[RS phase 1] Bandenkeuze
Omdat ik toe ben aan een nieuw setje banden onder de RS wil ik graag even inventariseren waar 'men' mee rijdt, en wat de ervaringen zijn.
Het gaat om de standaarmaat 195/50-15
De fabrieksgemonteerde Michelin SX-GT is niet meer leverbaar helaas, dit was wel een fijn bandje.
Op het moment zit er Pirelli P5000 onder. Niet echt verkeerd, maar ook niet superovertuigend. Achter erg last van cuppen.
Wat zijn de opties:
- Michelin Pilot sport. Dit wordt dan de sport II, nog geen ervaring mee,
- Michelin Pilot Excalto. Ook hier is een 'II' van, die schijnt wezenlijk beter te zijn dan de 1, oa veel minder gevoelig voor cuppen, en stiller.
- Continental Sportcontact II. Geen eindeloze grip, maar wel erg stijf/scherp stuurgedrag.
- Yokohama A539. Brilliant! Maar in de regen zo slecht, dat 't voor deze auto geen optie is.
- Toyo Proxis T1 . Te veel herrie.
Dus kom maar op met die ervaringen. Een mooi topic om collectief uit te vinden wat DE band is voor een clio RS.
Het gaat om de standaarmaat 195/50-15
De fabrieksgemonteerde Michelin SX-GT is niet meer leverbaar helaas, dit was wel een fijn bandje.
Op het moment zit er Pirelli P5000 onder. Niet echt verkeerd, maar ook niet superovertuigend. Achter erg last van cuppen.
Wat zijn de opties:
- Michelin Pilot sport. Dit wordt dan de sport II, nog geen ervaring mee,
- Michelin Pilot Excalto. Ook hier is een 'II' van, die schijnt wezenlijk beter te zijn dan de 1, oa veel minder gevoelig voor cuppen, en stiller.
- Continental Sportcontact II. Geen eindeloze grip, maar wel erg stijf/scherp stuurgedrag.
- Yokohama A539. Brilliant! Maar in de regen zo slecht, dat 't voor deze auto geen optie is.
- Toyo Proxis T1 . Te veel herrie.
Dus kom maar op met die ervaringen. Een mooi topic om collectief uit te vinden wat DE band is voor een clio RS.
rev it like a rental
Ik blijf het steeds zeggen, maar ik zweer bij Uniroyal Rainsport 1.
Pluspunten:
- veel grip bij droog weer
- extreem veel grip bij nat weer
- erg goede prijs- en kwaliteitverhouding
- normale slijtage ondanks het sportieve weggedrag
- geen lawaaimakers
Minpunten:
- nog niet tegengekomen.
Ik heb deze banden onder mijn twingo, clio rsi en clio 1.4 16v (allemaal in de maat 195-45-R15) gehad en ik zou ze zo weer aaschaffen

Pluspunten:
- veel grip bij droog weer
- extreem veel grip bij nat weer
- erg goede prijs- en kwaliteitverhouding
- normale slijtage ondanks het sportieve weggedrag
- geen lawaaimakers
Minpunten:
- nog niet tegengekomen.
Ik heb deze banden onder mijn twingo, clio rsi en clio 1.4 16v (allemaal in de maat 195-45-R15) gehad en ik zou ze zo weer aaschaffen

Nou, heb dan geen RS, maar als ik de Potenza's moet vergelijken met de Rainsports, leggen de laatste het toch wel af. Als ik eerlijk moet zijn zelfs tegen Semperit, ben type even kwijt. Rainsport = ok, maar naar mijn mening een goede middenweg-band.
Dus, Potenza
http://home.conceptsfa.nl/~oxygen/rotonde.avi
Potenza's
Het aparte van deze band op de GT was dat ie niet piepte, en bleef plakken. Ook bij nat.
Dus, Potenza

http://home.conceptsfa.nl/~oxygen/rotonde.avi
Potenza's

RE-720.
Ik weet alleen niet of dit al een oud model is of dat ze vernieuwd zijn sinds ik ze had (2 jaar geleden).
Ik weet alleen niet of dit al een oud model is of dat ze vernieuwd zijn sinds ik ze had (2 jaar geleden).
Ah oke Riël, heb jij de Rainsport met de Potenza's 1 op1 kunnen vergelijken? Wat zijn de voordelen van de Potenza's t.o.v. de Rainsport?Riël schreef:Nou, heb dan geen RS, maar als ik de Potenza's moet vergelijken met de Rainsports, leggen de laatste het toch wel af. Als ik eerlijk moet zijn zelfs tegen Semperit, ben type even kwijt. Rainsport = ok, maar naar mijn mening een goede middenweg-band.
Dus, Potenza
http://home.conceptsfa.nl/~oxygen/rotonde.avi
Potenza'sHet aparte van deze band op de GT was dat ie niet piepte, en bleef plakken. Ook bij nat.
Ik vind namelijk goede banden erg belangrijk.

leuk filmpje rielRiël schreef:Nou, heb dan geen RS, maar als ik de Potenza's moet vergelijken met de Rainsports, leggen de laatste het toch wel af. Als ik eerlijk moet zijn zelfs tegen Semperit, ben type even kwijt. Rainsport = ok, maar naar mijn mening een goede middenweg-band.
Dus, Potenza
http://home.conceptsfa.nl/~oxygen/rotonde.avi
Potenza'sHet aparte van deze band op de GT was dat ie niet piepte, en bleef plakken. Ook bij nat.

Allemaal een kwestie van smaak.
De RE720 komt er overigens in veel testen heel erg goed uit.. op alle gebieden. Persoonlijk ben ik helemaal Dunlop-minded, maar de volgende set straatbanden wordt voor mij ook een set 720's
De RE720 komt er overigens in veel testen heel erg goed uit.. op alle gebieden. Persoonlijk ben ik helemaal Dunlop-minded, maar de volgende set straatbanden wordt voor mij ook een set 720's
In ieder geval niet langzamer.Johan schreef:dus jouw bochten snelheid is hoger bij nat weer dan als bij droogStefan S. schreef: Pluspunten:
- veel grip bij droog weer
- extreem veel grip bij nat weer?


Laat ik wel stellen dat het beide geen rukbanden zijn, de rainsports zijn ook gewoon goed ik denk dat iedereen dat wel vind. Maar waar ik met de rainsport wel wist wanneer ik op 't einde van de grip zat, en dus de ieieieieieieie kwam, deed de potenza meer grrgrgrgrr zo'n vreetgeluid. Hij had, voor mijn gevoel, gewoon meer grip. De vergelijking op een natte weg kan ik niet maken.Stefan S. schreef:Ah oke Riël, heb jij de Rainsport met de Potenza's 1 op1 kunnen vergelijken? Wat zijn de voordelen van de Potenza's t.o.v. de Rainsport?Riël schreef:Nou, heb dan geen RS, maar als ik de Potenza's moet vergelijken met de Rainsports, leggen de laatste het toch wel af. Als ik eerlijk moet zijn zelfs tegen Semperit, ben type even kwijt. Rainsport = ok, maar naar mijn mening een goede middenweg-band.
Dus, Potenza
http://home.conceptsfa.nl/~oxygen/rotonde.avi
Potenza'sHet aparte van deze band op de GT was dat ie niet piepte, en bleef plakken. Ook bij nat.
Ik vind namelijk goede banden erg belangrijk.
Wat ik wel veel lees is dat de potenza's harder slijten, bovengemiddeld misschien wel. Maar dat heb ik nog niet kunnen ervaren. Bovendien vind ik dat minder belangrijk

Hmm.. moet eerlijk zeggen dat ik liever piepen hoor dan vreten.. Piepen is tenminste het internationale teken dat het Drifttijd geworden is. Vreten is in mijn ervaring het teken van ongecontroleerd gedrag op de grens
echt lopen raggen heb ik d'r nog niet mee, maar ben er tot nu toe erg tevreden mee, het is er echt een wezenlijk prettiger auto mee geworden.
Bij volle accelleratie in 1 en 2 is er veeel minder spoorkracht voelbaar in 't stuur, en is de auto ook veel minder zoekerig.
Droog en rechtuit kunnen ze het zowiezo allemaal wel aan qua grip, het betere bochtenwerk en nat weer moet ik nog meemaken.
Tot slot: het ziet er ontzettend goed uit, veel fraaier dan die oubollige bolle p5000's
Bij volle accelleratie in 1 en 2 is er veeel minder spoorkracht voelbaar in 't stuur, en is de auto ook veel minder zoekerig.
Droog en rechtuit kunnen ze het zowiezo allemaal wel aan qua grip, het betere bochtenwerk en nat weer moet ik nog meemaken.
Tot slot: het ziet er ontzettend goed uit, veel fraaier dan die oubollige bolle p5000's
rev it like a rental
uiterlijk ziet er prima uit bij die dingen. Hoop alleen voor je dat ze een stuk minder snel cuppen dan de oude exalto's... Wat ik daar soms vanaf zie komen, is dramatisch 

Yeps, dat wist ik, maar die nieuwe schijnt daar veel beter in te zijn. Het is zowiezo veel meer lengteprofiel ipv blokprofiel, minder gevoelig voor cuppen.
De p5000's die er achter af kwamen waren er ook erg aan toe, dat was eigenlijk de reden om ze te vervangen.
De p5000's die er achter af kwamen waren er ook erg aan toe, dat was eigenlijk de reden om ze te vervangen.
rev it like a rental
dat klopt. De banden zijn nog te kort verkrijgbaar voor mij om een redelijk beeld te krijgen, aangezien ik ze nog niet verwisseld heb op mijn werk. Dat profiel helpt wel een hoop denk ik...
Hoi
Ik ben weer toe aan nieuwe banden achter.
Er zitten nu michelin exalto achterop die prima bevielen, nu zie ik dat er ook de exalto II te koop is.
Mijn vraag is of dat ik voor de I of de II moet gaan.
Ook vraag ik me af wat cuppen is, heb echt geen idee.
@ Menno, nog steeds goed tevreden?
O ja ik heb een Scénic 2.0 16V met de rotmaat 205 55 15"
Ik ben weer toe aan nieuwe banden achter.
Er zitten nu michelin exalto achterop die prima bevielen, nu zie ik dat er ook de exalto II te koop is.
Mijn vraag is of dat ik voor de I of de II moet gaan.
Ook vraag ik me af wat cuppen is, heb echt geen idee.
@ Menno, nog steeds goed tevreden?
O ja ik heb een Scénic 2.0 16V met de rotmaat 205 55 15"
Laatst gewijzigd door ericon op vr 24 nov 2006 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Bevallen nog steeds uitermate goed!
Cuppen is een slijtage waarbij de banden een soort zaagtandpatroon krijgt. Je kan 't goed voelen als je met je hand langs 't loopvlak gaat. De ene band is er gevoeliger voor dan de andere, en ook de ene auto is er gevoeliger voor dan de ander. Resultaat van een gecupte band is heel veel herrie, klinkt als versleten wiellagers.


Cuppen is een slijtage waarbij de banden een soort zaagtandpatroon krijgt. Je kan 't goed voelen als je met je hand langs 't loopvlak gaat. De ene band is er gevoeliger voor dan de andere, en ook de ene auto is er gevoeliger voor dan de ander. Resultaat van een gecupte band is heel veel herrie, klinkt als versleten wiellagers.
rev it like a rental
De monteur had het over een vreemde slijtage, misschien is dat dat cuppen.
Ze brachten me een offerte voor 2 michelin pilot voor 260 daarbij weet ik niet of het de I of de II was, daar duik ik morgen even in.
Ik zie ook michelins die 105 pst kosten, moet ik dan aannemen dat deze minder van kwaliteit zijn?
Weet iemand verder een goedkoop adres voor banden?
GR sjon
Ze brachten me een offerte voor 2 michelin pilot voor 260 daarbij weet ik niet of het de I of de II was, daar duik ik morgen even in.
Ik zie ook michelins die 105 pst kosten, moet ik dan aannemen dat deze minder van kwaliteit zijn?
Weet iemand verder een goedkoop adres voor banden?
GR sjon
Dankje voor de tip
voor het snelle bochtenwerk moet je toch geen Scénic hebben, das echt waardeloos.

Renault grand Scènic Techline 2.0 16V - Renault 5 Alpine turbo - Renault Juvaquatre Dauphinose Break - peugeot 505GTI automaat.
voor Zuid Duitsland, Oostenrijk of Zweden zinvol, voor Nederland eigenlijk geldverspilling, vooral met dit klimaat en ' global warming effect 'Menno schreef:Ik ga een setje Pirelli winterbanden proberen, eens kieke hoe dat gaat.
shit, komt ie nu mee.... Ik heb net 3 setjes besteld. Zelf had ik er wel goeie ervaringen mee, en ook uit allerlei testjes lijkt 't toch echt wel zinvol, maar 't is dus niet meer nodig? Zal eens kieke of ik de bestelling nog kan cancellen dan...pierre schreef:voor Zuid Duitsland, Oostenrijk of Zweden zinvol, voor Nederland eigenlijk geldverspilling, vooral met dit klimaat en ' global warming effect 'Menno schreef:Ik ga een setje Pirelli winterbanden proberen, eens kieke hoe dat gaat.
rev it like a rental
Menno schreef:shit, komt ie nu mee.... Ik heb net 3 setjes besteld. Zelf had ik er wel goeie ervaringen mee, en ook uit allerlei testjes lijkt 't toch echt wel zinvol, maar 't is dus niet meer nodig? Zal eens kieke of ik de bestelling nog kan cancellen dan...pierre schreef:voor Zuid Duitsland, Oostenrijk of Zweden zinvol, voor Nederland eigenlijk geldverspilling, vooral met dit klimaat en ' global warming effect 'Menno schreef:Ik ga een setje Pirelli winterbanden proberen, eens kieke hoe dat gaat.




IK kom het best veel tegen bij allerlei auto's, zo zonde, een band zo goed als nieuw maar met je vlakke hand erover schrik je eigenlijk.Menno schreef:Bevallen nog steeds uitermate goed!![]()
![]()
Cuppen is een slijtage waarbij de banden een soort zaagtandpatroon krijgt. Je kan 't goed voelen als je met je hand langs 't loopvlak gaat. De ene band is er gevoeliger voor dan de andere, en ook de ene auto is er gevoeliger voor dan de ander. Resultaat van een gecupte band is heel veel herrie, klinkt als versleten wiellagers.
Zijn er externe oorzaken aan te wijzen of is dit bij een band gewoon de 'aard van het beestje'?
Helpt het de band te verplaatsen naar de vooras, of gekruist verwisselen in geval met banden die in 2 richtingen gemonteerd kunnen worden?
Ik heb me d'r ooit wel een beetje in verdiept, maar d'r is heel weinig 'hard' in verdiept. Zoals gezegd zijn bepaalde banden er veel gevoeliger voor, maar ook de auto speelt mee. Met name de moderne multi-link assen verergeren het verschijnsel, zeker wanneer er ruimte begint te ontstaan op de diverse scharnierpunten. Versleten dempers versterken het effect ook.
Van links naar rechts verwisselen werkt vaak wel, je rijdt het er dan weer 'af' . Maarja, het wordt soms ook wel weer afgeraden om de looprichting van een band te verwisselen.
Samengevat: gewoon kut
Van links naar rechts verwisselen werkt vaak wel, je rijdt het er dan weer 'af' . Maarja, het wordt soms ook wel weer afgeraden om de looprichting van een band te verwisselen.
Samengevat: gewoon kut
rev it like a rental