Heren (en dames natuurlijk), het volgende probleem.
Op weg naar vakantie na plus minus 7 uur rijden merkte ik een aanloop geluid met hoge frequentie. Ik dacht eerst aan het aanlopen van een versleten remblok, zoŽn metaal op metaal geluid. De volgende morgen wilde ik bij een franse dealer langs gaan om de rem linksvoor (daar komt het geluid vandaan zo lijkt het) na te laten kijken. Echter, die morgen was er niets meer aan de hand. Vervolgens heeft de auto dit geluid gedurende 2 weken tijdens de vakantie niet meer geproduceerd. Nu op de terugweg na 7 uur rijden trad het weer op. Eerst leek het erop dat het geluid optrad als we snelheid verminderen van 120 naar 80. Later merkten we dat als we onder het rijden bij hoge snelheid licht naar rechts stuurden het gelui optrad. Als we dan naar links stuurden was het weg. Weer later trad het ook bij naar links sturen op en ook bij lagere snelheden.
Ik vermoed nu zelf dat de stuurbekrachtigingspomp het aan het begeven is, maar ik ken de interne werking van de pomp niet. Ik denk dat de pomp na zoveel uur draaien dusdanig warm aan het worden is dat bepaalde draaiende onderdelen zover zijn uitgezet dat dan iets aanloopt. Nu alles koud is en bij kortere ritjes het niet optreedt ga ik ook niet bij de dealer langs om een dure pomp te laten vervangen. Pas als het bij kortere ritjes optreedt ben ik van plan naar de dealer te gaan.
Snijdt mijn verhaal hout en is het verantwoordt om zo door te rijden?
Knerpend aanloopgeluid
Precies hetzelfde als ik ook heb met de clio RSi.
Oeoeoeoeoeoeoeoeoeoe doet 't en je voelt 't lichtjes in je stuur?
Ik ga ervanuit dat 't wiellager slecht is, en dat deze het geluid maakt, of dat doordat het wiellager slecht is, de remschijfrand (vooral bij afremmen op de motor) het blokje raakt. Speling tussen schijf en blokje zeg maar, doordat je lager neit goed is. Krik het wiel eens op, en beweeg met veel kracht naar links en rechts (met 2 handen links en rechts beetpakken, stuur in 't stuurslot). Kijk of de schijf t.o.v. de remklauw beweegt. Zo ja, kapot lager.
Geef het wiel eens een zwier, en luister of 't soepel draait, geen ratels ofzo.
Een kapot lager hoor je niet altijd namelijk.
Oeoeoeoeoeoeoeoeoeoe doet 't en je voelt 't lichtjes in je stuur?
Ik ga ervanuit dat 't wiellager slecht is, en dat deze het geluid maakt, of dat doordat het wiellager slecht is, de remschijfrand (vooral bij afremmen op de motor) het blokje raakt. Speling tussen schijf en blokje zeg maar, doordat je lager neit goed is. Krik het wiel eens op, en beweeg met veel kracht naar links en rechts (met 2 handen links en rechts beetpakken, stuur in 't stuurslot). Kijk of de schijf t.o.v. de remklauw beweegt. Zo ja, kapot lager.
Geef het wiel eens een zwier, en luister of 't soepel draait, geen ratels ofzo.
Een kapot lager hoor je niet altijd namelijk.
't zal wat speling hebben, en rolt normaal goed, totdat 't wat 'verschiet'.
De clio die ik hier heb staan heeft exact hetzeflde probleem.
De clio die ik hier heb staan heeft exact hetzeflde probleem.
ik denk dat in je buitenste ashoes,
te weinig vet zit...
dit word door de snelheid van ronddraaien,
en de warmte naar buiten geslingerd...
en bij langere ritten kun je daar dan last van hebben,
te weinig smering van je homokineet,
en dat is wat je hoort...
als je niet dagelijks van dit soort ritten maakt,
lekker laten zitten dan...
te weinig vet zit...
dit word door de snelheid van ronddraaien,
en de warmte naar buiten geslingerd...
en bij langere ritten kun je daar dan last van hebben,
te weinig smering van je homokineet,
en dat is wat je hoort...
als je niet dagelijks van dit soort ritten maakt,
lekker laten zitten dan...
ik word er zoo moei van.
?
Als je homokineet toch zo'n geliud maakt zal ie toch ver heen zijn...
Als je homokineet toch zo'n geliud maakt zal ie toch ver heen zijn...