[Laguna 2001] Hoog verbruik

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Chrashie

Ik merk dat mijn laguna 1.9 dci opeens meer begint te verbruiken. Normaal zit ik met 100 km/u op 5 ltr op 100 km, maar nu is dat bijna altijd 5.7 tot 6.1. Je hoort het ook wel aan de motor.

Ik heb het luchtfilter al vervangen, maar verders nog tips die je makkelijk zelf kan controleren? Luchtmassameter?
Robert-Jan

Is de intercooler niet geplofd zolas bij vele Laguna's gebeurd moet je ff je grille eruit halen doormiddel van de vier draaidoppen aan de bovenzijde te verwijderen en dan de gril naar je toe trekken en dan moet je ff met een lampje kijken of de intercooler bol staat.
Ander kan er een turboslang afliggen of gescheurd zijn
VLK Groep
R5alpineturbo
Contacteer:

die intercooler kost trouwens ook niet veel omdat het prob juist gekend is
ook zou ik hem es uitlezen kan veel aan het licht brengen moest het toch intercooler niet zijn

greets thomas
Chrashie

Is niet de intercooler, dan zou je vermogensverlies hebben, dat is er niet. Auto rijdt gewoon normaal, trekt goed op, alleen verbruikt langzaamaan meer. Wat je op de motor hoort is meer, tsja, alsof er een choke opstaat. Beetje grommender, ietsje lawaaieger, iets dreunender, weet niet hoe je het moet noemen.

Is het trouwens enigzins normaal dat als de motor stationair draait dat je luchtbubbels ziet gaan door het slangetje van het filter naar de HD pomp?

Vanuit de aanvoerslang uit de tank zie je geen bubbels.
R5alpineturbo
Contacteer:

hoeveel km heeft je laguna nu ondertussen ????
greets thomas
Calle

HD pomp? is dat de brandstof aanvoer? Daar mag bij diesel geen lucht in zitten! Dan moet je het hele systeem eens volledig laten ontluchten, want daar wordt je motor niet blijer van.
R5alpineturbo
Contacteer:

kblijf erbij es laten uitlezen de fouten worden geregistreerd in de stuurdozen en kunnen uitgelzen worden :)
geeft een snelle diagnose (tenzij er geen fouten zijn natuurlijk)
ik zou ook es de boel ontluchten. (als het hele grote bellen zijn natuurlijk)
toch ergens opletten wat je doet op hedendaagse diesels want die zijn veel gevoeliger dan vroeger dus mess toch dealer raaplegen :d of natuurlijk een goede garagehouder die wat van renaultjes afweet

ps start de laguna moeilijk bij kouder weer ??
greets
Chrashie

Hij start perfect. Enige wat je merkt soms is dat hij zich soms "verslikt" als je even je gas los hebt en weer bijgeeft. Je ziet alleen een stroom hele kleine luchtbelletjes gaan.
R5alpineturbo
Contacteer:

kan messchien ook egr klep zijn maar normaal gezien als die begint te missen dan gaat de wagen echt snokken , acuut vermogensverlies valt in een gat. het kan het begin zijn van de egr klep die zorgt er eigenlijk voor dat er wat uitlaatgassen worden gerrecupereerd en terug verbrand (emissienormen) door roetaanslag ,uitlaatgassen duh, gaat die klep slecht functioneren waardoor die komt vast te zitten en messchien ga je dan meer diesel verbruiken omdat er geen uitlaatgassen worden gerecupereerd. meestal gaat dit gepaard met rare fenomenen zoals het verliezen van vermogen of het "verslikken" van de motor

enige methode om dat te weten is de wagen uitlezen (hier ben ik terug :lol: )
de fouten van de egrklep worden wel degelijk geregistreerd maar ben het niet zeker he dus pak mij niet op mn woord :D

greets thomas
Chrashie

Ik ga de tips ter harte nemen. Dus we komen er wel.

Net even op een neer naar Polen geweest. Ik weet dat die EGR klep kan "beslaan" met roetdeeltjes. Bij zo'n lange rit met lange stukken 160/170 op de teller, brandt dat dan niet weg?

Er staat nu 160.000 kilometer op de teller en bij 100.000 is er een nieuwe turbo op gekomen. Ik neem aan dat die EGR klep toen meegereindigd is?

Waar zit dat kreng trouwens? Zit die helemaal verstopt onder de turbo? Dat is toch niet die klep die bovenop de turbo zit?
Plaats reactie