Lambdasonde?? 1.8 16V

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Clio_Girl16V
Contacteer:

Hoii,

Ik ben nieuw hier!! En heb pas geleden een Clio 1.8 16v gekocht.

Toen ik hem kocht brande er een waarschuwingslampje. Die jongen zei dat het opeens kwam nadat hij een nieuwe uitlaat had laten monteren van voor tot achter. Daarna is de auto op de computer aangesloten, en gaf hij aan dat er iets was met de lambdasonde. Maarrrrrrrr

Nu zijn er een paar wazige punten:

- Geen lambdasonde aansluiting op uitlaat
- Geen aansluiting voor de lambdasonde op de auto
- Bestaan er 3 versie's van 1.8 16V?? :
1.8 16V zonder catalysator 101 KW,
1.8 16V met cat. 96KW,
1.8 16V met cat. 101KW

Nu vraag ik me af of de uitlaat wel klopt?
Maar ja zou de uitlaat niet kloppen waar is de aansluiting dan voor de lambdasonde op de auto?
Of heeft die jongen me gewoon bezeikt en dat er een computer in zit van een clio met lambdasonde????

Nog 1 probleempje, weet iemand hoe mijn broer de remschijf eraf krijgt want die zit moer vast....

Mensen help!!!!!! Het zou super zijn als een profi mij wel de goede uitleg kan geven want nu snap ik het zelf niet meer.... :( :evil:

Groetjes Clio_Girl16V
Menno

Kijk ff waar je chassisnr mee begint, dit staat zowel op je kentekenpapieren, als op de rechter veerkoker.
C57D is clio met kat
C575 is clio zonder kat.

Vervolgens zou je moeten checken of je 't goeie type computer er in hebt zitten. Het nummer staat er op. (rechtsvoor, onder de voorruit, onder de krik), of is uit te lezen via de diagnose computer.

De sonde zit overigens in de voorpijp, niet in het uitlaatdeel dat je doorgaans vervangt.

De achterschijf is 1 deel met de naaf. Die dikke moer loshalen, remklauwetje los, en de schijf kan er af. Als je 'm wilt vervangen moet je de wiellagers over persen.
Laatst gewijzigd door Menno op di 6 sep 2005 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
rev it like a rental
Calle

Er zijn in ieder geval 2 versies van de uitlaten, een met en een zonder lambda aansluiting en katalysator. Deze zijn niet uitwisselbaar, aangezien ze andere aansluitingen aan de downpipe hebben. Wat staat er op je kenteken wat betreft milieu code?

Welke schijf moet eraf, voor of achter?
Calle

Menno schreef:Als je 'm wilt vervangen moet je de wiellagers over persen.
Zeg maar, nieuwe lagers erin zetten, want die gaan zo goed als altijd stuk met eruit persen.

Voor is het een stuk makkelijker, wiel eraf, remklauw demonteren met drager, 2 torxboutjes eruit (draaien of met een beiteltje rondtikken afhankelijk van hoe vast ze zitten) en dan met een kunstof hamer zachtjes lostikken.
Menno

Calle schreef:
Menno schreef:Als je 'm wilt vervangen moet je de wiellagers over persen.
Zeg maar, nieuwe lagers erin zetten, want die gaan zo goed als altijd stuk met eruit persen.

Voor is het een stuk makkelijker, wiel eraf, remklauw demonteren met drager, 2 torxboutjes eruit (draaien of met een beiteltje rondtikken afhankelijk van hoe vast ze zitten) en dan met een kunstof hamer zachtjes lostikken.
Ach man, je bent gewoon onhandig. >-)

Bij mij zijn ze laatst wel over geperst, probleemloos. Je moet 't alleen wel ff met beleid doen.
rev it like a rental
Calle

Menno schreef:Ach man, je bent gewoon onhandig. >-)
Dat durf ik niet te ontkennen... :lol: :D
Clio_Girl16V
Contacteer:

Bedankt voor de snelle reactie!! :)

Mijn auto is dus zonder cat. maar de voorpijp is ook vernieuwd, van einddemper tot voor aan het spruitstuk.

Hoe weet ik nu welke computer erin hoort te zitten, zie ik dat aan het serienummer?

De achterremschijf is het, Hij zit muurvast (waarschijnlijk de lager die stuk is ) We kunnen nu ook niet na een garage.

Heeft iemand een optie??

Mvg Ellena
Menno

Zonder cat, volgens chassisnr?

Zoek ff de nrs op de computer, mail ze, dan zoek ik 't ff na.

En de achterschijf, zoals gezegd:
- remklauw verwijderen, centrale moer los, en schijf met naaf d'r af halen.

Dikke kans trouwens dat 't gewoon de klauw is die vast zit.
rev it like a rental
Calle

Clio_Girl16V schreef:Mijn auto is dus zonder cat. maar de voorpijp is ook vernieuwd, van einddemper tot voor aan het spruitstuk.
Als hij origineel zonder kat is (net als de mijne) dan heeft hij ook geen lambdasonde of plek daarvoor.

Clio_Girl16V schreef:Hoe weet ik nu welke computer erin hoort te zitten, zie ik dat aan het serienummer?
Ik heb die van mij net gerepareerd en een foto van gemaakt:

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/01ecu_buitenkant.jpg[/img]

bestelnr. bij reno is net anders dan erop staat (dat is het onderdeel nr.) nl.
7700850371 als ik het goed heb, kost iets van 570 euro ex btw...

Clio_Girl16V schreef:De achterremschijf is het, Hij zit muurvast (waarschijnlijk de lager die stuk is ) We kunnen nu ook niet na een garage.
Zit de moer vast? dan gewoon een stevige lange pijp (1 meter ofzo) op je dophouder zetten en er goed aan gaan hangen. Als de moer er af is van de achterkant met een kunstof hamer (of een gewone met een houten blokje er tussen) eraf tikken.
Plaats reactie