Brandje motorruimte clio 16v

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

Was me dat een leuke thuisrit vannacht omstreeks 5u

Lekker aan het cruisen, net vertrekken (2 min eerder) motor had nog lekker frisjes, plots reageert de wagen niet meer op gaspedaal, ik kan het contact niet meer afleggen (was nog steeds aan het bollen aan het +- 40per/uur) de ruitensproeiers sproeien verschrikkelijk hard en tot slot bij stilstand heel veel rook vanonder de motorkap, ik dus vlug effe opengegooid, ondertss was de sleutel uit het contact, maar het contact bleef branden..(net als het lampje van elektronische storing)

steekvlammen aan mijn rechterkoplamp, kant chauffeur, in de kabelboom daar net onder die richting het relaisbakje gaat, dus vlug effe brandblusser erbij en geblust, moest ik dat niet gedaan hebben of geen bij me hebben *R.I.P 16v*, nuja, zover is het niet gekomen

na bekomen te zijn, effe bekeken met zaklamp, onder de wagen was er een grote lek van water, de baan liep een beetje naar beneden, dus er was een klein stroompje, maar ik denk dat het enkel gebeurde tijdens de vlammen, en bij het blussen dat het stopte

verder was er ook een grote uitstoot van ?benzine? uit de (devil) uitlaat..

hoe zou dit kunnen komen? kortsluiting?

en hoe het herstel best aanpakken? moet ik gans de (motor)kabelboom vervangen?

nog een ander vraagje, een kabelboom van een clio 1 16v phase 2, past die in een clio 1 16v phase 1? en de ECU (stuurdoos) is die dezelfde?

echt een klote dag, maar ik geef de clio-power nooit op :beer:
Robert Turbo
Berichten: 2134
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 15:06
Locatie: Heerenveen auto:

Das balen, hopelijk kan je hem weer 100% maken.
Adidax
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 11:47
Locatie: Zeebrugge, België
Contacteer:

Wtf. Is me dat hier schrikken zeg...

Explain at msn :wink:
Yde 16V
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 5 aug 2002 19:22
Locatie: Oosterbeek
Contacteer:

Waarschijnlijk had je kortsluiting in de bedrading van je injectoren, die lopen onder je luchtfilterhuis door naar de relaiskast. Komt helaas wel vaker voor... De injectoren blijven dan open staan.

Volgens mij kan je de kabelbomen en de computer onderling met elkaar uitwisselen. Dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Succes met de reparatie!!!
Thierry
Berichten: 3365
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 11:35
Locatie: Zeeland

Dat is minder man!! :( :(
Succes met het herstel

Ik ga mss ook maar eens een brandblussertje aanshaffen voor het geval dat het mij mocht overkomen...
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

Thierry schreef:Dat is minder man!! :( :(
Succes met het herstel

Ik ga mss ook maar eens een brandblussertje aanshaffen voor het geval dat het mij mocht overkomen...
hier in belgie is dat gelukkig verplicht zo'n blussertje

vandaag effe de schade gaan opmeten en de precieze oorzaak achterhalen

terwijl nog een vraagje posten...

de motor afstomen, hoe doe je dit best? alle elektrische vitale onderdelen afschermen voor het stoom? mijn blok is echt zeer mooi wit, van het poeder :@ maar wil natuurlijk weer geen kortsluiting maken door natte bedrading..
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik heb 't ook eens meegemaakt, toen zat de fan vast. Als ie dan wil gaan draaien vliegen de kabels in de fix.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
le mouton noir (sandy)
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 20 mar 2004 19:36
Locatie: dordrecht ,holland
Contacteer:

Riël schreef:Ik heb 't ook eens meegemaakt, toen zat de fan vast. Als ie dan wil gaan draaien vliegen de kabels in de fix.
goh heb ik ook al eens gehad, ontplofte kabelboom :D
was een kostenpost van 2500 euries :@
suc-6 man
le mouton noir (sandy)
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 20 mar 2004 19:36
Locatie: dordrecht ,holland
Contacteer:

@ mightycliofreak, 'k weet niet hoe je verzekerd bent?
bij mijn vergoede wa+ de brandschade :)
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

le mouton noir (sandy) schreef:@ mightycliofreak, 'k weet niet hoe je verzekerd bent?
bij mijn vergoede wa+ de brandschade :)
hier in belgie hebje ofwel gewone autoverzekering, dus verzekert in geval van een ongeval, of omnium verzekering (diefstal-brandverzekering-schade aan auto), in mijn geval is het het eerste geval, dus kan ik fluiten achter een vergoeding...
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

vandaag weet ik meer qua kosten en qua schade...

fingers crossed people..


** moest iemand een kabelboom met bijhorende ECU van een 16v liggen hebben, pm'en maar! **
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

kabelboom net voor de relaisdoos volledig verbrand, er is geen redden meer aan :(

1 kabeltje (het dikste geel kabeltje) die vanuit de relaisdoos vertrekt naar de zekeringdoos naast ruitensproeiervat is ook verbrand

hopelijk is er niets aan de ECU, anders :(

dus nu effe op zoek naar een andere kabelboom


niemand? (S)
le mouton noir (sandy)
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 20 mar 2004 19:36
Locatie: dordrecht ,holland
Contacteer:

mightycliofreak schreef:kabelboom net voor de relaisdoos volledig verbrand, er is geen redden meer aan :(

1 kabeltje (het dikste geel kabeltje) die vanuit de relaisdoos vertrekt naar de zekeringdoos naast ruitensproeiervat is ook verbrand

hopelijk is er niets aan de ECU, anders :(

dus nu effe op zoek naar een andere kabelboom


niemand? (S)
http://www.vandentol-renault.nl/
misschien 2e hands
Madmaus
Berichten: 1119
Lid geworden op: wo 25 jun 2003 13:39
Locatie: Den Haag

mightycliofreak schreef:kabelboom net voor de relaisdoos volledig verbrand, er is geen redden meer aan :(

1 kabeltje (het dikste geel kabeltje) die vanuit de relaisdoos vertrekt naar de zekeringdoos naast ruitensproeiervat is ook verbrand

hopelijk is er niets aan de ECU, anders :(

dus nu effe op zoek naar een andere kabelboom


niemand? (S)
De ECU zit toch aan de andere kant van de auto.
Misschien op marktplaats een sloop-clio?
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

de ECU zit idd aan de andere kant van de auto, maar na het voorval, voordat ik de batterij loskoppelde, brandde het lampje van de elektronische storing, en dat kan alleen maar van de ECU komen,niet?

ik verwacht elk moment een telefoontje van mijn garagist, hij ging kijken of hij het nodige materiaal nog liggen had, zoniet kijken Menno en Dennis ook effe rond voor me, hopelijk komt de clio terug snel op de baan...

zal een piccie nemen van de beschadigde kabelboom, zodat jullie een beeld kunnen zien van hoe k*t het wel is
Madmaus
Berichten: 1119
Lid geworden op: wo 25 jun 2003 13:39
Locatie: Den Haag

Misschien brand het lampje omdat er een kabel is verbrand. Ik weet het niet. Ik heb een nieuwe (2e hands) computer voor 80 euro gekocht. Dus dat is ook niet zo heel erg.

Ik hoop ook voor je dat hij snel weer rijdende is! Klote is dit man
mikko
Berichten: 457
Lid geworden op: wo 16 feb 2005 14:21
Locatie: Deventer
Contacteer:

Heb geen nuttige toevoegingen maar hoop dat je Cliotje snel weer op de weg te vinden is :)
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

thx (Y)

nu is het belangrijkste de kabelboom, zodat hij toch terug normaal kan draaien dan kijk ik effe naar die "elektronische storing"
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

einde van de miserie is in zicht :worship:

kabelboom in motorruimte is hersteld, nu enkel nog kabeltje van nacontact (geel) die naar het dashboard loopt ook herstellen, want die was gesmolten :(

ik hou jullie nog op de hoogte van de stand van zaken
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

mooi dat ie weeral bijna gemaakt is (Y) (Y)
R5GTT. Drive it like you stole it
Thierry
Berichten: 3365
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 11:35
Locatie: Zeeland

Goed bezig (Y)
Mooi dat ie al bijna gemaakt is
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Welk gedeelte van de kabelboom heb je nu vervangen?
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

het gedeelte voor de relaisdoos naar de motor op

het geel kabeltje (nacontact) heb ik net vervangen

maar motor wil nog niet starten :( enkel een klikje en niets anders ...

de relais's heb ik nog niet vervangen, noodzakelijk ..????

hopelijk is er niets aan de stuurdoos (moet ik die mogelijkheid openlaten?)
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

alles terug op z'n plaats gestoken vandaag, en nog een getest

klik en voor de rest niets

dan de batterij aan de oplader gelegd, en nu draait de startmotor goed rond, maar wil nog niet starten

heb btw een andere ECU gemonteerd (eentje gevonden in Duitsland)



wat moet ik nog checken alvorens het blok te kunnen laten starten??
thx dudes! :worship:
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

De relais heb je vervangen?
De witte en bruine stekker in de relai kast (naast accu) maken goed verbinding? als 1 van de 2 slecht contact maakt start ie ook niet.

Hij vonkt wel?
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

Relais is vervangen

stekker maakt goed contact (Y)

vonken doet hij niet, morgen nieuwe bougies plaatsen...

Kan het aan nog iets anders liggen?
NielsT
Berichten: 959
Lid geworden op: di 9 nov 2004 11:45
Locatie: Marknesse / clio williams

Doosje bougievonkjes kopen bij Lasaulec? :)
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Misschien is de ontstekingsmodule ook kapot gegaan tijdens je brandje, meet eens of je wel spanning krijgt op de ontsteking.
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

robclio16V schreef:Misschien is de ontstekingsmodule ook kapot gegaan tijdens je brandje, meet eens of je wel spanning krijgt op de ontsteking.
En dan bij voorkeur niet op het hoogspannings gedeelte... :D
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

zal ik asap eens controleren :D
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Calle schreef:
robclio16V schreef:Misschien is de ontstekingsmodule ook kapot gegaan tijdens je brandje, meet eens of je wel spanning krijgt op de ontsteking.
En dan bij voorkeur niet op het hoogspannings gedeelte... :D
Ach ben je gelijk wakker, heb ik ook wel eens als ik met bougiekabels en een lopende motor in de weer ben :D
rikkicar
Berichten: 11
Lid geworden op: di 14 jun 2005 19:16
Locatie: belgium//Liedekerke
Contacteer:

goed wakker en een punk-kapsel. Hij start wel weer. geloven in de cliopower
greetz rikkicar
(clioclubbelgium-member)
Johan_16v
Berichten: 393
Lid geworden op: do 12 jan 2006 20:41
Locatie: Maaseik (BE)
Contacteer:

SheikValver schreef:
Thierry schreef:Dat is minder man!! :( :(
Succes met het herstel

Ik ga mss ook maar eens een brandblussertje aanshaffen voor het geval dat het mij mocht overkomen...
hier in belgie is dat gelukkig verplicht zo'n blussertje

vandaag effe de schade gaan opmeten en de precieze oorzaak achterhalen

terwijl nog een vraagje posten...

de motor afstomen, hoe doe je dit best? alle elektrische vitale onderdelen afschermen voor het stoom? mijn blok is echt zeer mooi wit, van het poeder :@ maar wil natuurlijk weer geen kortsluiting maken door natte bedrading..
ik zou mijn motorruimte ook eens willen afstomen, enige tips iemand? hoe heb jij dat gedaan sheik?
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

best zoveel mogelijk elektrische onderdelen afschermen (met plastiek errond bijv)

en dan stomen maar :smoke:

moest je dit werkje niet zien zitten, dan mss es langs een carwash gaan die motors stomen, vind je wel in de goudengids ofzo...

suc6 :beer:
Plaats reactie