Injectie-relais Clio 16V/Williams

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Anonymous

Hallo,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen...
Ben nog steeds op zoek naar de storing die in mijn Clio Williams zit.
(zie andere topic van mij)

Mijn vraag aan jullie.
Waar dienen de relais voor die boven het linker voorwiel zitten.
Het zijn 4 of 5 gelijke relais. 1 voor de startmotor, 1 voor de injectoren,
1 voor de brandstof pomp...1 voor de??

Ik ben op zoek naar diegene van de brandtofpomp, hoe weet ik welke dit is?

Ik zou deze graag willen wisselen met een nieuw relais om te kijken als de storing er dan uit is.

alvast bedankt voor jullie hulp.

Greetz
Peter
alex1971

volgens mij is de grote (eerste van links af gezien) van je brandstofpomp, de twee kleintje ernaast (allebei hetzelfde) van koelvin en el. waterpomp, en daar houdt het bij mij op (geen williams)

Als je het zeker wil weten, 1 voor 1 eruit trekken en bij elk ekijken of je na ingeschakeld contact je brandstofpomp hoort lopen (kort, 2 a 3 seconden). Zo niet; BINGO!!!!
Fastchip
Contacteer:

Het brandstofpomp relais is een puls relais als ik het goed heb. Dus geen gewoon relais plaatsen maar precies zo één.

Ik weet niet welke van de 3 het pomp relais is, maar dan kom je zo achter door even te luisteren als je de auto op contact zet.

Door de draden 3 en 5 met elkaar door te verbinden laat je de pomp continue lopen. De pomp moet meer dan 5 BAR kunnen leveren bij dichtgeknepen retourslang.

Overigens geeft een spanningsverlaging van 1 Volt op de brandstofpomp al een verminderde opbrangst van 10%.
alex1971

En geloof me dat je dat merkt.. ik heb heel lang slecht contact gehad op mijn startonderbreker (niet origineel) waardoor je van dag tot dag verschil merkte in acceleratie. Vooral deellast sterk merkbaar. Bleek in de voeding van het apparaat te zitten.. kwam die onder een bepaald niveau dan sloeg de onderbreking in en viel dan zelfs stil. Maar doorgaans bleek er ook een overgangsweerstand ergens in te zitten.

Nu opgelost en is echt weer goed wild!! En dat met 220K op de teller
Anonymous

ok bedankt voor jullie reacties. Ik ga er zaterdag mee aan de gang.
de 4 relais zijn allemaal hetzelfde als het goed is.
En dan zit er idd nog een ander soort relais.

als ik 1 relais er even uit trek begint de motor opeens heel raar te lopen. Is dit dan het brandstofpomp relais?

Storing:
springen van toerenteller bij elk stoplicht, tot dat de motor uit gaat.
Wil soms dan niet direkt weer starten.
Als ik toerental op 3000rpm hou doet de toerentaller hetzelfde, toerenteller klapt dan opeens helemaal naar beneden dan krijgt die opeens weer een impuls en klapt weer naar 3000rpm.

Ben al een jaar bezig om de storing te vinden dus please help......
Rick D.

Het zou een branstof probleem kunnen zijn, maar weet bijna zeker van niet.

Zoek het eens in je stationair regelaar of je tps sensor. Ook kan de massa van je kilometer tellerkabel (zit een electronisch dingetje aan) nog wel eens niet helemaal lekker zijn.
Anonymous

bij 3000rpm doet de motor het ook dus dan ligt het toch niet aan de stationair regelaar?
tps sensor? Is dat hetzelfde als BDP-sensor?
BDP-sensor heb ik net vervangen namelijk.
Frits Clio 16v

TPS = throttle positioning switch, een rood schakelaartje naast je gasklep.

Heb je de auto al eens uit laten lezen bij de dealer?

Gr, Frits.
Madmaus

Rick D. schreef:Het zou een branstof probleem kunnen zijn, maar weet bijna zeker van niet.

Zoek het eens in je stationair regelaar of je tps sensor. Ook kan de massa van je kilometer tellerkabel (zit een electronisch dingetje aan) nog wel eens niet helemaal lekker zijn.
Dit geeft toch meestal de storing dat ie juist hoog stationair blijft lopen?

En ligt het niet aan je stappenmotor?
alex1971

peternofx schreef:als ik 1 relais er even uit trek begint de motor opeens heel raar te lopen. Is dit dan het brandstofpomp relais?

Storing:
springen van toerenteller bij elk stoplicht, tot dat de motor uit gaat.
Wil soms dan niet direkt weer starten.
Als ik toerental op 3000rpm hou doet de toerentaller hetzelfde, toerenteller klapt dan opeens helemaal naar beneden dan krijgt die opeens weer een impuls en klapt weer naar 3000rpm.

Ben al een jaar bezig om de storing te vinden dus please help......
Dat relais eruit laten en als het goed is slaat de motor dan vanzelf af als het die van je brandstofpomp is. Maar sneller werkt het door het relais eruit te trekken en de auto op contact te zetten (niet starten). Normaal hoor je dan de pomp 2a3 seconden werken. Als je het juiste relais eruit gehaald hebt dan hoor je dat dus niet :D

Dat van die 3000 toeren is een apart verhaal; klinkt alsof de onsteking ermee nokt. Beste is denk ik inderdaad om naar de dealer te gaan, testers eraan te gooien de storing op te roepen. Anders word het echt een gebed zonder eind.. met een jaar ben je al aardig op weg daarmee helaas.

Succes!
Calle

Die relais staan beschreven in de vraagbaak pdf die hier ergens op het forum rondzwerft. Brandstof zit op een van die 4 "oranje" relais, de anderen zijn voor de voeding van de computer, de koelfan van de radiator en het nakoelings circuit (externe waterpomp plus koelfan). Waar die grote voor is ben ik even vergeten. Die oranje kosten 21 euro p.s. bij mr Reno en de automat. zaak heeft ze (hier) niet.
alex1971

Calle schreef:Brandstof zit op een van die 4 "oranje" relais, de anderen zijn voor de voeding van de computer, de koelfan van de radiator en het nakoelings circuit (externe waterpomp plus koelfan). Waar die grote voor is ben ik even vergeten.
die grote is het dus volgens mij, alleen is die bij mij zwart
Calle

alex1971 schreef:
Calle schreef:Brandstof zit op een van die 4 "oranje" relais, de anderen zijn voor de voeding van de computer, de koelfan van de radiator en het nakoelings circuit (externe waterpomp plus koelfan). Waar die grote voor is ben ik even vergeten.
die grote is het dus volgens mij, alleen is die bij mij zwart
Ik zeg nou juist dat dat niet zo is.... :evil:

Ik heb het opgezocht, de grote zwarte is de "Anti-percolation pump timer control relay", die zorgt er dus voor dat de externe waterpomp en koelfan voor x minuten aangeschakeld zijn boven een bepaalde koelwater temp als je de auto van contact af zet.

De andere vier relais zijn identiek en al volgt herkenbaar:

Fuel pomp control relay (236)

dikke (5 mm2) rode draad op 3 en dikke bruine op 5

Injection lock relay (238)

kleur draden op aansl.
1: geel-grijs
2: groen-grijs
3: rood
4: rood
5: wit

Anti-percolation pump locking relay

1: witte draden
2: zwart
3: zwart
5: bruin

Engine cooling fan control relay

1: gele draden
2: zwart
3: rode draden
4: wit

Dit alles uit de Williams vraagbaak.
alex1971

waarom slaat bij mij dan de brandstofpomp niet aan als ik die eruit trek?? Ik word gek.... :lol:

Zal bij een Willi toch niet anders zijn dan bij een standaard 1.8 16V?
Calle

alex1971 schreef:waarom slaat bij mij dan de brandstofpomp niet aan als ik die eruit trek?? Ik word gek.... :lol:

Zal bij een Willi toch niet anders zijn dan bij een standaard 1.8 16V?
Word geK??? :D :p je rijdt toch ook in een Reno... :lol:

Ik heb net een hoop gezeik gehad met die relais afgelopen zomer en dit schema komt overeen met hoe het onder mijn motorkap te vinden is... Ik heb er twee moeten vervangen en mijn computer moeten repareren omdat er in ieder geval 1 relais en een brandstofpomp mee opgehouden was... :(
alex1971

Grappig :@

Ik was/ben er bezig omdat mijn el waterpomp weigert. en geen stroom op dat circuit.. ..
Calle

alex1971 schreef:Grappig :@

Ik was/ben er bezig omdat mijn el waterpomp weigert. en geen stroom op dat circuit.. ..
Die pomp wordt ook alleen maar geactiveerd als je de motor afzet EN de koelvloeistof temp boven de (ik dacht) iets van 100 graden celsius is (zeg maar dat de naald in de bovenste een derde van de meter staat). Dan loopt de pomp en de koelfan samen voor een aantal minuten.

Hierbij zijn dus een koelvloeistof temp meter betrokken en twee van die rode relais en die grote zwarte timer relais... Dan de pomp en de bedrading nog... Dat is inderdaad een vervelend zoek werkje.
alex1971

huh? Iemand hier heeft me verteld dat dat bij een 19 zo is , maar bij een clio die pomp al gaat meedraaien bij draaiende motor..

Schiet mij maar terug in een kapotje.. :beer:
Anonymous

ok jongens,

heel erg bedankt voor jullie hulp.

Gister was er weer een file. Het zweet brak mij al weer uit. En jah hoor de storing begon weer. Op een duur sloeg de motor af en wou voor lange tijd niet meer starten. Nou daar sta je dan tussen de file...Echt heel frustrerend!

Maar de auto is idd al een keer uitgelezen maar daar konden ze niks op zien.

Morgen ga ik met de relais aan de gang.
Nog 1 vraag: is de BDP-sensor alleen nodig voor het starten?

thanks
Calle

peternofx schreef:Nog 1 vraag: is de BDP-sensor alleen nodig voor het starten?
Nee, die is nodig voor de onsteking/injectie , zodat die "weet" wat de rotatie van de motor is en de onsteking zo kan timen. Een nogal essentiële sensor eigenlijk (die natuurlijk ook bij het starten gebruikt wordt).
Menno

kom een keer langs, lossen we 't op!
rev it like a rental
Anonymous

Nou vorige week met mijn neef de remmen er af gehad.
Daarna nog nog effe naar die storing gezocht.
maarja je raad het wel weer op dat moment kwam de storing weer niet voor.

deze week weer effe wat dingetjes gebrobeerd..
Het nieuwe relais heb ik eerst vervangen met die van Fuel pomp control relay (236)
Geen succes de storing kwam gewoon weer voor
Daarna heb ik het nieuwe relais gewisseld met Injection lock relay (238)
ook geen succes.

Dus waarschijnlijk zijn het niet de relais....

ga nu de bobine maar eens proberen..........
ik hoop dat ik hier binnenkort goed nieuws kan neer zetten....

doei doei
Peter
Plaats reactie