Chiptuning
Ik heb zo even rond gekeken, maar ik kon niet vinden wat het kost om mijn RS te chippen, dus meer PK`s. Hoeveel kan ik er meer krijgen en wat zijn de kosten zo ongeveer, kom uit overijssel zijn er hier winkels in de buurt waar ik dit kan laten doen??
Groetjes een RS rijder
Groetjes een RS rijder
-
- Contacteer:
PM Menno eens. 

Megane Coupe '99 ph2[img]http://images.spritmonitor.de/342311_5.png[/img]
Meer pk's uit een RS halen met alleen chippen gaat helaas niet op. Wel kan je met chippen de drivebilaty verbeteren.
Ik weet dat Fastchip bezig is voor een reflash of snelle ECU voor de RS phase 3, resultaten daarvan zijn (zeer) positief.
Ik weet dat Fastchip bezig is voor een reflash of snelle ECU voor de RS phase 3, resultaten daarvan zijn (zeer) positief.

-
Weet dat er in Hoogkarspel een bedrijf zit wat ook aan chiptuning doet
voor ongeveer 270 euries en in combinatie met luchtfilter (airbox) en sportuitlaat toch wel wat resultaten te halen zijn
F4R heeft genoeg potentieel als je maar genoeg geld heb
voor ongeveer 270 euries en in combinatie met luchtfilter (airbox) en sportuitlaat toch wel wat resultaten te halen zijn

F4R heeft genoeg potentieel als je maar genoeg geld heb

Helaas, met 182 pk is de koek bijna op.ClitoRS schreef:F4R heeft genoeg potentieel als je maar genoeg geld heb
Er staat hier ergens een post van "Speedline" die uitlegt dat de F4R tot ca. 190 pk te tunen is. Dan is de koek echt op. Dit laatste vereist een andere luchtfilter/uitlaatsysteem en inderdaad ook chiptuning. Bij een atmosferische motor levert chiptuning nou eenmaal nauwelijks/geen extra vermogen op. Dit geheel in tegenstelling met een geblazen motor(turbo/compressor). Wel kan er wat aan drivebilaty gewonnen worden en kan er wat aan die opwarmverschijselen gedaan worden die zich voordoen vlak nadat je gestart hebt.
Er zijn turbo-kits te koop, maar die zijn enorm kostbaar omdat de halve motor verbouwd moet worden. Dit is de enige weg naar serieus meer vermogen uit de 2.0. Je moet je echter ook realiseren dat het concept "voorwielaandrijving" boven de 200 pk wat begint te rammelen. Wellicht kun je dan beter omzien naar een andere auto...
Een nieuwere versie van de software helpt ook al een heel stuk bij de opwarmingsperikelen.
Met een snelle ECU kan je wel wat meer koppel (over het hele toerengebied) krijgen, wat de drivebilaty zeker ten goede komt.
Ik hoorde laatst van Speedline dat er getest wordt / is met een compressor op de RS. Dit leverde niet veel extra pk's op, maar wel een 40% meer koppel. 't Prijskaartje hiervan heb ik niet gehoord, maar reken maar op een flink bedrag.
Met een snelle ECU kan je wel wat meer koppel (over het hele toerengebied) krijgen, wat de drivebilaty zeker ten goede komt.
Ik hoorde laatst van Speedline dat er getest wordt / is met een compressor op de RS. Dit leverde niet veel extra pk's op, maar wel een 40% meer koppel. 't Prijskaartje hiervan heb ik niet gehoord, maar reken maar op een flink bedrag.
-
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Contacteer:
Renault Megane 1.6
90
98
131
145
de Mégane 1.6 klopt aardig, 8 pk winst lijkt me ook niet super overdreven,
maar voor de rest klopt er weinig van dat overzichtje, denk zelfs dat ze met Mégane 1.6 de enige juiste waarden hebben neergezet..
90
98
131
145
de Mégane 1.6 klopt aardig, 8 pk winst lijkt me ook niet super overdreven,
maar voor de rest klopt er weinig van dat overzichtje, denk zelfs dat ze met Mégane 1.6 de enige juiste waarden hebben neergezet..
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
-
Haalt renault ook met aangepast inlaatsysteem (een beetje het verschil is niet eens te zien ) en aangepaste kenvelden voor inspuiting en ontsteking#Ron# schreef:Helaas, met 182 pk is de koek bijna op.ClitoRS schreef:F4R heeft genoeg potentieel als je maar genoeg geld heb
Er staat hier ergens een post van "Speedline" die uitlegt dat de F4R tot ca. 190 pk te tunen is. Dan is de koek echt op. Dit laatste vereist een andere luchtfilter/uitlaatsysteem en inderdaad ook chiptuning. Bij een atmosferische motor levert chiptuning nou eenmaal nauwelijks/geen extra vermogen op. Dit geheel in tegenstelling met een geblazen motor(turbo/compressor). Wel kan er wat aan drivebilaty gewonnen worden en kan er wat aan die opwarmverschijselen gedaan worden die zich voordoen vlak nadat je gestart hebt.
Er zijn turbo-kits te koop, maar die zijn enorm kostbaar omdat de halve motor verbouwd moet worden. Dit is de enige weg naar serieus meer vermogen uit de 2.0. Je moet je echter ook realiseren dat het concept "voorwielaandrijving" boven de 200 pk wat begint te rammelen. Wellicht kun je dan beter omzien naar een andere auto...
dus waarom moet het daar ophouden. Met een bmc cda of viperkit en db illegale uitlaat moet in combinatie met een custom chip toch wel meer te halen zijn

kop kan je nog laten flowen enz.....
Waar is Speedline toch wanneer je 'm nodig hebt.....
@ Clito:
Wat denk je dat je kwijt bent als je gaat beginnen aan andere nokkenstokken, kop vlakken én custommade chip?
Dat zal ook in enkele duizende euro's gaan lopen....
Als je 't één gaat aanpassen, zal je ook 't ander aan moeten gaan passen, dus je bent niet klaar met bv alleen andere nokkenstokken.
@ Clito:
Wat denk je dat je kwijt bent als je gaat beginnen aan andere nokkenstokken, kop vlakken én custommade chip?
Als je 't één gaat aanpassen, zal je ook 't ander aan moeten gaan passen, dus je bent niet klaar met bv alleen andere nokkenstokken.
-
Begrijp me ff niet verkeerd maar als er gezegd word in 1 zin dat 190 pk mogelijk is en 182 pk toch wel het max is vind ik dat kromMaus schreef:Waar is Speedline toch wanneer je 'm nodig hebt.....
@ Clito:

Weet donders goed wat de effecten zijn ben zelf Eerste autotechnicus
leer voor diagnose technicus en mijn leraar doet auto's tunen en ik vind tuning (technisch en optisch ) ontzettend interressant

Hier werkt mijn leraar http://home.quicknet.nl/qn/prive/h.mustert/home.html
Misschien een idee

Check ook ff filmpje van Dyno mitsubishi galant 2.5 v6 met custom made inlaat met supercharger !!! staat ook onder projecten

Laatst gewijzigd door Nico Clio RS op do 4 aug 2005 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Je moet wat beter lezen. Ik schreef dat het met 182pk(ph3) bijna op is en dat, volgens onze deskundige op dit gebied, een uitbouw naar 190pk nog wel mogelijk is. De vraag is dus een beetje: hoeveel geld wil je nog uitgeven om die laatste paar pk-tjes te winnen?ClitoRS schreef:Begrijp me ff niet verkeerd maar als er gezegd word in 1 zin dat 190 pk mogelijk is en 182 pk toch wel het max is vind ik dat krom![]()
Het tunen van de motor is geen doel op zich. Het moet wel een beetje zin hebben. Als het trouwens allemaal zo makkelijk zou gaan, had Renault het wel voor ons gedaan...
Die mitsubishi-motor heeft zijn extra vermogen aan die supercharger te danken. Je kunt niet zomaar een compressor op een motor plakken zonder hem eerst inwendig te verstevigen. De krachten worden immers veel groter. Dan blaas je hem op.
-
Lezen lezen lezen
we doen het allemaal niet even goed heb ik wel door
FF snel : ramair > betere ademhaling > op snelheid nog beter
Kat weg meer vermogen
Andere uitlaat met alleen einddemper meer vermogen
Custom chip aangepast op betere ademhaling/ uitademing
kosten ongeveer 1500 Eu
en dan maar 8 pk winst ???? lijkt me sterk zal eerder 15 pk zijn
Dan zit je al op 197 pk en dat is dan zonder de rooskleurige beloftes van de fabrikanten op de krukas
Voor mijn clio bijv. van supersprint site
OEM
Actual data:
Horsepower 166 Hp at 6290 rev/min
Torque 200.5 Nm at 4530 rev/min
Supersprint
- Front pipe 872912
- Centre pipe 872913
- Rear exhaust 872904
Actual data
Horsepower 179.5 Hp at 6290 rev/min
Torque 216 Nm at 5330 rev/min
is 13,5 pk en 15,5 nm winst alleen door de uitlaat ?????

FF snel : ramair > betere ademhaling > op snelheid nog beter
Kat weg meer vermogen
kosten ongeveer 1500 Eu
en dan maar 8 pk winst ???? lijkt me sterk zal eerder 15 pk zijn

Dan zit je al op 197 pk en dat is dan zonder de rooskleurige beloftes van de fabrikanten op de krukas

Voor mijn clio bijv. van supersprint site
OEM
Actual data:
Horsepower 166 Hp at 6290 rev/min
Torque 200.5 Nm at 4530 rev/min
Supersprint
- Front pipe 872912
- Centre pipe 872913
- Rear exhaust 872904
Actual data
Horsepower 179.5 Hp at 6290 rev/min
Torque 216 Nm at 5330 rev/min
is 13,5 pk en 15,5 nm winst alleen door de uitlaat ?????

-
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Contacteer:
ja maar ik bedoelde, dat ze niet met tientallen pk's smijten in hun reclames. check die site, bij sommige auto's krijg je enkel door het chipje zo 30 pk erbij.Marcel B. schreef:8 pk op 90 pk lijkt mij eigenlijk wel wat overdreven door alleen chiptuning...

m'n pa wil z'n Peugeot 406 1.8 (MPI 8v) met 90 pk

dus bedoel ik, als ze dan een meer realistische waarde opgeven zou dat *misschien* nog mogelijk kunnen zijn.
de fabrikant bouwt tenslotte een reserve in, het volledige vermogen krijg je nooit af-fabriek. in sommige landen is de benzine van mindere kwaliteit maar dan moet de motor in dat land er wel op kunnen lopen.
en zou de fabrikant wel het volledige vermogen eruit halen dan kun je dus alleen 98 tanken (zoals de 5 GT Turbo, for example.)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
-
Ga aan mijn auto ook nog knutsellen
als alles er op zit dan laat ik de exacte cijfertjes hier natuurlijk ook wel ff
zien
Vriend van mij heeft net zijn 106 gti laten chippen heeft alleen een inleg filter en sportdemper 8 pk en 12 nm winst en een veel betere driveabbility

als alles er op zit dan laat ik de exacte cijfertjes hier natuurlijk ook wel ff
zien

Vriend van mij heeft net zijn 106 gti laten chippen heeft alleen een inleg filter en sportdemper 8 pk en 12 nm winst en een veel betere driveabbility
daar heb je gelijk in, et is wat minder overdrevenForeverYoung schreef:ja maar ik bedoelde, dat ze niet met tientallen pk's smijten in hun reclames. check die site, bij sommige auto's krijg je enkel door het chipje zo 30 pk erbij.Marcel B. schreef:8 pk op 90 pk lijkt mij eigenlijk wel wat overdreven door alleen chiptuning...![]()
m'n pa wil z'n Peugeot 406 1.8 (MPI 8v) met 90 pkook nog eens gaan chippen, hij had ff rondgevraagd en dan zou er maximaal 30 pk bij komen.........
dus bedoel ik, als ze dan een meer realistische waarde opgeven zou dat *misschien* nog mogelijk kunnen zijn.
de fabrikant bouwt tenslotte een reserve in, het volledige vermogen krijg je nooit af-fabriek. in sommige landen is de benzine van mindere kwaliteit maar dan moet de motor in dat land er wel op kunnen lopen.
en zou de fabrikant wel het volledige vermogen eruit halen dan kun je dus alleen 98 tanken (zoals de 5 GT Turbo, for example.)

http://home.quicknet.nl/qn/prive/h.mustert/tuning.html
hmm
die tractie controle hoe werkt die? Da's wel interessant.
hmm
Meten is weten, is het alom oude gezegde.ClitoRS schreef: FF snel : ramair > betere ademhaling > op snelheid nog beter
Kat weg meer vermogen
kosten ongeveer 1500 Eu
en dan maar 8 pk winst ???? lijkt me sterk zal eerder 15 pk zijn![]()
Dan zit je al op 197 pk en dat is dan zonder de rooskleurige beloftes van de fabrikanten op de krukas![]()
Maareh, wat jij opnoemd kost toch echt wel iets meer dan 1500 euro. Ik denk dat alleen al het maken van een custommade chip al dicht tegen die prijs aan zit.
Uitlaat met race-kat is overigens ook nog eens zo'n bedrag. Kat helemaal weglaten zit er bij de RS nog niet in. Daar gaat zo veel werk in zitten om dat goed draaiende te krijgen, dat dat nog niet leverbaar is.
Net als de vorige keer gooit een restrictie in het inlaat- en / of uitlaattraject wat roet in het eten. Ook ditmaal kwam ik uit op een topvermogen van zo'n 152 pk aan de wielen.Foeke schreef:Hoe viel jou laatste uitdraai op de bank uit Maus?????
Helaas was er geen tijd meer om te onderzoeken of dat de restrictie mogelijk in het inlaatgedeelte (lees luchtfilter en / of aanvoerslang koude lucht) zou zitten.
Ik heb wel mogen testen met een testversie snelle ECU van Fastchip, dit resulteerde in zowel meer koppel als pk's over het hele toerengebied en zelfs zo'n 20 nm(!) meer koppel tussen 3200 / 4200 rpm-1.
Maar ook hiermee bleef 't topvermogen steken op zo'n 152 pk aan de wielen.
Vandaag hebben we bij JL een mogelijke restrictie in het uitlaattraject verholpen; net na de kat. werd kromp de diameter van 60 mm naar 54 mm. Dit is nu vervangen door een stukje van gewoon 60 mm.

Binnenkort op de bank kijken wat hiervan 't resultaat is.
Laatst gewijzigd door Maus op vr 5 aug 2005 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Om een eerdere post van Speedline er toch nog even bij te betrekken. Gaat over een reflash van de ECU:
speedline
Posted: Wed Dec 01, 2004 1:28 pm Post subject:
--------------------------------------------------------------------------------
@Sander;
Pure vermogenswinst? Nee, de F4R RS motor loopt af fabriek al "bijna 95%" zodat er nauwelijks iets te halen valt qua topvermogen.
Chiptuning voor een RS doe je puur voor de volgende punten:
veel fellere reactie op gas door gewijzigde afstelling (minder milieuvriendelijk maar wel binnen wetgeving)
toerenbegrenzer op 7400min-1 (leuk voor circuitdagen)
verminderen van het bokkige gedrag in de warmloopfase
Die incidentele 2pk aan winst laten we dan maar buiten beschouwing. De motor levert wel ietsje meer trekkracht (enkele Nm's) in het middentoerengebied uitgaande van metingen.
However, in combinatie met een bepaalde type luchtfilterdoos met koude luchtinlaat, een 2004 uitlaatspruitstuk, een katalysator met grotere capaciteit, een vervangingspijp voor de middendemper en een absorptie einddemper en een bepaalde nokkenasset in combinatie met een herprogrammering moet er wel "significante"winst te boeken zijn in koppel en vermogen.
Daarnaast kan een cilinderkopbewerking bijna 5-10Nm opleveren over het gehele toerenbereik. Dat lijkt misschien niet veel maar bij 7000min-1 is dat al 7,3kW/ 10pk. En dat is gemeten op een motor waar verder niets aan gewijzigd is. Dus zonder de afstelling maar gewijzigd te hebben produceerde de motor al 10Nm meer. (Dezelfde auto is vooraf ook gemeten op dezelfde bank.)
Zo'n compleet pakket moet een motor opleveren met een vermogensgoal van rond de 140kW/ 190pk. En aangezien geen enkele RS motor die ik op een vermogensbank gezien heb zijn opgegeven vermogen haalt is dat nog al wat...
Er moet namelijk rond de 190Nm geproduceerd worden rond 7000min-1 om 140kW/190pk te produceren. En er komt nogal wat bij kijken om deze motor bij dat toerental zoveel lucht te laten verpompen dat er 190Nm aan de krukas te voorschijn komt.
Details volgen.
-
Ik kan me herinneren dat Henk Musterd vertelde dat hij gebruik maakte van het standaard abs systeem op de Auto maar hoe ????Riël schreef:http://home.quicknet.nl/qn/prive/h.mustert/tuning.html
hmm
Abracadabra !!!!! want dat verteld hij niet in de les

@Maus supersprint kompleet zonder kat 850 euries
Bmc cda 289 Euries
Chip Custom 270 Euries !!!! Het is tenslotte mijn leraar
heeft het toch nog voordelen om de hele avond naar de wijsheden van deze man te luisteren

Arbeidsloon ???? Niks want behalve de chip kan ik het allemaal lekker zelf

-
Wat ik nu ga vertellen gaat toch niemand geloven maar goed
Hyundai Coupe 2.7 V6
Standaard 167 PK
Alleen een Chip 221,4 pk op de krukas na correctie.
Koppel 278 nm
Is dat raar of is dat raar ?????? Heb zelfs het luchtfilter nog gecontroleerd
is gewoon standaard
Snap het niet 54 pk alleen door een chip heb zelfs een kopie van de
Meetwaarden van de testbank
Let wel maar 122 pk op de wielen
beetje verlies in de aandrijflijn 

Hyundai Coupe 2.7 V6
Standaard 167 PK
Koppel 278 nm
is gewoon standaard

Meetwaarden van de testbank

Let wel maar 122 pk op de wielen

-
Ze hebben mij altijd de volgende wijze woorden verteld :
Kan niet is dood en wil niet leeft niet ze liggen samen op het kerkhof !!
Zeg het maar waarschijnlijk weet jij meer dan mij
Ik kom ook net pas kijken heb alleen nog maar aan R5 GTT geknutseld
dus van de F4R heb ik nog weinig kaas gegeten
Ze verkopen hem wel als kompleet systeem bij Supersprint zullen ze ook niet doen als het ding ineens stopt met draaien ?????
Wil het wel allemaal weten heb ik tenminste ook wat nuttigs te vertellen en doet niet iedereen meteen alsof je sprookjes loopt te vertellen
Wil het allemaal nog uitproberen maar moet eerst ff een huis verbouwen
en dat is echt een aanslag op je bankrekening !!!!
POTJE VERF 30 EURIES Bed 2400 euries enz
Kan niet is dood en wil niet leeft niet ze liggen samen op het kerkhof !!
Zeg het maar waarschijnlijk weet jij meer dan mij

Ik kom ook net pas kijken heb alleen nog maar aan R5 GTT geknutseld
dus van de F4R heb ik nog weinig kaas gegeten

Ze verkopen hem wel als kompleet systeem bij Supersprint zullen ze ook niet doen als het ding ineens stopt met draaien ?????
Wil het wel allemaal weten heb ik tenminste ook wat nuttigs te vertellen en doet niet iedereen meteen alsof je sprookjes loopt te vertellen

Wil het allemaal nog uitproberen maar moet eerst ff een huis verbouwen
en dat is echt een aanslag op je bankrekening !!!!
POTJE VERF 30 EURIES Bed 2400 euries enz
Ik weet niet veel hoor, (wat een wijze woorden van me...), maar toevallig heb ik wel laatst met wat mensen gesproken die over dit onderwerp het nodige weten.
Een 5GTT is in de verste verte niet te vergelijken met een RS, met een oudere auto kan je vele malen makkelijker dingen aanpassen, zonder dat de auto van slag raakt. Bij de huidige auto's gaat die vlieger helaas niet meer op. Het wordt steeds moeilijker om iets te veranderen zonder dat je daar later een foutmelding door krijgt.
Bijvoorbeeld bij mijn RS heb ik nu regelmatig een foutmelding van de motormanagement; storing in werking kat., storing in werking magneetklep tbv koudeluchttoevoer.
Dat Supersprint een compleet systeem zonder kat. verkoopt is leuk, maar waarschijnlijk zullen ze je wel er op wijzen dat dat niet zomaar gemonteerd kan worden zonder verdere aanpassingen.
Een 5GTT is in de verste verte niet te vergelijken met een RS, met een oudere auto kan je vele malen makkelijker dingen aanpassen, zonder dat de auto van slag raakt. Bij de huidige auto's gaat die vlieger helaas niet meer op. Het wordt steeds moeilijker om iets te veranderen zonder dat je daar later een foutmelding door krijgt.
Bijvoorbeeld bij mijn RS heb ik nu regelmatig een foutmelding van de motormanagement; storing in werking kat., storing in werking magneetklep tbv koudeluchttoevoer.
Dat Supersprint een compleet systeem zonder kat. verkoopt is leuk, maar waarschijnlijk zullen ze je wel er op wijzen dat dat niet zomaar gemonteerd kan worden zonder verdere aanpassingen.
-
Ik weet al waarom
jij heb een ph 2 met een lambdasonde voor en na de kat dus jouw computer controleerd de werking van je kat
Ik heb een ph 1 met 1 lambdasonde voor de kat dus die wordt verder niet gecontroleerd
Daarom levert supersprint dat ding ook alleen maar voor een ph 1
Van forum naar forum en steeds wijzer
GTT's heb ik al sinds mijn 18e dus een carb. met turbo kan ik wel dromen

jij heb een ph 2 met een lambdasonde voor en na de kat dus jouw computer controleerd de werking van je kat

Ik heb een ph 1 met 1 lambdasonde voor de kat dus die wordt verder niet gecontroleerd

Daarom levert supersprint dat ding ook alleen maar voor een ph 1
Van forum naar forum en steeds wijzer

GTT's heb ik al sinds mijn 18e dus een carb. met turbo kan ik wel dromen

-
OOOHHHHWWWW sorry
Had al ergens gelezen dat je een nieuwe heb gekocht
was ik ff vergete

Had al ergens gelezen dat je een nieuwe heb gekocht

was ik ff vergete

Dan denk ik dat er serieus wat mis is met de meting? 100 pk verlies, toe maar, maar dat neem ik toch niet voor waar?ClitoRS schreef:Wat ik nu ga vertellen gaat toch niemand geloven maar goed![]()
Hyundai Coupe 2.7 V6
Standaard 167 PK
Koppel 278 nm
is gewoon standaard![]()
Meetwaarden van de testbank![]()
Let wel maar 122 pk op de wielenbeetje verlies in de aandrijflijn
-
Heb het echt zo op papier staan
Zelf geloof ik het ook niet maar het staat toch echt zwart op wit

Heb hem geadviseerd om andere bakolie te gaan gebruiken anders zou ik het ook niet weten

Zelf geloof ik het ook niet maar het staat toch echt zwart op wit

Heb hem geadviseerd om andere bakolie te gaan gebruiken anders zou ik het ook niet weten