KM-teller gevonden! (temperatuursensor R5 1.4 monopoint in)

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Joost Pennings
Contacteer:

[edit: ff topicsubject veranderd...]

Hallo,

Ik heb laatst mijn motor afgespoeld (ja... DOM!!!) met wat water, en nu is de temperatuursensor denk ik naar de kloten... zal wel nog net te warm zijn geweest (S) en zal intern wel gescheurd zijn ofzo... Maar het probleem is nou, dat ik dat dus niet zeker weet en dat dat lampje nu steeds aan is!!!

Nou ben ik net ff wezen informeren wat een sensor kost, maar dat was over de 20 euro, dus dat is mij het kloten wel ff waard!! 20 euro, daar kan ik een hele avond bier van drinken joh!! :D

Vandaar mijn vraag: weet iemand, of kan iemand dat even meten, wat de weerstandswaarde van die sensor moet zijn bij een warme en koude motor?? Het gaat hier om het geweldige 1.4 monopoint injectie blok wat bij mij in een renault 5 ligt en het is de sensor op de waterpomp zeg maar... en hij heeft 2 pinnetjes, en twee draadjes...

Mijn dank is groots!!

Groetjes Joost
Laatst gewijzigd door Joost Pennings op za 24 sep 2005 13:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer

1 pinnetje is de wijzer, het ander pinnetje is het lampje.

Trek 1 voor een het stekkertje eraf, zodat je weet welke stekker voor het lampje en voor het wijzertje is.

De sensor bestaat dus uit 2 delen, een temperatuursafhankelijke weerstand, en een temperatuurafhankelijk aan/uit contact.

Als het wijzertje het wel gewoon doet, en hij op de wijzer niet te heet word, zit het probleem dus in dat andere deel.

Het kan zijn dat die stekker dus massa maakt doordat ie nat is. Dan is 't afdrogen en klaar. Anders maakt de sensor massa en is ie inderdaad stuk. Tenzij je water echt te heet is :p

Ohja, de sensor zit niet op je inlaatspruitstuk, maar op je waterpomp. verstopt onder de kachelslangen waarschijnlijk.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Joost Pennings
Contacteer:

1 pinnetje voor de wijzer en voor het lampje?? hmmzzz... kheb geen wijzertje, dus dat zal wel niet helemaal kloppen... het is gewoon een NTC sensor, toch?? Ik bedoel niet de sensor die in de radiateur zit hè?!

Daar naast is het 1 stekker met twee pinnetjes er in, dus een voor een er af gaat niet... En ik heb er al met een blaaspistooltje, met contactspray en met een schroevendraaiertje (om de contacten schoon te krassen...) aan gezeten en het lampje ging alleen maar beter branden :D dus slecht contact of vocht in de stekker zal wel meevallen denk ik... tja, het is wat hè...

En het is idd de sensor op de waterpomp, dat weet ik zeker, want als ik de stekker er af trek gaat het lampje uit! (ook mooie oplossing!... :) )

Toch bedankt voor je hulp! Nu weet ik iig waarom ik die sensor in de radiateur niet normaal door kon meten, dat zal wel die dubbele sensor zijn die jij bedoelt...

Groetjes Joost
Riël
Über-Spammer

het is gewoon een NTC sensor, toch?? Ik bedoel niet de sensor die in de radiateur zit hè?!
Het is als het alleen 't lampje is, een aan/uit sensor. NTC wordt gebruikt voor n wijzertje aan te sturen.

De sensor in de radiateur is ook een aan'/uit contact, die verbind massa door zodra de temperatuur hoog wordt, zodat het relais van de fan schakelt en de fan draait. Meer niet.

Op je waterpomp die moet je hebben. Ik kan me alleen slecht voorstellen dat daar 2 kabeltjes op zitten :p

als je ze met een draadje doorverbind, brand het lampje dan ook?

Bovendien, iemand heeft hier zéker zo'n sensor liggen voor n pakje sigaretten hoor :p Anders vraag eens op het forum van http://www.clubcinq.nl, daar vind je hem 100% zeker. Hier is het toch meer het snelle renault spul.
Joost Pennings
Contacteer:

Riël schreef: ... Op je waterpomp die moet je hebben. Ik kan me alleen slecht voorstellen dat daar 2 kabeltjes op zitten :p

als je ze met een draadje doorverbind, brand het lampje dan ook?

Bovendien, iemand heeft hier zéker zo'n sensor liggen voor n pakje sigaretten hoor :p Anders vraag eens op het forum van http://www.clubcinq.nl, daar vind je hem 100% zeker. Hier is het toch meer het snelle renault spul.
Twee draadjes ja, echt! En het lijkt echt een NTC, als ik em doormeet terwijl de motor loopt (en nog warm wordt) wordt de weerstand tussen de twee pinnetjes minder... als ik het draadje van de sensor aftrek gaat et lampje uit, als ik de twee pinnetjes van de stekker doorverbind gaat het lampje NIET aan en als ik het ene draadje aan massa leg gaat het lampje wel aan en bij het andere draadje dus niet... Kortom, ik moet er nog ff over na denken, maar daar kom ik wel uit!

Als iemand mij die waardes ff kan doorgeven... dan weet ik of de zensor goed is...

Nu ga ik ff eten!

Tjooow

Joost
Riël
Über-Spammer

Dan heb je de sensor die zowel metertje als lampje aanstuurt, alleen heb je geen metertje.

Meet het stekkertje eens door bij koude motor van het lampje alleen. Als die geen weerstand met massa heeft (dus verbinding) is je sensor inderdaad stuk.
Joost Pennings
Contacteer:

ja dat is dus het mooie van het verhaal... Als ik mijn motor koud start, is het lampje uit... en als de motor een klein beetje op temperatuur komt gaat ie aan... als het dus alleen schakelen is doet de sensor het nog wel, maar niet meer op de juiste temperatuur... Daarnaast brand het lampje niet ineens in een keer, maar gaat et eerst ff zwak branden en dan feller... Ja ik begrijp er geen snars van... het zal echt wel de sensor zijn denk ik, maar dat dat ding door een beetje water al naar de kloten kan gaan vind ik echt HEEEL SUF!!!

De koelfan slaat wel gewoon in! En waarom ik die sensor in de radiateur niet gewoon door kan meten snap ik ook niet... daar wordt de weerstand als ik over die twee pinnetjes meet steeds minder, dus dat is een of andere rare sensor met electronica er in denk ik... Maar dat lijkt me ook wat overbodig toch? Toch eens even eerst wat papierwerk doorzoeken, ff een schema oprakelen en ff checken met wat voor sensor ik te maken heb....

kga zo weer ff wat meten... ga nu idd even meten wat de weerstand van de sensor is bij koude motor (als lampje dus nog uit is) tussen de twee pinnetjes, en elk van de pinnetjes afzonderlijk tov massa. en het zelfde als ie warm is... en dan weet ik meer.....

Maar als iemand van jullie me nu al kan zeggen wat voor soort schakeling dit in godsnaam is dan zijt u wellekome!!!!

Joost
Riël
Über-Spammer

Ja nou ik begrijp het wel.

Wissel de stekkertjes maar eens om. Je lampje zit nu op de NTC weerstand aangesloten en je temperatuurwijzer (die je niet hebt maar zou kunnen hebben) op 't lampje.

Wat voor schakeling het is heb ik je al gezegd.

En als je op de radiateur een variabele weerstand meet, doe je toch wat fout, want die kan alleen 1 of 0 zijn ;)
Joost Pennings
Contacteer:

haha.... ja dat dacht ik dus ook al, en heb geprobeerd het stekkertje om te draaien, maar da gaat niet.... bovendien begon de storing toen ik dat stekkertje nog nooit had aangeraakt.... dus dat zou ook niet kunnen dan he.... Ik weet et allemaal nog niet zo zeker...

Die sensor in de radiateur.... wat doet die dan?? de fan??? alleen de fan???
zou het erg lijp zijn om er morgen gewoon nog ff verder mee te rijden? of zijn er nu bepaalde dingen in of uitgeschakeld waardoor het een probleem zou kunnen geven.... tja, om eerlijk te zijn heb ik er al 300 km mee gereden in drie dagen, dus tja... wss boeit het geen reet hahaha...

Maar goed.... Ik hou je op de hoogte haha...

Tjoooow

Joost
Riël
Über-Spammer

Nee, de sensor maakt sluiting door 't water.

Dus je meet op het pinnetje van het lampje de NTC sensor doordat die nu met elkaar verbonden zijn. Kan ook in de stekker zo zijn.

Kan verder geen kwaad.
Joost Pennings
Contacteer:

en jaawhoor!! vanmorgen reed ik weg (lampje was redelijk uit...) en ik hoorde eev vreemd getik in mijn tellerklok.... en honder meter verder bleef de wijzer eigenwijs op 0 km/uur staan.... er moet dus zeker wel geklust worden komend weekend!! kheb besloten de sensor toch maar gewoon te vervangen... als het probleem dan niet opgelost is weet ik etr ook nie meer...

Wel vaag vind ik dat als ik die sensor doormeet de ohmmeter steeds blijft oplopen... raar!!!! Maar als ik een nieuwe sensor heb gekocht, ga ik die ook even aan een meetprocedure onderwerpen... en dan weet ik meer....

Maar goed, we zetten het allemaal maar op de kluslijst! Wie weet komt er nog wat van!

Groetjes Joost

P.s. goede ideeen en tips altijd welkom!!! (bijvoorbeeld hoe ik het dashboard open moet krijgen zonder al die kleine plastic dingen af te breken haha...) (tis een 1400 monopoint injectie campus uit '92...)
Riël
Über-Spammer

Kijk of je vanonder bij de kabel komt, druk je die eens terug in je tellerbak :p
Joost Pennings
Contacteer:

ok mooi......

hey Riël, niet om het een of het ander, maar ben jij gewoon fan van mij? Of ben je de enige die zich bekommerd om mijn onwetendheid?? hahaha Maar verder alleen maar relaxed hoor, kheb al veel gehad aan je info!!!!

Ik zal morgen eens kijken of ik er zo bij kan, bij de kmtellerkabel idd...

Verder wil ik gewoon eens even melden dat ik nu BIJNA om ben.... oké, ik durf hier te bekennen dat ik uitemate fan ben van Peugeot! Zeker van 'ons' rallymonster, de 106 maxi S16 kitcar!! Wederom te bewonderen in de Spits! van vandaag/gisteren.... ofwel maandag dus... En ik ben ook wel fan van de clio williams... vette shit is dat! Maar ik geloof in mijn Renaultje 5... het is de charme... die franse charme. Wat er ook naar de klote gaat, het weegt niet op tegen het gevoel wat je in dat ding krijgt! Gewoon, wanneer je dat ding (ontdanks de lampjes en de weigerende km teller) door een bocht slingerd, met of zonder handrem... Wat is autorijden toch geweldig als het alleen nog maar beter kan en het nu al geweldig is....

Sorry voor deze wazige interuptie op de technical facts... maar na die fles franse rosé moest ik het ff kwijt!

zo... genoeg slappe kwats! Ik ga mijn bed in! Oet laterrrs

Joost
Riël
Über-Spammer

Spaar al es voor n turbotje ?
Joost Pennings
Contacteer:

sparen???? joh ik ben haast nog te arm om een sensor te kopen man!!! hahahaha :D

nee eerst maar ff de studie afmaken en dan zien we wel....

Weet iemand hier hoe je die teller kabel uit de bak moet krijgen? Klopt het dat er aan de rechterkant van die balk een of ander pinnetje zit wat er uit moet ofzo? Ik vermoed dat mijn kabel het heeft begeven... al is die niet rot ofzo... maar ik had hem van mijn klok afgetrokken en hij draait niet als ik rij... dus OF het zit IN de bak niet goed, OF de kabel is doormidden... tja, in de auto kan ik em niet vrij ronddraaien, maar goed... ik zie wel...

Joost
Riël
Über-Spammer

Zit inderdaad een pin dwars doorheen aan de bak, soort draad met n oogje.

Effe los fokken.
Joost Pennings
Contacteer:

jooow,

Ik heb gisteren bij de renault dealer een sensor GEKREGEN en nu is mijn lampje in ieder geval uit... Tja of ie ook weer aan gaat als het allemaal te warm wordt weet ik niet, maar dat zien we dan wel weer... of eigenlijk zie ik het dan dus niet... :)

Eneeuuuh... De kabel is er uit! Haha jeesus heej, wat is er NIET plug&play aan die auto??) De klok kon ik er uit pakken door dat kapje weg te klikken en toen had ik de hele bende zo in mijn handen... die kabel uit de bak was idd een pinnetje er uit en hoplaa de kabel er uit!

Maar de kabel is kapot denk ik... lijkt vastgelopen te zijn ofzo... Er zit denk ik nog een stukje in mijn bak, maar ik wil eerst ff een nieuwe kabel scoren... Dacht die vanmorgen ff op de sloop te halen, HEBBEN ZE DIE NIET!!! Wat een apen! :p

Dus: WIE oh wie heeft er een tellerkabel in de aanbieding?? Kom ik em vandaag nog halen!

Joost
06 450 980 50
Joost Pennings
Contacteer:

WOEHOEW!!!!! Alles gefixed!

Omdat niemand in Gemert een tellerkabel op voorraad had heb ik toch maar even mijn aandacht op het pinnetje gevestigd, wat nog vast in de bak zat... Het eruit halen viel niet mee! Ik heb echt een hele berg tangen geprobeert en er een halve bus kruipolie op gespoten... en opeens kwam ie er uit!

Toen even wat slopen afgebeld en de kabel uit een 5-je getrokken! Thuis meteen weer in de mijne gefixed! En klaar is Joost!

Alles is weer relaxed dus! VETHEID!!!

Riël, bedankt voor je info man!

Groetjes Joost :beer:
Riël
Über-Spammer

VETHEID

Yoehoe :pompom: :pompom:

:bang:

:beer:
Joost Pennings
Contacteer:

haha, idd tijd voor bier ja!

Eigen huis en auto:
"Zeg nico, wat gaan we dit weekend doen???"

Nou, dit weekend wil ik kijken of ik mijn tankontluchting relaxed kan krijgen... Waarschijnlijk zit dat terugslagklepje (of wat het ook is) vast en kan ik daarom niet normaal tanken... Waar ik nu nieuwsgierig naar ben is hoe dat werkt en waarom er een terugslagklepje zit... En belangrijker nog, of dat ding er niet gewoon tussenuit kan haha!

Ik wil er ook nog centrale vergrendeling in sjeffen... motortjes heb ik (uit een Lancia, maar da boeit nie!) en draadjes ben ik goed in, maar de afstandsbediening ontbreekt...

Dus deze week is de huiskamervraag: Heeft iemand hier nog een oud alarm liggen of iets, of een centralevergrendeling unit (eventueel incl. die unit bij de binnenspiegel/binnenverlichting...) die gewoon werkt... iets?

Kijken of we dat allemaal halen voor de reclame!

Groetjes Joost

P.s. Ik kan geloof ik beter een projectentopic maken... Het lijkt er in ieder geval al wel een beetje op, toch?!
Riël
Über-Spammer

IK heb een CV liggen :) Is van een 19 phase 1, incl afstandsbediening. Past zo boven in je dak (als je daar die opening hebt). ANders moet je de hele dakkonsole nemen.
Joost Pennings
Contacteer:

nee, ik heb daar enkel alleen een lampje zitten, dus dan zou ik de hele console nodig hebben idd... Maar euuh daar zit dan dat rechthoekige ding in wat de ontvanger is he, maar wat zit daar nog aan electronica eaan?? Ik neem aan dat dat alleen een ontvanger is? Wat zit er dus allemaal bij die cv van jou?

En dan de belangrijkste vraag, wat zou dat dan ongeveer gaan kosten? Mail me aub maar even op: joostpennings@kinderfietsjes.nl (ja, die site is van mij ja, haha) (En nou allemaal een kinderfiets kopen, de hele dag in die auto is ook niks mensen!!) :D

Groetjes en zo!
Riël
Über-Spammer

Nee, het gaat niet passen, je hebt deurpompen en dergelijke nodig.
Joost Pennings
Contacteer:

die motortjes, die heb ik... relais en zo ook wel.... ik heb alleen een afstandsbediening en een ontvanger nodig... De rest fix ik zelf wel...
Riël
Über-Spammer

Ik heb 't setje verkocht, maar er is goed aan te komen.
Joost Pennings
Contacteer:

Wat houdt het setje precies in? Ik weet dat er een ontvanger zit, in het midden bij de binnenverlichting. Maar zit daar nog een appart kastje bij, of hangen daar de relais al aan? (En weet iemand toevallig de pinconfiguratie van dat kastje? Dus welk aansluitpinnetje in de stekker voeding is en zo)

Groetjes Joost
Plaats reactie