kabelboom problemen. (update 7 apr 07)

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
ericon
Berichten: 720
Lid geworden op: vr 18 mar 2005 20:17
Car: Meg RS225 + diversen

Hoi ik zit met een gig probleem.

Mijn auto, een scénic 2.0 16v 2002 G3 heeft een naar probleem.

een paar maal(dus niet continu) in de week, komt het voor dat de motor zelf gaat gasgeven 3300 toeren.Dit is alleen te stoppen als ik de sleutel omdraai.

Daarna blijft hij weer niet stationair lopen ook komt het voor dat hij maar op 2 cilinders loopt!.

Dit alles gebeurt VOORDAT hij op gas overschakeld.Dus op gas doet hij dit niet.Wel brand er dan tijdens dit voorval een lampje van een gloeispiraal?.



Ik ben hiervoor bij mijn garage geweest en deze heeft een soort klep vervangen (groot vierkant ding?).

Ook hebben ze de stappenmotor en nog wat dingen schoongemaakt en nog geen resultaat.Men kon ook geen storing vinden terwijl er wel een lampje van een gloeispiraal heeft gebrand.Terwijl het een benzine is!


Vandaag hebben ze me weg moeten slepen bij de efteling :-( ...... (MET gezin!) anwb erbij gehaald en??? Niets meer aan de hand! Wel blijft er nu een lampje branden met een motorje(bij de toerenteller)


Mijn vraag is nu of er iemand met een soortgelijk probleem is of heeft gehad.Of werkt er iemand op dit forum bij renault?(mijn garage is een universele garage).


Alvast bedankt voor jullie hulp! :worship:
Laatst gewijzigd door ericon op za 7 apr 2007 16:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

wat er nu gaat branden is je motor controle lampje
je hebt een emissie overschrijdende fout in je motor zitten
dat wil zeggen dat er kans is op extreme vervuiling enof katalysator schade
een universele garage kan je auto ook goed uitlezen mits ze de goede apparatuur hebben
wij hebben een bosch testkast en kunnen bijna alles van renault pakken

maar even op jou probleem terug te komen
dat gasklephuis dat ze hebben vervangen moet waarschijnlijk ook opnieuw ingeleerd worden !!!
en die stappen motor kan ook dat rare toerental verhoging geven
wat heeft jou auto gelopen??
met gas kan je ook last krijgen van verbrande kleppen bij hogere km standen dit kan ook zulke vreemde storingen geven
ericon
Berichten: 720
Lid geworden op: vr 18 mar 2005 20:17
Car: Meg RS225 + diversen

De auto heeft 139.000 gelopen.
Ik trek een beetje wit weg als je het over verbrande kleppen hebt....
Als de kleppen verbrand zijn is dit probleem toch continu? ..Mijn probleem is een paar maal in de week.

Een gasklephuis dat ingeleerd moet worden? (deze heeft mijn garage trouwens bij renault laten vervangen).
Renault grand Scènic Techline 2.0 16V - Renault 5 Alpine turbo - Renault Juvaquatre Dauphinose Break - peugeot 505GTI automaat.
rasit..
Berichten: 2762
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Rotterdam

zie foto.. bedoel je dat spiraaltje of die eronder ???

Ik had dat bovenste dingetje die telkens aansprong tijdens het rijden.. Vervolgens kon ik niet boven de 3000 rpm komen.. Als het gebeurde tijdens het stilstaan sprong ie vanzelf naar 3000 toeren.

Ook bij mij is dat vierkante ding (vlak voor je motorinlaat) vervangen, maar 1 jaar later (nu dus) heb ik het probleem soms nog steeds.. Contact aan en uit lost het probleem op.
Ik heb geen zin om naar de dealer te gaan omdat de garantie is verlopen.. Waarschijnlijk zullen ze er 10 uur naar staan kijken en vervolgens 1000 euro vragen en daar heb ik geen zin in. Ik zoek dus een andere oplossing.

Ik heb overigens een clio 2.0 16v.

[img]http://home.tiscali.nl/rasit/motor.jpg[/img]
ericon
Berichten: 720
Lid geworden op: vr 18 mar 2005 20:17
Car: Meg RS225 + diversen

Ja! dat lampje dus!Dat brand alleen als ik die storing heb.
Maar eh hoeveel heeft de joue gelopen? Ik heb mijn scénic 2,5 maand geleden aangeschaft en hoop niet dat ik nu al kleppen moet laten vervangen.

Ik denk wel dat het de zelfde motor is!

Herken je de andere problemen die ik heb omschreven ook?


EDIT>>


Nu brand dus ook continu het lampje met een motor
Renault grand Scènic Techline 2.0 16V - Renault 5 Alpine turbo - Renault Juvaquatre Dauphinose Break - peugeot 505GTI automaat.
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

Dit klinkt bekend, ik had dit ook met mijn Megane Coupe 1.6 16v met een G3 installatie

Nadat ik een backfire had begon hij zelf ff te bepalen hoeveel toeren hij moest draaien. Bleek dat de luchtbox aan de achterkant van het blok kapot was en dat de computer zoiets had van nou ik krijg wel heel veel lucht laat ik maar eens anders reageren.

Andere luchtbox er op en klaar...
ericon
Berichten: 720
Lid geworden op: vr 18 mar 2005 20:17
Car: Meg RS225 + diversen

nauw ze hebben heel dat gedeelte al 3 keer uit elkaar gehad :(
Dus een gat ergens in lijkt me wel dat ze daar niet overheen kijken.

Ik denk dat ik morgen eens langs de dealer rijdt :s
Renault grand Scènic Techline 2.0 16V - Renault 5 Alpine turbo - Renault Juvaquatre Dauphinose Break - peugeot 505GTI automaat.
rasit..
Berichten: 2762
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Rotterdam

ericon schreef:Ja! dat lampje dus!Dat brand alleen als ik die storing heb.
Maar eh hoeveel heeft de joue gelopen? Ik heb mijn scénic 2,5 maand geleden aangeschaft en hoop niet dat ik nu al kleppen moet laten vervangen.

Ik denk wel dat het de zelfde motor is!

Herken je de andere problemen die ik heb omschreven ook?


EDIT>>


Nu brand dus ook continu het lampje met een motor


het begon bij mij na 35.000 km.. dat ding vervangen en 10.000 km verder begint het weer.. ik heb geen motorlampje dat brand iig.
Dat ie op 2 cilinders gaat lopen heb ik niet gehad, denk ik.. Dat zou je duidelijk wel merken neem ik aan.
ericon
Berichten: 720
Lid geworden op: vr 18 mar 2005 20:17
Car: Meg RS225 + diversen

Morgen een afspraak met renault bij ons in het dorp.....

Ik laat wel weten hoe het is afgelopen.

(vandaag liep ie weer als een trein!)snap je dat nu?
Renault grand Scènic Techline 2.0 16V - Renault 5 Alpine turbo - Renault Juvaquatre Dauphinose Break - peugeot 505GTI automaat.
rico1047
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 18 mar 2005 22:10
Locatie: amsterdam

bij verbrande kleppen bij een 16v loopt de auto niet of onregelmatig stationair en hij gaat niet naar 3 duizend toeren, als er een bobine stuk is wil deze wel eens lekstroom afgeven wat de computer in de war brengt en deze probeert dan bij te regelen ,wat ook wel een sstuk gaat is je opname element gaspedaal,even uitlezen met bosch kast of clib en je weet al een stuk meer..
ericon
Berichten: 720
Lid geworden op: vr 18 mar 2005 20:17
Car: Meg RS225 + diversen

thanx rico daar kan ik wat mee!!


BTW ben vandaag bij renault geweest.
De kast gaf daar meerdere storingen aan.Men zei dat dat komt omdat hij op gas loopt.
Maar duidelijk was wel dat er iets mis was met het "gasklephuis"(sorry voor de omschrijving).
Maar dit onderdeel is al vervangen!?

Kan dit zomaar 2 keer kapot gaan""??
Renault grand Scènic Techline 2.0 16V - Renault 5 Alpine turbo - Renault Juvaquatre Dauphinose Break - peugeot 505GTI automaat.
rico1047
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 18 mar 2005 22:10
Locatie: amsterdam

lijkt met niet dat deze 2 keer stuk kan gaan
laat ze even goed naar de de stekker van het gasklephuis kijken enwelke storingen gaf hij aan ? def ... naamevan de storing . en dan de foutmelding?
dan weet i k iets meer mischien zit de rubbere afsluitring van het gasklephuis niet lekker gebeurt ook wel eens
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Een kapotte bobine kan heel veel rare storingen geven.

Ik ken een man met een scenic die liep ook niet lekker meer. Had 0 compressie op 1 cilinder. De dealer wilde de koppakking vervangen, maar met erafhalen van de kop bleek 1 klep vervuild door een kapotte bobine (geen goede verbranding). De ecu kan bij zo'n rare situaties de gekste dingen doen, dus laat de bobines eens nakijken. het is bij de scenic heel normaal dat die de geest geven.
Rémi clio ph3
Berichten: 932
Lid geworden op: wo 12 mar 2003 10:10
Locatie: Valkenburg Car: clio II ph 3 (1600)

Kheb laatst de labda sonde kapot gehad, toen heeft hij ook een aantal keer heel raar gelopen (de motor) geen power meer boven 3000 toeren enz, en ook bleef bij mij dat motor management lampje branden.
Mr. Marter was de boosdoener :(
Ik hoop dat je er wat aan hebt..... :)
ericon
Berichten: 720
Lid geworden op: vr 18 mar 2005 20:17
Car: Meg RS225 + diversen

Bedankt voor jullie reply's

Wat blijkt?

De stekker die in de gasklep zit ligt eruit!
Er zit een andere stekker in met een nieuwe draadboom die naar de computer gaat....
Dit is gedaan schijnbaar in het verleden om een kabelstoring te verhelpen volgens de dealer.(dus het probleem was al langer)


Ik zoek nog even verder ik houd jullie op de hoogte.


groeten ericon
Renault grand Scènic Techline 2.0 16V - Renault 5 Alpine turbo - Renault Juvaquatre Dauphinose Break - peugeot 505GTI automaat.
ericon
Berichten: 720
Lid geworden op: vr 18 mar 2005 20:17
Car: Meg RS225 + diversen

De storing is eruit (Y)

Toen de motor weer ging haperen ben ik zelf maar onder de kap gaan kijken.Wat bleek?, de kabelboom die naar de gasklep liep zat een los contact in!!!

Deze dus gemaakt en tot nu toe geen last meer gehad van dit nare probleem.


Groeten en bedankt voor jullie reactie's.
Renault grand Scènic Techline 2.0 16V - Renault 5 Alpine turbo - Renault Juvaquatre Dauphinose Break - peugeot 505GTI automaat.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Top! :) Veel rijplezier gewenst! (Y)
ericon
Berichten: 720
Lid geworden op: vr 18 mar 2005 20:17
Car: Meg RS225 + diversen

Beste mensen
Na een goed half jaar storingsvrij gereden te hebben was het vanmiddag weer zover, mijn gas bleef plakken en dat net voor een bocht.
Bijna een oud vrouwtje van de fiets gereden.
Toen ik de auto langs de kant wilde zetten begon hij zelf frequent gas te geven.
Ik heb er maar een filpje van gemaakt, jammer is dat het moeilijk te horen is.
Thuisgekomen ben ik maar onder de kap gaan zoeken naar de storing, ik kwam een stekkerblok tegen die dus de veroorzaker was (oxidatie).
Dit moet toch gewoon niet kunnen!
Afijn alles ingespoten, het boompje anders op gebonden en hij draait weer, ben benieuwd of het nu weg is.
klikerdeklik
Renault grand Scènic Techline 2.0 16V - Renault 5 Alpine turbo - Renault Juvaquatre Dauphinose Break - peugeot 505GTI automaat.
Duupke (Ronald)
Berichten: 4602
Lid geworden op: zo 5 mar 2006 20:50
Locatie: Oudheusden, Noordbrabant
Contacteer:

In Den Bosch zit Jos van Dartel (vlakbij de Heineken). Ik ben daar eens geweest, is een gas-inbouw specialist. Ga anders daar eens langs...

http://www.josvandartel.nl/
Once upon a time, you tref het verkeerd!!!
ericon
Berichten: 720
Lid geworden op: vr 18 mar 2005 20:17
Car: Meg RS225 + diversen

De gasinstallatie is in orde, het is meer de bedrading en stekkers van de auto zelf.
Renault grand Scènic Techline 2.0 16V - Renault 5 Alpine turbo - Renault Juvaquatre Dauphinose Break - peugeot 505GTI automaat.
Egon
Berichten: 6723
Lid geworden op: do 2 feb 2006 15:43
Locatie: 's-Hertogenbosch

ericon schreef: klikerdeklik
Filmpje kan ik helaas niet bekijken
Duupke (Ronald)
Berichten: 4602
Lid geworden op: zo 5 mar 2006 20:50
Locatie: Oudheusden, Noordbrabant
Contacteer:

ericon schreef:De gasinstallatie is in orde, het is meer de bedrading en stekkers van de auto zelf.
Okay, ik ging er van uit dat je de kabelboom van je gasinstallatie bedoelde. Ik neem aan dat de problemen voorkomen wanneer je op gas rijdt en dan regelt de gascomputer toch het hele gebeuren???

Of zit ik er nu helemaal naast?
Once upon a time, you tref het verkeerd!!!
Plaats reactie