Clio 16v Schakelen
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: wo 10 jul 2002 16:27
- Locatie: Druten
Hoi, een tijdje geleden is mijn koppelingskabel geknapt. Er zit inmiddels een nieuwe op. Maar als ik nu een tijdje heb gereden en duw mijn koppeling in hoor ik iets kraken ( Plastic) ( Eénmalig ) en dan krijg ik hem daarna moeilijk in de versnelling. Als hij stil staat en start weer, danm is het weer normaal.
Bij de garage zeiden ze dat het om het wiel gaat waar de koppelingskabel overheenloopt, een soort spanner ( Het stelmechanisme). En dat hij dan de ene keer het eerste tandwieletje pakt, en daarna degene daarachter. Zodat hij moeilijker koppelt. Kan dit?? En heeft iemand hier ervaring mee??
Het gaat om een clio 16v uit 1993, hij heeft 158.00 gelopen. Voor de rest koppelt hij goed!!
Bij de garage zeiden ze dat het om het wiel gaat waar de koppelingskabel overheenloopt, een soort spanner ( Het stelmechanisme). En dat hij dan de ene keer het eerste tandwieletje pakt, en daarna degene daarachter. Zodat hij moeilijker koppelt. Kan dit?? En heeft iemand hier ervaring mee??
Het gaat om een clio 16v uit 1993, hij heeft 158.00 gelopen. Voor de rest koppelt hij goed!!
ik denk ook dat er iets is met je stelmechanisme, kzou dat effe nakijken. want normaal gezien zou je toch zonder problemen moeten kunnen schakelen, mischien dat je stelmechaniek kapot is of niet meer goed werkt
Ik heb gisteren mijn 4e kabel gemonteerd in 4 jaar, vermoeiend....imitatie shit...naar huis rijden zonder koppeling blijft ook een uitdaging.....
Maar ook al eens iets gelezen over stelmechanismen die hun tanden spontaan verliezen, daarna werkt het niet meer naar behoren, kijk het even na..
Maar ook al eens iets gelezen over stelmechanismen die hun tanden spontaan verliezen, daarna werkt het niet meer naar behoren, kijk het even na..
ik heb onlansg hetzelfde gehad. Gewoon dwars door mn koppeling heengetrapt, althans het stelmechanisme. Alle tanden waren eraf gebroken. Wel lekker, zo'n loshangend pedaal
Heb nu een nieuw stelmechanisme, en laatst trapte ik er weer een stuk doorheen, denk dat er weer een tandje is afgebroken. Je kan dat aan voelen komen als het pedaal wat kraakt bij een beetje intrappen. De koppeling van een 16v is zoiezo nogal bras en zwaar...had wel wat lichter gemogen meneer Reno

Heb nu een nieuw stelmechanisme, en laatst trapte ik er weer een stuk doorheen, denk dat er weer een tandje is afgebroken. Je kan dat aan voelen komen als het pedaal wat kraakt bij een beetje intrappen. De koppeling van een 16v is zoiezo nogal bras en zwaar...had wel wat lichter gemogen meneer Reno

-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
Ik heb sinds een paar weken ongeveer hetzelfde probleem.Mitch schreef:Heb nu een nieuw stelmechanisme, en laatst trapte ik er weer een stuk doorheen, denk dat er weer een tandje is afgebroken. Je kan dat aan voelen komen als het pedaal wat kraakt bij een beetje intrappen.
Mijn koppelingspedaal kraakt bij het induwen en op laten komen, vreemd genoeg wordt het kraken erger als ik een langer stuk gereden heb.
Verder gaat op oppakken van de koppeling minder soepel (alsof het pedaal iets blijft hangen), en ook het schakelen gaat minder makkelijk.
Dit zal waarschijnlijk het stelmechanisme zijn??
Is dit stelmechanisme en de koppelingskabel goed zelf te vervangen? (dus zonder brug)
Gr, Frits.
Ik heb ook met mijn vijfje ooit gehad dat de kabel uit het omhulsel was gekomen ter hoogte van waar hij het interieur binnengaat. Ging toen ook allemaal wat stroever.
En een koppelingskabel vervangen is nu ni echt de moeite/hoofdprijs
En een koppelingskabel vervangen is nu ni echt de moeite/hoofdprijs
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
Toen ik de 19 wegdeed had ik ook een klein probleempje met het automatische stelmechanisme, wat er precies mee aan de hand was weet ik niet. (gewoon versleten denk ik)
Het was wel lekker makkelijk koppelen, klein stukje laten opkomen en hij liep al
maar schakelen ging in bepaalde versnellingen veel te moeilijk, dit is het bijbehorende neveneffect.
Ben een keer bij een garage binnengelopen waar een uithangbord hing 'uw koppelingsspecialist' en die zei dat het stelmechanisme vervangen moest worden, totale kosten eurotje of 70, 80. da's inclusief een uurtje werk want dat stelmechanisme zou hooguit 25 euro kosten. (voor een 19 RT 1.8i)
volgens die kerel van die garage waren m'n koppeling en koppelingskabel nog in uitstekende staat, grofweg een jaar daarvoor vervangen.
Het was wel lekker makkelijk koppelen, klein stukje laten opkomen en hij liep al

Ben een keer bij een garage binnengelopen waar een uithangbord hing 'uw koppelingsspecialist' en die zei dat het stelmechanisme vervangen moest worden, totale kosten eurotje of 70, 80. da's inclusief een uurtje werk want dat stelmechanisme zou hooguit 25 euro kosten. (voor een 19 RT 1.8i)
volgens die kerel van die garage waren m'n koppeling en koppelingskabel nog in uitstekende staat, grofweg een jaar daarvoor vervangen.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Dit lijkt me idd ook baccara's probleem.H8bal schreef:Ik heb ook met mijn vijfje ooit gehad dat de kabel uit het omhulsel was gekomen ter hoogte van waar hij het interieur binnengaat. Ging toen ook allemaal wat stroever.
En een koppelingskabel vervangen is nu ni echt de moeite/hoofdprijs
Als die witte huls naar buiten komt, gaat alles stroef. heb ik ook eens meegemaakt.
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
Ik zal het meteen effe checken
Gr, Frits.

Gr, Frits.
Nieuwe kabel inhangen is geen werk idd, kost net 20 euro.
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
Ok, de witte huls steekt er inderdaad uit (ruim een halve cm).
Als ik de koppeling indruk zie ik dat de kabel daar ook een beetje begint te slijten.
Kan ik die witte huls gewoon terug duwen?
Gr, Frits.
Als ik de koppeling indruk zie ik dat de kabel daar ook een beetje begint te slijten.
Kan ik die witte huls gewoon terug duwen?
Gr, Frits.
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
hehe, ja maar voor nu effe bedoel ik.
Nieuwe kabel heb ik net al besteld, maar daar heb ik in het weekend pas tijd voor
.
Gr, Frits.
Nieuwe kabel heb ik net al besteld, maar daar heb ik in het weekend pas tijd voor
Gr, Frits.
Als de plaat en drukgroep nieuw zijn , kabel en stelmechanisme ook, dan druk je m met je pink inMitch schreef:ik heb onlansg hetzelfde gehad. Gewoon dwars door mn koppeling heengetrapt, althans het stelmechanisme. Alle tanden waren eraf gebroken. Wel lekker, zo'n loshangend pedaal![]()
Heb nu een nieuw stelmechanisme, en laatst trapte ik er weer een stuk doorheen, denk dat er weer een tandje is afgebroken. Je kan dat aan voelen komen als het pedaal wat kraakt bij een beetje intrappen. De koppeling van een 16v is zoiezo nogal bras en zwaar...had wel wat lichter gemogen meneer Reno

Sterke pink heb jij! Met een standaard groep lukt dat misschien net, maar ik moet met mijn voet toch bewust op het pedaal blijven duwen, anders kruipt hij langzaam omhoog. Vind ik wel fijn, geeft lekker veel gevoel, maar licht is anders.Riël schreef: Als de plaat en drukgroep nieuw zijn , kabel en stelmechanisme ook, dan druk je m met je pink in![]()
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
Ik heb inmiddels een nieuwe kabel, maar ik vraag me af of het wel de goeie is.
Hij is namelijk anders dan de kabel die er in zat.
Oude kabel, gedeelte bij de koppeling:
[img]http://www.cliobaccara16v.nl/kabelkoppeling.jpg[/img]
Oude kabel, gedeelte bij het schutbord:
[img]http://www.cliobaccara16v.nl/kabelpedaal.jpg[/img]
Nieuwe kabel:
[img]http://www.cliobaccara16v.nl/nieuwekabel.jpg[/img]
[img]http://www.cliobaccara16v.nl/nieuwekabel2.jpg[/img]
[img]http://www.cliobaccara16v.nl/nieuwekabel3.jpg[/img]
Ook dat dikke ijzeren blok zit niet op mijn oude kabel, maar op de nieuwe dus wel. En voor de rest is hij aan beide kanten gewoon anders dan de oude.
Ik heb hem bij de dealer bestelt, en volgens hun moet het goed zijn omdat ze aan de hand van mijn gegevens bestelt hebben.
Weet iemand of dit de goede kabel is?
Gr, Frits.
Hij is namelijk anders dan de kabel die er in zat.
Oude kabel, gedeelte bij de koppeling:
[img]http://www.cliobaccara16v.nl/kabelkoppeling.jpg[/img]
Oude kabel, gedeelte bij het schutbord:
[img]http://www.cliobaccara16v.nl/kabelpedaal.jpg[/img]
Nieuwe kabel:
[img]http://www.cliobaccara16v.nl/nieuwekabel.jpg[/img]
[img]http://www.cliobaccara16v.nl/nieuwekabel2.jpg[/img]
[img]http://www.cliobaccara16v.nl/nieuwekabel3.jpg[/img]
Ook dat dikke ijzeren blok zit niet op mijn oude kabel, maar op de nieuwe dus wel. En voor de rest is hij aan beide kanten gewoon anders dan de oude.
Ik heb hem bij de dealer bestelt, en volgens hun moet het goed zijn omdat ze aan de hand van mijn gegevens bestelt hebben.
Weet iemand of dit de goede kabel is?
Gr, Frits.
Jep. Is ie wel even lang?
Die ijzeren pot is een vetpotje.
Die ijzeren pot is een vetpotje.
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
Ok, dat is mooi dan kan ik zo weer verder
Ik heb de oude kabel er nog niet uit, maar volgens mij is hij wel evenlang.
Vreemd dat dat vetpotje niet op mijn oude kabel zit. Misschien dat er nu geen originele kabel in zit?
Wat me nog opviel is dat er een scheurtje zit in dat rubber (op de eerste foto).
Is dat erg?
Gr, Frits.

Ik heb de oude kabel er nog niet uit, maar volgens mij is hij wel evenlang.
Vreemd dat dat vetpotje niet op mijn oude kabel zit. Misschien dat er nu geen originele kabel in zit?
Wat me nog opviel is dat er een scheurtje zit in dat rubber (op de eerste foto).
Is dat erg?
Gr, Frits.
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
De nieuwe kabel zit erin, alleen pakt hij nu veel te vroeg op.
Als ik het pedaal 1 cm op laat komen zit hij al aan het punt dat de koppeling pakt.
Kan ik dit veranderen/afstellen??
Gr, Frits.
Als ik het pedaal 1 cm op laat komen zit hij al aan het punt dat de koppeling pakt.
Kan ik dit veranderen/afstellen??
Gr, Frits.
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
Nee ik vind het maar niks, is gewoon echt te snel dat hij oppakt.
Hoe zou het komen dan?
De lengte van de nieuwe kabel was wel heel iets korter dan de oude (denk 1,5 cm ofzo) daar zal het wel aan liggen?
Oude kabel was trouwens niet origineel renault, de nieuwe wel.
Gr, Frits.
Hoe zou het komen dan?
De lengte van de nieuwe kabel was wel heel iets korter dan de oude (denk 1,5 cm ofzo) daar zal het wel aan liggen?
Oude kabel was trouwens niet origineel renault, de nieuwe wel.
Gr, Frits.
Laatst gewijzigd door Frits Clio 16v op vr 9 sep 2005 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
Paar keer gedaan, maar geen verschil.Steven schreef:Naja je kan die stelinrichting nog eens losleggen en opnieuw laten ratelen.
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
Ik heb alles nog eens bekeken en de kabel zit goed, en het pedaal/stelmechanisme is ook gewoon goed volgens mij.
Waar zou het dan aan kunnen liggen dat hij zo vroeg pakt? Ik hoef me voet maar iets te bewegen en de auto gaat al rollen. Er is wel mee te rijden alleen is het niet echt fijn.
Moet haast wel aan de kabel liggen dan, omdat het met mijn oude kabel wel goed ging. De nieuwe kabel is heel iets korter dan de oude, misschien productiefoutje??
Gr, Frits.
Waar zou het dan aan kunnen liggen dat hij zo vroeg pakt? Ik hoef me voet maar iets te bewegen en de auto gaat al rollen. Er is wel mee te rijden alleen is het niet echt fijn.
Moet haast wel aan de kabel liggen dan, omdat het met mijn oude kabel wel goed ging. De nieuwe kabel is heel iets korter dan de oude, misschien productiefoutje??
Gr, Frits.
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
Vorig jaar is er een nieuwe koppelingset ingegaan, dus is inderdaad nog goed.
Maar hij grijpt met de nieuwe kabel helemaal onderin aan, met de oude kabel was dat toch wel wat hoger.
Stelmechanisme werkt gewoon goed, ook geen afgebroken tandjes.
Zal eens kijken of het na een paar weken rijden veranderd.
Gr, Frits.
Maar hij grijpt met de nieuwe kabel helemaal onderin aan, met de oude kabel was dat toch wel wat hoger.
Stelmechanisme werkt gewoon goed, ook geen afgebroken tandjes.
Zal eens kijken of het na een paar weken rijden veranderd.
Gr, Frits.
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
Ik snap niet hoe het kan, maar hij grijpt nu inderdaad hoger aan.robclio16V schreef:Het zou kunnen dat hij na na een maandje ofzo wat later oppakt.
Schakeld weer lekker

Gr, Frits.
renault he... 

-
- Berichten: 1384
- Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
- Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
- Contacteer:
Ook ik moest er vandag aan geloven en mijn kabel was ook gebroken tijdens het rustig schakelen van zijn 4 naar z'n 5. Gelukkig op een rustige plek neer kunnen zetten. Hierna voor een kabel rond gebeld, en heb er vanmiddag 1 opgehaald. De kabel heb ik vervangen, maar hij schakelt nog niet lekker. Hij gaat haast niet in zijn achteruit en de 1 is ook moeilijk te vinden. Als ik de motor uit zet en vervolgens start in zijn achteruit, rij ik langzaam weg.Clio Baccara 16v schreef:De nieuwe kabel zit erin, alleen pakt hij nu veel te vroeg op.
Als ik het pedaal 1 cm op laat komen zit hij al aan het punt dat de koppeling pakt.
Kan ik dit veranderen/afstellen??
Gr, Frits.
De kabel zit er naar mijn idee goed in, maar is het nu te kort of te lang? Wat kan ik er aan veranderen om het tijdelijk weg te halen, voordat de kabel 'uitgerekt' is?
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
-
- Berichten: 1384
- Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
- Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
- Contacteer:
De kabel is echt door en het gevoel/geluid kwam ook bij mijn pedaal vandaan. Reed rustig. (+/- 90 km) Het gebeurde toen ik de koppeling intrapte. Hoezo verdenk je dan mogelijk een drukgroep? Die zijn er toen nieuw ingekomen.
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen