Banden voor om 15" velgen voor onder de Clio RSI
Ik wil nieuwe velgen gaan halen en vraag me af welke banden ik erop moet doen. Ik heb nu 185/60/r14 en ik heb nu besteld 195/50/r15. Heb met mijn buurman naar de rolomtrek gekeken en we kwamen voor mijn auto band op 1765 MM en voor de nieuwe band 1760 MM (teller gaat dus marginaal afwijken). De verkoper van de velgen adviseerde echter 195/45/r15.. We hebben hierbij een rolomtrek van 1700 MM (wederom opgezocht in een boekje). Probeert die verkoper me nou te flashen met duurdere banden of is daadwerkelijk het advies om 195/45/r15 eronder te zetten? Wie heeft hier verstand van en of ervaring mee... Ik zit er ff dringend mee want ik ga de velgen dinsdag ophalen..
Ik reed zelf eerst met 195/50/15, maar dat liep af en toe aan. Nu heb ik er 195/45/15 opzitten en nu heb ik nergens last meer van en het ziet er nog netter uit ook
Kijk eens op deze site
http://www.miata.net/garage/tirecalcold.html
hier kan je de maat invullen die je nu hebt,
en dan de maat die je wit/krijgt.
Dan komen ze met de afwijking enz.
Greetz
http://www.miata.net/garage/tirecalcold.html
hier kan je de maat invullen die je nu hebt,
en dan de maat die je wit/krijgt.
Dan komen ze met de afwijking enz.
Greetz
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Pierre. voor je verder gaat. Kijk eens wat er "origineel" (waar je zo van houdt) op de auto hoortpierre schreef:195/50-15 klopt en komt overeen met de 185/60-14, de verkoper praat onzin.

195/45/15 Monteren!! die 50-er banden zijn wel goedkoper maar horen er origineel niet onder!.
Gr.Frits
Project: GTT Blue Sport
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
'94.pierre schreef:clio rsi welk bouwjaar ?
Kan dus allebei zijn.
Project: GTT Blue Sport
originele fabrieksmaat voor clio rsi 1994 is 175/60-14
hieruit volgt dat zowel 195-45 als 195/50 mogelijk is, maar de 45 toch iets meer aan te bevelen, de acceleratie zal merkbaar sneller zijn.
hieruit volgt dat zowel 195-45 als 195/50 mogelijk is, maar de 45 toch iets meer aan te bevelen, de acceleratie zal merkbaar sneller zijn.
Laatst gewijzigd door pierre op wo 20 jul 2005 8:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar er zitten nu standaard velgen onder van 185/60/r14... die zitten zitten standaard onder een RSI. en als ik op die sijt ga kijken van http://www.miata.net/garage/tirecalcold.html lijkt een 50 band toch beter te passen als een 45 band.. wat wie en hoe moet ik iets geloven? Veel mensen zeggen namelijk tegenovergestelde (Dealers verkopers buurman, mensen op rtenault tuning forum..)
Ik heb nu onder de 1.8 Baccara 195-50-15 liggen.
Rijdt prima, loopt niet aan.
Volgens mijn calculator kan beiden.
45 is iets te klein en 50 iets te groot.
Als je gaat verlagen staat 45 sportiever, ga je niet verlagen dan vult 50 de kasten net ietsje meer.

Rijdt prima, loopt niet aan.
Volgens mijn calculator kan beiden.
45 is iets te klein en 50 iets te groot.
Als je gaat verlagen staat 45 sportiever, ga je niet verlagen dan vult 50 de kasten net ietsje meer.

45'er heeft een dunnere wand, is iets platter, dus harder en stugger! Als je ervan houdt komt dit ook het weggedrag ten goede
voor de prijs is een 50'er gunstiger!
Kijk naar zo zeer naar de omtrek, beide is mogelijk zonder al teveel afwijking, maar bedenk wat je lekkerder vindt rijden

voor de prijs is een 50'er gunstiger!
Kijk naar zo zeer naar de omtrek, beide is mogelijk zonder al teveel afwijking, maar bedenk wat je lekkerder vindt rijden
Mrtn = Maarten
Heel makkelijk.. als je een clio 16V hebt (zoals ik) met de 14"stalen velgen (zoals ik) hoort daar 185/60-14 onder. Had je de originele Speedline 15" zwaarmetaal velgen, dan stond je op 195/50-15 De maatomrekening die je hebt genomen is dus de juiste.
Wat ik alleen niet begrijp is dat onder een 16V snelheidscodering V (<240) moet, terwijl H (<210) al voldoende is.. Ik ben burgelijk ongehoorzaam en rijd braaf op H's omdat het apparaat in zijn beste jaren niet harder ging dan 204 en nu denk ik de 200 échte KM's niet eens zal halen..
Wat ik alleen niet begrijp is dat onder een 16V snelheidscodering V (<240) moet, terwijl H (<210) al voldoende is.. Ik ben burgelijk ongehoorzaam en rijd braaf op H's omdat het apparaat in zijn beste jaren niet harder ging dan 204 en nu denk ik de 200 échte KM's niet eens zal halen..

Dat laatste snap ik niet helemaal, ik rijdt op 15 inch(winterbandjes) op de teller met gemak 220 km/h en dan is de koek nog niet op, en fabrieks opgave is volgens mij voor een clio 1.8 16v, 210 km/h (top).alex1971 schreef:Heel makkelijk.. als je een clio 16V hebt (zoals ik) met de 14"stalen velgen (zoals ik) hoort daar 185/60-14 onder. Had je de originele Speedline 15" zwaarmetaal velgen, dan stond je op 195/50-15 De maatomrekening die je hebt genomen is dus de juiste.
Ok; de teller loopt dan wel door, maar met de juiste bandenmaat ga je volgens mijn fabrieksgegevens 209. Dus hoe spectaculair het er ook op de teller uitziet, zo spannend is het met echte KM's dus niet
Ik kom niet zover omdat ik mijn oude beestje niet zo wil afstraffen. Kan me ook niet voorstellen dat na 218.000 KM alle paardjes er nog inzitten eerlijk gezegd.
En )(*^^&$ daarnet laat het k*tding me weer stilstaan. Zonder gekheid; als er iemand dit leest en snel aan een clio 16V wil komen is het zaak snel te reageren voordat ik hem echt aan puin sla.. Auto's die niet betrouwbaar zijn mogen acuut de brandstapel op
En trouwens; rij jij op winterbandjes 200 km/h?? Mag dat wel met die banden en daarbij hoe link wil je het jezelf maken??

Ik kom niet zover omdat ik mijn oude beestje niet zo wil afstraffen. Kan me ook niet voorstellen dat na 218.000 KM alle paardjes er nog inzitten eerlijk gezegd.
En )(*^^&$ daarnet laat het k*tding me weer stilstaan. Zonder gekheid; als er iemand dit leest en snel aan een clio 16V wil komen is het zaak snel te reageren voordat ik hem echt aan puin sla.. Auto's die niet betrouwbaar zijn mogen acuut de brandstapel op

En trouwens; rij jij op winterbandjes 200 km/h?? Mag dat wel met die banden en daarbij hoe link wil je het jezelf maken??
Met de juiste codering is dat geen probleem, en hoe link? 200 zittie zo op, moet je toch een keer uitgeprobeerd hebben anders kon ik ook wel een 1.2 kopen, toch?
Fulda 195/50-15 H codering (210)alex1971 schreef:helemaal gelijk, maar ik zou dat zelf gewoon niet op winterbanden doen![]()
Ben overigens wel benieuwd welke winterbanden jij hebt. de meesten hebben T of H namelijk

-
- Contacteer:
Mijn rsi uit 1994 stond origineel op 175/60R14 die maat zit nu namelijk
nog op het vijfde wiel (reserve) rij nu op 195/45R16 en komt bijna overeen met de origineke maat
nog op het vijfde wiel (reserve) rij nu op 195/45R16 en komt bijna overeen met de origineke maat
heb bij mn cliootje 195/50 R 15 onder zitten. achter geen problemen en voor klein beetje aan moeten passen. t dun kunststof bekleding van de wielkast heb ik ietsje aan moeten spannen.
onder de auto zie je een punt waar de bumper en dat kunststof samen komen. Ff losdraaien, nieuw gaatje maken en weer aandraaien. hij kwam nl met het uiterste stuurpunt net tegen het binnenwerk aan. Nu nergens geen last meer van.
onder de auto zie je een punt waar de bumper en dat kunststof samen komen. Ff losdraaien, nieuw gaatje maken en weer aandraaien. hij kwam nl met het uiterste stuurpunt net tegen het binnenwerk aan. Nu nergens geen last meer van.