over die witte rook, van de kapotte kop(-pakkingen) die ik heb gezien heeft er nog geen echt duidelijk wit gerookt.
Nou, bij mij kwam er toch heel duidelijk witte rook uit de uitlaat.

Ook komt je koelsysteem onder forse druk te staan als je kop(pakking) lek is, zou je moeten merken doordat er koelvloeistof uit het noodventiel van het dopje van je expansievat komt.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

bij kwam er een ware fontein uit de radiateur... :s
hij was dan ook wel kapot op twee cilinders over een cm of vier per stuk.. :S
Madmaus
Berichten: 1119
Lid geworden op: wo 25 jun 2003 13:39
Locatie: Den Haag

Heb ik ook een noodventiel??
Merk wel als ik me dop van me expansievat open draai er heel wat druk op staat. Je hoort pssssssssssssssssst en je ziet het niveau stijgen.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Madmaus schreef:Heb ik ook een noodventiel??
Merk wel als ik me dop van me expansievat open draai er heel wat druk op staat. Je hoort pssssssssssssssssst en je ziet het niveau stijgen.
Het antwoord staat in je eigen vraag :)

beetje psshh is niet erg. Pas als je koelslangen echt knetterhard worden moet je je zorgen gaan maken.
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

onderdelen nodig? :-) Ik bied mijn rijdende 16V aan ter adoptie. :lol:

Zie de markt!
Danny1.8-16v
Berichten: 15
Lid geworden op: di 1 nov 2005 19:33
Locatie: terneuzen zeeland

ja er kwam wel redelijke druk op ....
want twee weken daarvoor was er een slang gesprongen !!!!
dus is het cker de koppakking
maar de onderdelen zijn besteld !!! kost wat heb je ook wat ...!!!
dus nu nog ff wachten tot ze binnen zijn ...
dus deze meeting zal ik niet redden maar de volgende ga ik er cker bij zijn !!!
Danny1.8-16v
Berichten: 15
Lid geworden op: di 1 nov 2005 19:33
Locatie: terneuzen zeeland

mn koppakking zit er in en heb gelijk de rest van de motor onderhanden genomen ...
bijna alle pakkingen vervangen ... paar nieuwe slangen ....
en gelijk ff alles schoon gemaakt
maar nu als ik de motor start blijft mn toeren op ong 1800 toeren hangen
en na 2x aanslaan van de fan gaat hij pas terug naar 800 toeren dus wie weet hoe je dat moet afstellen of wat het probleem is ????
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Stappenmotor vastgerot denk ik.. even schoonmaken met wat carburateur-reiniger of remmenreiniger
Plaats reactie