Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Menno

Hallo, met zoveel GT rijders bij elkaar zijn er vast wel wat mensen die mij wat info kunnen geven. Ik wil graag weten bij hoeveel turbodruk een standaard GT-koppeling gaat slippen. Zijn ze verder erg kwetsbaar en slijtagegevoelig bij de 5GT? Heeft er iemand ervaring met een sinterbronzen koppeling? Hoeveel procent meer koppel kan zo'n ding eigenlijk aan?
Ben benieuwd,
rev it like a rental
Michel S.
Contacteer:

On 2001-04-08 19:21, Menno wrote:
Hallo, met zoveel GT rijders bij elkaar zijn er vast wel wat mensen die mij wat info kunnen geven. Ik wil graag weten bij hoeveel turbodruk een standaard GT-koppeling gaat slippen. Zijn ze verder erg kwetsbaar en slijtagegevoelig bij de 5GT? Heeft er iemand ervaring met een sinterbronzen koppeling? Hoeveel procent meer koppel kan zo'n ding eigenlijk aan?
Ben benieuwd,
De standard koppeling kan ongeveer een 180 Pk aan, en dan zit je op het limit. We gaan hier wel uit van een koppeling die wel nog in goede staat is. Deze 180 pk kun je bereiken met een turbo druk van ongeveer 1,4/1.6 bar licht aan de status van de motor/carb/intercooler/uitlaat enz enz. Persoonlijk zou ik niet verder gaan als 150 pk(1.1bar) met de standard koppeling. Bij meer vermogen gaat het slijtage proces wel een stuk sneller. Misschien geen gek idee om over te stappen naar een zwaardere uitvoering van koppeling. Sinterbronzen heb ik nog nooit van gehoord. Maar ik kan je wel vertellen dat de koppeling vervangen van een R5 GtTurbo behoorlijk shit werk is. Ik vervang ze nog liever bij een R21 Turbo, maar dat was niet je vraag.

Groetjes
Menno

Nee, van m'n 21 is 't niet zo moeilijk, daar is 't vernellingsbakje "downloaden" een eitje. Plus dat die koppeling 't allemaal wel aankan. Ik ben ff aan 't informeren voor de koppeling van m'n renault 4. Als ik er meer dan 0.8 bar opzet begint ie namelijk te slippen, terwijl 't blok makkelijk 1.4 aan kan. Is toch erg jammer
rev it like a rental
Michel S.
Contacteer:

Dat icon plaatje van die 21 turbo, heb je dat misschien ook nog ergens in het groot staan. Als R21 turbo eigenaar/fan spaar ik alles wat ik ook maar kan vinden van die auto. Hoeveel turbodruk heb je bij die r21 turbo als ik vragen mag????

mzzl
Menno

ja, kijk maar ff op de site van m'n broer:
http://www.renault-motorsport.com
staan sinds kort nogal wat foto's van m'n speeltje. Ik heb op 't moment ongeveer 1 bar. De begrenzing voor 1ste versnelling heb ik er nog gewoon op zitten, wel zo safe/driveable
Michel S.
Contacteer:

mijn broer en ik zijn beide gek van turbo's. Zowel de R21 turbo als de R5 turbo. In totaal hebben we 2 R5 GT Turbo's gehad en 3 R21 Turbo's. We hebben nu nog 1 R5 en 2 R21 waarvan 1 21 turbo met een kapotte turbo. De Zwarte 21 turbo waar ik momenteel mee rij heeft ook een probleem waar ik nog niet achter ben. De motor loopt 1000 tot 1100 toeren stationair en de turbodruk komt niet meer hoger als 0,4 bar. Wanneer je volgas rijdt in de 3,4 of 5 dan begint die te stoten bij 4000 RPM. ik denk dat ik morgen eens wat dingen eraan ga vervangen in de hoop dat het dan weg is. Ik denk dat het te maken heeft met de benzine toevoer of misschien de computer. Ik hoop niet dat er wat aan die turbo is, want daar heb ik eigenlijk niet zo een zin in. Wanneer je nog wat weet wat het zou kunnen zijn hoor ik het graag.

Mzzl
Menno

zou je TPS eens checken
Michel S.
Contacteer:

TPS???

Sorry, maar daar kan ik me op het momment helemaal niks bij voorstellen. Wat is een TPS??

Mzzl
Menno

TPS= Throttle Position Sensor
Oftwel gasklep positiesensor. Moet van ongeveer 0.5 bij gas los tot 4.5 volt bij volgas gaan.

Loopt je auto ook echt belazerd, of wordt de druk gewoon begrensd op 04.bar? (regedruk van de waste-gate capsule is 0.35bar bij een 21. Hogere druk wordt verkregen door met de AMal-valve de stuurdruk te beinvloeden)

Is 't geleidelijk of plotseling onstaann?
Michel S.
Contacteer:

On 2001-04-08 22:30, Menno wrote:
TPS= Throttle Position Sensor
Oftwel gasklep positiesensor. Moet van ongeveer 0.5 bij gas los tot 4.5 volt bij volgas gaan.

Loopt je auto ook echt belazerd, of wordt de druk gewoon begrensd op 04.bar? (regedruk van de waste-gate capsule is 0.35bar bij een 21. Hogere druk wordt verkregen door met de AMal-valve de stuurdruk te beinvloeden)

Is 't geleidelijk of plotseling onstaann?
De auto rijdt niet echt belaberd. Wel merk je af en toe dat die effe op 1 cillinder effe inhoudt ofzo. Voel je effe een klein schokje. Het euvel is plotseling onstaan. De Turbodruk ligt rond de 0,4 bar, met de bleedvalve open en dicht. Alleen wanneer je in een hogere versnelling zit en een toeren of 4000 dan wil de turbo druk stijgen tot 0,5 af en toe 0,6 bar. Dus er klopt iets goeds niet met die auto. Dus weer werk aan de winkel. Ik zal eens kijken met die glasklepweerstand wat ik daar kan vinden. Ik laat je wel wat horen.

Groetjes.
Menno

Heb je er nog een extra bleedvalve op zitten? Met wat voor druk rij je normaalgesproken? Heb je verder nog speciale dingen met de auto gedaan?
rev it like a rental
Michel S.
Contacteer:

De auto is heel erg standard. We hebben die auto 1,5 jaar geleden zo gekocht. Enigste wat er anders op zit is de lucht filter. Dat is een k&n open air filter geworden. De druk was voorheen gewoon standard. De auto begon met "stoten" op een gewone dag. De dag dat de andere renault 21 was ingereden na revisie. Die zwarte r21(die waar ik nu dus in rij) heeft daarna een lange tijd stilgestaan. Een 2 weken geleden is hij dus weer apk klaar gemaakt en nu rijdt die dus weer op straat. Voordat die die tijd heeft stilgestaan hadden we alleen problemen met dat stoten en niet de turbo druk. Ik vermoed dat de turbo druk niet zo hoog meer komt doordat er ergens een lek is od misschien de wastegate wat niet meer goed afsluit. Maar ik ga vandaag de auto eens onder de loop nemen. kijken wat ik kan vinden.
Anonymous

Het is ook mogelijk om je eigen koppeling te voorzien van een nieuwe bredere voering, en dus ook meer power aan kan !
Menno

weet jij toevallig ook een bedrijf dat sinterbronzen 'pads' aan 't hart van een bestaande plaat kan lassen?
rev it like a rental
Anonymous

Nee, maar de telefoon vast wel :grin:
Menno

heb ik 'm gevraagd, maar apparaat keek me alleen maar een beetje dom aan.
(verder schijnt die muts van de PTT nummerinfo ook niet echt verstand van leuke koppelingsplaatjes te hebben)
rev it like a rental
Anonymous

:grin: :grin: :grin: :grin: Ik zal wel ff navragen voor je
Plaats reactie