Diepe velgen

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Snotpork

Heb al heel wat rondgekeken op oa dit forum maar snap er nog niet veel van.

Heb dus vandaag op dit forum gekeken naar cupvelgen, wat ik er allemaal over kan vinden..... en ik zat dat Rob.H hele mooie velgen had gekocht, Brock B5 14". Zien er echt gaaf uit.

Nou heb dus sinds gisteren Borbet T velgen eronder zitten (7J, 15", ET35)maar deze ogen veel minder breed als op plaatjes op internet, folders enzo. Voel me beetje 'genaaid' eigelijk. Heb vandaag ook effe die Brock B5 op internet opgezocht en deze hebben dus een ET waarde van 25.

Passen deze ook onder mijn Clio zonder dat het aanloopt enzo? Of die Borbet T's met een ET waarde van 25?

Alvast bedankt voor jullie reactie want ik snap het echt niet meer.

ps. Heb een Clio 1.4RN uit '95, bandemaat 195/40/R15

enne.... als de ET waarde, bij hierboven genoemde velgen, nou 25 ipv 35 is, is dan die rand 10mm / 1" dieper of hoe moet ik dat zien...
Ad van Haperen
Contacteer:

hoe lager de waarde bij ET hoe verder hij naar buiten staat.
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

google is your best friend:
http://www.allevelgenvan.nl/maat.php
Snotpork

Bedankt voor de snelle reacties, wauw

Inderdaad handige site ja, alleen is mijn vraag nog niet echt opgelost. Ik wil dus van die diepe velgen monteren. Welke moet ik dan nemen? Wat past er 'normaal' onder een Clio uit '95.

Als de ET waardes in mm gaan zou dus een velg met ET25 1cm verder uitsteken naar buiten toe dan eentje met ET35, ja toch.... volgens mij begin ik het snappen :) Als dat zo is dan moet ET25 ook niet zo'n probleem zijn lijkt mij.
Ad van Haperen
Contacteer:

Ik denk dat je je daar nog flink in kan vergissen msischiend at het gaat omdat je een 40 hoog band heb maar ik zou er geen geld op inzetten.
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

iid, ze steken verder naar buiten, met een lagere ET. Maar je et waarde bepaald niet de breedte van je velg dat doet de J waarde.
Robke
Car: Lexus IS250

De velgbreedte is in de meeste gevallen bepalend voor de diepte van het velgbed.
De ET waarde maakt dan bij de meesten niet veel uit, alleen zal de velg dan wat verder naar binnen of buiten komen te staan.

Als je bijvoorbeeld een 9x16 velg neemt heb je wel een diep velgbed.

Overigens heb ik nooit geweten dat er 195/40/15 banden bestaan, 195/45/15 is het laagste wat er te krijgen is.
In 14" zijn er wel banden te verkrijgen in 195/40/14, maar 15" volgens mij toch echt niet.....
Laatst gewijzigd door Robke op wo 27 jul 2005 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Snotpork

Johan schreef:iid, ze steken verder naar buiten, met een lagere ET. Maar je et waarde bepaald niet de breedte van je velg dat doet de J waarde.
Ok snap ik, maar als je een velg heb met dezelfde breedte maar met een andere ET waarde dan ... dan is die rand toch dieper?

En wat is de max. aanbevolen breedte dan?
joeri_16V
Car: megane 2

robclio16V schreef:In 14" zijn er wel banden te verkrijgen in 195/40/14
voor zover ik weet is r maar 1 type band in deze maat te krijgen, Continental SportContact geloof k
edwin19
Contacteer:

robclio16V schreef: Als je bijvoorbeeld een 9x16 velg neemt heb je wel een diep velgbed.
hoeft niet perse
catrinus

robclio16V schreef:De velgbreedte is in de meeste gevallen bepalend voor de diepte van het velgbed.
De ET waarde maakt dan bij de meesten niet veel uit, alleen zal de velg dan wat verder naar binnen of buiten komen te staan.
Et waarde maakt wel degelijk uit :wink: . Als je een brede velg hebt met een hoge et waarde komt je hart van de velg verder naar buiten, dan heb je geen diepe velg. Neem je een brede velg met een et waarde van bijv -15 dan heb je een diep velgbed. Of het dan nog op je auto past is vraag 2 :lol:
Snotpork

Ben vanmiddag bij een zaak geweest en daar hadden ze een Golf staan met Brock velgen, met een bandenmaat van 215.

Volgens die kerel paste dat wel onder een Clio, en begin volgende week heb ga ik er effe langs en zet ie dat wiel over om te kijken hoe het staat. Maar past dit wel ivm aanlopen? ook omdat die Golfies andere ET waarde heef (opgezocht).

Volgens mij is 215 ook beetje erg breed, met sturen enzo. Heb ook hier een topic gelezen over smalle banden op een brede velgen monteren. Hoe zit dit dan en tot hoever gaat dat (bedoel hoeveel smaller kan je gaan)
Ferdy
Über-Spammer

heb er ook 215 onder liggen hoor :)

gaat wel om een clio II ph II met 16 inchers

stuurt en plakt best lekker
Rob

Met alleen de bandenmaat kan je niets. Je moet toch echt weten hoe breed ze zijn, wat de ET waarde is.

Jouw velgen zijn 7J breed met een ET van 35 toch? Als je al velgen van 7J breed pakt met een ET van 0, dan komen ze al 35mm verder naar buiten. Maar als je een 8J brede velg pakt met ET 0, kan komen je velgen niet 35mm naar buiten, maar 35 mm + 0.5*25,4 = 47mm.
De ET waarde heeft ook met de breedte van je velg te maken. Er is hier een topic waar dit allemaal heel mooi staat uitgelegd.

Wil je echt diepe velgen, zorg dan dat je de precieze maten weet. Vaak staan bij dat soort velgen de diepte van het velgbed aangegegeven.
Snotpork

Ja sorry, is allemaal beetje vaag aan t worden geloof ik (mijn schuld)

Zal effe wat exact info geven

Heb nou dus 15"velgen, 7J breed. Bandemaat is 195 / 40of45 R15

Nou wil dus van die diepe velgen, vind ik gewoon gaaf.

Op http://www.brock.nl staat dus dit:
B2, ZILVER GEPOLIJST:
9 x 16 ET 15/30 te breed lijkt mij
8,5 x 17 ET 13/35 te groot vind ik
7,5 x 16 ET 35 moet denk ik kunnen, qua breedte, ET waarde
7 ,5 x 16 ET 25/35 moet ook kunnen

B2 supercup, zilver gepolijst
7 x 15 ET 20/25/35 moet ook kunnen, grootte, breedte en ET klopt precies.

B5, SCL Chroom:
7 x 14 ET 25 kunnen allbei denk ik, alleen de ET word een probleem denk ik
8 x 14 ET 25

Alleen als ik nou die B2 velgen neem... zijn ze dan ook zo diep? Of zijn ze alleen zo diep als je bredere velgen neemt.....
bruno @af
Contacteer:

neem gewoon de 14" brock b5 in 8x14" et25 icm een 195/45-14 ;
Als je german style wil (en dat is toch hetgeen ik hier kan uithalen)
15" zal nooit de look van een brede rand geven op een clio1 daar de velg hiervoor te groot is .
14" icm een lekkere verlaging (is dan wel een must) moet de klus wel klaren ... Reken dan wel dat de 8x14 met et25 vraagt om een veerwegbegrenzertje om niet aan te lopen !

Bruno
Clio16vTR

Mijn zusje doet haar velgen weg.

Dit zijn borbet T banden en volgens mij heeft ze 8J met 195/../14

Staat zeer mooi onder haar auto (Polo N6)
Snotpork

Op een ander forum heb ik een hele gave velg gezien en via de link die er bij stond ben ik dus op onderstaande site gekomen ....
http://www.german-wheels.com/

Na te hebben geken hoe en wat blijkt dus dat deze velg die ik gaaf vind ook nog past onder een Clio :D :D

Alleen.... weet iemand, als ik dus die velgen neem, of die dan ook zo'n brede rand heeft ... of dat ik weer 'genaaid' word net als met mijn Borbet T's omdat er een plaatje bij staat die gaaf staat.

Alvast bedankt

ps. Het gaat om de " Space 1-tlg "
Rontwingo

Voor duitse style moet je idd vanaf 8j ga denken.

Hier een foto met 8j en 8,5j schmidt THline velgen, het is dan wel
een 106 maar toch, dan kan je een beetje zien hoe breed/diep de velgen
zijn.

[img]http://www.cleaned.be/gfx/garage/35_03.jpg[/img]

en hier een voorbeeldje van 9j die op de site die je aangaf staat:

[img]http://www.german-wheels.com/images/fah ... t-clio.jpg[/img]

Gr Ronnie
Snotpork

Ziet er wel mooi uit, maar 't is niet waar ik naar op zoek ben.
Nou zit ik toch nog steeds met een aantal vragen waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden ...

- hoe breed mag de velg zijn, zonder dat de band bij elke hobbel aanloopt?
- hoeveel mag / kan de ET waarde afwijken van de 'standaard ET35?
- en... als je bredere velgen heb, hoeveel smaller mag / kan de band dan zijn? (dan heb je toch weer net iets meer speling lijkt mij)
Jeroen
Contacteer:

Meten is weten.

Het mooiste is als je wat velgen kunt passen, zoals Joeri:

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... &start=150
Snotpork

Had Joeri al een mailtje gestuurd. Vond die punt wel erg gaaf eigenlijk. Maar hij zei dus dat ie velgen 14" zijn en ET 15. De bandemaat is 195 heb ik gezien op de foto's. Dus als ze die hebben, dan zou ik dus wel een ET van bv 15 kunnen nemen en dan bv 6J breed....

Ik ga na de pauze weer effe kijken of die site kan vinden ....
joeri_16V

bij ET15 zat de velg wel tegen mn remklauw he, dus dan moet je óf spoorverbreders kopen óf een nog lagere et pakken, denk dat ET6 wel past.
Snotpork

ET6??? volgens mij steekt je velg dan helemaal ver uit.

Heb eens zitten denken ... :p Als ik dus een velg neem met een ET waarde 25 (ipv dus 35) dan staan die spaken met de 'ophanging' dus een 1cm naar achteren, ja toch. Dus dan is die rand ook een 1cm dieper. En komt de velg ook een 1m meer naar de buitenkant.

En als ik een 8J velg neem (ipv een 7J) dan word de velg dus 0.5" breder aan weerszijde van de middellijk. En dan is de rand toch 0.5" breder, ja toch. Dan zou je volgens mij ook een spoorverbreder nodig hebben van min. 50mm t.o.v. een 7J velg.

Bovenstaande zijn maar 'ideeen', hopelijk klopt dit ook..... zoniet, heb ik het nog niet helemaal door.
joeri_16V

dan denk k dat je beter 8j et15 kan pakken met een spoorverbreder van 10 of 15 mm.
een spoorverbreder van 50mm is niet echt gezond voor je lagers :wink:
Snotpork

Klein type foutje :) moest 5mm zijn.... klein detail, nouja

Maar als ik 8J velgen neem met een spoorverbreder... loopt dat dan niet aan?
joeri_16V

tijdens het passen heb k nog een spoorverbreder gebruikt van 15mm en daarliep ie niet mee aan.
Snotpork

zit er geen verschil in de wielkasten tussen die van een 16v Clio en een gewone?
joeri_16V

16v is breder.
dan is 8j misschien nog te breed, pak dan 6j of 7j.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

joeri_clio16V schreef:16v is breder.
dan is 8j misschien nog te breed, pak dan 6j of 7j.
7J met een ET van 30 op 195-50/15 en nog geen problemen :wink:
ARNO16V
Contacteer:

Ik heb nog een paar velgies liggen 7j ET 25 met de (winterbanden) maat 195/50-15, dat moet ook wel lukken dacht ik onder een clio 16v.
Mike N

Ik weet niet of je nog brock velgen zoekt, maar ik heb net een set Brock B5 in slc chroom te koop. Voor zijn het de 7j en achter de 8j, Duitse stijl.

[img]http://members.rott.chello.nl/mnieuwstr ... lbrock.jpg[/img]

[img]http://www.reifenhering.de/images/wheel ... c/4-B5.jpg[/img]

Velgen zijn zo goed als nieuw, paar maandjes oud. Met nog goede banden 195/45/14. Ik hoor het wel als je intresse hebt.
Snotpork

Wat is slc chroom. Heb ook gelezen dat je met chromen velgen een aantal maanden per jaar niet moet rijden ivm zout enzo.

Hoeveel inch / ET zijn ze en wat wil je er dan voor hebben?

ps. kan je ook effe kijken hoe diep die rand is? wil er namelijk een tribal rand in plakken, vandaar.
Mike N

Hier nog wat foto's van de velgen, kan je een beetje zien hoe diep ze zijn:

[img]http://members.rott.chello.nl/mnieuwstraten/brock2.jpg[/img]

[img]http://members.rott.chello.nl/mnieuwstraten/brock3.jpg[/img]

Weet ook niet precies wat het verschil is tussen slc chroom en gewoon chroom, slc staat iig voor surface like chroom.

De wielen zijn 14" et 25, dus niet een te extreem lage et.

Ze zijn maar een paar maandjes en zo goed als nieuw dus verwacht geen extreem lage prijs. Ik heb ze nieuw gekocht eind april voor 760 euro exclusief banden. Met banden zat ik boven de 1000 euro. Vraag er nu 800 euro voor.
ARNO16V
Contacteer:

grappige crosa alleen een beetje hoog op de poten, gave kleur!
Plaats reactie