Ik heb het volgende probleem en weet hier niet de oplossing voor; misschien dat iemand dit herkent en me aanwijzingen kan geven?
Ik heb een Renault Laguna (1997) met een G3 LPG tank.
Op dit moment wil hij hiet goed starten (koude start). Dat wil zeggen: de startmotor draait prima rond, maar de motor wil niet aanslaan. Voor dit probleem sloeg hij altijd in één keer aan, zomer en winter. Als hij dan eindelijk aanslaat, loopt de motor erg onregelmatig en zodra ik wat voorzichtig gas geef, slaat hij vaak nog een keer af. Dan moet ik soms nog één keer starten, soms een paar keer, en als hij dan aanslaat, kan ik beter gas bijgeven en loopt hij vervolgens gewoon goed. Vervolgens schakelt hij over op gas en ik rijd prima (start automatisch op benzine). Ook op benzine rijdt hij prima.
Stop ik de motor, dan start hij daarna weer prima, zolang de motor nog wat warm is (ook na een half uurtje doet hij het meteen prima, maar na een uur of 4 afkoelen, ontstaat weer het koude start probleem. Maar heeft de auto 4 uur in de felle zon gestaan, dan start hij niet meteen, maar vaak wel de tweede keer (hoef niet 5-6 keer te proberen zoals s morgens vroeg). Het lijkt er dus op dat de temperatuur een invloed heeft.
Mij garage dacht aan een kapotte temperatuursensor, maar wilde de auto eerst door Renault laten uitlezen. Dit leverde twee mogelijke problemen op: eentje met een relais van de brandstofpomp en eentje met de labdasonde, maar dat kan volgens zowel de Renault als mijn garage geen oorzaak van mijn probleem zijn.
Waar Renault aan dacht is mogelijk het afstellen van de kleppen. Ik weet niet wanneer dat voor het laatst gedaan is; ik heb met de auto 60.000 km gereden en in die tijd zijn de kleppen niet gesteld. Maar ze wisten niet zeker of dit het probleem veroorzaakte.
Het gekke is, dat ik hetzelfde probleem de afgelopen twee jaar twee keer eerder gehad heb, met tussenposen van een jaar. Dan had hij moeite met de koude start, dat duurde zon twee weken en dan was het probleem ineens over en deed hij het weer een jaar goed! Dat lijkt mij weer te duiden op iets wat aan het kapot aan het gaan is.
Kens iemand dit probleem? Of weet iemand waar ik dit zou kunnen zoeken?
Ik kan Renault wel laten zoeken maar dat kost veel pegels per uur en dat kan wel eens in de papieren gaan lopen. Gericht zoeken zou een boel geld kunnen schelen.
Ik stel jullie input zeer op prijs!
Tnx,
PeTeR
Koude start problemen met Laguna I
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
volgens mij is dit het bekende probleem met de gasklep, en gasklephuis.
schijnt dat er door de jaren heen met gas wordt gereden er smurrie op de gasklep komt.
Dit kun je relatief eenvoudig schoonmaken, door het gasklephuis te verwijderen en de groene smurrie van de gasklep af te halen.
baat het niet, dan schaad het ook niet
schijnt dat er door de jaren heen met gas wordt gereden er smurrie op de gasklep komt.
Dit kun je relatief eenvoudig schoonmaken, door het gasklephuis te verwijderen en de groene smurrie van de gasklep af te halen.
baat het niet, dan schaad het ook niet

Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
ik gok Vialle 

Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
een LPi op een Laguna 1?
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
hmm ok, dacht dat dat injectie gebeuren juist van de laatste jaren was.
ik heb volgens mij eurogas, en die is volgens mij ook zonder injectie
ik heb volgens mij eurogas, en die is volgens mij ook zonder injectie
Ik moet jullie helaas (
) teleurstellen, want het gaat om:
Eurogas
WVM 890615
67R-0092001
Zegt mij niks, maar dit staat op de gastank (inbouw op de plaats van de reservewiel).
Kunnen jullie daar wat mee?
Kan het probleem dus in de gasinstallatie zitten, terwijl het starten op benzine gebeurt?
Grtz,
PeTeR

Eurogas
WVM 890615
67R-0092001
Zegt mij niks, maar dit staat op de gastank (inbouw op de plaats van de reservewiel).
Kunnen jullie daar wat mee?
Kan het probleem dus in de gasinstallatie zitten, terwijl het starten op benzine gebeurt?
Grtz,
PeTeR
Ik heb trouwens gisteren de laatste paar kilometer op benzine gereden, waarna ik de motor heb uitgezet.
Benieuwd of dit wat zou uitmaken voor de koude start, startte ik vanmorgen mijn motor: helaas zelfde probleem: weer twee minuten bezig geweest voordat hij wilde aanslaan
Ik heb de tip van de gasklep en gasklephuis aan mijn garage doorgegeven en ze gaan er maandag naar kijken. En als dat het niet is, gaan ze verder zoeken. Dus als er nog meer tips zijn: GRAAG !!!
Bedankt voor jullie reacties trouwens!
PeTeR
Benieuwd of dit wat zou uitmaken voor de koude start, startte ik vanmorgen mijn motor: helaas zelfde probleem: weer twee minuten bezig geweest voordat hij wilde aanslaan

Ik heb de tip van de gasklep en gasklephuis aan mijn garage doorgegeven en ze gaan er maandag naar kijken. En als dat het niet is, gaan ze verder zoeken. Dus als er nog meer tips zijn: GRAAG !!!
Bedankt voor jullie reacties trouwens!
PeTeR
Het lijkt er toch een beetje op dat het gassysteem leegloopt in het inlaatspruitstuk, bij lang stilstaan. Bij jouw systeem zit dat in de verdamper. Het kan een gevolg van slijtage zijn, maar kan ook dat de balansafstelling van de verdamper te strak staat. Een lpginbouwstation kan dat voor je afstellen.
Om uit te sluiten of het aan het gassysteem ligt, zou je even de slang tussen verdamper en motor af kunnen stoppen of verwijderen (dan NIET op LPG gaan rijden, bij voorkeur ff zekering er uit halen!!)
Om uit te sluiten of het aan het gassysteem ligt, zou je even de slang tussen verdamper en motor af kunnen stoppen of verwijderen (dan NIET op LPG gaan rijden, bij voorkeur ff zekering er uit halen!!)
-
als je alleen maar op gas rijdt dan kan het zijn dat de gewone benzine er te lang in zit (te lang is 1/5 jaar of langer) dan verdwijnen de ontvlambare stoffen uit de brandstof en wil ie ook slecht starten, dus benzine tank bijvullen met nieuwe brandstof en als ie nog heel vol zit laten leegpompen en opnieuw vullen.
zit de brandstof er nog niet zolang in, dan heb ik helaas ook geen oplossing voor je
zit de brandstof er nog niet zolang in, dan heb ik helaas ook geen oplossing voor je
productie # 3083 "wil wil wel"
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
een moderne gas installatie start op gas, en rijd de eerste paar meters op benzine. dus rouleert de benzine goed genoeg.
-
dat wist ik niet maar eentje uit '97 start volgens mij alleen maar op benzine en als je alleen maar op gas rijd kan je met een volle tank benzine wel een paar jaar doen, vandaarErik Olijnsma schreef:een moderne gas installatie start op gas, en rijd de eerste paar meters op benzine. dus rouleert de benzine goed genoeg.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
die liters gaan er met een paar maand wel doorheen, en de eerste LPG rijder die de tank elke keer helemaal volnokt moet ik nog tegenkomen
elke liter is iets van een kilo, dus wat er niet inzit, hoeft ook niet mee
elke liter is iets van een kilo, dus wat er niet inzit, hoeft ook niet mee

-
haha dat is zo, maar mijn vader heeft hetzelfde probleem gehad jaren geleden toen ie nog op gas reed, en die had wel een volle tank achteraf niet zo handig want hij had bijna 2/5 jaar gedaan met een volle tank benzine in een renault 19
Ik tank ongeveer 2x per jaar de benzinetank vol en die gaat ook leeg.
Soms rijd ik een stukkie op benzine naar de volgende gastank en soms rijd ik in het buitenland op benzine omdat ik geen gas kan krijgen.
Dus dat is het probleem niet, ben ik bang.
Maar bedankt voor het meedenken, natuurlijk!
Grtz,
PeTeR
P.S. Als ik em volgooi, is dat meestal goedkoop. Ik ga volgend weekend naar Luxemburg en reken maar dat ik em daar volgooi voor 93 cent per liter!
Soms rijd ik een stukkie op benzine naar de volgende gastank en soms rijd ik in het buitenland op benzine omdat ik geen gas kan krijgen.
Dus dat is het probleem niet, ben ik bang.
Maar bedankt voor het meedenken, natuurlijk!
Grtz,
PeTeR
P.S. Als ik em volgooi, is dat meestal goedkoop. Ik ga volgend weekend naar Luxemburg en reken maar dat ik em daar volgooi voor 93 cent per liter!
Nou ik ben er achter wat het probleem is hoor...
Vorige week zondagavond heb ik, voordat ik de auto weer naar de garage bracht, een overzicht gemaakt van de oplossingen die jullie genoemd hebben, zodat er wat gerichter gezocht kan worden.
Toen schreef ik er ook bij dat toen ik datzelfde weekend naar Drenthe ben geweest, de auto de volgende dag gemakkelijker startte. En toen realiseerde ik me ook dat ik de dag ervoor 10 liter benzine heb getankt, omdat de tank bijna leeg was en ik niet wilde dat de benzine op zou gaan, terwijl mijn garage er mee bezig was...
En toen kwam ik op het idee dat het hele probleem misschien wel werd veroozaakt door troep in de benzinetank. Dat zou verklaren waarom het probleem steeds erger leek te worden en minder was toen ik 10 liter had getankt. Misschien was het die vorige twee keer ook wel overgegaan doordat ik simpelweg benzine had getankt...?
De rest van de week startte de auto elke keer net niet in één keer, maar wel na twee keer. Dus was ik benieuwd of voltanken de oplossing zou bieden... Ik afgelopen vrijdag de tank volgegooid in Luxemburg (trouwens geen 93 cent meer zoals afgelopen maart, maar 1,075...maar nog steeds stukken goedkoper dan hier)...en de auto vol verwachting zaterdag gestart... In één keer zonder haperen. En zondag ook, net als maandag en vandaag!!!
Troep in de benzinetank lijkt dus het probleem te zijn. Dus zorg ik er maar voor dat mijn tank redelijk vol blijft, dan is dat de goedkoopste oplossing
Tenzij jullie een goedkope manier weten om de tank te reinigen? Enig idee wat het zou kunnen zijn? Water misschien? Of 'gewoon' slush?
In ieder geval wil ik jullie hartelijk bedanken voor het meedenken, want door jullie oplossingen ben ik uiteindelijk op mijn oplossing gekomen.
Thanks!
PeTeR
Ik afgelopen vrijdag naar
Vorige week zondagavond heb ik, voordat ik de auto weer naar de garage bracht, een overzicht gemaakt van de oplossingen die jullie genoemd hebben, zodat er wat gerichter gezocht kan worden.
Toen schreef ik er ook bij dat toen ik datzelfde weekend naar Drenthe ben geweest, de auto de volgende dag gemakkelijker startte. En toen realiseerde ik me ook dat ik de dag ervoor 10 liter benzine heb getankt, omdat de tank bijna leeg was en ik niet wilde dat de benzine op zou gaan, terwijl mijn garage er mee bezig was...
En toen kwam ik op het idee dat het hele probleem misschien wel werd veroozaakt door troep in de benzinetank. Dat zou verklaren waarom het probleem steeds erger leek te worden en minder was toen ik 10 liter had getankt. Misschien was het die vorige twee keer ook wel overgegaan doordat ik simpelweg benzine had getankt...?
De rest van de week startte de auto elke keer net niet in één keer, maar wel na twee keer. Dus was ik benieuwd of voltanken de oplossing zou bieden... Ik afgelopen vrijdag de tank volgegooid in Luxemburg (trouwens geen 93 cent meer zoals afgelopen maart, maar 1,075...maar nog steeds stukken goedkoper dan hier)...en de auto vol verwachting zaterdag gestart... In één keer zonder haperen. En zondag ook, net als maandag en vandaag!!!
Troep in de benzinetank lijkt dus het probleem te zijn. Dus zorg ik er maar voor dat mijn tank redelijk vol blijft, dan is dat de goedkoopste oplossing

Tenzij jullie een goedkope manier weten om de tank te reinigen? Enig idee wat het zou kunnen zijn? Water misschien? Of 'gewoon' slush?
In ieder geval wil ik jullie hartelijk bedanken voor het meedenken, want door jullie oplossingen ben ik uiteindelijk op mijn oplossing gekomen.
Thanks!
PeTeR
Ik afgelopen vrijdag naar
Gewoon op z,n tijd eens een stuk op benzine rijden,dat vindt je motortje ook wel lekker..
Inmiddels doet het probleem zich ook al voor met een bijna volle tank.
Het lijkt er op dat er in de loop der jaren condens in de tank is gekomen (waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar steeds met een lege tank gereden, wat ik soms ook een tijdje heb gedaan). Ik heb gelezen dat je wel tot 2 liter (!) water in je tank kunt hebben.
Weet iemand een goede manier op dat op te lossen?
Ik ben niet zo'n liefhebber van middeltjes toevoegen (en geloof ook dat die alleen werken voor kleine hoeveelheden water).
Is het slimste niet "gewoon" je tank te (laten) reinigen?
Enig idee waar dat kan en wat zoiets kost?
Of is je tank leeghevelen met een slang ook mogelijk? Ik weet niet precies hoe een tank er van binnen uitziet en waar het laagste punt zit. Mogelijk dan kleppen en/of schotten deze oplossing onmogelijk maken?
Of heeft iemand anders nog een beter idee?
Ik hoor graag jullie input.
Alvast bedankt!!!
Het lijkt er op dat er in de loop der jaren condens in de tank is gekomen (waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar steeds met een lege tank gereden, wat ik soms ook een tijdje heb gedaan). Ik heb gelezen dat je wel tot 2 liter (!) water in je tank kunt hebben.
Weet iemand een goede manier op dat op te lossen?
Ik ben niet zo'n liefhebber van middeltjes toevoegen (en geloof ook dat die alleen werken voor kleine hoeveelheden water).
Is het slimste niet "gewoon" je tank te (laten) reinigen?
Enig idee waar dat kan en wat zoiets kost?
Of is je tank leeghevelen met een slang ook mogelijk? Ik weet niet precies hoe een tank er van binnen uitziet en waar het laagste punt zit. Mogelijk dan kleppen en/of schotten deze oplossing onmogelijk maken?
Of heeft iemand anders nog een beter idee?
Ik hoor graag jullie input.
Alvast bedankt!!!
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Het probeem is dat je te lang met benzine in je tank rondrijdt. Door het verstrijken van de tijd loopt het octaangehalte van de bezine terug. Je zult zien dat, als je 10 liter 98RON loodvrij tankt dat je auto weer prima start, ook koud. Ik hield de tank altijd leeg op een kwart na en tankte alleen nog maar super, 5 tot 10 liter per keer. Daarna nooit meer last gehad van startproblemen. De dealer zal hier overigens niet opkomen en het systeem telkens weer reinigen voor een boel geld.