Versnelling achteruit gaat erg moeilijk

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Petrolboy
Berichten: 37
Lid geworden op: di 25 okt 2005 12:08

Ik heb gister m'n geknapte koppelingskabel vervangen, maar nu wil de auto als die warm is niet meer in z'n achteruit (zonder tandjes poetsen).
Weet iemand waar dit aan kan liggen? Het gaat om een Clio 16v uit 1991.
Zou misschien m'n stationar iets te hoog liggen of heeft het daar niets mee te maken. Wat zou het maximale toerental zijn voor het in z'n achteruit zetten. Of heeft het te maken met het stelmechanisme??

Hopelijk hebben jullie een oplossing :wink: alvast bedankt voor het lezen :worship: .
Bram
Berichten: 1612
Lid geworden op: za 2 aug 2003 17:47
Locatie: Velsen-Noord

Probeer hem eerst eens in z'n 1 te zetten en dan in z'n achteruit. Dat wil nog weleens helpen :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

stelmechanisme
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Inderdaad, dat is ook het eerste wat in mijn gedachten opkwam. Iets meer info zou wel handig zijn trouwens, Riel. ;)

Er zit een stelmechanisme in het pedaal en dat is van plastic. Na een aantal jaren trouwe dienst wil dat nog wel eens kapot gaat. De plastic tandjes, die ervoor moeten zorgen dat je kabel goed strak wordt gehouden, zullen wel afgebroken zijn of zo kaal dat het mechanisme niet meer goed functioneert. Kijk daar eens naar. Dikke kans dat het 'm daar in zit.

Succes! (Y)
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

het is een bekend probleem, waarvan zelden het stelmechanisme de oorzaak is.

check of je de koppelingskabel juist hebt gemonteerd en of het het juiste type is.
koppeling komt niet goed vrij.
Petrolboy
Berichten: 37
Lid geworden op: di 25 okt 2005 12:08

De koppelingskabel is origineel en komt bij renault vandaan, die zal wel goed zijn (besteld met chasisnummer erbij). Het schakelen van 1 t/m 5 gaat ook prima. Het zit hem alleen in z'n achteruit bij een WARME motor, als ie koud is doet ie het ook goed in z'n achteruit. :(
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

en dat is van het ene op het andere moment gekomen na het vervangen van je kabel?
Petrolboy
Berichten: 37
Lid geworden op: di 25 okt 2005 12:08

Dat is pas gekomen na het vervangen van de kabel. Raar dat het alleen bij warme motor is.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Daar is niets raars aan, iets wat warm is zet uit, zo ook je koppelingsplaat.
Dan wordt de koppelingsplaat wat dikker waardoor hij net tegen je drukgroep aan komt te zitten.

Ik zou gewoon de kabel nalopen of hij goed door het stelmechanisme ligt en het mechanisme weer een keer ontspannen en weer spannen.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

precies..hij komt net niet helemaal vrij vrees ik :)
Petrolboy
Berichten: 37
Lid geworden op: di 25 okt 2005 12:08

Okey zal ik ff nakijken :wink: als dat het was horen jullie het nog wel.
Petrolboy
Berichten: 37
Lid geworden op: di 25 okt 2005 12:08

Een beetje slechte foto's met mobiel gemaakt maar waar kan ik dat afstelgedoe vinden???

Zo is de kabel er tussenuit
[img]http://img119.imageshack.us/img119/6963 ... ng14yt.jpg[/img]

En zo er weer in
[img]http://img119.imageshack.us/img119/9830 ... ng21sb.jpg[/img]

En daarna doet ie het nog steeds niet goed. :@
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Ik heb het ook een keer exact hetzelfde gehad bij een clio16V na het vervangen van de kabel. Wat ik toen gedaan heb is het uitslagbegrens-blokje eraf gesloopt, waardoor het pedaal net een tand verder klikte, en dus zichzelf strakker opstelde. Was wel even geklooi om dat voorelkaar te krijgen aangezien je er niet echt makkelijk bij komt.

Dat uitslag-begrens blokje is een bruin blokje, en je koppelingspedaal komt er tegenaan als je hem maximaal intrapt. Blokje eraf prutsen, en je kan hem net iets verder intrappen. Als je geluk hebt helpt het :)

Vaak is dit overigens wel een teken dat je drukgroep ook niet helemaal lekker meer is. De normale afstelling zou normaalgesproken voldoende moeten zijn.

Succes
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Merijn schreef:Inderdaad, dat is ook het eerste wat in mijn gedachten opkwam. Iets meer info zou wel handig zijn trouwens, Riel. ;)
Jep, maar dat heb ik de afgelopen 2 weken al 3 x uitgelegd op 't forum :beer:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik ken het, ja... ;)
Petrolboy
Berichten: 37
Lid geworden op: di 25 okt 2005 12:08

Dit blokje bedoel je dan?

[img]http://img7.imageshack.us/img7/8343/koppeling32hn.jpg[/img]

En Riël die uitwerkingen van jou heb ik ook grotendeels gelezen hoor :wink: maar ik hoop er nu uit te komen.

Greetz Richard
Plaats reactie