Problemen met koeling 5 GT Turbo

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
drtuning1
Berichten: 53
Lid geworden op: di 5 jul 2005 17:55
Locatie: Axel

Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand kan helpen. Gisteren merkte ik bij het wegrijden dat opeens mijn temp.meter helemaal volledig naar boven stond. :( Niet goed dus!! Ik heb mijn 5 GT T dus ook zo snel mogelijk stil gezet.

Bij inspectie van de voorkant zag ik koelvloeistof op de straat druppen.
Ik dacht dat de radiateur lek was of een koelslang.

Ik heb goed proberen te kijken maar ik kan niet zo snel een lek vinden. Ik heb een bus van die radiateur-dichter gekocht. Na het erin doen en laten draaien lekt ie nog steeds maar merk ik ook dat de ventilator niet inslaat en ook dat er geen vloeistof wordt rondgepompt. (slangen zacht).
De temperatuur liep ook weer helemaal tot in de punt.

Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Of iemand ook zoiets al meegemaakt?

M.v.g. Alexander :worship:
dennisvr
Über-Spammer
Berichten: 10115
Lid geworden op: za 20 apr 2002 0:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

blokkade ergens?
waterpomp stuk?
drtuning1
Berichten: 53
Lid geworden op: di 5 jul 2005 17:55
Locatie: Axel

Ja het zou de waterpomp kunnen zijn. Maar waarom slaat zijn ventilator dan niet in? De functie van de ventilator heeft toch geen effect op de waterpomp?

Zou het niet de thermostaat zijn. Die niet opent ofzo?
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Contoleer gelijk de bedrading van je ventilator ff, misschien een draadbreuk of slecht contact waardoor hij niet meer aanslaat?

Welkom op het forum trouwens, heb je wat meer info over je GT?
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
drtuning1
Berichten: 53
Lid geworden op: di 5 jul 2005 17:55
Locatie: Axel

Bedankt,

Ik heb reeds voordat ik mijn eigen 5 GT Turbo had meerdere malen op het circuit gereden met een circuit-geprepareerde 5 GT Turbo.

Ik heb o.a. op Zolder, Assen en Zandvoort gereden.

Dit was een 5 Gt Turbo met een devil-rolkooi. Dubbele Sparco-stoelen, Side-pipe uitlaat, en slicks. Tarox-race schijven. Motorisch origineel met nieuwe turbo. Oude opgeblazen op Zolder :p .

Dit is toen zo goed bevallen dat ik een 5 Gt Turbo voor mezelf gekocht heb om hiermee ook weer op het circuit te rijden.

Inmiddels heb ik bij die van mij diverse dingen veranderd. Dumpvalve eropgezet. Bleedvalve gemonteerd. Sparco-veerpootbrug. K&O luchtfilter.

Interieur verwijderd en twee kuipstoelen gemonteerd. Slicks voor op droog en nat liggen al klaar.

Na de reparatie van het bovengenoemde probleem wil ik verder. Rolkooi monteren en ik zou graag 15''Speedline wielen (clio 16v) willen hebben voor mijn slicks.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Welkom op het forum. Denk ook dat het de waterpomp zou kunnen zijn.
Succes met zoeken. Dat de slangen zacht zijn, komt maybde doordat er geen water meer in het systeem zit.

p.s

bedoel je deze Speedlines ?? :wink:

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0RwCJAk8U ... C01086.JPG[/img]

Ze zijn niet te koop overigens.... :D
(de auto ook niet)
Laatst gewijzigd door Arco op do 28 jul 2005 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
drtuning1
Berichten: 53
Lid geworden op: di 5 jul 2005 17:55
Locatie: Axel

Nee, die met die schoepjes aan de buitenzijde. Mooi ding, die 5 !!
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Heb je misschien foto's van je huidige GT en die racer?
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
drtuning1
Berichten: 53
Lid geworden op: di 5 jul 2005 17:55
Locatie: Axel

Ja, die heb ik wel ergens. Ik zal ze morgen proberen on-line te zetten. Ik moet nu naar mijn vriendin. Leuk kennis te maken. Groetjes allemaal...
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Ben benieuwd. :)
Stel je gelijk hier ff voor:

http://www.renault-tuning.com/viewforum.php?f=70
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Ik denk eerst maar eens nieuwe koelvloeistof erin. dan ontluchten. Dan maar eens starten. Als ie warm wordt dan zal kunje gaan zoeken waar het er uit loopt.
Laatst gewijzigd door Johan op do 28 jul 2005 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Als het watercircuit stilstaat draait je waterpomp niet. Hij wordt wel aangedreven, maar wellicht is er iets intern, waardoor het schoepje niet meer meedraait. Daardat het water niet circuleert, gaat de thermostaat niet open, wordt de radiateur niet warm en zal de fan dus ook nooit aanslaan. Het stilstaande water in het blok wordt wel heet en dat geeft je temperatuurmeter ook aan.

Snel iets aan doen dus en NIET meer mee rijden!
Mrtn = Maarten
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Die schoepen gaan niet zomaar stuk, tis vrij dikke as en die schoepen zitten daar gewoon stevig op vast. Dus zou wel heel vreemd zijn als de schoepen er opeeens mee ophouden.

het enige wat echt stukkan met een waterpomp is de lagering van de as. Dan gaat ie zoemen, de as slingeren, slaat de keerring stuk en voila daar gaat het koelwater.
En gezien de waterpomp ongeveer op het hoogste niveau zit, zal op een gegeven moment het zaakje zo droog staan dat het niet meer rondgepompt wordt. En kan het thermocontact in de radiateur ook nix meten omdat er nix rondgepompt wordt.

Zo moet je het eerder zien :p
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik het wel eens gezien dat de poeli vrijliep ...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dat vind ik echt heel knap, das ook geen normale slijtage als ie van z'n as afloopt :p
drtuning1
Berichten: 53
Lid geworden op: di 5 jul 2005 17:55
Locatie: Axel

Ik heb inmiddels een nieuwe waterpomp liggen. Ik heb hem alleen nog niet gemonteerd.

Ik heb in het begin toen ik voor het eerst constateerde dat er koelvloeistof lekte zo'n busje met radiateur dichter erin gedaan.

Wanneer de auto stationair draait en dus weer heel warm wordt zie ik nu een melk-achtige vloeistof eruit druppen.

Volgens mij is dit een reactie van dat spul met de koelvloeistof. Ik zie nu dat helemaal onderin de radiateur en veel vloeistof lekt.

Ik denk dus dat mijn radiateur lek is! Als ie veel lekt slaat toch ook de ventilator niet in?

Ik hoop dat iemand mijn stelling eventueel kan bevestigen.

Groetjes Alexander :worship:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Tenzij het echt uit je radiateur spuit met hele sloten, is je stelling onjuist :p
Of het peil moet wel zo gruwelijk laag hebben gestaan dat je radiateur minder dan halfvol zat.
drtuning1
Berichten: 53
Lid geworden op: di 5 jul 2005 17:55
Locatie: Axel

Eruit spuiten doet het niet. Maar als er nu heel veel lucht in het systeem zit en weinig koelvloeistof moet dit toch wel kunnen.

Maar als ik zie dat de radiateur lekt ga ik hem zowiezo vervangen!
En dan verder kijken vanaf daar.

thx. voor de snelle respons.

groeten Alexander
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

radiateur vervangen want deze is dus zo lek als een vergiet.

als je de radiateur vervangt draai er dan ook een nieuwe sensor vd koelvin in, zit rechtsonder, voordat je het systeem afvult.
-bespaart later een hoop geknoei.

100 procent garantie dat je probleem opgelost is.

succes.
Laatst gewijzigd door pierre op wo 17 aug 2005 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

Idd vervang bij het vervangen van de radiateur het thermocontact en de thermostaat je kunt ze ook vervangen door exemplaren met een lagere temperatuur.
VLK Groep
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

En spoel je koelsysteem ff goed door. Die wondermiddeltjes om het systeem weer dicht te maken doen meer kwaad dan goed. (N)
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

idd grote kans dat je van je kachelradiateur ook verstopt is
VLK Groep
drtuning1
Berichten: 53
Lid geworden op: di 5 jul 2005 17:55
Locatie: Axel

Hallo allemaal,

Er is weer een nieuwe ontwikkeling. Er is een oud monteur langsgeweest en die zegt dat de koppakking kapot is.

Wat ik alleen niet snap is dat de auto draait als een zonnetje en er ook geen witte rook uit de uitlaat komt. Dat heeft ie ook nooit gedaan.

Heeft iemand enig idee hoe je het makkelijkste een kapotte koppakking constateert?

Groeten Alexander
Koen
Berichten: 59
Lid geworden op: di 19 jun 2001 0:00
Locatie: Marienberg
Contacteer:

drtuning1 schreef:Hallo allemaal,

Er is weer een nieuwe ontwikkeling. Er is een oud monteur langsgeweest en die zegt dat de koppakking kapot is.

Wat ik alleen niet snap is dat de auto draait als een zonnetje en er ook geen witte rook uit de uitlaat komt. Dat heeft ie ook nooit gedaan.

Heeft iemand enig idee hoe je het makkelijkste een kapotte koppakking constateert?

Groeten Alexander
Misschien is de kapotte koppakking wel het gevolg van de te hete motor...
enne die ventilator gaat alleen aan als de sensor te heet word. Aangezien er geen water meer in de radiator zat zal deze ook niet aangegaan zijn.
drtuning1
Berichten: 53
Lid geworden op: di 5 jul 2005 17:55
Locatie: Axel

Hallo allemaal,

Gisteren heel de dag bezig geweest met mijn auto. Heb gisteren nieuwe radiateur gemonteerd en alles goed ontlucht.

En hij is nooit zo goed op temp. gebleven als nu. Precies op de helft van de temp.meter.

Na drie weken stil staan kan ik eindelijk weer lekker rijden. Bedankt voor al jullie tips en opmerkingen. Ik heb er zeker gebruik van kunnen maken.

Groeten,

Alexander
Plaats reactie