hoi, het service lampje op de climat control brandt op zodra de airco bijgeschakeld wordt. De dealer heeft geconstateerd dat er 1 bar druk op het systeem zit ipv de normale 13 bar. Deze uitspraak kostte me al 23 euro, dus ik wilde niet dat ze verder gingen zoeken.
Iemand een idee of tip.
Wellicht iemand in de regio Eindhoven die een goed adres kent voor airco onderhoud?
Airco service lampje brandt
airco systeem zal leeg zijn, laat het eens opnieuw vullen, met een tracer toevoeging, zo kan je bij lekkage eenvoudig zijn waar je evt lekkage hebt. zorg gewoon dat je gaat bij een bedrijf wat een STEK erkenning heeft
hoeveelheid koude middel in het airco systeem kan je alleen maar controleren door em leeg te zuigen en daarna samen met PAG-olie opnieuw te vullen, als de drukken te laag zijn en je controle lamp brand is dit meestal gewoon een teken dat er te weinig koude middel in zit, zou em toch es laten nakijken. zo kan je mischien grote kosten uitsparen, airco onderdelen zijn zeer kostbaar.
95 ex is best een goede prijs, ik zou fluor altijd nemen/aanraden.
wat je gewoon het beste kan doen is een service beurt. als het goed is word dan het volgende gedaan.
airco systeem leegzuigen, dan kan je dus zien of er genoeg freon (R134A) inzit, daarna het systeem afpersen met stikstof. je airco systeem vacumeren en daarna vullen met de juiste hoeveelheid freon, fluor en PAG olie, dit is speciale olie die de airco compressor smeert. na het vullen laten proefdraaien en temperaturen en drukken meten.
fluor zou ik altijd doen omdat je daarmee een eventuele lekkage vrij eenvoudig kan vinden, lekkage's zijn meestal zeer gering en moeilijk te vinden, door de toevoeging van flour kan je met een UV lamp vrij snel zien waar de lekkage zit.
ook is het aanteraden om de airco eens in de 2 jaar te laten servicen ook als gewoon goed werkt, het is eigenlijk gewoon een onderhouds beurt, zo zal ie langen goed werken en heb je minder kans op hoge kosten, airco onderdelen zijn over het algemeen vrij duur.
wat je gewoon het beste kan doen is een service beurt. als het goed is word dan het volgende gedaan.
airco systeem leegzuigen, dan kan je dus zien of er genoeg freon (R134A) inzit, daarna het systeem afpersen met stikstof. je airco systeem vacumeren en daarna vullen met de juiste hoeveelheid freon, fluor en PAG olie, dit is speciale olie die de airco compressor smeert. na het vullen laten proefdraaien en temperaturen en drukken meten.
fluor zou ik altijd doen omdat je daarmee een eventuele lekkage vrij eenvoudig kan vinden, lekkage's zijn meestal zeer gering en moeilijk te vinden, door de toevoeging van flour kan je met een UV lamp vrij snel zien waar de lekkage zit.
ook is het aanteraden om de airco eens in de 2 jaar te laten servicen ook als gewoon goed werkt, het is eigenlijk gewoon een onderhouds beurt, zo zal ie langen goed werken en heb je minder kans op hoge kosten, airco onderdelen zijn over het algemeen vrij duur.
hallo paz, alles wat je hebt gezegd heb ik laten uitvoeren en de airco doet het weer. Godzijdank geen lekkages; het koude middel was op.
Nu doet zich wel het volgende voor (iets wat ik voorheen niet had toen de airco nog functioneerde;maar misschien komt dat doordat ik nooit met een goed gevuld systeem heb gereden): om de pak Žm beet 30 seconden hoor ik een pomp aanslaan. Zet ik de airco uit, dan is ook dit geluid er niet meer, dus het is iets in het airco systeem. Als ik 50 rijd en deze pomp slaat aan dan levert die zoveel weerstand dat ik 1km/h afrrem. Als de pomp afslaat na +/- 30 sec versnel ik weer licht.
Nu met mijn weinige kennis: de aircopomp draait mee op de distributieriem. Als deze pomp zoveel weerstand biedt, dan kan dat lijkt mij niet gezond zijn voor deze distibutieriem. Of zijn deze effecten normaal na het bijvullen en moet een en ander inslijten?
Nu doet zich wel het volgende voor (iets wat ik voorheen niet had toen de airco nog functioneerde;maar misschien komt dat doordat ik nooit met een goed gevuld systeem heb gereden): om de pak Žm beet 30 seconden hoor ik een pomp aanslaan. Zet ik de airco uit, dan is ook dit geluid er niet meer, dus het is iets in het airco systeem. Als ik 50 rijd en deze pomp slaat aan dan levert die zoveel weerstand dat ik 1km/h afrrem. Als de pomp afslaat na +/- 30 sec versnel ik weer licht.
Nu met mijn weinige kennis: de aircopomp draait mee op de distributieriem. Als deze pomp zoveel weerstand biedt, dan kan dat lijkt mij niet gezond zijn voor deze distibutieriem. Of zijn deze effecten normaal na het bijvullen en moet een en ander inslijten?
airco pomp draait niet mee met de distributie riem maar met de multiriem, in en uitschakelen om de 30 sec is niet echt normaal, wat evt zou kunne is dat ze em iets te vol hebben gedaan waardoor de drukschakelaar em uitgooit als beveiliging tegen te hoge drukken. gah anders nog effe langs bij het bedrijf waar je de airco hebt laten servicen. die kunnnen waarschijnlijk zo zien wat er aan de had is. ik kan zo vanaf hier nie echt zeggen wat er verder aan de hand kan zijn.
R5GTT. Drive it like you stole it
Ben dŽr langsgeweest en meegekeken bij de troubleshoot.
Bij niet lopende compressor is de druk 11 bar, prima. Dan zetten we de climat control aan en je ziet de druk oplopen tot +/- 18, 19 bar en dan wordt de compressor eraf gegooid. Dit gaat in het ritme van wat ik al eerder had aangegeven. 30 sec interval met 10 sec dat de compressor aan is.
Als we niet de climat control maar alleen de airco met de aanjager in max stand zetten, dan is het volgende: de druk loopt op naar dezelfde waarde, maar de compressor blijft langer ingeschakeld, niet getimed, maar zeg 1 minuut.
De gedachte is nu dat de vorstbeveiliging van het climat control systeem de compressor doet uitschakelen. De laguna (en ook volvoŽs) hebben een nogal kritische regeling wat aangaat, vertelde de airco monteur. Doordat je meer airflow hebt met de aanjager in max stand is de verdamper langer uit het kritische bereik (3 tot 4 C) en daardoor loopt de compressor wat langer.
Ik ga nu met warme dagen een en ander nog uittesten met handmatige aanjaging en de climat control. Als het aan de vorstbeveiliging (temp sensor bereik) moet bij warmere dagen en dus warmere lucht de verdamper pas veel later de kritieke temperatuur bereiken. WeŽll see.
Als dit zo is gaan we de temp sensor vervangen.
Kortom, na de servicebeurt werkt de airco dusdanig goed, dat de geleverde capaciteit ervan zichzelf overtreft in de beveiligingsregelkringen.
Het klonk mij wel ok in de oren in verhaal, wat u?
Bij niet lopende compressor is de druk 11 bar, prima. Dan zetten we de climat control aan en je ziet de druk oplopen tot +/- 18, 19 bar en dan wordt de compressor eraf gegooid. Dit gaat in het ritme van wat ik al eerder had aangegeven. 30 sec interval met 10 sec dat de compressor aan is.
Als we niet de climat control maar alleen de airco met de aanjager in max stand zetten, dan is het volgende: de druk loopt op naar dezelfde waarde, maar de compressor blijft langer ingeschakeld, niet getimed, maar zeg 1 minuut.
De gedachte is nu dat de vorstbeveiliging van het climat control systeem de compressor doet uitschakelen. De laguna (en ook volvoŽs) hebben een nogal kritische regeling wat aangaat, vertelde de airco monteur. Doordat je meer airflow hebt met de aanjager in max stand is de verdamper langer uit het kritische bereik (3 tot 4 C) en daardoor loopt de compressor wat langer.
Ik ga nu met warme dagen een en ander nog uittesten met handmatige aanjaging en de climat control. Als het aan de vorstbeveiliging (temp sensor bereik) moet bij warmere dagen en dus warmere lucht de verdamper pas veel later de kritieke temperatuur bereiken. WeŽll see.
Als dit zo is gaan we de temp sensor vervangen.
Kortom, na de servicebeurt werkt de airco dusdanig goed, dat de geleverde capaciteit ervan zichzelf overtreft in de beveiligingsregelkringen.
Het klonk mij wel ok in de oren in verhaal, wat u?
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: wo 18 jun 2003 19:42
- Locatie: Alkmaar
robin200 schreef:Ben dŽr langsgeweest en meegekeken bij de troubleshoot.
Bij niet lopende compressor is de druk 11 bar, prima. Dan zetten we de climat control aan en je ziet de druk oplopen tot +/- 18, 19 bar en dan wordt de compressor eraf gegooid. Dit gaat in het ritme van wat ik al eerder had aangegeven. 30 sec interval met 10 sec dat de compressor aan is.
Als we niet de climat control maar alleen de airco met de aanjager in max stand zetten, dan is het volgende: de druk loopt op naar dezelfde waarde, maar de compressor blijft langer ingeschakeld, niet getimed, maar zeg 1 minuut.
De gedachte is nu dat de vorstbeveiliging van het climat control systeem de compressor doet uitschakelen. De laguna (en ook volvoŽs) hebben een nogal kritische regeling wat aangaat, vertelde de airco monteur. Doordat je meer airflow hebt met de aanjager in max stand is de verdamper langer uit het kritische bereik (3 tot 4 C) en daardoor loopt de compressor wat langer.
Ik ga nu met warme dagen een en ander nog uittesten met handmatige aanjaging en de climat control. Als het aan de vorstbeveiliging (temp sensor bereik) moet bij warmere dagen en dus warmere lucht de verdamper pas veel later de kritieke temperatuur bereiken. WeŽll see.
Als dit zo is gaan we de temp sensor vervangen.
Kortom, na de servicebeurt werkt de airco dusdanig goed, dat de geleverde capaciteit ervan zichzelf overtreft in de beveiligingsregelkringen.
Het klonk mij wel ok in de oren in verhaal, wat u?
Je word genaaid waar je bij staat, als er R134A in zit; 11 bar bij stilstand is omgevings temperatuur 47 graden (onmogelijk, of je motor moet nog warm geweest zijn) 18-19 bar is rond de 70 graden dat kan al helemaal niet want dan heeft je HD- pressostaat de compressor er al lang uit gegooid, dus je hebt nu 3 kansen; hij is overvuld, er zit nog stikstof in het systeem, er zit nog lucht in het systeem (niet goed vacumeren) een ac kan trouwens ook nooit z'n freon verliezen als ie niet lek is
zo zie ik het tenminste maar ik werk ook alleen maar met grote industriele installeties
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: wo 18 jun 2003 19:42
- Locatie: Alkmaar
R134A draaien niet op hele hoge drukken/temperaturen daarom is er ook voor deze freon soort gekozen, maar ik weet het niet ik ben ook maar een koelmonteurrobin200 schreef:hmmm, de motor was inderdaad wel warm. Ben er eerst heengereden.
Die drukken waren toch echt wel zo.
Iemand nog meer idee, voordat ik ze deze gegevens onder de neus wrijf?
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: wo 18 jun 2003 19:42
- Locatie: Alkmaar
Is het al opgelost?
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
nee nog niet. zoals gezegd ga ik eerst rondrijden in het warme weer en het een en ander uitproberen. Voorlopig is er nog weinig verandering in het patroon van uit en aanschakelen. Wat betreft de drukken, die kloppen wel. Bij de dealer nagevraagd en die gaven aan dat 13 bar de normale druk is (afgezien van eventuele andere lagere/hogere temperaturen). Dus ik ga voorlopig niet mee in jouw verhaal.
Het zal de tempsensor vervangen worden vrees ik. Ik vind het niet prettig dat ge- aanuitschakel, afgezien van de slijtage op de multiriem, hoewel deze weer radiaal zijn tanden heeft staan (slip) ipv axiaal.
Maar nu eerst eens een paar duzend km verderop de vakantie genieten, dan weer het auto-gezeik.
Het zal de tempsensor vervangen worden vrees ik. Ik vind het niet prettig dat ge- aanuitschakel, afgezien van de slijtage op de multiriem, hoewel deze weer radiaal zijn tanden heeft staan (slip) ipv axiaal.
Maar nu eerst eens een paar duzend km verderop de vakantie genieten, dan weer het auto-gezeik.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: wo 18 jun 2003 19:42
- Locatie: Alkmaar
R134A draaien niet op hele hoge drukken/temperaturen daarom is er ook voor deze freon soort gekozen, maar ik weet het niet ik ben ook maar een koelmonteur of je verteld het verhaal niet goed
automonteurs hebben verstand van auto's
koelmonteurs van koeling
maar ach, bij de renault hebben zo ook verstand van cv ketels toch?
ik ben al meerdere keren naar een autgarage gestuurd omdat de 'koelmonteur' van de garage er niet uit kwam, dus ik ben al iets bevooroordeeld. ik hoop voor dat het opgelost word
automonteurs hebben verstand van auto's
koelmonteurs van koeling
maar ach, bij de renault hebben zo ook verstand van cv ketels toch?
ik ben al meerdere keren naar een autgarage gestuurd omdat de 'koelmonteur' van de garage er niet uit kwam, dus ik ben al iets bevooroordeeld. ik hoop voor dat het opgelost word
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
Kleine update:
We hebben de temp sensor eruit gehaald, de specŽs opgevraagd bij Renault, eentje die op vooraad lag bij een dealer er weer in en vervolgens bleef het probleem. De temp bedraagt 3 tot 5 graden. Is helemaal goed. Het enige wat overblijft is de regelunit zelf die bij deze temp de pomp eraf gooit. Even een unit erin en eruit zit er niet in. Dealer had niets liggen en deze bestellen en weer terug gaat ook niet. Nieuwe unit is 300 euro, teveel om effe te proberen vind ik. Vervolgens had de dealer een zelfde type laguna staan, weliswaar een benzine variant maar goed. Even die laten lopen en wat blijkt: ook die staat aan en af te slaan. Het is dus standaard op de laguna!
Dus heren, weten jullie niet wat jullie laguna doet?
We hebben de temp sensor eruit gehaald, de specŽs opgevraagd bij Renault, eentje die op vooraad lag bij een dealer er weer in en vervolgens bleef het probleem. De temp bedraagt 3 tot 5 graden. Is helemaal goed. Het enige wat overblijft is de regelunit zelf die bij deze temp de pomp eraf gooit. Even een unit erin en eruit zit er niet in. Dealer had niets liggen en deze bestellen en weer terug gaat ook niet. Nieuwe unit is 300 euro, teveel om effe te proberen vind ik. Vervolgens had de dealer een zelfde type laguna staan, weliswaar een benzine variant maar goed. Even die laten lopen en wat blijkt: ook die staat aan en af te slaan. Het is dus standaard op de laguna!
Dus heren, weten jullie niet wat jullie laguna doet?
denk dat je multiesnaar dit wel uithoud, levensduur zal wel wat afnemen, maar kijk gewoon es regelmatig naar de staat van de snaar totdat er een oplossing gevonden is. als de snaar scheurtjes begint te krijgen aan de geribde zijde word het tijd voor een andere
R5GTT. Drive it like you stole it