Clio 16v Schakelen

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Shorty 16v
Berichten: 210
Lid geworden op: wo 10 jul 2002 16:27
Locatie: Druten

Hoi, een tijdje geleden is mijn koppelingskabel geknapt. Er zit inmiddels een nieuwe op. Maar als ik nu een tijdje heb gereden en duw mijn koppeling in hoor ik iets kraken ( Plastic) ( Eénmalig ) en dan krijg ik hem daarna moeilijk in de versnelling. Als hij stil staat en start weer, danm is het weer normaal.

Bij de garage zeiden ze dat het om het wiel gaat waar de koppelingskabel overheenloopt, een soort spanner ( Het stelmechanisme). En dat hij dan de ene keer het eerste tandwieletje pakt, en daarna degene daarachter. Zodat hij moeilijker koppelt. Kan dit?? En heeft iemand hier ervaring mee??

Het gaat om een clio 16v uit 1993, hij heeft 158.00 gelopen. Voor de rest koppelt hij goed!!
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

ik denk ook dat er iets is met je stelmechanisme, kzou dat effe nakijken. want normaal gezien zou je toch zonder problemen moeten kunnen schakelen, mischien dat je stelmechaniek kapot is of niet meer goed werkt
mdmx
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
Locatie: Waal x A2 ;-)

Ik heb gisteren mijn 4e kabel gemonteerd in 4 jaar, vermoeiend....imitatie shit...naar huis rijden zonder koppeling blijft ook een uitdaging.....
Maar ook al eens iets gelezen over stelmechanismen die hun tanden spontaan verliezen, daarna werkt het niet meer naar behoren, kijk het even na..
Mitch
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 7 jan 2005 15:28

ik heb onlansg hetzelfde gehad. Gewoon dwars door mn koppeling heengetrapt, althans het stelmechanisme. Alle tanden waren eraf gebroken. Wel lekker, zo'n loshangend pedaal :@

Heb nu een nieuw stelmechanisme, en laatst trapte ik er weer een stuk doorheen, denk dat er weer een tandje is afgebroken. Je kan dat aan voelen komen als het pedaal wat kraakt bij een beetje intrappen. De koppeling van een 16v is zoiezo nogal bras en zwaar...had wel wat lichter gemogen meneer Reno :smoke:
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Mitch schreef:Heb nu een nieuw stelmechanisme, en laatst trapte ik er weer een stuk doorheen, denk dat er weer een tandje is afgebroken. Je kan dat aan voelen komen als het pedaal wat kraakt bij een beetje intrappen.
Ik heb sinds een paar weken ongeveer hetzelfde probleem.
Mijn koppelingspedaal kraakt bij het induwen en op laten komen, vreemd genoeg wordt het kraken erger als ik een langer stuk gereden heb.
Verder gaat op oppakken van de koppeling minder soepel (alsof het pedaal iets blijft hangen), en ook het schakelen gaat minder makkelijk.

Dit zal waarschijnlijk het stelmechanisme zijn??
Is dit stelmechanisme en de koppelingskabel goed zelf te vervangen? (dus zonder brug)

Gr, Frits.
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

Ik heb ook met mijn vijfje ooit gehad dat de kabel uit het omhulsel was gekomen ter hoogte van waar hij het interieur binnengaat. Ging toen ook allemaal wat stroever.


En een koppelingskabel vervangen is nu ni echt de moeite/hoofdprijs
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Toen ik de 19 wegdeed had ik ook een klein probleempje met het automatische stelmechanisme, wat er precies mee aan de hand was weet ik niet. (gewoon versleten denk ik)

Het was wel lekker makkelijk koppelen, klein stukje laten opkomen en hij liep al :D maar schakelen ging in bepaalde versnellingen veel te moeilijk, dit is het bijbehorende neveneffect.

Ben een keer bij een garage binnengelopen waar een uithangbord hing 'uw koppelingsspecialist' en die zei dat het stelmechanisme vervangen moest worden, totale kosten eurotje of 70, 80. da's inclusief een uurtje werk want dat stelmechanisme zou hooguit 25 euro kosten. (voor een 19 RT 1.8i)

volgens die kerel van die garage waren m'n koppeling en koppelingskabel nog in uitstekende staat, grofweg een jaar daarvoor vervangen.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

H8bal schreef:Ik heb ook met mijn vijfje ooit gehad dat de kabel uit het omhulsel was gekomen ter hoogte van waar hij het interieur binnengaat. Ging toen ook allemaal wat stroever.


En een koppelingskabel vervangen is nu ni echt de moeite/hoofdprijs
Dit lijkt me idd ook baccara's probleem.

Als die witte huls naar buiten komt, gaat alles stroef. heb ik ook eens meegemaakt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Ik zal het meteen effe checken (Y)

Gr, Frits.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nieuwe kabel inhangen is geen werk idd, kost net 20 euro.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Ok, de witte huls steekt er inderdaad uit (ruim een halve cm).
Als ik de koppeling indruk zie ik dat de kabel daar ook een beetje begint te slijten.

Kan ik die witte huls gewoon terug duwen?

Gr, Frits.
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

Nope, direct een nieuwe steken gierigaard :p
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

hehe, ja maar voor nu effe bedoel ik.
Nieuwe kabel heb ik net al besteld, maar daar heb ik in het weekend pas tijd voor :wink: .

Gr, Frits.
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

Hoeft niet, komt er dan toch terug uit na de eerste keren ontkoppelen :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Mitch schreef:ik heb onlansg hetzelfde gehad. Gewoon dwars door mn koppeling heengetrapt, althans het stelmechanisme. Alle tanden waren eraf gebroken. Wel lekker, zo'n loshangend pedaal :@

Heb nu een nieuw stelmechanisme, en laatst trapte ik er weer een stuk doorheen, denk dat er weer een tandje is afgebroken. Je kan dat aan voelen komen als het pedaal wat kraakt bij een beetje intrappen. De koppeling van een 16v is zoiezo nogal bras en zwaar...had wel wat lichter gemogen meneer Reno :smoke:
Als de plaat en drukgroep nieuw zijn , kabel en stelmechanisme ook, dan druk je m met je pink in :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Riël schreef: Als de plaat en drukgroep nieuw zijn , kabel en stelmechanisme ook, dan druk je m met je pink in :p
Sterke pink heb jij! Met een standaard groep lukt dat misschien net, maar ik moet met mijn voet toch bewust op het pedaal blijven duwen, anders kruipt hij langzaam omhoog. Vind ik wel fijn, geeft lekker veel gevoel, maar licht is anders.
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Ik heb inmiddels een nieuwe kabel, maar ik vraag me af of het wel de goeie is.
Hij is namelijk anders dan de kabel die er in zat.

Oude kabel, gedeelte bij de koppeling:
[img]http://www.cliobaccara16v.nl/kabelkoppeling.jpg[/img]

Oude kabel, gedeelte bij het schutbord:
[img]http://www.cliobaccara16v.nl/kabelpedaal.jpg[/img]

Nieuwe kabel:
[img]http://www.cliobaccara16v.nl/nieuwekabel.jpg[/img]
[img]http://www.cliobaccara16v.nl/nieuwekabel2.jpg[/img]
[img]http://www.cliobaccara16v.nl/nieuwekabel3.jpg[/img]

Ook dat dikke ijzeren blok zit niet op mijn oude kabel, maar op de nieuwe dus wel. En voor de rest is hij aan beide kanten gewoon anders dan de oude.
Ik heb hem bij de dealer bestelt, en volgens hun moet het goed zijn omdat ze aan de hand van mijn gegevens bestelt hebben.

Weet iemand of dit de goede kabel is?

Gr, Frits.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Jep. Is ie wel even lang?

Die ijzeren pot is een vetpotje.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Ok, dat is mooi dan kan ik zo weer verder (Y)
Ik heb de oude kabel er nog niet uit, maar volgens mij is hij wel evenlang.

Vreemd dat dat vetpotje niet op mijn oude kabel zit. Misschien dat er nu geen originele kabel in zit?

Wat me nog opviel is dat er een scheurtje zit in dat rubber (op de eerste foto).
Is dat erg?

Gr, Frits.
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

De nieuwe kabel zit erin, alleen pakt hij nu veel te vroeg op.
Als ik het pedaal 1 cm op laat komen zit hij al aan het punt dat de koppeling pakt.

Kan ik dit veranderen/afstellen??

Gr, Frits.
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

dat is toch goed lekker snel :D

je kunt er niks aan stellen gaat helemaal vanzelf
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Naja je kan die stelinrichting nog eens losleggen en opnieuw laten ratelen.
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Nee ik vind het maar niks, is gewoon echt te snel dat hij oppakt.
Hoe zou het komen dan?

De lengte van de nieuwe kabel was wel heel iets korter dan de oude (denk 1,5 cm ofzo) daar zal het wel aan liggen?
Oude kabel was trouwens niet origineel renault, de nieuwe wel.

Gr, Frits.
Laatst gewijzigd door Frits Clio 16v op vr 9 sep 2005 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

als het goed is als jij je kabelniet indruk komt het stelmeganisme ook los en elke keer als je trapt pakt hij hem aan
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Steven schreef:Naja je kan die stelinrichting nog eens losleggen en opnieuw laten ratelen.
Paar keer gedaan, maar geen verschil.
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Ik heb alles nog eens bekeken en de kabel zit goed, en het pedaal/stelmechanisme is ook gewoon goed volgens mij.
Waar zou het dan aan kunnen liggen dat hij zo vroeg pakt? Ik hoef me voet maar iets te bewegen en de auto gaat al rollen. Er is wel mee te rijden alleen is het niet echt fijn.

Moet haast wel aan de kabel liggen dan, omdat het met mijn oude kabel wel goed ging. De nieuwe kabel is heel iets korter dan de oude, misschien productiefoutje??

Gr, Frits.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Als je koppeling vroeg aangrijpt betekent het dat hij nog goed is.
Het zou kunnen dat hij na na een maandje ofzo wat later oppakt, of dat je stelmechanisme niet helemaal goed meer is.
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Vorig jaar is er een nieuwe koppelingset ingegaan, dus is inderdaad nog goed.
Maar hij grijpt met de nieuwe kabel helemaal onderin aan, met de oude kabel was dat toch wel wat hoger.
Stelmechanisme werkt gewoon goed, ook geen afgebroken tandjes.

Zal eens kijken of het na een paar weken rijden veranderd.

Gr, Frits.
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

ff een tip voor wie met het stelmechanisme aan de pedaal sukkelt: bij onze R19 was dit zowat 1 tot 2 keer per jaar stuk, en we hebben er toen een metalen voor gemaakt, en sindsdien geen enkel probleem meer aan.
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

robclio16V schreef:Het zou kunnen dat hij na na een maandje ofzo wat later oppakt.
Ik snap niet hoe het kan, maar hij grijpt nu inderdaad hoger aan.
Schakeld weer lekker (Y)

Gr, Frits.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Zei ik toch. :p :wink:
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

renault he... :P
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Clio Baccara 16v schreef:De nieuwe kabel zit erin, alleen pakt hij nu veel te vroeg op.
Als ik het pedaal 1 cm op laat komen zit hij al aan het punt dat de koppeling pakt.

Kan ik dit veranderen/afstellen??

Gr, Frits.
Ook ik moest er vandag aan geloven en mijn kabel was ook gebroken tijdens het rustig schakelen van zijn 4 naar z'n 5. Gelukkig op een rustige plek neer kunnen zetten. Hierna voor een kabel rond gebeld, en heb er vanmiddag 1 opgehaald. De kabel heb ik vervangen, maar hij schakelt nog niet lekker. Hij gaat haast niet in zijn achteruit en de 1 is ook moeilijk te vinden. Als ik de motor uit zet en vervolgens start in zijn achteruit, rij ik langzaam weg.

De kabel zit er naar mijn idee goed in, maar is het nu te kort of te lang? Wat kan ik er aan veranderen om het tijdelijk weg te halen, voordat de kabel 'uitgerekt' is?
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

weet je zeker dat niet gewoon de drukgroep naar de klote is?
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

De kabel is echt door en het gevoel/geluid kwam ook bij mijn pedaal vandaan. Reed rustig. (+/- 90 km) Het gebeurde toen ik de koppeling intrapte. Hoezo verdenk je dan mogelijk een drukgroep? Die zijn er toen nieuw ingekomen.
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Plaats reactie