Hallo daar,
Misschien heeft iemand een idee waardoor het komt dat mijn versnelling wat zwaar en niet altijd trefzeker is bij terugschakeln in de 2de en 3de versnelling!
Let wel alleen bij flinke snelheid en hoge toerentallen!
Ben van plan om een toevoeging van Forte aan mijn versnellingsbakolie toe te voegen en hoop dat dat gaat werken.
Is dit normaal bij een Clio sport/rs uit 2000?
2 en 3 versnelling loopt stroef.
-
- Berichten: 139
- Lid geworden op: zo 2 mar 2003 22:28
- Locatie: IJsselstein (UT)
- Contacteer:
-
- Berichten: 139
- Lid geworden op: zo 2 mar 2003 22:28
- Locatie: IJsselstein (UT)
- Contacteer:
bedankt voor jullie reactie's.Bart V schreef:Wat versta je onder flinke snelheden en hoge toerentallen???
Voor je allemaal wondermiddeltjes gaat gebruiken, zou ik eerst gewoon eens de bakolie laten verversen met de olie die erin hoort.
Ga inderdaad mijn bakolie snel verversen! Heb van een renaultmonteur gehoord dat ATF olie een verbetering kan zijn en niet schadelijk is voor de keringen.Hou zelf altijd meer van origenele spullen maar als dit werkt is het natuurlijk een optie!
Kost me alleen wel min 150euri.Hoop geld als blijkt dat dit niet helpt.
-
- Berichten: 139
- Lid geworden op: zo 2 mar 2003 22:28
- Locatie: IJsselstein (UT)
- Contacteer:
heb gekeken maar trekveer?pierre schreef:zonde geld, normale slijtage, ik heb het ook sinds ik een ander bak eronder heb met minder km dan mijn vorige, check eens of een trekveer onderaan het schakelmechanisme ( onder de auto ) nog aanwezig is.
Kan het daaran liggen want ik zie geen veer waar precies?
-
- Berichten: 139
- Lid geworden op: zo 2 mar 2003 22:28
- Locatie: IJsselstein (UT)
- Contacteer:
2 tientjes voor atf olie? Waar?maurice schreef:150 euri??? damn wat een geld voor een beetje olie...het is echt niet moeilijk om zelf te doen. De olie kost je maar 2 tientjes ofzo, stinkt alleen een beetje
Ik weet niet of er bij die nieuwere auto''s nog wel een trekveertje aan de pook hangt onder de auto 

-
- Berichten: 139
- Lid geworden op: zo 2 mar 2003 22:28
- Locatie: IJsselstein (UT)
- Contacteer:
gaat inderdaad niet om een gtt maar een clio rs bj 2000.
vooral boven de 4000tpm bij het terugschakelen! 2en 3.
vooral boven de 4000tpm bij het terugschakelen! 2en 3.
die ATF kun je bij de meeste benzinepompen wel vinden.. Ik neem aan dat die monteur bedoelt dat je er iets ATF bij in doet... Niet alleen ATF, dat is echt veelste dun, en ATF zet nog al uit als het heet word, dus dan moet er ook nog een olie koeler bij omdat het over een sport auto gaat.. dus Gewoon naar de betere auto handelgaan en daar een goede olie uitzoeken wat bij je versnelings bak hoort. Aftappen en vervangen kun je zelf heus 
-
- Berichten: 139
- Lid geworden op: zo 2 mar 2003 22:28
- Locatie: IJsselstein (UT)
- Contacteer:
monteur had het over alleen ATF zonder toevoeging!
Dus hele bak ermee vullen vandaar de 150 euro die ze er voor vragen.
ATF is duurder dan normale bakolie. Ga toch liever voor originele trx olie van elf en bespaar wel door zelf te monteuren.
Dus hele bak ermee vullen vandaar de 150 euro die ze er voor vragen.
ATF is duurder dan normale bakolie. Ga toch liever voor originele trx olie van elf en bespaar wel door zelf te monteuren.
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
In een auto van 5 jaar oud? 
lijkt mij wel heel erg vroeg..

lijkt mij wel heel erg vroeg..

-
- Berichten: 139
- Lid geworden op: zo 2 mar 2003 22:28
- Locatie: IJsselstein (UT)
- Contacteer:
He joh daar word ik niet vrolijk vanalex1971 schreef:Jongens; als de 2e en 3e op toeren niet meer soepel schakelen zijn minstens de synchromeshen stuk. Gewoon ruilbak of revisie doen.. hoe lullig ook, maar da's het enige dat blijvend helpt.

bakolie hoef je volgens dealer nooit te verversen bij een rs maar kan helpen?
Vind het alleen raar dat het bij terug schakelen is.
dan belast je de bak het zwaarst. Snelheidsverschil tussen de tandwielen is dan het grootst en dan werken de synchro's het hardst meestal. Ja , lullig is het zeker .. sorry..
Je kan ook proberen de kunst van het dubbelclutchen te gaan beheersen. Zo ontzie je de synchro's aanzieknlijk en kan je vaak weer een tijdje redelijk normaal blijven rijden.
Je kan ook proberen de kunst van het dubbelclutchen te gaan beheersen. Zo ontzie je de synchro's aanzieknlijk en kan je vaak weer een tijdje redelijk normaal blijven rijden.
-
- Berichten: 139
- Lid geworden op: zo 2 mar 2003 22:28
- Locatie: IJsselstein (UT)
- Contacteer:
Leg uit wanneer geef je een cursus?alex1971 schreef:dan belast je de bak het zwaarst. Snelheidsverschil tussen de tandwielen is dan het grootst en dan werken de synchro's het hardst meestal. Ja , lullig is het zeker .. sorry..
Je kan ook proberen de kunst van het dubbelclutchen te gaan beheersen. Zo ontzie je de synchro's aanzieknlijk en kan je vaak weer een tijdje redelijk normaal blijven rijden.

schakelen in 2 stappen. in plaats dat je meteen de vorige of volgende versnelling schakelt, schakel je eerst naar neutraal. dan ontkoippel en koppel je ook weer voor het laatste stukje (in de andere versnelling)
DUS
koppeling in, uit versnelling 3 naar neutraal, koppeling uit en meteen weer in (bij omlaag schakelen mag je hier kort tussengas geven), schakelen naar 2 en koppeling uit
na een tijdje ga je dat vrij snel doen (voorzichtig oefenen ivm verkeer om je heen!!!). Zowel omhoog als omlaag schakelend uit te voeren.
DUS
koppeling in, uit versnelling 3 naar neutraal, koppeling uit en meteen weer in (bij omlaag schakelen mag je hier kort tussengas geven), schakelen naar 2 en koppeling uit
na een tijdje ga je dat vrij snel doen (voorzichtig oefenen ivm verkeer om je heen!!!). Zowel omhoog als omlaag schakelend uit te voeren.
-
- Berichten: 139
- Lid geworden op: zo 2 mar 2003 22:28
- Locatie: IJsselstein (UT)
- Contacteer:
Bedankt man heel eerlijk probeer ik dat ook al een tijdje maar dan zonder tussengas maar wel eerst naar neutraal!alex1971 schreef:schakelen in 2 stappen. in plaats dat je meteen de vorige of volgende versnelling schakelt, schakel je eerst naar neutraal. dan ontkoippel en koppel je ook weer voor het laatste stukje (in de andere versnelling)
DUS
koppeling in, uit versnelling 3 naar neutraal, koppeling uit en meteen weer in (bij omlaag schakelen mag je hier kort tussengas geven), schakelen naar 2 en koppeling uit
na een tijdje ga je dat vrij snel doen (voorzichtig oefenen ivm verkeer om je heen!!!). Zowel omhoog als omlaag schakelend uit te voeren.
Bij de achteruitversnelling doe ik ook altijd eerst even naar de eerste versnelling en dan weer in zijn achteruit om het kraken te voorkomen...en dit werkt top! begrijp je wat ik bedoel?
ja, maar kraken in de achteruit kan je voorkomen door (als je koppeling en bak ok zijn) eerst je koppeling in te trappen, dan 1 seconde te wachten en daarna pas de achteruit in te leggen.
Die versnelling is als enige NIET gesynchroniseerd dus zal bij te snel inschakelen altijd kraken.
Die versnelling is als enige NIET gesynchroniseerd dus zal bij te snel inschakelen altijd kraken.
zelf sta ik ook zeer sceptisch tegenover additieven maar onlangs hed ik een auto van een klant waarvan de versnellingbak lawaai maakte en moeilijk schakelde . De orig olie was een w80 , deze heb ik vervangen door een 75w90 + een teflon additief . Problemen opgelost , ik was zelf verbaasd ! De wagen heeft ondertussen toch al ong 15000 km gereden
nou die additieven helpen wel, maar realiseer je ten allen tijde dat het slechts een middel is dat (een deel van) de gevolgen oplost. De oorzaak blijft aanwezig en derhalve komen de gevolgen op termijn ook weer terug.
Het is niet meer dan een lapmiddel.
Het is niet meer dan een lapmiddel.
http://www.heuts.nl kost volgens mij 22 eu voor 4 liter...maurice wrote:
150 euri??? damn wat een geld voor een beetje olie...het is echt niet moeilijk om zelf te doen. De olie kost je maar 2 tientjes ofzo, stinkt alleen een beetje
2 tientjes voor atf olie? Waar?
merk is Dexron, bij mij niet bekend.
-
- Berichten: 139
- Lid geworden op: zo 2 mar 2003 22:28
- Locatie: IJsselstein (UT)
- Contacteer:
Hoi vandaag heb ik op advies van vele toch maar zelf mijn bakolie ververst i.v.m krakende synchromessen. Heb een kroonolie van topkwaliteit aangeschaft en was daarvoor nog geen 40 euro voor kwijt!bossie schreef:dexron is geen merk maar een standaard ; je hebt er trouwens twee verschillende : dexron II en dexron III
Beter dan de 150 euro die de dealer er voor vroeg. Het aftappen en vullen ging best aardig moet ik zeggen, maar had gelukkig een trechter met slang bij de hand(noodzakelijk) omdat er geen ruimte voor fles aanwezig is. Kwam ook tot de conclusie dat ik een speciale sleutel nodig had(vierkant) maar die kon ik gelukkig even bij de vriendelijke Renaultmonteurs lenen. Heb ook gelijk mijn motorolie en filter vervangen was ook wel weer nodig na 12.000km. Auto loopt nog zonniger en schakeld een stuk soepeler. De transmissie olie is een aanrader omdat deze verschillende toevoegingen bevat. Hieronder de specs.
Transmission Oil SP 1051 is een hoogwaardige synthetische transmissieolie speciaal ontwikkeld voor handgeschakelde transmissies van o.a. Nissan, Opel, Renault en Volvo. Door gebruik te maken van geselecteerde synthetische basisoliën en speciale additieven zijn de volgende eigenschappen verkregen:
Door de hoge viscositeitsindex een vlot en soepel schakeldrag zowel bij lage- als bedrijfstemperaturen
Een uitstekende oxydatiestabiliteit, waardoor Transmission Oil SP 1051 een lange gebruiksduur heeft en langdurig bestand is tegen hoge bedrijfstemperaturen
Door speciale EP-additieven een optimaal functioneren van synchromeshes (kraakvrij schakelen) en een optimale bescherming tegen slijtage onder zware bedrijfsomstandigheden
Een uitstekende weerstand tegen corrosie en een hoge weerstand tegen schuimvorming.
Toepassing
Transmission Oil SP 1051 is een speciale versnellingsbakolie die specifiek ontwikkeld is voor handgeschakelde transmissies van o.a. Nissan, Opel, Renault en Volvo.