
ACT: Renault 1916V.
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
@foreveryoung: thanx!
Wat is beter? haynes of olyslager?
Wat is beter? haynes of olyslager?
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
achteruitrijverlichting werkt weer! thanx voor de tips! 
Stekkertje hing los tegen de contactjes aan, vandaar dat ie t af en toe wel deed..zit nu weer vast

Stekkertje hing los tegen de contactjes aan, vandaar dat ie t af en toe wel deed..zit nu weer vast

-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
haynes is alleen engels, maar ik dacht uitgebreider dan de Kluwer ATH (Auto Technisch Handboek) vraagbaak. volgens mij is van Haynes de informatie ook iets betrouwbaarder, weet ik niet zeker overigens.Paul1916v schreef:@foreveryoung: thanx!
Wat is beter? haynes of olyslager?
je krijgt bij de Haynes wel een gratis Technisch Woordenboek Engels-Nederlands
oh ja Olyslager en Olving worden uitgegeven door Kluwer vandaar dat ik het Kluwer noem.
Heb zelf voor de 19 nog een Kluwer vraagbaak, om sentimentele redenen verkoop ik 'm niet

en voor de Mégane komt ie ook nog wel in m'n bezit (ik heb de digitale voor Mégane al op cd, + van de beide phasen 19 en nog zo'n 80 andere auto's van alle merken, verspreid over 2 cd's)


Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Haynes is de betere, maar voor het gemak heb ik zowel Olving als Haynes, want beide zijn niet helemaal compleet. en wat meestal niet in de ene duidelijk staat, staat wel in de andere
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
voor een oudere auto (of voor elke Renault 19
) is het best handig, heb 'm toch een paar keer min of meer nodig gehad 


Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
niet meerSteven schreef:Ik heb er ook nog een werkplaatshandboek bij en guess what, ik kijk zo goed als nooit daarin
Immer wieder die verdammte Holländer
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
En hier kun je hem ook krijgen: http://www.asnbooks.nlForeverYoung schreef:Paul, check http://www.autoboek.net eens
en gelijk ook http://www.autoweek.nl/boekenshop.php
Gr, Frits.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
asnbooks is ook waar de autoweek boeken afdeling z'n aanbod weghaalt (alleen de asnbooks site is mooier)
maar zal qua aanbod en prijzen dus hetzelfde zijn denk ik
maar zal qua aanbod en prijzen dus hetzelfde zijn denk ik
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
Ok daar ben ik weer ff met een vraagje:
Ik wil binnenkort mn koelvloeistof vervangen (vies roestkleurtje nu) samen met Haas, maar nou moeten we ff weten hoe je dat het beste kan doen..waar en hoe je moet ontluchten enzo? en wat je nodig hebt.
alvast bedankt!
Ik wil binnenkort mn koelvloeistof vervangen (vies roestkleurtje nu) samen met Haas, maar nou moeten we ff weten hoe je dat het beste kan doen..waar en hoe je moet ontluchten enzo? en wat je nodig hebt.
alvast bedankt!

Onderste slang van de radiateur afhalen en een nat-droog stofzuiger in de slang stoppen.
Dop van het reservoir afdraaien en hierin schoon kraanwater laten stromen.
Meerdere malen de nat-droog zuiger leeggooien en bovenstaand herhalen.
Radiateur demonteren en ook meerdere malen doorspoelen met schoon leidingwater.
Om je reservoir weer doorzichtig te krijgen kun je goed kattebakkorrels/absorptiekorrels in het reservoir vullen en een beetje water erbij doen.
Door te schudden in draaiende bewegingen krassen de korrels de aanslag weg en veroorzaken geen schade.
Na het spoelen van alles,alles weer monteren en het ontluchtingsschroefje van de radiateur eruit halen.
Koelvloeistof bijvullen tot er uit het ontluchtingsgaatje alleen maar koelvloeistof komt zonder luchtbellen.
Vervang gelijk je thermostaat,kost niks.
Paar keer koud checken of het peil voldoende blijft natuurlijk.
Succes
Dop van het reservoir afdraaien en hierin schoon kraanwater laten stromen.
Meerdere malen de nat-droog zuiger leeggooien en bovenstaand herhalen.
Radiateur demonteren en ook meerdere malen doorspoelen met schoon leidingwater.
Om je reservoir weer doorzichtig te krijgen kun je goed kattebakkorrels/absorptiekorrels in het reservoir vullen en een beetje water erbij doen.
Door te schudden in draaiende bewegingen krassen de korrels de aanslag weg en veroorzaken geen schade.
Na het spoelen van alles,alles weer monteren en het ontluchtingsschroefje van de radiateur eruit halen.
Koelvloeistof bijvullen tot er uit het ontluchtingsgaatje alleen maar koelvloeistof komt zonder luchtbellen.
Vervang gelijk je thermostaat,kost niks.
Paar keer koud checken of het peil voldoende blijft natuurlijk.
Succes
Martijn. schreef:moet ie perse onder een stalen carter vandaan komen ? heb net van het weekend 1 bak (JB3044) van onder een stalen carter naar een blok met alu carter gezet , was geen probleem dus neem aan dat andersom ook kan.patrick 21TURBO schreef:chris bedankt voor het opstellen van het 19 16v topic,zal heel fijn zijn bij probleem oplossingen en vele vragen.
vraag 1 heeft iemand een goeie bak liggen voor onder de mijne,let op deze moet onder een 16v vandaan komen met stalen carter.
dank je groet pat.
Wordt er nog niet helemaal wijs uit,
Ik heb nu een blok met stalencarter,
Ben bezig met een blok met alu carter past daar mijn bak gewoon achter?
radiateur eruit halen?? waarom haal je niet de bovenste slang ook even los en doe je daar de tuinslang in, spoelt ie ook lekker doorAlpine schreef:Onderste slang van de radiateur afhalen en een nat-droog stofzuiger in de slang stoppen.
Dop van het reservoir afdraaien en hierin schoon kraanwater laten stromen.
Meerdere malen de nat-droog zuiger leeggooien en bovenstaand herhalen.
Radiateur demonteren en ook meerdere malen doorspoelen met schoon leidingwater.
Om je reservoir weer doorzichtig te krijgen kun je goed kattebakkorrels/absorptiekorrels in het reservoir vullen en een beetje water erbij doen.
Door te schudden in draaiende bewegingen krassen de korrels de aanslag weg en veroorzaken geen schade.
Na het spoelen van alles,alles weer monteren en het ontluchtingsschroefje van de radiateur eruit halen.
Koelvloeistof bijvullen tot er uit het ontluchtingsgaatje alleen maar koelvloeistof komt zonder luchtbellen.
Vervang gelijk je thermostaat,kost niks.
Paar keer koud checken of het peil voldoende blijft natuurlijk.
Succes
Eruit halen omdat de dikke shit er anders niet goed uit gaat.
Kan idd ook spoelen met de radiateur erin,
maar eruit halen is niet de moeite bij een 19.
Kan idd ook spoelen met de radiateur erin,
maar eruit halen is niet de moeite bij een 19.
en bovendien belandt die crap dan niet op je subframe en tegen je blok aan 

Het valt me op dat ik de motor een beetje meer vind gaan tikken als hij stationair draait vooral, dat geluid als ie koud is ben ik gewend, maar dat moet toch vrij snel wegzijn, ik hoor hem tikken als ik in de auto zit, (niet tijdens rijden, dan valt het me niet op) dat is te hard volgens mij??? kan het zijn dat ie behoofte heeft aan nieuwe olie? (die heb ik inmiddels wel in huis, ga ik zondag verversen, de valvoline max life 10w40))
blok is net zo goed als geresiveerd en is ingereden met olie, die er nu uit gaat, kan het hier aan liggen? het is niet het getik van de injectoren, die hoor ik ook...
of zouden de stoters niet oke zijn??
blok is net zo goed als geresiveerd en is ingereden met olie, die er nu uit gaat, kan het hier aan liggen? het is niet het getik van de injectoren, die hoor ik ook...
of zouden de stoters niet oke zijn??
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
ik gooide met m'n F3P motortje (1.8i) wat dikkere olie erin (15W40) en dan tikte het veel minder.
motor is toch wat ouder, dus kan een beetje extra smering nooit kwaad
motor is toch wat ouder, dus kan een beetje extra smering nooit kwaad
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
ga eerst maarff verversen, dit schijnt wel goed olie te zijn (vlavoline max life 10w40 voor motoren die meer dan een ton hebben gelopen) kijken wat ie dan doet.ForeverYoung schreef:ik gooide met m'n F3P motortje (1.8i) wat dikkere olie erin (15W40) en dan tikte het veel minder.
motor is toch wat ouder, dus kan een beetje extra smering nooit kwaad
greetz
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
oh die olie inderdaad, misschien dat ik die ook wel eens op m'n verlanglijstje zet (after all heeft de Mégane ook al ruim een ton gelopen, is niet zoveel als de 19 (251 duizend toen ik 'm wegdeed dus zal nu wel nog iets meer zijn aangezien ie nog steeds ergens rond moet rijden)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Mike's motor is zo goed als nieuw 

toch was deze olie jou advies toch. schijnt erg goed te zijn is gebleken uit tests. is wel voor motoren die meer dan een ton hebben 'gelopen' kan je nog wel zeggen dat die van mij 175.00o heeft gelopen na een revisie?Riël schreef:Mike's motor is zo goed als nieuw
wat ik me ook afvroeg, dat gerommel wat je af en toe een beetje onderin het motorruim hoort (hoorde ik voor de revisie ook al) is dat de waterpomp?
Nee, denk de versnellingsbak
Trap de koppeling maar es in en luister je nog eens. Je hoort m gewoon draaien. Niet zoveel geluidjes luisteren joh 
Die olie is ook goed voor motoren die minder dan een ton gelopen hebben hoor


Die olie is ook goed voor motoren die minder dan een ton gelopen hebben hoor

ja af en toe ben ik een beetje paranoide wat geluiden beterft...Riël schreef:Nee, denk de versnellingsbakTrap de koppeling maar es in en luister je nog eens. Je hoort m gewoon draaien. Niet zoveel geluidjes luisteren joh
Die olie is ook goed voor motoren die minder dan een ton gelopen hebben hoor

Ik denk het niet
Zijn gewoon draaiende onderdelen. Nieuwe bakolie verlengt de levensduur wel weer wat.

als ie het maar een tijdje volhoud! zoals je weet geen geld voor een andere bak... kan je dat ook eigenlijk?Riël schreef:Ik denk het nietZijn gewoon draaiende onderdelen. Nieuwe bakolie verlengt de levensduur wel weer wat.

-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
Ok even een vraagje:
Tegenwoordig hoor ik als ik een bocht naar rechts maak, linksvoor een soort tikkend/ratelend geluid. vooral als ik mn stuur (terug) draai. Maar ik hoor het ALLEEN als ik gas geef..met de koppeling in hoor ik het niet...
wat is dit? wat kan ik gaan vervangen?
Tegenwoordig hoor ik als ik een bocht naar rechts maak, linksvoor een soort tikkend/ratelend geluid. vooral als ik mn stuur (terug) draai. Maar ik hoor het ALLEEN als ik gas geef..met de koppeling in hoor ik het niet...
wat is dit? wat kan ik gaan vervangen?

-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
klinkt als homokineet/aandrijfas?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Nog iemand goedkoop rijden?
http://koopjes.marktplaats.nl/auto_s/re ... 3D%3D&df=1
Tel voor de wegenbelasting 60 euro per maand, da's ongeveer 40 euro meer als op een 19 zonder gas. Je tankt met je oude auto 2 volle tanken á 40 liter per maand, da's in een zeer gunstig geval 120 euro per maand. Betaal je 140 euro per maand. Nu ga je 80 liter gas tanken, ben je 40 euro kwijt, je betaalt er 60, spaart er 40 elke maand.
En da's pas bij 1x in de 2 weken tanken
Ohja, het is ook relaxed met zo'n blauwe flap te kunnen afrekenen aan 't pompstation
http://koopjes.marktplaats.nl/auto_s/re ... 3D%3D&df=1
Tel voor de wegenbelasting 60 euro per maand, da's ongeveer 40 euro meer als op een 19 zonder gas. Je tankt met je oude auto 2 volle tanken á 40 liter per maand, da's in een zeer gunstig geval 120 euro per maand. Betaal je 140 euro per maand. Nu ga je 80 liter gas tanken, ben je 40 euro kwijt, je betaalt er 60, spaart er 40 elke maand.
En da's pas bij 1x in de 2 weken tanken

Ohja, het is ook relaxed met zo'n blauwe flap te kunnen afrekenen aan 't pompstation
zeg meneer de administrateur...we gaan die post toch niet in elk topic gooien he 

-
- Berichten: 3865
- Lid geworden op: ma 22 okt 2001 0:00
- Locatie: Sappemeer
R.I.P.
[img]http://i10.photobucket.com/albums/a128/ ... rider1.jpg[/img]
[img]http://i10.photobucket.com/albums/a128/ ... rider2.jpg[/img]
[img]http://i10.photobucket.com/albums/a128/ ... rider1.jpg[/img]
[img]http://i10.photobucket.com/albums/a128/ ... rider2.jpg[/img]