Ik kom er niet meer uit.. Probleem met remmerij.

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
mbthemb

Hoi allemaal!

Ik heb weer eens een probleempje met me clio rsi 1.8.

Toen ik deze auto kocht bemerkte ik al snel dat mijn linker voorremschijf krom was, want bij het remmen boven de 80 trilde mijn stuur en pedalen erg. En ik hoorde dat mijn schijf tijdens het rijden aanliep (piep geluidje) Tja, toen de schijf maar af laten draaien. Toen was het trillen helemaal weg, maar het aanlopen bleeft.

Ondertussen heb ik nieuwe schijven en blokken laten plaatsen. Alles deed het weer perfect! Geen getril of gepiep meer. Maar nu twee weken verder begint het gepiep weer. Het begon heel zacht en wordt nu weer iets harder. Ook bij het remmen boven de 80 begin ik de trilling weer heel lichtje te voelen.

De schijven en blokken zijn netjes in gereden en er is niet raar mee geremt. Toch is het weer de linker voorschijf.

Ik kom hier echt even niet mee uit. Heeft iemand een idee waar t aan kan liggen?

bedankt!

Mark
alex1971

Naaf scheef en/of wiellagerspeling.
Riël
Über-Spammer

Tering, heeft elke RSi dit?

Kampte ook met een RSi die dit probleem zo lang had :S En alex, 2x nieuwe fuseestukken met naaf en schijf verhielpen het idd niet.

Controleer of je remklauwen goed gangbaar zijn (de gelijdepennen). Het aanlopen komt waarschijnlijk hiervan. Vet ze desnoods opnieuw in maar ben er zeker van dat ze supersupersoepel kunnen bewegen.
Probeer eens of dat helpt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

Een RSi met remmenprobleem..klinkt heeeeel bekend idd... :S

idd ook goed controleren of er niets scheef is..de mijne (waar Riël t ook over heeft) was flink scheef van voren (schade gehad, slecht gerepareerd :S ) en ik denk nog steeds dat t daarvan komt/kwam
Riël
Über-Spammer

Nee, echt niet.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
alex1971

Minder.. dat zijn inderdaad de specifieke dingen die jullie weten!! Moet zeggen dat ik over de standaard klauwen van de 16V ook niet heel erg wild ben...
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

dat zijn de zelfde klauwen
die vind je namelijk ook op de 19 21 gt enz enz
Menno

Op de 21 zitten andere klauwen, namelijk dezelfde als op 25 V6 , 5AT, etc.
rev it like a rental
pierre

probleem zit inderdaad in de naaf ( kun je eventueel vervangen met lager maar is dure optie) , remschijven af laten draaien aan de wagen en eventueel ander merk remblokjes monteren.
Orthello

Check de geleiders waarmee de klauw op het zadel vast zit. Deze moeten goed gangbaar zijn. (Probleem heeft mijn dinnetje ook gehad met haar Clio ph1 1.4)
Een tweede optie is de remzuiger zelf. Deze kan in de loop van de tijd ook moeilijker gaan lopen waardoor hij zichzelf niet meer helemaal lost. Gevolg is een aanlopende klauw. Daardoor wordt de schijf erg warm. (voel na een eind rijden eens aan je velgen ;) ) Zodra je dan stil staat koelt de schijf buiten de klauw sneller dan in de klauw. Daardoor krijg je spannings verschillen in de schijf en trekt hij krom.
Ik heb al meer dan eens een remklauw gereviseerd vanwegen dit probleem. Op zich geen moeilijk of duur klusje. Je moet er gewoon even een lekker middagje voor gaan zitten. Ik weet niet waar je vandaan komt, maar ik vind het best een leuk klusje, en wil je daarom ook graag helpen.
alex1971

pierre schreef:probleem zit inderdaad in de naaf ( kun je eventueel vervangen met lager maar is dure optie) , remschijven af laten draaien aan de wagen en eventueel ander merk remblokjes monteren.
Complete naaf met fusee gebruikt kopen, ander lager erin en nieuw toch?
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

Menno schreef:Op de 21 zitten andere klauwen, namelijk dezelfde als op 25 V6 , 5AT, etc.
op de gewone modellen toch niet als de 1700's en de 1900 dieseltjes en de 2 litertjes zonder turbo?
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

ik zou het idd wel in de remmerij zoeken en niet in de lagers al er geen speling op zit

die gelijde pennen waar de boutjes van de klauw in gedraaid worden gaan vaak vaststaan omdat het rubbertje eromheen stuk of los is
er kan ook ruimte ontstaat op de gelijde pen waardoor de klauw scheef gedrukt worde tijdens het remmen

wat ook een optie is : de zuiger is deels zijn harde gladde laag verloren door dat het versleten is dan wordt de zuiger oop niet gelijkmatig naar buiten gedrukt en dan krijg je ook rare klachten

gewoon even de onderste bout losdraaien zodat je de klauw omhoog kan klappen , de remblokken wegnemen en dan boutje weer terug , kijken of de klauw makkelijk heen en weer kan bewegen...
en kijk dan ook of er andere speling is in de gelijde pennen (zodat de klauw scheef kan gaan staan)
is dit alles ok dan raad ik je aan om de klauw na te laten kijken door een bedrijf die gespecialiceerd is in rem en frictie materialen
die kunnen bekijken of de zuiger goed is
Orthello

nìeuwe zuiger is tientjes werk en prima zelf te doen.
Voor dat geld kan je je klauw echt niet na laten kijken bij een remmen service.

Ik was, welliswaar voor een Honda Integra Type R zuiger 27 euro ex BTW kwijt. En aangezien het allemaal hetzelfde principe is, kan ik me niet voorstellen dat die van een renault veel in prijs af zal wijken.
AlexW

je kunt proberen of je het remzuiger (aan de klauw) met de hand kunt terugduwen, gaat dit erg stroef dan is dat de oorzaak en raad ik je aan de zuiger te vervangen.
Plaats reactie