Hoi,
Ik heb sinds vorige week een clio 18.8 16V in mijn bezit uit '91 en ben sinds gisteren ook lid van dit forum, maar er is mij 1 ding opgevallen en dat is als het brandstof wijzertje bijna of helemaal onderaan de meter staat dat ie dan ineens ook weer een kwart tank omhoog kan schieten en vervolgens weer te dalen. Dit gebeurd vrij vaak tijdens het rijden. Weet iemand of dit vaker voorkomt en of dit vrij eenvoudig te verhelpen is en zo ja hoe?
Alvast bedankt,
Oscar
Brandstof metertje
komt volgens mij door het extra tankje wat erbij zit.. Volgens mij klotst die leeg in de hoofdtank bij rechterbochten.
Standaard heeft de Clio een 40 liter tank, maar wegens de dorst van een 16 V moest daar een extra tankje bijgezet worden om toch nog de kans te hebben een tankstation te bereiken in Frankrijk.. (daar liggen ze niet 20 km uit elkaar zoals hier)
Tankje zit net boven de hoofdtank en heeft volgens mij ook een elektrisch pompje erin.. tenminste ik hoor daar vaak hard wat zoemen als mijn tank goed leeg raakt.
Nou is mijn ervaring dat de tankmeter zelf ook heel erg onnauwkeurig is, dus die til ik er ookeens uit om t ezien of daar wat aan te doen is
Standaard heeft de Clio een 40 liter tank, maar wegens de dorst van een 16 V moest daar een extra tankje bijgezet worden om toch nog de kans te hebben een tankstation te bereiken in Frankrijk.. (daar liggen ze niet 20 km uit elkaar zoals hier)
Tankje zit net boven de hoofdtank en heeft volgens mij ook een elektrisch pompje erin.. tenminste ik hoor daar vaak hard wat zoemen als mijn tank goed leeg raakt.
Nou is mijn ervaring dat de tankmeter zelf ook heel erg onnauwkeurig is, dus die til ik er ookeens uit om t ezien of daar wat aan te doen is
Die meters zijn ook niet de nauwkeurigste idd, de mijne schommelde ook wel eens.
En dat gezoem komt me ook bekend voor, heb ik ook wel eens gehoord.
En dat gezoem komt me ook bekend voor, heb ik ook wel eens gehoord.
-
Als het lampje brandt heb je nog een reservetank van 7 liter.
En meestal gaat het lampje zelfs pas branden als de wijzer onder de R staat.
Dus je kan zelfs nog een tankstation voorbij rijden
Gr, Frits.
En meestal gaat het lampje zelfs pas branden als de wijzer onder de R staat.
Dus je kan zelfs nog een tankstation voorbij rijden
Gr, Frits.
nee hoor.. ik heb er geen R op staan+Clio16v+ schreef:wordt pas leuk als ie op het streepje van de R staat. Dan komen de zweet handjes

Maar dat lampje vertrouw ik ook niet zo.. volgens mij zit er dan maar 5 liter in en dat is me wat te weinig voor zo'n oud beestje met vast wat troep in de tank.
errug k*t dat ze niet gezorgd hebben voor een goed werkend metertje..
Bij mij is dat pompje ooit gesneuveld dus die doet het niet meer, maar dat lampje brandt regelmatig als je een beetje vlot door de bocht gaat of eens een keertje hard optrekt.
Die meters werken net zo goed als de rest van de electronica bij renault, erg slecht.
Die meters werken net zo goed als de rest van de electronica bij renault, erg slecht.

-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Terug zwaaienSteven schreef:Hehe jah tis altijd feest in de tellerbak, al die naalden zwaaien maar wat heen en weer

Project: GTT Blue Sport
heb geen zin om het erop te gokken, ik zit dan telkens naar het metertje te kijken inplaats van op de weg.Patrick (Basic) schreef:Nee hoor, ik kan dan kan nog gerust een heel stukkie rijden? Jij niet?+Clio16v+ schreef:wordt pas leuk als ie op het streepje van de R staat. Dan komen de zweet handjes

-
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Contacteer:
als het lampje begint te branden kun je bij de meeste auto's nog zeker 60, 70 km doen. onder normale omstandigheden dus
ben ook wel es met (al lang) brandend lampje met 160 de grens over geknald om goedkope Duitse benzine erin te gooien, en ja ik en de auto zijn tegelijk bij de pomp aangekomen (je ziet wel eens mensen lopen met jerrycannetjes, die hebben te lang doorgereden)
op zich is het heel simpel, ff kijken hoeveel liter je op 100 km doet, stel je doet 100 km op 7 liter benzine, en het lampje gaat branden als er nog 7 liter in je tank zit, dan kun je dus zeg 70 km. doen (veiligheidsmarge aanhouden is wel slim
)
en volgens mij zuigt je benzinepomp ten alle tijde de benzine van onderuit de tank aan, dat verhaaltje van rommel in je tank gaat niet altijd op.
ben ook wel es met (al lang) brandend lampje met 160 de grens over geknald om goedkope Duitse benzine erin te gooien, en ja ik en de auto zijn tegelijk bij de pomp aangekomen (je ziet wel eens mensen lopen met jerrycannetjes, die hebben te lang doorgereden)
op zich is het heel simpel, ff kijken hoeveel liter je op 100 km doet, stel je doet 100 km op 7 liter benzine, en het lampje gaat branden als er nog 7 liter in je tank zit, dan kun je dus zeg 70 km. doen (veiligheidsmarge aanhouden is wel slim

en volgens mij zuigt je benzinepomp ten alle tijde de benzine van onderuit de tank aan, dat verhaaltje van rommel in je tank gaat niet altijd op.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
nou ik gok het er niet op.. liever 'te' vroeg tanken dan nóg een klusje doen aan deze betrouwbare en oerdegelijke voertuigen....
En die meters; zelfs de snelheidsmeter geeft niet goed aan. Neehee, niets met banden van doen, kabel is al verwisseld en nog slingeren tot de 50 en structureel 15 KM te weinig aangeven.. gok ik...
En die meters; zelfs de snelheidsmeter geeft niet goed aan. Neehee, niets met banden van doen, kabel is al verwisseld en nog slingeren tot de 50 en structureel 15 KM te weinig aangeven.. gok ik...
-
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Contacteer:
het heeft mijn 19 RT 1.8i nooit kwaad gedaan ('93er)
1 keer echt droog komen te staan, na het tanken liep ie in no-time weer
(ben effe aan de sleepkabel gaan hangen)
1 keer echt droog komen te staan, na het tanken liep ie in no-time weer

(ben effe aan de sleepkabel gaan hangen)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
-
Mensen ik heb ook een probleem met mijn benzine metertje,
Hij geeft na een kleine 20 tanken nog steeds aan op R.
Tik ik een paar keer op die teller dan komt ie langzaam omhoog.
Nu dacht ik dat dat achterliggend plaatje tegen de wijzer aan zat...
Heb ik even bij de brandstofpomp door verbonden,
maar de wijzer kwam netjes en geleidelijk omhoog....
Iemand misschien een idee ???
PS: ben dus sinds vandaag in het bezit van een Clio 1.8 16V 1994.
Hij geeft na een kleine 20 tanken nog steeds aan op R.
Tik ik een paar keer op die teller dan komt ie langzaam omhoog.
Nu dacht ik dat dat achterliggend plaatje tegen de wijzer aan zat...
Heb ik even bij de brandstofpomp door verbonden,
maar de wijzer kwam netjes en geleidelijk omhoog....
Iemand misschien een idee ???
PS: ben dus sinds vandaag in het bezit van een Clio 1.8 16V 1994.
ik denk dat dat niet veranderen gaat. Ik weet (en hoor hier ook van anderen) dat die meters erg onnauwkeurig zijn.
Daarnaast lijkt het alsof de laatste 8-10 liter in de tank niet door de meter geregistreerd worden. Mijn meter kan onder het laatste streepje nog wel ff doorrijden voordat het lampje gaat branden.
Nooit geweten dat die erin zat totdat ik met een lege<re> tank eens goed hard aan het bochten was. Voor mij een geruststelling dat er na het onderste streepje van de meter nog een waarschuwing inzit voor een écht lege tank.
Daarnaast lijkt het alsof de laatste 8-10 liter in de tank niet door de meter geregistreerd worden. Mijn meter kan onder het laatste streepje nog wel ff doorrijden voordat het lampje gaat branden.
Nooit geweten dat die erin zat totdat ik met een lege<re> tank eens goed hard aan het bochten was. Voor mij een geruststelling dat er na het onderste streepje van de meter nog een waarschuwing inzit voor een écht lege tank.
-
ja die metertjes sporen niet helemaal...
rij dus op benzine en gas... bij benzine geeft hij het wel goed aan (nou ja wat is goed haha) gewoon netjes tussen vol en leeg zeg maar... schakel ik over op gas staat hij soms gewoon helemaal onder in en lampje brand dan ook... andere x staat hij alleen onderin zonder dat het lampje brand... en weer een andere x doet hij gewoon zijn werk...
volgens mij is de oplossing hier van gewoon heel simpel lief tegen ze praten
haha
maar je hebt toch een dag teller... ik weet gewoon dat ik bij b.v. 400 km op de dag teller ff langs de pomp ga

rij dus op benzine en gas... bij benzine geeft hij het wel goed aan (nou ja wat is goed haha) gewoon netjes tussen vol en leeg zeg maar... schakel ik over op gas staat hij soms gewoon helemaal onder in en lampje brand dan ook... andere x staat hij alleen onderin zonder dat het lampje brand... en weer een andere x doet hij gewoon zijn werk...
volgens mij is de oplossing hier van gewoon heel simpel lief tegen ze praten

maar je hebt toch een dag teller... ik weet gewoon dat ik bij b.v. 400 km op de dag teller ff langs de pomp ga

Daarom juist die rommel die onderin blijft liggen.ForeverYoung schreef:
en volgens mij zuigt je benzinepomp ten alle tijde de benzine van onderuit de tank aan,
of een heeeel stuk eronder, kan die bij mij ookPatrick (Basic) schreef:Nee hoor, ik kan dan kan nog gerust een heel stukkie rijden? Jij niet?+Clio16v+ schreef:wordt pas leuk als ie op het streepje van de R staat. Dan komen de zweet handjes