Mijn oliepomp maakt een schurend geluid, wat niet echt gezond klinkt.
De oliedruk is nog wel gewoon goed (met warme motor stationair ruim 1, en warme motor 4000 toeren ongeveer 4 bar).
Nu las ik dit in de vraagbaak:
De tandwieloliepomp van de F-motor is goed toegankelijk, het uit- en inbouwen zal weinig problemen geven. De oliepomp wordt aangedreven door de hulpas. Als de oliepompdruk gaat afwijken, ligt dit meestal aan versleten tandwielen, die kunnen worden vervangen.
Zou het geluid alleen kunnen komen door versleten tandwielen, of zal het een ander onderdeel van de pomp zijn?
Ik weet namelijk niet precies hoe zo'n pomp in elkaar zit.
Ik vraag me af wat ik nu het beste kan doen. Of een nieuwe pomp kopen, of alleen nieuwe tandwielen.
Of eventueel een 2e hands pomp, maar dan weet je ook niet hoelang die nog meegaat.
Ik kon op het forum eigenlijk niks vinden over de oliepomp van een 16v, komt dus niet vaak voor dat ze stuk gaan?
Gr, Frits.
Oliepomp clio 16v
Hoe weet je zo zeker dat het de oliepomp is?
Vervangen van het ding overigens is een eitje. Carter eraf, en je schroeft hem zo los. Of je wel of geen andere nodig hebt zie je snel genoeg als je hem demonteert
Dacht dat ze nieuw ergens rond de 100 euro zaten.
Succes
Vervangen van het ding overigens is een eitje. Carter eraf, en je schroeft hem zo los. Of je wel of geen andere nodig hebt zie je snel genoeg als je hem demonteert

Succes
-
Ik had er samen met een monteur bij de garage naar gekeken, en het lijkt de oliepomp te zijn. Maar echt zeker weet ik het niet.
Nieuw kost zo'n pomp bij http://www.havam.nl 254,- excl. btw.
Ik zal morgen even vragen wat hij bij de dealer kost.
Ik dacht dat de distributieriem eraf zou moeten om hem te vervangen.
Maar alleen de carterpan eraf is dus genoeg?
Gr, Frits.
Nieuw kost zo'n pomp bij http://www.havam.nl 254,- excl. btw.
Ik zal morgen even vragen wat hij bij de dealer kost.
Ik dacht dat de distributieriem eraf zou moeten om hem te vervangen.
Maar alleen de carterpan eraf is dus genoeg?
Gr, Frits.
Nee, het gedeelte wat op de distributie zit is de hulpas die de pomp aandrijft. De hulpas is gewoon deelbaar van de pomp, maar dat zie je vanzelf als je de pomp zelf losmaakt 
En als je toch het carter en de pomp eraf hebt, zou ik meteen even de drijfstanglagers vervangen, dat is dan ook maar een halfuurtje werk.

En als je toch het carter en de pomp eraf hebt, zou ik meteen even de drijfstanglagers vervangen, dat is dan ook maar een halfuurtje werk.
-
Ok, bedankt voor je reactie.
Dat is wel mooi dat alleen de carter eraf hoeft, scheeld een hoop werk
Het blok is in mei vorig jaar gereviseerd, de drijfstanglagers zijn dus toen al vervangen.
Gr, Frits.
Dat is wel mooi dat alleen de carter eraf hoeft, scheeld een hoop werk

Het blok is in mei vorig jaar gereviseerd, de drijfstanglagers zijn dus toen al vervangen.
Gr, Frits.
-
Wat zou nog meer een onregelmatig "schurend" geluid kunnen maken daar in de buurt?
Waterpomp is al nieuw.
Gr, Frits.
Waterpomp is al nieuw.
Gr, Frits.
Ja, dat carter eraf halen is juist het meeste werk
- Uitlaat los
- Motorsteun rechts voor los
- Blok iets optillen
- Boutjes carter los (zorg dat je een goed passende torx T40 dop hebt)
En dan die pan eronderuit manouvreren.
- Uitlaat los
- Motorsteun rechts voor los
- Blok iets optillen
- Boutjes carter los (zorg dat je een goed passende torx T40 dop hebt)
En dan die pan eronderuit manouvreren.
-
Carter is er al 2x af geweest, dus dat gaat wel lukken
Bedankt,
Frits.

Bedankt,
Frits.
-
Menno schreef:
In de reparatiehandleiding van Ome Renault staat vermeld dat je er een hoek af mag zagen, om 'm weer makkelijker te monteren

En over die oliepomp: Hoe hoor je in godsnaam dat je oliepomp geluid maakt????? Ik kan me daar niks bij voorstellen aangezien er ten eerste en kap omheen zit (carterpan) en ten tweede een zooi olie.....
Zal wel iets anders zijn.......
En een nieuwe pomp kost bij de dealer iets van 160 euro, goedkoper dus als imitatie.
-
Ehm, ja dat dacht die monteur.
Als je de pomp zo slecht zou kunnen horen zal het wat anders zijn, want ik hoor het ook als ik in de auto zit.
Vooral met warme motor, stationair.
Als je bovenop de motor je oor bij het distributiedeksel houd hoor je het heel goed (misschien omdat dat als klankkast werkt?).
Het is een ratelend/schurend geluid.
Zou het misschien 1 van de rollen/tandwielen waar de distributieriem langs gaat kunnen zijn die niet lekker rolt??
Gr, Frits.
Als je de pomp zo slecht zou kunnen horen zal het wat anders zijn, want ik hoor het ook als ik in de auto zit.
Vooral met warme motor, stationair.
Als je bovenop de motor je oor bij het distributiedeksel houd hoor je het heel goed (misschien omdat dat als klankkast werkt?).
Het is een ratelend/schurend geluid.
Zou het misschien 1 van de rollen/tandwielen waar de distributieriem langs gaat kunnen zijn die niet lekker rolt??
Gr, Frits.
Als de motor gereviseerd is, mag je er vanuit gaan dat die vervangen zijn, en dan is het niet logisch dat je ze nu hoort....maar het zou kunnen uiteraard.
Laat er eens iemand naar luisteren die er echt verstand van heeft. Geluiden zijn nogal lastig te beoordelen via een forum.
Laat er eens iemand naar luisteren die er echt verstand van heeft. Geluiden zijn nogal lastig te beoordelen via een forum.
-
Bij de revisie zijn ze niet vervangen, maar 15000 km daarvoor wel.
En dat is nu zo'n 35000 km geleden.
Geluiden via een forum zijn altijd lastig inderdaad.
In elk geval bedankt.
Frits.
En dat is nu zo'n 35000 km geleden.
Geluiden via een forum zijn altijd lastig inderdaad.
In elk geval bedankt.
Frits.