Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
EddiE_16V

Hoi, ff een vraagje..

Als de motor van m'n clio 16V rond de 80 graden is, en de auto loopt stationair, valt de oliedruk volgens de meter terug naar (bijna) 0 bar. Als ik 3000 rpm draai komt ie wel gewoon op 3. Als de motor koud is heb ik rond de 3 bar bij stationair. Is dit normaal dat de druk bijna op 0 bar komt of kan er iets aan de hand zijn. Auto rijdt verder perfect.
illuminator

Bij mij is de oliedruk precies hetzelfde. Als de motor warm is dan is er bij stationair bijna geen druk meer. Bij 3000 toeren zit die van mij ook bij de 3 bar. Met dit weer als je de motor start zit je bij stationair al aan de 3 bar. Rij je weg tot 2500 toeren dat zit het al gauw aan de 4 bar of zelfs nog hoger. Trap je gelijk hard weg heb je de meter zo aan de 5 a 6 bar. ( echt slecht voor de motor) Dus altijd netjes warmrijden!!
Michel S.
Contacteer:

hoe oud is de olie?? Ik heb dat ook eens gehad. Olie ververst en ik had een lekkere 1,5 bar stationair met warme motor. Misschien de moeite waard om daar eens naar te kijken. De motor werdt bij mij ook een klein beetje rustiger. Maar toch was het beide 10W40.

mzzl
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
frank_williams

10w40, heb ik een oliedruk van rond de 1,5bar bij stationair.
speedline

Wel eens een betrouwbaar dashboardinstrument gezien ? Ik niet... Altijd je vermoedens controleren met een separate oliedrukmeter !
Rick

On 2002-01-27 16:04, EddiE_16V
wrote:
Hoi, ff een vraagje..

Als de motor van m'n clio 16V rond de 80 graden is, en de auto loopt stationair, valt de oliedruk volgens de meter terug naar (bijna) 0 bar. Als ik 3000 rpm draai komt ie wel gewoon op 3. Als de motor koud is heb ik rond de 3 bar bij stationair. Is dit normaal dat de druk bijna op 0 bar komt of kan er iets aan de hand zijn. Auto rijdt verder perfect.
Dat is vrij normaal hoor, het ligt aan de olie die je er in hebt en als de olie warmer wordt wordt de olie dunner. Het wordt pas gevaarlijk als de meter op bijna nul blijft staan als je gas geeft.
Menno

Slechter dan in de 16V bestaan ze in ieder gavel niet volgens mij :sad:

Die van de 21 is trouwens wel aardig, maar da's volgens mij zit daar ook echt een stukje aansturing achter, ipv alleen maar een variabel weerstandje als sensor.
EddiE_16V

Bedankt voor jullie reacties.. De olie is 3000 km geleden vernieuwd. (Castrol TXT 10W30)
Anonymous

wel een oud topic maar ik heb hetzelfde.

stationair: 1.2 bar
stationair (motor warm): 0 bar.

Dus vanuit gaan dat deze meters niet nauwkeurig zijn?
Of kan het wat anders zijn?

thanks

groet
peter
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Als je oliedruk 0 zou zijn, zou je blok al lang en breed overleden zijn, dus ga er maar vanuit dat je sensor niet goed is. Of je meter is niet goed natuurlijk. :)
Bart V

Ga maar uit van een slechte oliedruksensor :) ff demonteren, en schoonmaken wil weleens helpen.
Tom
Moderator
Car: MB

je moet er niet op tiendes af willen lezen wat de druk maar het is een indicatie. De mijne geeft met warme motor ook ongeveer 0 aan. Niet druk om maken. Loopt hij goed dan loopt hij goed
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
ARNO16V
Contacteer:

Bij extreem warm weer en een warme motor geeft m'n meter bij stationair toeren tal ongeveer 0.5 bar aan, maar zodra je weer gas geeft dan gaattie naar 1.5 of verder.
Maar bij "normale" temperatuur zoals bv vandaag als het weer ongeveer 20 graden is dan geeft m'n oliedrukmeter tussen de 2 en de 3 bar aan met een warme motor.

Ik denk dat die waardes nogal es willen verschillen per clio en wat al eerder gezegd is als er echt geen druk meer op zat dan wastie echt wel al een keer kapot gelopen.
Tom
Moderator

zo ook die tempratuur meters. Die verschillen ook nogal per clio heb ik gemerkt
ARNO16V
Contacteer:

Die van mij doet het niet eens meer, iemand een oplossing hoe dat weer te fixen? Sensor vervangen?
Robke
Car: Lexus IS250

9 van de 10 keer is het de draad die los ligt bij de sensor, dus kijk daar eerst even naar.

Als de oliedruk onder de 0,3 bar komt, gaat het waarschuwingslampje branden op je dashbord.
Die meters zijn niet bepaald betrouwbaar, hoewel mijn olietemperatuurmeter vrij nauwkeurig is....
joeri_16V
Car: megane 2

zijn r geen meters te vinden die wel nauwkeurig én fatsoenlijk in de orriginele openingen passen?
ARNO16V
Contacteer:

robclio16V schreef:9 van de 10 keer is het de draad die los ligt bij de sensor, dus kijk daar eerst even naar.

Als de oliedruk onder de 0,3 bar komt, gaat het waarschuwingslampje branden op je dashbord.
Die meters zijn niet bepaald betrouwbaar, hoewel mijn olietemperatuurmeter vrij nauwkeurig is....
Bedankt voor de tip (Y)
Calle

Ik heb net mijn dynamo vervangen, omdat de vorige versleten was en deze geeft ongeveer 14 volt, wat volgens mij iets meer is dan de vorige. Alleen mijn oliedrukmeter geeft direct ook op snelheid bijna 1 bar minder aan, terwijl er verder volgens mij niets is veranderd...

Stationair was de druk volgens de meter als hij op temp was (115 graden volgend die meter...) 0,5 bar en nu nagenoeg niets. Weer lekker voor het vertrouwen in het gebakje... :( iemand nog een clio 16V?
willow

@ mensen met clio 16v...

hebben jullie ook dat de bardruk sensor met koude motor boven de 3 bar uitkomt, en als de motorolie eenmaal warm is 80/100 graden dan komt ie niet meer boven de 3 bar uit. bij stationair zakt ie bij mij ook altijd netjes terug naar onder..
pierre

oliedrukmeters geven onzinnige waarden aan, de druk behoort ongeveer 4-5 bar te zijn bij 3000 tpm en stationair ietsie lager maar geen 0 of 0,5.
Tom
Moderator

willow schreef:@ mensen met clio 16v...

hebben jullie ook dat de bardruk sensor met koude motor boven de 3 bar uitkomt, en als de motorolie eenmaal warm is 80/100 graden dan komt ie niet meer boven de 3 bar uit. bij stationair zakt ie bij mij ook altijd netjes terug naar onder..
zo te lezen wel ja........en koude (dikke) olie zal idd onder een hogere druk rond gepompt worden in je blok. Daarom dus ook goed warmrijden om je anders je lagers er wel eens uit kan laten komen
willow

ja idd, ik rij egt als een mietje als me motor koud is...anders krijgt die auto veelste veel te voorduren :)
Riël
Über-Spammer

pierre schreef:oliedrukmeters geven onzinnige waarden aan, de druk behoort ongeveer 4-5 bar te zijn bij 3000 tpm en stationair ietsie lager maar geen 0 of 0,5.
Nee maar 1 is heel normaal.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
PaulM

Riël schreef:
pierre schreef:oliedrukmeters geven onzinnige waarden aan, de druk behoort ongeveer 4-5 bar te zijn bij 3000 tpm en stationair ietsie lager maar geen 0 of 0,5.
Nee maar 1 is heel normaal.
Bij mij precies zelfde, koud is ie rond de 4 a 5 (3000 toeren) bar. Als ie op temperatuur is (zo rond de 80/100 graden) dan komt ie ronde de 3 a 4 bar bij 3000 toeren. stationair loopt ie dan rond de 0 bar. Bij koud stationair blijft 3 bar ongeveer.
PaulM

willow schreef:ja idd, ik rij egt als een mietje als me motor koud is...anders krijgt die auto veelste veel te voorduren :)
kom je zeker ook altijd net dan de lui tegen die willen sporten :)
Orthello

Olie is bloed van je heilige koe. ERG belangrijk dus.
Als je om wat voor reden dan ook twijfelt over de olie druk, kijk het na met een tweede druk meter.

Better save then sorry dacht ik zo.
Julian 16v

Ik heb hetzelfde met mijn clio! Zolang het lampje niet gaat branden is er niks aan de hand volgens de dealer, bekend probleempje...

:wink:
ARNO16V
Contacteer:

Ik had es geinformeerd bij Veban over dit verhaal en toen werd bevestigd dat idd bij een warme motor en warm weer (ongeveer 30 graden) 0.5 bar bij een stationair toerental helemaal niet raar is.
En nu het wat minder warm is geeft de meter weer wat meer aan.
En ik ken wel meer mensen die met deze getallen op hun olie drukmeter rond rijden.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Julian 16v schreef:Ik heb hetzelfde met mijn clio! Zolang het lampje niet gaat branden is er niks aan de hand volgens de dealer, bekend probleempje...

:wink:
Helaas is het wel zo dat als het lampje aangaat en je rijdt op hoge snelheid, het wel eens te laat kan zijn. :(
superfunk

Ik heb dus ook sinds vandaag dat mijn metertje het niet meer doet.
Hoe is dit aangesloten?een sensor, die met een draad naar de meter loopt.
Of is er ook een zekering voor, en waar zit die gemonteerd.
En hoe kan ik dat gedeelte van me dashboard eruit halen(meter paneeltje.)
alex1971

fabrieksgegevens clio 16V F7P

Minimum oliedruk bij 80graden
1000 toeren 1.2 bar
3000 toeren 3.5 bar

In de praktijk daalt mijn drukmeter ook naar 0 bij warm stationair. En ook ik hou aan dat zolang het lampje werkt maar uitblijft dat het goed is. In mijn BMW verleden weet ik zelfs dat in de boekjes daar vermeld stonmd dat het 'olielampje kan gaan branden bij stationair toerental na een snelle rit onder warme omstandigheden. Dit is echter geheel normaal'

:)
superfunk

Maar waar zit die sensor?Bij mij doet hij helemaal niks meeR:(.
Robke
Car: Lexus IS250

Als je nou even het topic door zou lezen, zou je precies weten waar de sensor zit........... :X
superfunk

Hmmmzz net voor de 3de keer doorgelezen en niet gezien waar het staat :(
Plaats reactie