shaky safrane
Beste mensen, die safrane van ons (2,5 20v full-option) is echt vaaaaag bezig. Als je hem laat werken zo rond de 3000 rpm begint ie toch een potje te trillen, een vibrator is er niks bij. Dit is dan voornamelijk rechtsvoor te merken, maar het gaat door de hele auto heen....zwaar irritant. Het vage is, dat het trillen ophoudt als men instuurt. Dus het stuur een beetje naar links en het trillen houdt op....Het heeft echt niks te maken met banden, velgen, balanceren of uitlijnen. Dit is allemaal echt uitvoerig gechekt. Vervolgens zijn alle stuurkogels en spoorstangen vervangen. Er zit al één nieuwe motorsteun in en de andere lijken goed. Nu hebben we meerdere ervaren mensen de spelingen op de draagarmen ed. laten checken en ook die kunnen niks vinden...Ten einde raad zijn we naar de renault-monteurs gegaan. Hier krikten ze de auto op aan één kant en lieten het wiel draaien. De monteur bij de krik voelde idd een kleine trilling en zei: 'ja, daar moeten we maar een nieuwe aandrijf-as in zetten...." Nou vinden we dat prima, als het daarmee opgelost is. Dat kon die alleen niet beloven en aangezien een asje 553,- ex btw kost (zonder inbouw) willen we het toch graag zeker weten.
Heeft iemand hier nog suggesties? Ik kom er zo mee langsrijden, kun je het zelf ervaren...
Bij voorbaat dank!
Gr. Maurice
Heeft iemand hier nog suggesties? Ik kom er zo mee langsrijden, kun je het zelf ervaren...
Bij voorbaat dank!
Gr. Maurice
trillling heeft niets met aandrijfas te maken, dus niet doen, een as zal in een stabiele ophanging weinig trilling door kunnen geven.
moet de ophanging zijn, krik de wagen zelf op zowel aan de voor en achterzijde.
check of de veerpoten voor verticale of horizontale speling hebben door ze op en neer en heen en weer te bewegen, goede kans dat je veerpoten voor los hangen, door een defekt toplager en rubber, hier is een goedkope reparatieset voor.
achterzijde is meestal erg onderhoudsvrij en lang meegaand.
stuurkogels en spoorkogels zijn hetzelfde, zijn ook de FUSEEkogels nagezien ?
andere mogelijkheid is dat je velgen krom zijn, dit kan enorme trillingen veroorzaken.
moet de ophanging zijn, krik de wagen zelf op zowel aan de voor en achterzijde.
check of de veerpoten voor verticale of horizontale speling hebben door ze op en neer en heen en weer te bewegen, goede kans dat je veerpoten voor los hangen, door een defekt toplager en rubber, hier is een goedkope reparatieset voor.
achterzijde is meestal erg onderhoudsvrij en lang meegaand.
stuurkogels en spoorkogels zijn hetzelfde, zijn ook de FUSEEkogels nagezien ?
andere mogelijkheid is dat je velgen krom zijn, dit kan enorme trillingen veroorzaken.
Altijd fijn dat er toch nog mensen alwetend zijn, maar heb je wel eens met een aandrijfas met een 'zwaar punt' gereden?pierre schreef:trillling heeft niets met aandrijfas te maken, dus niet doen, een as zal in een stabiele ophanging weinig trilling door kunnen geven.
rev it like a rental
ik denk toch ook aan een aandrijfas...Menno schreef:Altijd fijn dat er toch nog mensen alwetend zijn, maar heb je wel eens met een aandrijfas met een 'zwaar punt' gereden?pierre schreef:trillling heeft niets met aandrijfas te maken, dus niet doen, een as zal in een stabiele ophanging weinig trilling door kunnen geven.
ik word er zoo moei van.
tis eerder een wiellager dan een as, assen die versleten zijn maken extra lawaai bij insturen.
lagers kunnen minder geluid geven bij insturen, een lager kost 30 euro.
een ruilas kost 560 euro ??? dus niet doen, langskomen kan altijd maar ik woon wel in Hoorn (NH)
bovendien kan het lager gaan vastlopen, dus niet ver mee rijden.
lagers kunnen minder geluid geven bij insturen, een lager kost 30 euro.
een ruilas kost 560 euro ??? dus niet doen, langskomen kan altijd maar ik woon wel in Hoorn (NH)
bovendien kan het lager gaan vastlopen, dus niet ver mee rijden.
30 euro voor een lager??? Ik weet niet wanneer je voor het laatst een lager gekocht hebt voor je 5je, maar met 30 euro ga je dat niet redden 
70 euro gem voor een voorlager, en 50 voor een achterlager. da's nog ex de btw.

70 euro gem voor een voorlager, en 50 voor een achterlager. da's nog ex de btw.
Een kapotte komokineet hoor je met sturen pierre, de as is dat lange stuk ijzer tussen de homokineten inpierre schreef:tis eerder een wiellager dan een as, assen die versleten zijn maken extra lawaai bij insturen.
lagers kunnen minder geluid geven bij insturen, een lager kost 30 euro.
een ruilas kost 560 euro ??? dus niet doen, langskomen kan altijd maar ik woon wel in Hoorn (NH)
bovendien kan het lager gaan vastlopen, dus niet ver mee rijden.

Is er met een finishbalancer niets te vinden?
Nou voor 30 euro heb ik ook wel een skf lager incl. hoor. 70 euro ex? Nah. Op ebay heb je trouwens een lagerset voor nog geen 3 tientjes, heb je links en rechtsBart V schreef:30 euro voor een lager??? Ik weet niet wanneer je voor het laatst een lager gekocht hebt voor je 5je, maar met 30 euro ga je dat niet redden
70 euro gem voor een voorlager, en 50 voor een achterlager. da's nog ex de btw.

Maar menno vroeg al, snelheids of toerenafhankelijk?
Heuts. Eerste prijs is incl korting ex btw. Tweede prijs is normale prijs ex btw.
Renault 5
004 (VKBA 969 ) WIELLAGERSET 34.45 53.00 (voor)
003 (VKBA3496 ) WIELLAGERSET 33.80 52.00 (achter)
Deze safrane
002 (VKBA3440 ) WIELLAGERSET 102.51 157.70 (voor)
001 (VKBA3495 ) WIELLAGERSET 56.36 86.70 (achter)
En als je voor je 19 echt goedkoop klaar wil zijn:
http://cgi.ebay.de/RENAULT-RAPID-2-Stk- ... dZViewItem
Renault 5
004 (VKBA 969 ) WIELLAGERSET 34.45 53.00 (voor)
003 (VKBA3496 ) WIELLAGERSET 33.80 52.00 (achter)
Deze safrane
002 (VKBA3440 ) WIELLAGERSET 102.51 157.70 (voor)
001 (VKBA3495 ) WIELLAGERSET 56.36 86.70 (achter)
En als je voor je 19 echt goedkoop klaar wil zijn:
http://cgi.ebay.de/RENAULT-RAPID-2-Stk- ... dZViewItem
Het is last-afhankelijk, zeg maar als je hem laat werken, of dat nu hoog in de toeren is of laag. Wel is het pas nadrukkelijk aanwezig zo rond de 3000 Rpm, en als je boven de 160 km/h komt is het ook redelijk weg. De fuseekogels zitten vast op de draagarmen en kunnen alleen met draagarm en al vervangen worden. De kogels en de rubbers van de draagarmen hebben absoluut geen speling...De wielen zijn het ook zeker niet, we hebben ze ook al gewisseld rondom en bij het monteren van de nieuwe banden (want misschien zat het in de oude banden, maar helaas) was er niks vreemds te zien, ook het balanceren ging met normale hoeveelheden lood. Ik kon nergens speling op het lager ontdekken...Het is echt een raadsel. Maar zou het mogelijk zijn dat een trilling zodanig door een auto loopt, dat ie vooral voor merkbaar is? Dus dat er achter iets speling heeft, maar dat het vooral voor te voelen is?
Thnx voor de vele reacties!
Thnx voor de vele reacties!
Fuseekogel Safrane is niet een geheel met draagarm, ???
Is gewoon los te krijgen.
718-510 FUSEEKOGEL voor Safrane 2.5 20V
SD 5682 22.56
wiellageropgave :
WIELLAGERSET voor Safrane 2.5 20V
zie boven bij Riel
probeer eerst het lager en kijk dan verder.
Is gewoon los te krijgen.
718-510 FUSEEKOGEL voor Safrane 2.5 20V
SD 5682 22.56
wiellageropgave :
WIELLAGERSET voor Safrane 2.5 20V
zie boven bij Riel
probeer eerst het lager en kijk dan verder.
Heb ik ook al gevonden, maar als ik naar de draagarm kijk, zou ik niet weten hoe dat kreng eraf zou moeten...en als ik gelijk de draagarm zou kopen, ben ik veel sneller klaar en heb ik gelijk die rubbers nieuw. Echt het maakt niet zoveel uit hoeveel het kost, als het dan maar gefixxed is...
Wiellagers zal ik dit weekend vervangen.
Wiellagers zal ik dit weekend vervangen.
Ik zou de auto eens op assteunen zetten, en vervolgens met een krik onder de draagarmen die wielen als 't ware inveren. Ondertussen de wielen ronddraaien, en kijken of je wat voelt.
Het gaat niet om de normale slijtage/speling van een aandrijfas, maar een 'zwaar punt' waardoor ie niet lekker wil buigen. Gevolg hiervan is dat de as elke omwenteling de auto een stukje op wil tillen of in wil veren, dit wordt een behoorlijke trilling. Stand van de as speelt hier erg in mee.
Het gaat niet om de normale slijtage/speling van een aandrijfas, maar een 'zwaar punt' waardoor ie niet lekker wil buigen. Gevolg hiervan is dat de as elke omwenteling de auto een stukje op wil tillen of in wil veren, dit wordt een behoorlijke trilling. Stand van de as speelt hier erg in mee.
rev it like a rental
maurice schreef:Heb ik ook al gevonden, maar als ik naar de draagarm kijk, zou ik niet weten hoe dat kreng eraf zou moeten...en als ik gelijk de draagarm zou kopen, ben ik veel sneller klaar en heb ik gelijk die rubbers nieuw. Echt het maakt niet zoveel uit hoeveel het kost, als het dan maar gefixxed is...
Wiellagers zal ik dit weekend vervangen.
indien mogelijk kosten zo laag mogelijk houden, bekijk de kmstand en overweeg hoeveel jaar je er nog mee wilt doen.
teveel geld besteden is niet zinvol, spaar het op voor andere leuke dingen zoals vakantie bv.
geld over ? memisa of pakistan zijn dankbaar.
Je hebt gelijk dat geld weggooien zonde is...deze wagen heeft nu net 200dkm gelopen en het ziet er naar uit dat ie nog wel een jaartje ofwat meekan. Normaal gesproken is het echt een heeeerlijke reiswagen, je krijgt er alleen geen stuiver voor als je hem weg doet en zo kan ie al helemaal nooit verkocht worden...
Het moet dus zowiezo opgelost worden.

-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
- Locatie: Schiedam
kan je niet via de sloop een goed asje te vinden krijgen en dat dan even probeert.maurice schreef:Je hebt gelijk dat geld weggooien zonde is...deze wagen heeft nu net 200dkm gelopen en het ziet er naar uit dat ie nog wel een jaartje ofwat meekan. Normaal gesproken is het echt een heeeerlijke reiswagen, je krijgt er alleen geen stuiver voor als je hem weg doet en zo kan ie al helemaal nooit verkocht worden...Het moet dus zowiezo opgelost worden.
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
klinkt mij ook als een aandrijfas
wat soms nog wel eens wil helpen is een doodgewone slangen klem eromheen draaien met de schroef kan tegenover het punt met de hoogste uitslag
wat soms nog wel eens wil helpen is een doodgewone slangen klem eromheen draaien met de schroef kan tegenover het punt met de hoogste uitslag
menno, bedoel je met buigen de knik van de homokineet?
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
ik denk dat hij de slingering van de as bedoeld
Ja maar dan zou zijn uitleg nergens op slaan ..
ik heb een gelijkaardig probleem gehad met mijn safrane . het leeek of de hele voorkant er af ging daveren . Rara het was een achterband met een vervormd karkas . het localiseren van een geluid of trilling kan soms heel misleidend zijn
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12383
- Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
- Car: renault 5gt turbo
- Locatie: Zevenbergen
- Contacteer:
Hee Maurice,maurice schreef:Er gaat toch een nieuwe aandrijfas onder, vervelend maar helaas. De sloop en de onderdelen-lijn kunnen me niet verder helpen, dus dan maar nieuw!
Nu maar hopen dat het hiermee opgelost is...
aaauuuw




Hessel
Helaas helaas, is het probleem nog steeds niet over
We zijn nu 2 aandrijfassen, alle stuurkogels en 2 nieuwe draagarmen verder en hij blijft trillen....Het is wel een heel stuk minder geworden, maar de eindconclusie is dat het waarschijnlijk in het diff. zit. De theorie is dat er in de bak of diff iets gaar is en hierdoor gaf hij trillingen door. Door alle nieuwe onderdelen werd het trillen wel steeds iets minder, maar helaas is het nooit verdwenen. Bij het laatste onderzoek is gebleken dat het trillen merkbaar is als men 1 wiel blokkeerd en het andere rond de 2000 RPM met de voetrem ietjes belast. Ook kan men een mechanisch "tikje" horen als je een wiel omhoog zet en het handmatig van links en rechtsom draait. Dit voelt aan alsof er ergens een tandje ontbreekt...
Nu kan deze auto niet te lang stil staan, dus in ben opzoek naar een andere versnellingsbak. Weet iemand toevallig of de bak ook van Volvo is? Past een bak van een Volvo 850 dan? Of is het een product van Renault en hebben ze die ook in andere modellen toegepast?
Bij voorbaat dank.



We zijn nu 2 aandrijfassen, alle stuurkogels en 2 nieuwe draagarmen verder en hij blijft trillen....Het is wel een heel stuk minder geworden, maar de eindconclusie is dat het waarschijnlijk in het diff. zit. De theorie is dat er in de bak of diff iets gaar is en hierdoor gaf hij trillingen door. Door alle nieuwe onderdelen werd het trillen wel steeds iets minder, maar helaas is het nooit verdwenen. Bij het laatste onderzoek is gebleken dat het trillen merkbaar is als men 1 wiel blokkeerd en het andere rond de 2000 RPM met de voetrem ietjes belast. Ook kan men een mechanisch "tikje" horen als je een wiel omhoog zet en het handmatig van links en rechtsom draait. Dit voelt aan alsof er ergens een tandje ontbreekt...
Nu kan deze auto niet te lang stil staan, dus in ben opzoek naar een andere versnellingsbak. Weet iemand toevallig of de bak ook van Volvo is? Past een bak van een Volvo 850 dan? Of is het een product van Renault en hebben ze die ook in andere modellen toegepast?
Bij voorbaat dank.
Wat ik nog niet helemaal heb kunnen opmaken uit de topic of het uitmaakt in welke versnelling je rijdt. Mijn safrane 'schud' een klein beetje in de 2e versnelling in lage toeren, dat is waarschijnlijk iets in de bak, maar niet erg storend en als je bij het optrekken in z'n 1 iets verder doortrekt, dus dat je hoger in de toeren uitkomt als je naar z'n 2 gaat, dan merk je ook al niets...
Hoe dan ook, als het bij iedere versnelling rond de 3000rpm terug komt, dan is de kans dat het de versnellingsbak is erg klein, tenzij het de uitgaande as is. En voor zover ik weet is dat de makkelijkst vervangbare as (lekker zin)
Hoe dan ook, als het bij iedere versnelling rond de 3000rpm terug komt, dan is de kans dat het de versnellingsbak is erg klein, tenzij het de uitgaande as is. En voor zover ik weet is dat de makkelijkst vervangbare as (lekker zin)