[EU] Reservewiel verplicht?

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.
Plaats reactie
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Op de plaats van m'n reservewiel heb ik de gastank in m'n Mégane. Als vervanging heb ik een busje schuim bij me. Dat is een redelijke vervanging, als de band niet te ver kapot is. Het reservewiel zelf ligt op zolder.

Ik vraag me af hoe het met de wetgeving op dit gebied zit. Ik ga binnenkort naar Italië en twijfel of ik het wiel toch mee zal nemen.
Ze zijn buiten NL vaak wat strenger qua regels, in Duitsland krijg je zelfs een boete als je met een lege tank op de vluchtstrook staat. Het ANWB-handboek meldt er niks over, maar een collega van me vertelde dat in Frankrijk een reservewiel altijd verplicht is (!?).
In Nederland zal het niet zo'n punt zijn, maar hoe is het in de andere EU-landen geregeld? Zou je daar wel een reservewiel moeten hebben?
:)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Jeroen RS
Contacteer:

Ik betwijfel of het in Frankrijk verplicht is. Ik rij altijd naar Frankrijk met de vrachtauto en hebben geen reservewiel bij ons.
Steven
Car: M536

Van die gele hesjes zijn wel verplicht.

Reservewiel volgens mij niet, kep er nix over gelezen in de IRK iig.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

gele hesjes zijn helemaal niet verplicht (voor Buitenlanders), dat werd wel van alle daken geschreeuwd, maar komt er gewoon op neer dat het verstandig is om wel mee te nemen, voor veiligheid etc
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
oldskool

nee want by de opel speedster en andere moderne auto's hebben ze i.p.v.een reserve wiel gewoon een spuitbus in de auto vanaf de fabriek 8)
Jinka

Ik heb mn reservewiel er ook niet inliggen, maar wel een pasje van de anwb :) Om nou mn audio eruit te schoeven als ik een lekke band heb zie ik ook niet zitten :lol:
Steven
Car: M536

Erik Olijnsma schreef:gele hesjes zijn helemaal niet verplicht (voor Buitenlanders), dat werd wel van alle daken geschreeuwd, maar komt er gewoon op neer dat het verstandig is om wel mee te nemen, voor veiligheid etc
Wij hadden ze dan ook niet mee hehe, wel fijn getoeterd naar mensen die ze wel aanhadden >-)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

:lol: :lol: :lol:
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
peter5GTTurbo
Contacteer:

Jinka schreef:Ik heb mn reservewiel er ook niet inliggen, maar wel een pasje van de anwb :) Om nou mn audio eruit te schoeven als ik een lekke band heb zie ik ook niet zitten :lol:
Anwb helpt je dus ook gewoon niet als je een lekke band hebt en geen reserve wiel.
Abel
Über-Spammer

jawel.. ze verplaatsen je naar een bandenboer :lol:
Plaats reactie